Gå til innhold

Er det feil at homofile får barn sammen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Trodde vi var over den debatten nå, vi er i 2022 så klart det er greit. 

Ting blir ikke automatisk mer greit bare fordi vi kommer lenger i tidsregningen. Men det er det mange som tror. 

Anonymkode: eed32...1a8

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ting blir ikke automatisk mer greit bare fordi vi kommer lenger i tidsregningen. Men det er det mange som tror. 

Ja jeg er en av dem som tror det, de kan da være gode foreldre som homofile. Det har ikke med legning å gjøre det. 

stjernestøv skrev (16 minutter siden):

Ja jeg er en av dem som tror det, de kan da være gode foreldre som homofile. Det har ikke med legning å gjøre det. 

Det er synd i de som ikke vokser opp med en far.

Anonymkode: 95a69...926

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller en mor. 

Det er svært mange barn som ikke vokser opp i en tradisjonell kjernefamilie med tilstedeværende mor og far. De klarer seg stort sett veldig bra, i samme grad som andre barn.

Jeg tror de som planlegger å få barn inn i en familie som er annerledes, f.eks. med to mødre eller to fedre, tenker veldig mye grundigere over hvordan barnet skal få impulser og rollemodeller fra andre menn / kvinner, enn f.eks. de som blir aleneforsørgere fordi forholdet ryker på et tidlig tidspunkt mens begge foreldrene er unge. 

Endret av laban

Det går ikke an å generalisere slike ting og påstå at noe alltid er "feil" eller "riktig". Det er mange andre forhold som har betydning for barns oppvekst, enn den biologiske tilknytningen til sine nærmeste omsorgspersoner. 

Da jeg var såpass stor at jeg hadde begynt å lese aviser (og vi fikk TV...), hadde debatten om kvinners yrkesaktivitet så vidt begynt. Da mente veldig mange, både politikere og vanlige folk, at landet kom til å gå undergangen i møte hvis mødrene sluttet å være hjemme på heltid. Hjemme hos oss jobbet både mor og far, så jeg reagerte syntes den debatten var underlig. Akkurat som datteren til Anne Holt gjorde tidlig på 2000-tallet: https://www.vg.no/rampelys/bok/i/q2nr1/anne-holts-datter-ble-hetset

Jeg har visse motforestillinger til fullstendig anonymitet ved sæd- eller eggdonasjon, altså slik at det er umulig å finne ut hvor "bidraget" kom fra. Men det er mest fordi jeg tror vi bare er i starten av utviklingen når det gjelder genetikk i medisinen. For de som blir født i dag, kan det være en større ulempe å ikke kjenne det genetiske opphavet sitt, enn for tidligere generasjoner. Men dette er noe jeg tror

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan jo fedrene slutte å stikke av med halen mellom beina så fort dama blir gravid.

Anonymkode: ba173...68c

Jeg har barnebarn med to mødre og ingen far.  Å si at det er synd på dem er helt feil.  De er fantastiske, harmoniske barn og har det bra på alle måter.  

Jeg husker (som laban) diskusjonen om utearbeidende mødre og at det var synd på alenemødre som ikke hadde forsørger.  Så kom diskusjonen om alle skilsmissene og hvordan dette ville gå.

Historien er full av fortellinger om barn som vokste opp med kvinner.  Generasjoner av kvinner bodde sammen og oppdro barn.  Ingen tenker at de barna ikke hadde det bra.

Det er mye mer utradisjonelt med menn som alenefedre eller to menn som får barn sammen.  Nå kjenner jeg et par menn som har tvillinger sammen.  Jeg synes ikke spesielt synd på barna der.  Kan ikke se noe annet enn at de er harmoniske barn med godt forhold til pabbaene sine.

Min far var betenkt da min datter skulle ha barn hvor far var ukjent.  Det var naturlige tanker for en av hans generasjon (han er død nå), men han ble glad da jeg fortalte han at barnet kunne få vite navnet på donor ved attenårsalderen.  Ingen ble gladere da barnet kom, og jeg har et bilde av de to fra siste gangen vi besøkte han på sykehjemmet og de to smiler og ler mot hverandre.

Diskusjonen raste lenge om alenemødre og det ble en milepæl da kronprinsen giftet seg med en alenemor.  Det var synd på ugifte kvinner og skilte kvinner var fritt vilt (noe av det henger i fremdeles).

UtakknemligDiva

Mtp at det er mange barn i verden som trenger foreldre så er det vel greit at homofile også kan adoptere. Det er betydelig færre som bryr seg om homofili nå mot da jeg var barn. Da husker jeg det fremdeles var litt tabu. Men jeg kjenner noen eldre og man merker at dette helst er slik man ikke snakker om fra deres side.

Å få barn på kunstig vis er jeg mer imot. Det fører til at enda fler har muligheten og det øker sjansen for overbefolkning. I tillegg så blir det rotete i slektstreet og tenk om to søsken forelsker seg og får barn. 

Annonse

Gjest Liviane

Naturlig i tradisjonell forstand er det jo ikke, men er vel ikke feil. Det viktigste er at man har de foreldreegenskapene som skal til. Man finner gode og mindre gode foreldre i homofile forhold som i heterofile, og hos enslige som hos de som lever i par. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da kan jo fedrene slutte å stikke av med halen mellom beina så fort dama blir gravid.

Da kan jo kvinnfolket bli bedre på å velge en partner, er masse ledige gode mannfolk, men fordi jenter går bare etter utseende og lommebok så får ikke de muligheten. Finnes mannfolk utenfor "toppsiktet" på tinder

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke akkurat mulig siden kjønnscellene til to menn eller to kvinner ikke kan lage barn sammen. Og et det riktig at enslige kan få sædinseminasjon og få barn på kunstig vis? 

Kjør debatt!

I debatt ånd må jeg påpeke at De her bruker en non sequitur fallacy, samt appeal to nature som jo ikke er noe argument bare en frase uten noe særlig fundament.

Neida, joda, men, vet ikke jeg. Høres litt suboptimalt ut som en start på et barns liv men er ikke godt å si. Vanskelig med studier også en trenger randomisering skal en få noe særlig ut av en studie men er vel ikke så mange homofile som er villige til å ta en 50% sjangs for å måtte leve som hetro istedenfor med barn for å sammenligne. Ikke lett.

Anonymkode: 6ab26...c44

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Jeg er oppvokst med en svært fraværende far, finnes ikke synd i meg av den grunn. 

Hvordan vet du det? Du vet hvordan ditt liv er nå men du aner ikke hva det ville vært om faren var tilstede og oppegående.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du det? Du vet hvordan ditt liv er nå men du aner ikke hva det ville vært om faren var tilstede og oppegående.

Jeg vet heller ikke hvordan mitt liv hadde vært hvis jeg hadde hatt andre foreldre enn jeg hadde.  Jeg hadde aldri bestemødre (de døde begge to før jeg ble født), men jeg har aldri tenkt at det har vært synd på meg igjennom livet av den grunn.

90tallsbarn skrev (12 minutter siden):

Å få barn på kunstig vis er jeg mer imot. Det fører til at enda fler har muligheten og det øker sjansen for overbefolkning. I tillegg så blir det rotete i slektstreet og tenk om to søsken forelsker seg og får barn. 

Sjansen for overbefolkning forstår jeg ikke.  Mener du at det bør settes kvote over hele verden om hvor mange barn hvert individ har lov å få?

Dette med to søsken som forelsker seg og får barn er ikke noe større fare nå enn før.  Det er et argument fra dem som ikke liker at verden forandrer seg.  Denne faren har alltid vært tilstede.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da kan jo kvinnfolket bli bedre på å velge en partner, er masse ledige gode mannfolk, men fordi jenter går bare etter utseende og lommebok så får ikke de muligheten. Finnes mannfolk utenfor "toppsiktet" på tinder

I debatt ånd må jeg påpeke at De her bruker en non sequitur fallacy, samt appeal to nature som jo ikke er noe argument bare en frase uten noe særlig fundament.

Neida, joda, men, vet ikke jeg. Høres litt suboptimalt ut som en start på et barns liv men er ikke godt å si. Vanskelig med studier også en trenger randomisering skal en få noe særlig ut av en studie men er vel ikke så mange homofile som er villige til å ta en 50% sjangs for å måtte leve som hetro istedenfor med barn for å sammenligne. Ikke lett.

Sludder.

Min mor var sammen med min far i 14 år før hun ble gravid, og det var faren min som ville ha barn. Han var først med på det, men fikk panikk da jeg ble født og valgte å gå fra henne. Min far var også uføretrygdet da de møttes, minstletrygd, så aldeles ikke noen stor lommebok.

Har heldigvis en fantastisk stefar som hun møtte da jeg var 5 som jeg ser på som faren min nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...