Gå til innhold

Hva skjer om man mister sitt eneste legitimasjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har kun et legitimasjon og det er passet mitt. Har tenkt å skaffe et idkort itillegg for den er lettere å ha med seg i lommeboka. 

Men hva skjer om jeg mister passet dersom jeg kun har det som id? Noen som vet? Får man problemer med å få nytt pass / legitimasjon i slike situasjoner? 

Anonymkode: f7105...ae8

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har kun et legitimasjon og det er passet mitt. Har tenkt å skaffe et idkort itillegg for den er lettere å ha med seg i lommeboka. 

Men hva skjer om jeg mister passet dersom jeg kun har det som id? Noen som vet? Får man problemer med å få nytt pass / legitimasjon i slike situasjoner? 

Det er ikke noe problem å få ny leg.

Anonymkode: 2f29b...207

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan bli et problem hvis du er i utlandet.  Selv mistet jeg passet mitt i Jerusalem og måtte til Tel Aviv for å få reisedokumenter.  Reiste med det over til Amman og derfra til Frankfurt.  Ambassaden fulgte meg på tlf. til jeg kom til Tyskland.  Da var jeg safe:)  Da jeg landet på Gardermoen kom en melding fra ambassaden at passet var funnet og det kom i posten få dager senere.

Hvis du skal hente medisiner må du legitimere deg og det kan bli et problem hvis du må ha dem på dagen.  Ellers så skaffer du deg id.  Du får ikke problemer med å skaffe deg nytt pass, men det kan ta tid.  Jeg ville synes det var tungvint å ha passet med overalt så jeg anbefaler deg å skaffe noe annet i tillegg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis en mister passet og ikke har noe annet, så kan politiet hjelpe deg hvis du har bank-id.  Om det finnes andre løsninger, vet jeg  ikke.

Worriesome Plenty 2

Du kan møte opp med foreldre eller søsken som går god for deg også. En av de første gangene jeg skulle ha ID ble faren min med meg, og han legitimerte seg. Så viste jeg også fødselsattest, vet ikke om det var nødvendig. Men det kan uansett bestilles.

Annonse

«Hvis du ikke har pass eller ID-kort

Hvis du ikke har pass fra før, eller det gamle passet ditt er tapt/mistet, må du ha med annen legitimasjon med fødselsnummer og bilde. For eksempel førerkort utstedt etter 1. januar 1998. Digitalt førerkort godtas ikke som legitimasjon. 

Mangler du gyldig legitimasjon med fødselsnummer og bilde? Da må du ta med annen dokumentasjon som kan bidra til å bekrefte identiteten din. Dette kan for eksempel være en bekreftelse fra arbeidsgiver eller skole.»

https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/om-pass-og-id-kort/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...