Gå til innhold

Hvor lenge bruker du klær før du vasker dem?

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å vite om jeg skal legge det til vask eller fortsette å bruke noen ganger. For vi blir immune mot egen lukt så man kjenner ikke alltid om man lukter stramt. Men singleter feks, som brukes under gensere er mer i kontakt med kroppen enn løse gensere. Bør singleter slenges i skittentøyet etter å ha brukt den   1 uke? 

Anonymkode: f728b...87a

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Litt vanskelig å vite om jeg skal legge det til vask eller fortsette å bruke noen ganger. For vi blir immune mot egen lukt så man kjenner ikke alltid om man lukter stramt. Men singleter feks, som brukes under gensere er mer i kontakt med kroppen enn løse gensere. Bør singleter slenges i skittentøyet etter å ha brukt den   1 uke? 

Etter 1 uke?  Hvis den er brukt i en uke så burde den vært vasket for flere dager siden, iallefall etter min mening. På vinteren kan jeg bruke en t-skjorte 2 dager, 3 hvis jeg bare er hjemme for meg selv. Hvis jeg har skjorte over t-skjorten så kan jeg bruke den 3-4 dager. Alt etter hvor varmt det er og hva jeg har gjort.

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Etter 1 uke?  Hvis den er brukt i en uke så burde den vært vasket for flere dager siden, iallefall etter min mening. På vinteren kan jeg bruke en t-skjorte 2 dager, 3 hvis jeg bare er hjemme for meg selv. Hvis jeg har skjorte over t-skjorten så kan jeg bruke den 3-4 dager. Alt etter hvor varmt det er og hva jeg har gjort.

Ja ca en uke. Svetter jeg mye så vasker jeg den jo før. Men hva sliter mest på klærne? Å vaske dem eller å bruke dem lengst mulig? Og hva med gensere som sitter løst? Hvor ofte bør de egentlig vaskes? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vasker klær som er rett på kroppen hyppig og andre klær sjeldent. Henger klær som skal brukes igjen til lufting etter bruk. T-skjorter bruker jeg vel et par-tre dager før vask. Har jeg følt jeg har svettet blir de vasket etter én dag.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

JA! For flere dager siden... 

Jeg skifter truse daglig og t-skjorte eller annet plagg på overkroppen etter to dager vanligvis. Kjoler, skjørt og bukser kan jeg bruke et par dager, så henger de på knaggene på badet i flere dager før jeg bruker dem igjen. Så lenge de ikke blir flekkete eller utsvettet kan jeg gjøre det i flere runder. Men når de lukter ufresht så vaskes de selv om de ikke er flekkete eller svette etter en stund. 

Annonse

Tror nok jeg bruker klærne mine lenger enn normalt, eller lenger enn hva jeg bør. Men jeg går jo bare hjemme, og på vinteren går det mye i ull fra topp til tå. Så føler ikke det lukter noe. Men jeg tar på meg rebe klær hvis jeg får besøk.

Hadde nok vasket oftere hvis jeg var mer ute i samfunnet. 

Men jeg har aldri vært flink til dette med hvor ofte man bør skifte tøy og sengetøy. Har slitt med å dusje ofte nok også. I perioder hvor jeg ikke trener. Når jeg trener blir det jo til at jeg dusjer nesten hver dag.

Endret av Glitter
  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 14.10):

Ja ca en uke. Svetter jeg mye så vasker jeg den jo før. Men hva sliter mest på klærne? Å vaske dem eller å bruke dem lengst mulig? Og hva med gensere som sitter løst? Hvor ofte bør de egentlig vaskes? 

Jeg kan bare bruke en t-skjorte eller singlet 2 - 3 ganger før den må vaskes.. jeg svetter mye rett og slett og det lukter. Gensere over , som feks hettegenser osv. Kanskje 5-6 gangers bruk.

Anonymkode: 652bc...86d

Jeg tar på meg ren trøye / topp og underbukse hver morgen etter at jeg har dusjet. Jeg sover i den samme overdelen som jeg har brukt om dagen, så jeg har hatt begge deler rett på kroppen i ca. et døgn når de går i skittentøyet. 

Sokker skifter jeg litt etter behov, det kommer bl.a. an på hva slags sko jeg har hatt på meg. 

Bukser kan jeg bruke inntil en uke, og gensere brukes ganske mange ganger før de vaskes. Men det skal sies at jeg bruker andre bukser og overdeler hjemme enn på jobb og ute blant folk ellers. (Dvs. når verden er normal og jeg faktisk er på jobb og ikke på hjemmekontor.) Og så har jeg altså alltid trøye under genseren. 

laban skrev (1 time siden):

Jeg sover i den samme overdelen som jeg har brukt om dagen

😳 Det var en vri jeg ikke kan huske å ha hørt om. Litt morsomt så forskjellige vi er, kunne ikke falt meg inn bruke den overdelen jeg har gått i hele dagen i sengen?!  Eneste unntak er på hytta om det er iskaldt og jeg har på meg en varm ulltrøye og bare smetter av meg bh'n, men beholder trøya og ullongsen på.

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Litt morsomt så forskjellige vi er, kunne ikke falt meg inn bruke den overdelen jeg har gått i hele dagen i sengen?!

Den er jo ikke spesielt ekkel, jeg bruker noe annet hvis jeg skal noe som gjør at jeg blir svett og medfører dusj om ettermiddagen / kvelden. 

Noen bruker trøya en dag til, jeg bruker den altså én dag og én natt. Har jeg sovet i en trøye, går den rett i dunken, uansett om jeg føler at jeg har svettet om natten eller ikke. 

Er det veldig varmt om sommeren slik at jeg synes det er udelikat å sove i den brukte sommertoppen, sover jeg i bare underbuksa eller tar på en gammel, utrangert trøye for den ene natten. 

Jeg brukte pysjamas før, men det er veldig mange år siden. 

Annonse

Det er ikke bra for miljøet å vaske klær for mye.  Det sliter på klærne og så er det alle artiklene som går ut med vannet.  Vaskemiddel også som går ut i miljøet.

Når jeg er så mye hjemme som nå bruker jeg mest klær som er behagelige.  Store t-skjorter, joggebukse/leggings o.sl. som jeg vasker når det blir flekkete eller hvis jeg føler at de ikke er rene lenger.  Jobbklær henger jeg opp når jeg kommer hjem, og bytter det koseklærne.  De vasker jeg ikke ofte.  Gensere enkelte ganger og jakker blir renset veldig sjelden.  Bukser, skjørt og kjoler oftere.   

Nattkjoler bruker jeg 3 - 4 ganger.  Truser skifter jeg hver dag, men bh  bruker jeg 3 - 4 ganger.  Strømpebukse bruker jeg ofte to ganger, men de tar jeg alltid av når jeg kommer hjem.  Håndklær bruker jeg ca. 3 ganger (dvs. når jeg dusjer), håndklær for håndvask henger der noen dager.  Sengetøy skifter jeg hver annen uke.

Alt i alt vasker jeg mindre nå enn før.  Jeg har gått igjennom hva jeg trenger å vaske og hva ikke, og at det ikke bare er å kaste tøy i skittentøyskurven uten å tenke.

Savannah skrev (7 timer siden):

Det er ikke bra for miljøet å vaske klær for mye.  Det sliter på klærne og så er det alle artiklene som går ut med vannet.  Vaskemiddel også som går ut i miljøet.

Når jeg er så mye hjemme som nå bruker jeg mest klær som er behagelige.  Store t-skjorter, joggebukse/leggings o.sl. som jeg vasker når det blir flekkete eller hvis jeg føler at de ikke er rene lenger.  Jobbklær henger jeg opp når jeg kommer hjem, og bytter det koseklærne.  De vasker jeg ikke ofte.  Gensere enkelte ganger og jakker blir renset veldig sjelden.  Bukser, skjørt og kjoler oftere.   

Nattkjoler bruker jeg 3 - 4 ganger.  Truser skifter jeg hver dag, men bh  bruker jeg 3 - 4 ganger.  Strømpebukse bruker jeg ofte to ganger, men de tar jeg alltid av når jeg kommer hjem.  Håndklær bruker jeg ca. 3 ganger (dvs. når jeg dusjer), håndklær for håndvask henger der noen dager.  Sengetøy skifter jeg hver annen uke.

Alt i alt vasker jeg mindre nå enn før.  Jeg har gått igjennom hva jeg trenger å vaske og hva ikke, og at det ikke bare er å kaste tøy i skittentøyskurven uten å tenke.

Jeg kan bruke samme håndkle i 1 uke jeg. Er jo ren når jeg går ut av dusjen og tørker meg. Sengeklær skifter jeg helst etter 2 uker men noen ganger kan det gå 3. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kan bruke samme håndkle i 1 uke jeg. Er jo ren når jeg går ut av dusjen og tørker meg. Sengeklær skifter jeg helst etter 2 uker men noen ganger kan det gå 3. 

Men husk at når du tørker deg så skrubber du av bl.a. døde hudceller av kroppen og disse legger seg i håndkleet. Jeg legger det til vask etter 3-4 ganger, men jeg dusjer ca. annenhver dag da. Om man dusjer hver dag bør man kanskje bytte badehåndkle 2 ganger i uka?

Det spørs veldig om jeg bare er hjemme eller om jeg er ute og på farten. I disse tider med hjemmekontor, har jeg 2-4 bukser liggende på badet som jeg veksler mellom, og det kan gå ukesvis mellom hver gang jeg vasker dem. Har ei myk joggebukse, en tynnere kosebukse og så en eller to dongeribukser. Dersom jeg bruker buksa på fysisk jobb, og eller rundt forbi, bruker jeg den kanskje 4-6 dager før jeg vasker den, det spørs på om jeg har svettet i den eller ikke. Den blir jo sjelden ordentlig skitten.

Underbukse bruker jeg kun 1 dag, BH bruker jeg flere dager (4-6?). T-skjorter av bomull 2-4 dager, kommer an på svetting, ulltrøye/stillongs 4-6 dager (men jeg henger det som regel opp til lufting innimellom disse dagene). Bomullssokker brukes kun 1 dag, mens ullsokker bruker jeg vel 3-4 dager.

Håndkle bruker jeg 2-3 ganger før vask, håndhåndkle på bad og kjøkken byttes et par ganger i uka.

• 1 måned senere...

Kommer ann på om har boxser under eller ikke hvor ofte buksen eller shortsen eller hva jeg har på blir vasket...   uten boxser samme dag lakt til vask ,  men med boxser  kan jeg gå i samme bukse inntil en uke hvis det ikke blir for skitten skifter teshorte hver dag  og ny bokser hver dag om har det under,  hvis ikke har på boxser bytter jeg bukse hver dag...  vasker stort sett alle klærne 60 garder  så ser ikke problemet å droppe ha noe under av og til når blir vasket så varmt... 

Er så behagelig i joggebukse, shorts osv gå uten boxer å la den leve fritt der nede så den får henge og stå akkurat slik den har lyst til....

Endret av Støtter truseløse damer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...