Gå til innhold

Din erfaring med vrangforestillinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tar du feil. Man kan godt være psykotisk å fungere utmerket godt i hverdagen. 

Anonymkode: 9254b...73c

Nei, man kan ha en PSYKOSEDIAGNOSE og fungere i hverdagen, men man kan ikke VÆRE psykotisk og fungere utmerket i hverdagen. Psykose medfører alltid funksjonsfall. 

Anonymkode: 0bff6...c97

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, man kan ha en PSYKOSEDIAGNOSE og fungere i hverdagen, men man kan ikke VÆRE psykotisk og fungere utmerket i hverdagen. Psykose medfører alltid funksjonsfall. 

Jeg har forstått det som at man absolutt kan ha en pågående psykose og fungere i hverdagen, iallfall en periode. Det er mulig å ha ville vrangforestillinger på spesifikke felt og likevel gå på jobb og ta seg av egne unger.

Anonymkode: 9a041...a2d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Feil. Det medfører ikke alltid funksjonsfall med psykose. Jeg kan godt hallusinere stemmer, men greie å ikke bry meg om dem og fortsette hverdagen. Jeg kan være  overbevist om at jeg er en krysning mellom et menneske og en alien, men fortsatt være i full jobb og ha et stabilt familieliv.  Jeg kan ha en overbevisning om at månen er en gul ost men fremdeles være på høyde med andre intellektuelt ellers. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Feil. Det medfører ikke alltid funksjonsfall med psykose. Jeg kan godt hallusinere stemmer, men greie å ikke bry meg om dem og fortsette hverdagen. Jeg kan være  overbevist om at jeg er en krysning mellom et menneske og en alien, men fortsatt være i full jobb og ha et stabilt familieliv.  Jeg kan ha en overbevisning om at månen er en gul ost men fremdeles være på høyde med andre intellektuelt ellers. 

Men det som er er jo at å høre stemmer eller å ha en vrangforestilling i seg selv ikke behøver å bety at man er psykotisk. 

Hvis du googler så vil du se at å høre stemmer er veldig vanlig, også blant folk helt uten diagnoser. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men det som er er jo at å høre stemmer eller å ha en vrangforestilling i seg selv ikke behøver å bety at man er psykotisk. 

Hvis du googler så vil du se at å høre stemmer er veldig vanlig, også blant folk helt uten diagnoser. 

Minnes at @kupton en gang sa at vrangforestilling = psykose

Minnes jeg feil?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Minnes at @kupton en gang sa at vrangforestilling = psykose

Minnes jeg feil?

Isåfall så har 90tallsbarn vært psykotisk og det benekter hun på det groveste tidligere i tråden. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1/5/2022 den 20.22):

I dine erfaringer med vrangforestillinger, alvorlige eller mindre alvorlige, hva gikk tankerekkene dine ut på? 

Jeg trodde alle vennene mine og familien min samarbeidet bak min rygg og at de planla å «ta» meg på en uhyggelig måte uten at jeg visste hva det innebar. Var veldig redd. Dette var en del av en depresjon som hadde vart i flere mnd da denne paranoiaen satte inn.

Anonymkode: 9a041...a2d

Mange ganger i samtale med psykologen har jeg fått beskjed om "men dette er en vrangforestilling"  samtalen har da handlet om helt hverdagslige ting, som ting som har skjedd den siste uka eller forhold til familiemedlemmer.  Det har aldri handlet om politiet, KGB,  CIA, Gud eller djevelen. Bare helt vanlig ting, jeg vill heller kalle det å misforstå situasjonen. 

Anonymkode: a3b09...04b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...