Gå til innhold

Den Norske befolkning holdt som gissel av et mindretall vaksine motstandere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dagbladet.no/meninger/slipp-gislene-fri/75077475

Et helt land holdes som gisler av et mindretall på ca. 8-9 prosent vaksinemotstandere. Og det med velsignelse av en regjering uten ryggrad.

Anonymkode: 9f4a1...51b

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er de som jobber på intensiven som holdes som gisler. Det er de som må hanskes med disse som ikke tror korona er farlig. Da over halvparten er uvaksinert. Det er den halvparten som gjør at de må jobbe så mye ekstra.

Anonymkode: 925f2...a6c

AnonymBruker

Retorikken begynner å nærme seg den vi så i Tyskland for litt siden. Legg all skyld på en gruppe folk for alle verdens problemer. Hva kan gå galt lizzom ? 

Men, personlig, synes jeg det er greit om en setter opp ekstra sykehus-avdelinger og plasserer studenter og andre der som får en kort opplæring i hvordan gi hjelp også sender en uvaksinerte covid folk dit, også kan disse noble vaksinerte covid folka få behandling av de beste legene med mest erfaring på sykehusene.

Om det fører til at folk slutter med alt dette covid gnålet så er det verdt det.

Anonymkode: d5033...c02

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Retorikken begynner å nærme seg den vi så i Tyskland for litt siden. Legg all skyld på en gruppe folk for alle verdens problemer.

Din selvmedlidenhet er patetisk. Sammenligningen din er patetisk.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Din selvmedlidenhet er patetisk. 

Selvmedlidenhet? Er ikke jeg som er innlagt med covid-19, jeg har ikke covid-19 har aldri hatt covid-19 kommer aldri til å få covid-19, så selvmedlidenhet passer ikke for min del. Lockdown påvirker meg heller ikke jeg er alltid inne aldri ute. Så du tar feil.

Jeg snakker om prinsippet

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sammenligningen din er patetisk.

That is not an argument. Try again.

Ad-hom, er dette det beste "din side" har, så er du på feil side.... Just sayin'

Jeg har gitt deg omtrent alt du kan be om, jeg har sagt at jeg går med på at vi sender uvaksinerte covid pasienter til leire utenfor sykehusene hvor de får behandling av lege-studenter/etc istedenfor siden sykehusene er fulle. Jeg har gitt deg alt du kan be om, men du er ikke happy, du vil ha mer, men er det rimelig? Synes ikke det. Alt du har å si er "patetisk", og DET er patetisk 🧐

Annonse

Jeg for min del kjenner dette på kroppen. Jeg har en stor operasjon som egentlig skulle vært gjort før jul. Så ble det januar, så ble det februar, nå snakker de februar/mars. 

Min helsetilstand påvirker meg i det daglige hver eneste dag og blir stadig utsatt pga korona. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Selvmedlidenhet? Er ikke jeg som er innlagt med covid-19, jeg har ikke covid-19 har aldri hatt covid-19 kommer aldri til å få covid-19, så selvmedlidenhet passer ikke for min del. Lockdown påvirker meg heller ikke jeg er alltid inne aldri ute. Så du tar feil.

Jeg snakker om prinsippet

That is not an argument. Try again.

Ad-hom, er dette det beste "din side" har, så er du på feil side.... Just sayin'

Jeg har gitt deg omtrent alt du kan be om, jeg har sagt at jeg går med på at vi sender uvaksinerte covid pasienter til leire utenfor sykehusene hvor de får behandling av lege-studenter/etc istedenfor siden sykehusene er fulle. Jeg har gitt deg alt du kan be om, men du er ikke happy, du vil ha mer, men er det rimelig? Synes ikke det. Alt du har å si er "patetisk", og DET er patetisk 🧐

Folk flest vil nok se på deg som patetisk i din argumentasjon for å sammenligne vaksinemotstandere med jøder under Hitlers regime. Ferdig snakka ha det bra!

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk flest blablabla

https://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum (fallacy)

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ferdig snakka ha det bra!

Ja du kan gi deg der, men synes ikke du har fremmet noen gode argumenter, så helst bør du det før du gir deg, men opp til deg hvordan du vil fremstå online.

Og en liten godbit til å avslutte med, 40% av de innlagte på sykehus er ikke født i Norge (og 70%av dem er uvaksinerte), og av de innlagte som er født i Norge er norskfødte med innvandrerbakgrunn sterkt overrepresentert også (med meget høy grad uvaksinerte). Det er innvandrere som fyller opp sykehussengene. Så, dette er dehumanisering av en minoritet, som jo faktisk er noe vi har sett før i historien. Bytt ut uvaksinerte med innvandrere. Innvandrere holder oss andre nordmenn som gisler, for noen monstre! Dehumanisering er første steg for å forsvare uforsvarlige handlinger, det har vi sett i historiebøkene. Om du ikke liker tyskland så greit nok, ta sovjets gulager, eller kinas re-education camps som eksempler, første steg er dehumanisering så kan du forsvare litt av hvert etterpå, egentlig hva som helst.

Du kan ikke både være anti-antivax og anti-rasist samtidig, så det er litt av et dilemma, noe må gi. Venstreradikale har nytt godt av å ha i pose og sekk, men fasaden begynner å sprekke, veldig rasistiske holdninger og elitistisk. Skremmende holdninger dere viser.

Dette til orientering :) 

AnonymBruker
Vhanja skrev (9 timer siden):

Jeg for min del kjenner dette på kroppen. Jeg har en stor operasjon som egentlig skulle vært gjort før jul. Så ble det januar, så ble det februar, nå snakker de februar/mars. 

Min helsetilstand påvirker meg i det daglige hver eneste dag og blir stadig utsatt pga korona. 

Skjønner det, men hva synes du vi bør gjøre for å løse problemet da, viruset smitter jo så fort at med en gang vi åpner opp så er det fult kjør på nytt inklusiv blant vaksinerte. Samtidig er det jo ikke populært å la folk dø heller. Selv med 100% vaksineringsgrad ville vel vi hatt samme problem fortsatt så fort vi åpnet opp samfunnet om matematikken min er korrekt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner det, men hva synes du vi bør gjøre for å løse problemet da, viruset smitter jo så fort at med en gang vi åpner opp så er det fult kjør på nytt inklusiv blant vaksinerte. Samtidig er det jo ikke populært å la folk dø heller. Selv med 100% vaksineringsgrad ville vel vi hatt samme problem fortsatt så fort vi åpnet opp samfunnet om matematikken min er korrekt. 

Vi kan starte med at alle som kan lar seg vaksinere. Det vil få ned presset på sykehusene som gjør at det er mindre behov for at man flytter helsepersonell fra andre avdelinger til koronabehandling. Dermed kan de fokusere på de køene som allerede er i stedet for at de blir utsatt.

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Vi kan starte med at alle som kan lar seg vaksinere. Det vil få ned presset på sykehusene som gjør at det er mindre behov for at man flytter helsepersonell fra andre avdelinger til koronabehandling. Dermed kan de fokusere på de køene som allerede er i stedet for at de blir utsatt.

Ja, men det jeg sier er, at om flere blir vaksinerte, så vil smitten bli lavere og færre på sykehus MEN det vil føre til at en åpner opp samfunnet mer, som vil føre til at flere blir smittet fordi samfunnet er mer åpent, men da vil smitten øke så da blir sykehusene fulle på nytt, altså du blir der vi er nå bare med litt mer av samfunnet åpent, sykehusene er fortsatt fulle fordi det er det vi styrer etter.

Men det er klart en kan jo holde samfunnet stengt selv om flere blir vaksinert da vil sykehusene bli tommere, men da er du i en situasjon der samfunnet må være nedstengt til evig tid. Som er noe problematisk da...

Skjønner du hva jeg mener? Hvordan løser du det ?

Personlig er min løsning at vi må gi opp og la viruset gå sin gang, vi klarer ikke redde alle covid folk dessverre, MEN det vil føre til mange dødsfall og derfor er folk imot, som jeg skjønner, men jeg ser ikke noen annen utvei som redder alle og holder samfunnet oppe som før.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men det jeg sier er, at om flere blir vaksinerte, så vil smitten bli lavere og færre på sykehus MEN det vil føre til at en åpner opp samfunnet mer, som vil føre til at flere blir smittet fordi samfunnet er mer åpent, men da vil smitten øke så da blir sykehusene fulle på nytt, altså du blir der vi er nå bare med litt mer av samfunnet åpent, sykehusene er fortsatt fulle fordi det er det vi styrer etter.

Men det er klart en kan jo holde samfunnet stengt selv om flere blir vaksinert da vil sykehusene bli tommere, men da er du i en situasjon der samfunnet må være nedstengt til evig tid. Som er noe problematisk da...

Skjønner du hva jeg mener? Hvordan løser du det ?

Personlig er min løsning at vi må gi opp og la viruset gå sin gang, vi klarer ikke redde alle covid folk dessverre, MEN det vil føre til mange dødsfall og derfor er folk imot, som jeg skjønner, men jeg ser ikke noen annen utvei som redder alle og holder samfunnet oppe som før.

Flertallet av de som ligger på sykehus er ikke-vaksinerte. Dvs at det vil være færre som blir så syke at de må legges inn om det er flere som blir vaksinerte.

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Flertallet av de som ligger på sykehus er ikke-vaksinerte. Dvs at det vil være færre som blir så syke at de må legges inn om det er flere som blir vaksinerte.

Mitt inntrykk er at dersom 100% var vaksinerte, og samfunnet helt åpent, ville sykehusene ikke hatt sjangs de ville vært proppfulle med covid pasienter og massevis av folk vil dø. Mulig jeg tar feil, det er mitt inntrykk. I så fall, om jeg tar rett, så vil 100% vaksinasjonsgrad ikke løse problemet vi har det fortsatt. Jeg tenker hva er "the end game". Håper jeg tar feil da.

AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 18.28):

Det er de som jobber på intensiven som holdes som gisler. Det er de som må hanskes med disse som ikke tror korona er farlig. Da over halvparten er uvaksinert. Det er den halvparten som gjør at de må jobbe så mye ekstra.

Kanskje du skal slå opp "gissel" i ordboken, så er sjansen større for at du bruker begrepet riktig neste gang? :P 

AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 20.49):

Jeg gnir meg i hendene av å se alle torturere ihjel av sjenkestoppen😂

Anonymkode: 71ea7...816

Gnir du deg i hendene når du leser om permitterte arbeidere og konkurstruede bedrifter også? Eller har du mer enn nok med å glede deg over andre folks opplevelse av tap? 

Kayia skrev (5 timer siden):

Kanskje du skal slå opp "gissel" i ordboken, så er sjansen større for at du bruker begrepet riktig neste gang? :P 

Vel, du har du noe annet å komme med en å ta meg på stavefeil? Sykepleiere som fikk inndratt feriedager grunnet hektisk aktivitet på intensivavdelingen vil nok føle det som om det var en kurant metafor. De måtte jobbe ekstra, fordi noen ikke vil/gidder ta vaksinen. Må du ta konsekvensen av de uvaksinerte sine feil? Neppe, men det må altså de. Ved å ikke få fred fra jobben.

Jeg tror jeg og mange er litt slitne av at det ropes "ulv, ulv", (Ser du en ulv? - Nei, men det kan jo komme en ulv hvis vi ikke passer på...Tenk om det kommer en mutert ulv da!)

Jeg ble litt paff av denne;

https://www.aftenposten.no/norge/i/L5eJXR/hvordan-gaar-det-egentlig-med-sykehusene-naa-ligger-faerre-pasienter-inn

Situasjonen er altså 20-30% færre innlagte pga luftevisinfeksjoner enn i et normalt år. Det er også færre på respirator. 

Jeg skjønner utmerket godt at det ville eksplodert uten vaksiner og tiltak.  Jeg skjønner at vi må vaksinere oss og begrense smitte. Problemet er at vi får høre at sykehusene er på bristepunktet allerede nå. Da kan man ikke skylde på korona. Jeg får inntrykk av at korona blir utnyttet til å fronte gamle kampsaker for helsearbeidere.

Jeg synes Raymond Johansen stiller et veldig betimelig spørsmål: Hvor mange intensivplasser har vi egentlig? Vi fikk høre at vi hadde rundt 1000 intensivplasser, og også 1000 respiratorer i en knipetak.

I dag er 96 innlagt på intensiven, og 66 i respirator. Hvis det er "bristepunktet" så tror jeg vi har et veldig dårlig og rigid system. Jeg tror ikke på at vi er nødt til å bruke 9 spesialiststillinger (intensivsykepleiere) per pasient når Sverige klarer seg med 5. Det virker riv ruskende galt. Det tyder på at de bruker mye av tiden sin på ting som andre kunne gjort. 

Det burde i alle fall vært en forståelse for at man må gjøre ting annerledes i en krise. Da mener jeg ikke å jobbe seg i hjel, men å organisere ting annerledes.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mitt inntrykk er at dersom 100% var vaksinerte, og samfunnet helt åpent, ville sykehusene ikke hatt sjangs de ville vært proppfulle med covid pasienter og massevis av folk vil dø. Mulig jeg tar feil, det er mitt inntrykk. I så fall, om jeg tar rett, så vil 100% vaksinasjonsgrad ikke løse problemet vi har det fortsatt. Jeg tenker hva er "the end game". Håper jeg tar feil da.

Men det er ikke slik at eneste alternativ er 100% vaksinerte og 100% åpent. Selv med flere vaksinerte så ville de jo åpnet gradvis i takt med antall smittede/innlagte slik de gjør i dag. Men det kunne gitt mindre belastning på sykehusene slik at det ble mindre utsettelser for andre inngrep.

Jeg er forresten spent på å se hvor farlig Omikron er for vaksinerte. De mest optimistiske tallene sier 80% mindre farlig enn deltavarianten (for uvaksinerte? Uklart i media)

I så fall er korona ikke farligere enn influensa. Det som står igjen er at det smitter lettere. Da handler det om å flate ut kurven litt, og kanskje at sykehusene lærer seg å kutte noen hjørner for å takle en høy smittetopp.

(Jeg er klar over at jeg uttaler meg om ting jeg ikke har minste peiling på, men da får noen helsearbeidere forklare ting for meg)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...