Gå til innhold

Medisinering mot fedme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Marye skrev (10 minutter siden):

Ja fikk Saxenda i fjor og gikk ned fra 94 kg til 70

vil videre ned

Hei Marye,

Hadde Saxenda like «sterk» virkning hele tiden? Jeg erfarer selv en gradvis reduksjon av effekt nå etter ca. 4 måneder med Saxenda. Det er litt demotiverende, og jeg skulle gjerne oppleve et boost av mer virkning. 

Så flott av du har gått så mye ned!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Noen som har erfaring?  

Anonymkode: 729bd...c65

Har du prøvd lavkarbo? Funker gull for mange, men ikke for alle. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Aduvanz. Men vet ikke hvordan reglene er i Norge på å få det mot fedme, men i USA brukes det også som slankemedisin. Jeg får det for ADHD, og jeg skjønner hvorfor det blir brukt som slankemedisin for å si det slik. Men husk at du skal slutte på medisinen en gang også og risikerer da å bli ekstremt sulten. Selv om siden magen din vil bli mindre vil du bli fortere mett, men jeg vet at enkelte har kjøpt ADHD-medisin av venner for å slanke seg, så flytter vennen eller slutter på de og da raser de opp i vekt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (46 minutter siden):

Hei Marye,

Hadde Saxenda like «sterk» virkning hele tiden? Jeg erfarer selv en gradvis reduksjon av effekt nå etter ca. 4 måneder med Saxenda. Det er litt demotiverende, og jeg skulle gjerne oppleve et boost av mer virkning. 

Så flott av du har gått så mye ned!!!

Nei siste mnd har effekten avtatt. Sluttet pga var tom, men da snek vekten seg tilbake . Trappet opp på nytt og nå funker den igjen..

jeg har gått ned altfor lite 

redd jeg aldri kommer under 70

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marye skrev (2 timer siden):

Ja fikk Saxenda i fjor og gikk ned fra 94 kg til 70

vil videre ned

På hvor lang tid?  Hvor mye gikk du ned i måneden?

Anonymkode: 729bd...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (4 timer siden):

Hva tenker du å gjøre for og ikke gå opp i vekt igjen den dagen du slutter på medisinen? 

Ifølge overlege og fedmeekspert Jøran Hjælmeseth kan kan bli nødt til å gå på medisin resten av livet. Han uttalte i alle fall det i en artikkel i Hjemmet så jeg nettopp. Rent personlig ville jeg aldri gått til ham om jeg var overvektig, men det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fionys skrev (12 timer siden):

Hva tenker du å gjøre for og ikke gå opp i vekt igjen den dagen du slutter på medisinen? 

Det har jeg ikke tenkt å diskutere her.

Anonymkode: 729bd...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg ikke tenkt å diskutere her.

Anonymkode: 729bd...c65

Fordi det er et ubehagelig spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (På 20.1.2022 den 17.14):

Fordi det er et ubehagelig spørsmål?

Nei, jeg synes det er et dumt spørsmål. Jeg spurte om andres erfaringer og har ikke sagt noe om hva jeg tenker å gjøre.

Anonymkode: 729bd...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 20.1.2022 den 5.59):

Ifølge overlege og fedmeekspert Jøran Hjælmeseth kan kan bli nødt til å gå på medisin resten av livet. Han uttalte i alle fall det i en artikkel i Hjemmet så jeg nettopp. Rent personlig ville jeg aldri gått til ham om jeg var overvektig, men det er en helt annen sak.

Hvorfor ville du ikke gått til Hjælmeseth (dersom du hadde hatt sykelig overvekt)? Han er jo en av dem med mest kompetanse på sykelig overvekt i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (På 18.1.2022 den 15.24):

Nei siste mnd har effekten avtatt. Sluttet pga var tom, men da snek vekten seg tilbake . Trappet opp på nytt og nå funker den igjen..

jeg har gått ned altfor lite 

redd jeg aldri kommer under 70

Det er ordentlig synd om du ikke er fornøyd med et så stort vekttap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ville du ikke gått til Hjælmeseth (dersom du hadde hatt sykelig overvekt)? Han er jo en av dem med mest kompetanse på sykelig overvekt i Norge. 

Fordi han har mange rare uttalelser bl.a. i forhold til sukker og har selv innrømmet at de ofte ikke lykkes. Jeg lever sukkerfritt og det er null problem, et kosthold jeg stortrives med og jeg har gått ned de ønskede kiloene mine på god og rikelig mat. Mannen min likeså.

Når en fedmeekspert uttaler at «Jeg kan ikke tenke meg at livet blir så mye bedre uten sukker. Jeg tror livet blir ganske kjedelig. For min del, kan jeg ikke forestille meg noe bedre enn en god og søt dessert etter et måltid. Marsipankake, nydelig! Is, herlig! Det er kultur, det gir glede. Sukker er på ingen måte farlig – bare man ikke spiser for mye av det.» Ja, da er det noe som virkelig skurrer i mitt hode. Han har null forståelse for at noen faktisk har sukkeravhengighet og ikke klarer bare å spise litt av det, på samme måte som en narkoman ikke bare kan ta litt stoff. Men Hjælmeseth har jo av en eller annen grunn  fått lavkarbo totalt i vrangstrupen til tross for stadig flere spiser seg friske (og slanke) av mange livsstilsykdommer på denne kosten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Fordi han har mange rare uttalelser bl.a. i forhold til sukker og har selv innrømmet at de ofte ikke lykkes. Jeg lever sukkerfritt og det er null problem, et kosthold jeg stortrives med og jeg har gått ned de ønskede kiloene mine på god og rikelig mat. Mannen min likeså.

Når en fedmeekspert uttaler at «Jeg kan ikke tenke meg at livet blir så mye bedre uten sukker. Jeg tror livet blir ganske kjedelig. For min del, kan jeg ikke forestille meg noe bedre enn en god og søt dessert etter et måltid. Marsipankake, nydelig! Is, herlig! Det er kultur, det gir glede. Sukker er på ingen måte farlig – bare man ikke spiser for mye av det.» Ja, da er det noe som virkelig skurrer i mitt hode. Han har null forståelse for at noen faktisk har sukkeravhengighet og ikke klarer bare å spise litt av det, på samme måte som en narkoman ikke bare kan ta litt stoff. Men Hjælmeseth har jo av en eller annen grunn  fått lavkarbo totalt i vrangstrupen til tross for stadig flere spiser seg friske (og slanke) av mange livsstilsykdommer på denne kosten. 

Lavkarbo i de mer ekstreme variantene, er fortsatt svært omdiskutert. Akkurat som andre ekstreme dietter, så som vegan, også er det. Jeg synes det er bra at Hjælmeseth ikke er med på at løsningen skal være null sukker - eller null animalske produkter - men fortsatt forholder seg til de mer generelle kostholdsrådene om mer grønt og frukt, mer fiber, grove kornprodukter osv. 

Den enkelte står fritt til å velge det kostholdet som oppleves som mest hensiktsmessig, men de som skal formidle forskningsfronten på fedme, må forholde seg til nettopp det som finnes av forskning. 

Folk kan bli avhengige av omtrent hva som helst, - men det betyr ikke at resten av befolkningen bør forholde seg avholdende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (37 minutter siden):

Hvorfor ville du ikke gått til Hjælmeseth (dersom du hadde hatt sykelig overvekt)? Han er jo en av dem med mest kompetanse på sykelig overvekt i Norge. 

Det er ikke bare Hjælmeseth som er dyktig der. De har flere ernæringsfysiologer og lege som er meget dyktige. Nå er det noen år siden jeg gikk der, men har bare positive ting å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (På 22.1.2022 den 20.53):

Det er ordentlig synd om du ikke er fornøyd med et så stort vekttap. 

Så det er et stort vekttap altså ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...