Gå til innhold

Er vestens storhetstid over?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2

I mange tiår har Vest-Europa og Nord-Amerika vært demokratiets høyborg, og de siste tiårene også vært velstående. Jeg har inntrykket at det begynner å forfalle litt nå. Kapitalismen har snart spist sine egne over dammen, og fattigdommen er mer utbredt i USA. I Europa fødes det få europeiske barn. De unge er mer opptatt av å selvrealisere seg, samt leve livet. Nye horder med folk fra 3dje verden kommer flyttende hit, og etablerer  seg som parallell-samfunn som er dysfunksjonelle og preget av høy grad sosial kontroll, lavere deltakelse i arbeidslivet og til dels høye kriminalitetsnivåer.

Så Europa blir mer som Midt-Østen med tiden, og USA mer som Sør-Amerika. De rike blir rikere og de fattigere fattigere. I Statene særlig har denne utviklingen kommet langt. Og folk begynner å se i retning av mer autoritære lederskikkelser og bevegelser. Vil det bli slik i Europa også?

Eller vil alt på en magisk måte bli bra igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/464547-er-vestens-storhetstid-over/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2 skrev (6 timer siden):

I mange tiår har Vest-Europa og Nord-Amerika vært demokratiets høyborg, og de siste tiårene også vært velstående. Jeg har inntrykket at det begynner å forfalle litt nå. Kapitalismen har snart spist sine egne over dammen, og fattigdommen er mer utbredt i USA. I Europa fødes det få europeiske barn. De unge er mer opptatt av å selvrealisere seg, samt leve livet. Nye horder med folk fra 3dje verden kommer flyttende hit, og etablerer  seg som parallell-samfunn som er dysfunksjonelle og preget av høy grad sosial kontroll, lavere deltakelse i arbeidslivet og til dels høye kriminalitetsnivåer.

Så Europa blir mer som Midt-Østen med tiden, og USA mer som Sør-Amerika. De rike blir rikere og de fattigere fattigere. I Statene særlig har denne utviklingen kommet langt. Og folk begynner å se i retning av mer autoritære lederskikkelser og bevegelser. Vil det bli slik i Europa også?

Eller vil alt på en magisk måte bli bra igjen?

Det fødes europeiske barn i Europa.  De rasefordommene du presenterer her hører ingensteder hjemme.  USA ble et rikt land fordi der møttes kulturer med sine kunnskaper.  Det samme skjer i Norge - innvandring samtidig med kvinnefrigjøring har gjort Norge til et rikt land.  Oljen er kun en del av det.

Bli bra igjen??  Har det vært så bra??  Kvinner ble undertrykket og misbrukt, samiske barn ble tatt fra foreldrene sine for å gjøre dem "norske".  Fattigdom og elendighet gjorde at millioner emigrerte fra Europa til Amerika på 1800 tallet.  Jeg håper da virkelig at det aldri blir så "bra" igjen.  To verdenskriger på 1900 tallet.  Seks millioner jøder ble drept under 2. verdenskrig.  Er dette det vi vil tilbake til?  Rasehygiene er ekkelt og motbydelig.  

AnonymBruker
Savannah skrev (15 timer siden):

Det fødes europeiske barn i Europa. 

https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.TFRT.IN?locations=EU

ifølge google fødes det 1.554 barn per kvinne i eu, er ikke alle som vokser opp til å bli kvinner heller så du skal helst ha litt over 2 men la oss bruke 2 for å forenkle da snakker vi 22% befolkningsreduksjon per generasjon med 1.554 barn per kvinne, over 3 generasjoner blir det en reduksjon på over halvparten. Halvparten av EUs befolkning forsvinner etter 3 generasjoner med denne fødselsraten. Siden du liker store tall om vi antar at det bor 450 million i EU, så er 50% av det 225 million europeere som "forsvinner" i løpet av 3 generasjoner med denne raten.

I Norge føder etnisk norske kvinner 1.44 barn i snitt, mens nordmenn som helhet 1.48 barn i snitt, så vår reduksjon vil bli enda raskere enn EU sin.

De rasefordommene du presenterer her hører ingensteder hjemme. 

Han sier x kulturer i midtøsten har negative aspekter, du tolker det som rase-fordommer

Du sier x kulturer i Norge før i tiden hadde negative aspekter, det tolker jeg som rase-fordommer.

De rasefordommene, du Savannah presenterer her, hører ingensteder hjemme !!! 

(ser du problemet med å blande kultur og rase, i praksis forbyr du kritikk av kulturer da, men om du forbyr kritikk av kulturer kan du ikke samtidig kritisere kvinneundertrykkende kulturer som Norge hadde, for da er du rasistisk mot nordmenn, så du må velge du kan ikke få i pose og sekk, personlig synes jeg kritikk av kulturer må være lov, hvis det ikke var lov ville ikke du hatt stemmerett i dag btw, så tror selv du er enig med meg, om du tenker deg litt om ;)  )

Anonymkode: b0130...a8c

Annonse

AnonymBruker

Det fødes europeiske barn i Europa.  De rasefordommene du presenterer her hører ingensteder hjemme.  USA ble et rikt land fordi der møttes kulturer med sine kunnskaper.  Det samme skjer i Norge - innvandring samtidig med kvinnefrigjøring har gjort Norge til et rikt land.  Oljen er kun en del av det.

Hvilken innvandring har gjort Norge til et rikt land? Går ut i fra at du kan dokumentere dette.

Anonymkode: a8e7a...b4f

AnonymBruker
Savannah skrev (2 minutter siden):

Kan du forklare for meg hva etnisk norske betyr per definisjon?

Etniske nordmenn er originalbefolkningen i Norge, og etterkommere etter disse, før masseinnvandringen de siste tiårene.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Etniske nordmenn er originalbefolkningen i Norge, og etterkommere etter disse, før masseinnvandringen de siste tiårene.

Hva med Fredrik Solvang og Lars Nehru Sand?  Er de etniske nordmenn?  Eller er det kun de som er hvite i fjeset?  Hva med en fra Færøyene som bosetter seg i Norge?  Blir hen og hens etterkommere etnsike nordmenn?

Worriesome Plenty 2

Jeg sier ingenting om rase. Skjønner ikke hvorfor du blander inn det. Det er snakk om kultur. Og da skriver jeg om de faktiske forhold. Benekter du at det er ghettofisering i feks Sverige? Der det er mye kriminalitet og lite deltagelse i det Svenske samfunnet? Det er du som bringer inn rase. Ett barn som blir født i en kultur tilpasser seg den kulturen. Fredrik Solvang og Lars Nehru Sand er selvfølgelig norske så det holder. Det er mange innvandrere som blir det også. Men når det blir veldig mange innvandrere i egne bydeler så blir det ikke noen integrering og man får paralellsamfunn. Når det da blir færre "norske" , og stadig flere fjernkulturelle så sier det seg selv att da vil kulturen til de fjernkulturelle en gang (når de blir majoriteten) begynne å dominere. Ergo bye bye europeisk kultur.

AnonymBruker
Savannah skrev (41 minutter siden):

Kan du forklare for meg hva etnisk norske betyr per definisjon?

Kan du forklare for meg hva same betyr per definisjon?

Savannah skrev (37 minutter siden):

Hva med Fredrik Solvang og Lars Nehru Sand?  Er de etniske nordmenn?

Skjønner ikke hvorfor du troller så med ordbruken virker som at du prøver å bruke stråmenn for å fremstille folk som rasister og dermed vinne "debatten" på den måten, kan du ikke heller holde deg til tema, som ikke handler om gener og hudfarge og rase, men om kultur. Hvis du kun kan vinne debatten dersom du bruker stråmenn, kanskje du er på feil side i debatten? Noe å tenke over. 

Utrolig mange norske jenter blir undertrykt i Norge, i klassen min var det flere jenter som ble tvangsgiftet bort, du kan trolle så mye du vil, men dette er det mange norske jenter i Norge lever med i år 2022, fordi kulturen endrer seg. DU kan late som ingenting, ja jenta som ble tvangsgiftet bort var født i Norge, dermed er hun norsk, ok?, men det endrer ingenting, hun ble tvangsiftet bort uansett hva passet hennes sier. Hvorfor bry du deg ikke? Du virker tro at kvinner blir mer frigjort, det går motsatt vei, men du er opptatt med å "virtue signale" og kalle folk rasister, isteden for å bry deg om hva som er i ferd med å skje med norske jenter. Fordi de har feil hudfarge så du kan ikke si noe for da er du rasist, men om du lar folk med feil hudfarge bli undertrykket da er du en progressiv folkehelt... Feminister for islam!!!  Skammelig.... 

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor bry du deg ikke?

Du kan kjefte på meg så mye du vil.  Jeg har jobbet enormt med inkludering og integrering og vært innblandet i flere enkeltsaker hvor tvang blir brukt.  Jeg forsker på interkulturalitet.

Jeg gidder ikke diskutere med flere anonyme brukere som jeg ser ikke forskjell på.  Jeg gidder ikke denne drittslengingen.

Europeisk kultur er ikke noe stillestående fenomen.  Den er og blir i utvikling. "Å legge skyld" på folkegrupper er det som skjedde med jødene under andre verdenskrig.

AnonymBruker
Savannah skrev (9 minutter siden):

Du kan kjefte på meg så mye du vil.  Jeg har jobbet enormt med inkludering og integrering og vært innblandet i flere enkeltsaker hvor tvang blir brukt.  Jeg forsker på interkulturalitet.

Jeg gidder ikke diskutere med flere anonyme brukere som jeg ser ikke forskjell på.  Jeg gidder ikke denne drittslengingen.

Europeisk kultur er ikke noe stillestående fenomen.  Den er og blir i utvikling. "Å legge skyld" på folkegrupper er det som skjedde med jødene under andre verdenskrig.

Ok takk for debatten, den var opplysende, din ekspertise kommer tydelig frem og forhåpentligvis har folk sett gjennom drittsleningen.

Håper forøvrig du ikke gjør som du sier ble gjort med samene da, når du inkluderer og integrerer, det må være frivillig og hvis de ikke vil assimilere din vestlige kultur men beholde sin orginiale kultur håper jeg du respekterer det og lar dem gjør som de vil.

Lykke til.

AnonymBruker
Savannah skrev (1 time siden):

Hva med Fredrik Solvang og Lars Nehru Sand?  Er de etniske nordmenn? 

Nei, de er nordmenn med norsk statsborgerskap, men de er ikke etniske nordmenn. Like lite som du blir etnisk kineser av å vokse opp i Kina.

AnonymBruker
Savannah skrev (15 minutter siden):

Du har sikkert svært god og lang utdanning også?

AnonymBruker
Savannah skrev (1 time siden):

Du kan gå inn på SSB og finne noe der.

Du får lese deg opp på Brochmann-utvalgets rapport om advarselen om at feilslått integrering og masseinnvandring truer den norske velferdsmodellen.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Nei, de er nordmenn med norsk statsborgerskap, men de er ikke etniske nordmenn. Like lite som du blir etnisk kineser av å vokse opp i Kina.

Interessant at du gjør ikke forskjell på etnisitet og rase.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...