Gå til innhold

Kupton eller andre med kunnskap om toleranse

Anbefalte innlegg

Jeg tok Sobril ved sterk angst for 7 år siden. På det tidspunktet hadde jeg vært avholds og ikke rørt alkohol (eller andre rusmidler) på 10-12 år. Den gangen funket det å ta den minste dosen med Sobril. Nå har jeg veldig sterk angst igjen og den samme dosen funker ikke like bra. Men de siste sju årene har jeg ikke vært avholds, og jeg har drukket moderate mengder alkohol (i helger og ferier osv). Kan dette ha en sammenheng med at sobrilen ikke funker like bra lenger? Iom at begge har innvirkning på Gaba? Legen har sagt at jeg kan ta 10-20mg ved behov, men jeg ønsker jo ikke å ta mer enn det som er nødvendig. Bare skjønner ikke hvorfor jeg ikke får den samme effekten, og er redd for at ingenting skal funke tilslutt.

Fortsetter under...

kupton skrev (11 minutter siden):

Jeg tror ikke dette har noen sammenheng med moderat alkoholbruk, men mer med at angstlidelsen din har blitt alvorligere.

Skjønner. Det var trist å høre. Men jeg veier også 15 kg mer enn jeg gjorde da (var veldig undervektig for sju år siden). Har det noe å si? Vil vel bare ikke innse at angstlidelsen er verre nå enn da. Den gangen måtte jeg ha en innleggelse for å bli bedre, og har så fryktelig lite lyst til å gjøre det igjen hvis det ikke er høyst nødvendig. Turte ikke begynne på medisiner før jeg var innlagt, men nå har jeg gjort det "på egenhånd". Og det oppleves også veldig skummelt for meg. Synes bare alt er veldig håpløst om dagen. Prøver fortsatt å fungere på jobb, men det er veldig vanskelig. Samtidig har jeg ikke noe lyst til å bli sykemeldt, da det vil oppleves som er stort nederlag, og jeg blir enda verre av å være alene hele dagen. Er helt rådvill.

Hei.

For det første, så MÅ du slutte å tvile på alt legen sier til deg. Når han skriver ut en medisin til deg, i de dosene han har fastsatt, så er den trygg å bruke for deg. Du kan bruke Sobril så lenge legen og Kupton har fortalt, og du kan bruke de doser som legen har fastsatt.

Det samme gjelder Zoloft. Du trapper opp etter anvisningene som legen har gitt deg, det er ikke nødvendig med noe second opinion på noe så basic som oppstart av Zoloft. Dette er ikke avansert psykofarmakologi.

Hvis du er redd for Sobril likevel, så kan et godt råd være å bruke propranolol en periode. Den har ikke nevneverdig med bivirkninger og den har en god effekt med å blokkere det meste av panikkanfall. Og du slipper de fysiske fornemmelsene av angsten som gjør det verre for deg.

Effekt av Sobril er egentlig enkel matte. Hvis angsten din på en skala fra 1-10 er 4, og Sobril X mg reduserer angsten med 3, så vil angsten etter bruk av Sobril være 1. Hvis angsten din derimot var 7, så vil den etter bruk av Sobril være 4. 

ISW skrev (1 time siden):

Hei.

For det første, så MÅ du slutte å tvile på alt legen sier til deg. Når han skriver ut en medisin til deg, i de dosene han har fastsatt, så er den trygg å bruke for deg. Du kan bruke Sobril så lenge legen og Kupton har fortalt, og du kan bruke de doser som legen har fastsatt.

Det samme gjelder Zoloft. Du trapper opp etter anvisningene som legen har gitt deg, det er ikke nødvendig med noe second opinion på noe så basic som oppstart av Zoloft. Dette er ikke avansert psykofarmakologi.

Hvis du er redd for Sobril likevel, så kan et godt råd være å bruke propranolol en periode. Den har ikke nevneverdig med bivirkninger og den har en god effekt med å blokkere det meste av panikkanfall. Og du slipper de fysiske fornemmelsene av angsten som gjør det verre for deg.

Effekt av Sobril er egentlig enkel matte. Hvis angsten din på en skala fra 1-10 er 4, og Sobril X mg reduserer angsten med 3, så vil angsten etter bruk av Sobril være 1. Hvis angsten din derimot var 7, så vil den etter bruk av Sobril være 4. 

tusen Takk, jeg vet du har rett @ISW , og jeg stoler jo på det med fornuften min. Det er bare det at angsten har tatt over for fornuften de siste par månedene 😓

helseangst skrev (54 minutter siden):

tusen Takk, jeg vet du har rett @ISW , og jeg stoler jo på det med fornuften min. Det er bare det at angsten har tatt over for fornuften de siste par månedene 😓

Er det bare sånn at du er redd for disse tingene, eller "mener" du det angsten sier?

Jeg spør fordi det vil ha betydning for hvilken behandling som kan hjelpe deg :)

https://www.verywellmind.com/ocd-and-insight-2510632

Hvis du har dårlig sykdomsinnsikt i angsten og tvangslidelsen (og på en måte mener at angsten og tvangstankene er rasjonelle) tenker jeg at det kan hjelpe med en annen medisin i tillegg.

Endret av ISW

Annonse

ISW skrev (56 minutter siden):

Er det bare sånn at du er redd for disse tingene, eller "mener" du det angsten sier?

Jeg spør fordi det vil ha betydning for hvilken behandling som kan hjelpe deg :)

https://www.verywellmind.com/ocd-and-insight-2510632

Hvis du har dårlig sykdomsinnsikt i angsten og tvangslidelsen (og på en måte mener at angsten og tvangstankene er rasjonelle) tenker jeg at det kan hjelpe med en annen medisin i tillegg.

Veldig godt spørsmål. Jeg skjønner jo med fornuften min at tvangstankene mine ikke henger på greip, og at de tvangstankene (skumle scenarioer og katastrofale fremtidstanker) jeg har ikke egentlig er "mulig". Samtidig er det mye eksistensiell OCD inne i bildet, og da kan jeg plutselig tvile på alt, og få tanker som at "tenk om det faktisk er mulig allikevel da?". Og derfor tør jeg ikke lene meg inn i det sånn som behandleren min sier, for "tenk om hun tar feil og at det skjer allikevel". Jeg vet at jeg skal møte tankene med "ja, kanskje 🤷" eller "hvem vet" og akseptere den angsten som kommer, og ikke diskutere så mye med innholdet i tankene, men det er som om jeg har en sperre på det. Så jeg tror nok mer på tvngstankene enn jeg gjorde før. Jeg kunne ha litt tvangstankertanker og katastrofetanker tidligere da jeg gikk på zoloft også, men da klarte jeg mye bedre å bare la de gå og ikke gi de så mye oppmerksomhet. Om jeg tror mer på de nå fordi angsten er høyere eller om jeg har mindre innsikt nå vet jeg faktisk ikke. Jeg kan snakke med behandleren min om det i morgen. Takk for interessant link :)

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Pass på å ta sobrilen på tom mage. Det kan hjelpe effekten. Og du kan vel ta den største dosen legen har oppgitt i stedet for den minste. Det er jo ikke akkurat en stor dose uansett.

Anonymkode: c093f...35c

Ja, kan jo det. Er bare så innmari redd for å føle meg dopet skjønner du. Har medisinfobi

Endret av helseangst
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vekt kan ha noe å si også. 

Anonymkode: c44d2...c14

Ja, det kan det? Veier litt under 70kg nå (noen kg for mye), men da jeg brukte det sist veide jeg 52 kg (en del kg for lite). Mistenker også at det virket litt bedre den gangen fordi jeg var så mager. Men aner ikke. Kan godt hende angsten er sterkere nå også.

AnonymBruker
helseangst skrev (På 5.1.2022 den 18.51):

Ja, kan jo det. Er bare så innmari redd for å føle meg dopet skjønner du. Har medisinfobi

Ja, det blir ikke lett da. De fleste som tar Sobril og den type B-preparater finner effekten behagelig. Jeg gjør det.

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det blir ikke lett da. De fleste som tar Sobril og den type B-preparater finner effekten behagelig. Jeg gjør det.

Jeg også, i ok doser🙈 Prøvde en mellomting, og det gikk fint heldigvis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...