Gå til innhold

Ser du typisk norsk ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har  sort hår og mørkebrune øyne. På tross av at jeg er helt norsk. Har aldri blitt tatt for å vær innvandrer så vidt jeg vet. Men en onkel av meg som er enda mer mørk, ble stoppet på gaten da han gikk med sin kone, og bedt holde seg unna de norske damene. Nordmenn fremstilles altid som blonde og blåøyde (Norge i rødt hvitt og blått feks).

Det eneste eksotiske jeg har i familien er en russisk tiptipoldemor.

Anonymkode: 4aa75...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym 2

Jeg har mørkt hår og blå øyne, allikevel er det ofte utlendinger lurer på hvor jeg er fra. En jeg jobber sammen med som er utenlandsk, jeg jobber med mange som ikke er norske, hun sa at det bare var utlendinger på jobb, så pekte hun på meg og sa at jeg er norsk, men ser ut som en utlending. Så det er litt rart. Jeg har aldri hørt det fra norske. Jeg har russisk farfar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 2 skrev (13 minutter siden):

Jeg har mørkt hår og blå øyne, allikevel er det ofte utlendinger lurer på hvor jeg er fra. En jeg jobber sammen med som er utenlandsk, jeg jobber med mange som ikke er norske, hun sa at det bare var utlendinger på jobb, så pekte hun på meg og sa at jeg er norsk, men ser ut som en utlending. Så det er litt rart. Jeg har aldri hørt det fra norske. Jeg har russisk farfar. 

Jeg tror mange utlendinger tror alle nordmenn har blondt hår. Det er en seiglivet myte.

Anonymkode: 4aa75...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser temmelig norsk ut og såvidt jeg vet er jeg norsk i mange generasjoner bakover. :) Mørk blond (står det i passet, nå er det mer grått da) og grønne øyne og lys hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da virkelig ikke at jeg ser ut som norsk.  Vet ikke hva det er.  Jeg har hvitt hår, ikke blondt.  Engang i tiden var det mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mona Fingarsen

Jeg har grønne øyne og kommune brunt hår. Tidligere farget jeg håret svart. Jeg er ganske lys i huden, men allikevel har jeg fått mange spørsmål og kommentarer om at jeg ikke ser norsk ut. For noen år siden jobbet jeg i hjemmesykepleien. En gang spurte en eldre dame meg: «ja har du gått på ski noen gang du da?» Jada, født med ski på beina 😂 En eldre kar kommenterte også en gang at han syns jeg snakket bra norsk 🙈 Jo, takk, det er greit å vite 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Jeg håper da virkelig ikke at jeg ser ut som norsk.  

Er det et problem å se norsk ut?

Savannah skrev (1 time siden):

Vet ikke hva det er.  

Høyreist, blondt hår, blå øyne.

Clipboard01.jpg 

Anonymkode: cb6d1...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det et problem å se norsk ut?

Høyreist, blondt hår, blå øyne.

Clipboard01.jpg 

Anonymkode: cb6d1...0c4

Det var før i tiden.  Norge er et mangfoldig samfunn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Det var før i tiden.  Norge er et mangfoldig samfunn nå.

Bildet viser typisk norsk utseende.

Anonymkode: cb6d1...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det et problem å se norsk ut?

Høyreist, blondt hår, blå øyne.

Clipboard01.jpg 

Anonymkode: cb6d1...0c4

Bildet ser ut som en propagandaplakat fra NS under krigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (19 minutter siden):

Bildet ser ut som en propagandaplakat fra NS under krigen

Den er herfra:

https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc557/

Description:

A poem praising the Norwegians for defying the Nazis in World War II. The text of the poem is framed by a painting depicting a blond-haired man, woman and child.

 

 

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ser "tradisjonelt norsk" ut. Er vel knapt en svenske i de nærmeste hundreårene bakover i slekta.

Det er vel fortsatt stor overvekt av blåøyde nordmenn, men det er en myte at iallfall voksne nordmenn er så innmari blonde. Ja, vi er "blondere" og lysere i brunfargen enn de fleste rundt Middelhavet for eksempel, men det er ikke så veldig vanlig å være lysere blond akkurat, med mindre man har "jukset".

De mange unge voksne som jeg har kjent siden de hadde melketenner, var påfallende blondere som barn. Jeg selv karakteriseres fortsatt som blond (hvis man ser på den naturlige fargen...), men jeg var også mye blondere som barn.

Men alt er relativt. For mange år siden var jeg i et asiatisk land med min eksmann. Han var veldig mørkhåret etter norsk standard. I en samtale med noen lokale, med ravnsvart hår, nevnte vi at han ble ansett som mørkhåret hjemme. Da lo de godt og pekte og sa noe seg i mellom på lokalt språk. 😆 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyseblå øyne og "mørkeblondt" hår, dvs. det er det mange kaller kommunefarget, i betydning kjedelig. Det er verken lyst eller brunt.

Som @morsan nevner, er det typisk norsk (men det finnes selvsagt mange unntak) å være lyshåret som barn. Det var jeg også. "Skandinavisk hårvekst" kommer ganske sent og er lys. Husker dere at tyske ukeblader påsto at Mette-Marits barn hadde en hårsykdom, fordi de ikke hadde all verdens hårvekst som babyer? 
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9mla2M/hevder-ingrid-alexandra-har-mystisk-sykdom

Sønnen min var også veldig lyshåret som barn, særlig etter somrene med mye uteliv. Vi var i Paris en høstferie, og da fikk han både klapp på hodet og sukkertøy av godt voksne damer som åpenlyst la merke til det blonde håret hans. Han var 8 år, så det var både litt stas og litt flaut. Nå er han voksen og ikke spesielt blond lenger. Men blå øyne har både barn og foreldre. 

I barneskolen gikk jeg sammen med bare barn med helnorsk bakgrunn, men vi var både lyse, mørke og midt i mellom mht. hår og øyne. To av mine aller beste venner kunne passert som innfødte søreuropeere uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (1 time siden):

Ja. Mørkebrunt hår og mørkebrune øyne. 

Jeg skulle til å skrive det samme. Jeg er mørk blond selv. Altså sånn som typiske nordmenn FAKTISK ser ut. Ikke lyst blondt hår sånn som en nordmann liksom ser ut.

Over halvparten av voksne menn i Norge har mer eller mindre mørkt hår. Med mindre det har blitt grått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle til å skrive det samme. Jeg er mørk blond selv. Altså sånn som typiske nordmenn FAKTISK ser ut. Ikke lyst blondt hår sånn som en nordmann liksom ser ut.

Over halvparten av voksne menn i Norge har mer eller mindre mørkt hår. Med mindre det har blitt grått.

Hva som er mørkt og lyst varierer med hensyn på geografi. Jeg har mørkt hår, men passerte som blond da jeg en tid for lenge siden bodde i Sør-Europa. For meg var det uvant og "feil" å bli omtalt som blond.

Med mørkt brunt hår (i hvertfall tidligere), blå øyne og ganske lys hud ser jeg nok ganske nordeuropeisk ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (24 minutter siden):

Jeg har lyseblå øyne og "mørkeblondt" hår, dvs. det er det mange kaller kommunefarget, i betydning kjedelig. Det er verken lyst eller brunt.

Som @morsan nevner, er det typisk norsk (men det finnes selvsagt mange unntak) å være lyshåret som barn. Det var jeg også. "Skandinavisk hårvekst" kommer ganske sent og er lys. Husker dere at tyske ukeblader påsto at Mette-Marits barn hadde en hårsykdom, fordi de ikke hadde all verdens hårvekst som babyer? 
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9mla2M/hevder-ingrid-alexandra-har-mystisk-sykdom

Haha! Jeg fikk ikke med meg dengang da at tyske blader spekulerte i sykdom pga. lite hår på arveprinsessen!

Forøvrig kan jeg skrive under på beskrivelsen av naturlig hårfarge. 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...