Gå til innhold

Trumpf bonus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

laban skrev (3 minutter siden):

OK. - ville bare presisere det, siden tråden i utgangspunktet handler om Trumf.

Jeg skulle ønske Coop-medlemskapet kunne koples til bankkort også. 

Det mener jeg det kan. Mannen opprettet COOP-medlemskapet vårt, og koplet det til sitt kort. Men når han skulle legge til mitt kort, så gikk ikke det. Og det er tungvint, siden det er jeg som handler 95% av matvarene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (22 minutter siden):

Det mener jeg det kan. Mannen opprettet COOP-medlemskapet vårt, og koplet det til sitt kort. Men når han skulle legge til mitt kort, så gikk ikke det. Og det er tungvint, siden det er jeg som handler 95% av matvarene....

Det kan gjøres hvis man bruker Coopay eller Coop Mastercard. Men jeg vil ikke ha hele tilværelsen min på mobilen (gammel stabeis som jeg er), så det blir foreløpig ikke aktuelt.

https://forklarmeg.com/hvordan-koble-bankkortet-opp-mot-coop-kontoen-sin/

https://coop.no/medlem/medlemsfordeler/coop-medlems---betalingskort/

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Trumf-kort eller andre bonuskort fordi jeg ikke liker at mine kjøpevaner kartlegges. Kanskje er det dumt og jeg går glipp av mange fine tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

OK. - ville bare presisere det, siden tråden i utgangspunktet handler om Trumf.

Jeg skulle ønske Coop-medlemskapet kunne koples til bankkort også. 

Enig! Bruker både kortet og appen, men skulle gjerne hatt det koblet rett til bankkortet ja. Hvorfor fikser de ikke det tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (33 minutter siden):

Jeg har ikke Trumf-kort eller andre bonuskort fordi jeg ikke liker at mine kjøpevaner kartlegges. Kanskje er det dumt og jeg går glipp av mange fine tilbud.

Hos Coop kan du får kjøpeutbytte selv om du reserverer deg mot den typen kartlegging og markedsføring. Men det blir ikke så store summer hvis du ikke handler en god del i Coop-butikker og hos deres samarbeidspartnere.

Den opptjeningen jeg har som gir mest, er via Trumf Visa-kortet. Jeg bruker det til alt nettkjøp av betydning. F.eks. i pre-koronatiden da jeg bestilte reiser og overnatting på nett... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (46 minutter siden):

Den opptjeningen jeg har som gir mest, er via Trumf Visa-kortet. Jeg bruker det til alt nettkjøp av betydning. F.eks. i pre-koronatiden da jeg bestilte reiser og overnatting på nett... 

Ok, men hvordan ser du på de moralske/etiske aspektene ved å gjøre slikt du gjør ?

Og hva slags filosofi er det du styrer livet ditt etter?

Jeg ser at du sier at du tjener penger på dette, hvem er det de pengene tas fra og hva synes du om det? 

TS tror jeg troller med slike spørsmål, men det er faktisk på ekte, jeg tror du vil slite med å forsvare kortbruken din, og "jeg tjener på det" er ikke noe godt forsvar altså

Anonymkode: 20427...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, men hvordan ser du på de moralske/etiske aspektene ved å gjøre slikt du gjør ?

Og hva slags filosofi er det du styrer livet ditt etter?

Jeg ser at du sier at du tjener penger på dette, hvem er det de pengene tas fra og hva synes du om det? 

TS tror jeg troller med slike spørsmål, men det er faktisk på ekte, jeg tror du vil slite med å forsvare kortbruken din, og "jeg tjener på det" er ikke noe godt forsvar altså

Anonymkode: 20427...e92

Kredittkort har eksistert i mange år, jeg bruker det nesten bare på netthandel og i utlandet, og da fordi det er fordeler av det (f.eks. er det enklere å få tilbake beløpet hvis varen ikke blir levert). Denne kortbruken synes jeg er enkel å "forsvare" - den anbefales også. 

Jeg påstår ikke at jeg "tjener" på det totalt sett, men det er en ordning som reduserer de totale utgiftene ved å ha kortet. Det ser jeg ikke noe moralsk forkastelig i. Det er mange kort / firma å velge mellom, og jeg tror du skal lete lenge etter noen som driver veldedighet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (49 minutter siden):

Kredittkort har eksistert i mange år

Det er mye som har eksistert i mange år, uten at jeg tror du ville likt alle de tingene (det er et syltynt argument..)

laban skrev (1 time siden):

Kredittkort har eksistert i mange år, jeg bruker det nesten bare på netthandel og i utlandet, og da fordi det er fordeler av det

Det er ingen som har betvilt fordelene. Alle vet fordelene. Mitt spørsmål er hvem er det som betaler for fordelene.

Du har et poeng selv om du kanskje ikke innså det selv? En liten del av fordelen betales av bedrifter som går konkurs før levering eller er svindlere og ikke leverer ved at kredittkortselskaper ofte holder tilbake penger en god stund før overlevering så de kan tilby deg pengene tilbake uten at det koster dem noe fordi de overførte aldri pengene til å begynne med, har de overført dem må de som andre ikke-kreditt-kort-tilbydere forsøke å få pengene tilbake fra bankene men det er jo ikke alltid går og da må "de" eventuelt dekke det selv om de vil gi deg garantien, som blir det samme som andre bonuser de gir til folk som må dekkes fra profitt fra andre områder. Ja, en øriten del av fordelene dine dekkes av svindlere og bedrifter på randen av konkurs som ikke får stjålet pengene dine uten å levere varen, flott, men den overveldende majoriteten av utgiftene må dekkes fra andre fronter. Som må komme fra et sted. Som noen må betale.... Siden de ikke er veldedige organisasjoner. 

laban skrev (52 minutter siden):

Jeg påstår ikke at jeg "tjener" på det totalt sett, men det er en ordning som reduserer de totale utgiftene ved å ha kortet

ok, beklager så mye,  jeg burde sagt reduserer dine utgifter isteden for "tjene"

laban skrev (1 time siden):

Det er mange kort / firma å velge mellom, og jeg tror du skal lete lenge etter noen som driver veldedighet .

DET ER JO DET JEG SIER. HVEM ER DET SOM FINANSIERER KREDITTKORTSELSKAPENES PROFITT OG DINE "REDUSERTE UTGIFTER" (UT OVER TILBAKEHOLDNING AV OVERFØRINGER TIL SELSKAPER SOM ER TVILSOMME), OG HVORFOR MENER DU DET ER MORALSKT RIKTIG Å SENDE RENINGEN TIL DEM?

Vil sette stor pris om du svarer på det ^, TS kunne ikke, og du har sprellet som en fisk på land så langt, men gir deg en siste sjangs før jeg gir opp :) 

Lykke til.

Anonymkode: 20427...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

HVEM ER DET SOM FINANSIERER KREDITTKORTSELSKAPENES PROFITT OG DINE "REDUSERTE UTGIFTER" (UT OVER TILBAKEHOLDNING AV OVERFØRINGER TIL SELSKAPER SOM ER TVILSOMME), OG HVORFOR MENER DU DET ER MORALSKT RIKTIG Å SENDE REGNINGEN TIL DEM?

Jeg skjønner ikke om du mener det er feil å bruke kredittkort i seg selv eller om det er noe spesielt foraktelig ved cashback-ordninger som Trumf?

Det er sikkert mye negativt man kan si om finansnæringen, men jeg er ikke en så stor aktør at jeg påvirker den ved å la være å bruke kredittkort ved spesielle anledninger (som nettbestillinger og reiser). Det er en mye større ulempe for meg å avstå fra å benytte den muligheten, enn det er for finansselskapene at jeg ikke vil være kunden deres. Hvis det er noe fundamentalt feil med disse systemene, må noen med større makt påvirke dem, i den grad det er mulig. 

Jeg er helt sikker på at næringen får det den trenger, enten de deler ut Trumfpoeng, "gratisgoder", rabatter, gebyrreduksjon eller noe annet. Det regnestykket går verken i min eller andre småkunders favør. Men jeg kan velge et kort som ikke lokker med adgang til VIP-lounge på flyplasser eller annet tull jeg ikke har bruk for, men i stedet har lave gebyrer og "tilbakeføring" i form av disse poengene. Det er synlig og anvendelig, og det passer for mitt bruk.

Det som virkelig skaffer penger i kassa for disse selskapene, er folk som må fordele tilbakebetalingen over lang tid og betale høy rente. Jeg tror min cashback er en forsvinnende liten del av det regnestykket. Det er andre svake grupper i samfunnet jeg føler mer sympati for enn de som bruker kredittkort når de ikke burde. Organisasjoner som støtter disse "andre gruppene" får en ikke ubetydelig pengesum av meg fast pr. måned. Finansskurkene må noen andre ta seg av. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (10 timer siden):

jeg er ikke en så stor aktør at jeg påvirker den ved å la være å bruke kredittkort

Det er en mye større ulempe for meg å avstå fra å benytte den muligheten, enn det er for finansselskapene at jeg ikke vil være kunden deres

Det er andre svake grupper i samfunnet jeg føler mer sympati for enn de som bruker kredittkort når de ikke burde.

Ok takk for at du svarte isteden for å le som TS gjorde.

Virker som at du skjønner greia, men velger å leve livet til det som er i din favør selv om det ikke er 100% etisk. Og sånn er alle mennesker, men alle mennesker innrømmer det ikke, og selv for deg satt det tungt inne å gå med på, som du sikkert merket selv og som en ser på hvordan du formulerer deg. Du (fremstår) livredd for å si det rett ut så du forsøker å si det indirekte, uten å fremstå som et monster 😛 

Det er lett å "virtue signale" på twitter som er gratis, men når en skal agere i virkeligheten og kostnaden for det etisk riktige kjennes på lommeboka, så er det ofte slik at det absolutt mest moralske handlingen, vil koste mer, så å være "litt" umoralsk om det favoriserer en selv mye så vil folk føle at det kan forsvares og komme med "gode" argumenter for det

Tenk en bedrift som skal ansette 1 person og får 500 søknader. Det som skjer er at kostnaden ved å finne den beste søkeren, overskrider fortjenesten ved å ansette den beste i forhold til ansette den nest beste f.eks, så for en bedrift lønner det seg å diskriminere og ikke vurdere alle søknadene objektivt og nøye men kaste mange fort i søpla basert på rask overblikk, fordi selv om du kanskje mister den beste søkeren sparer du så mye penger på ansettelsesprosessen at du tjener på det totalt sett. Slik tankegang oppleves selvsagt for de som oftest taper på slikt, som folk med lavstatusnavn/innvandrernavn, som diskriminering/rasisme. Men om bedriften totalt sett tjener på det, hvorfor skal de la vær lizzom, For obfuskering/bortforklaring kan de for dette tilfellet  f.eks si at ok, ja, vi ansatte den nest beste søkeren isteden for den objektivt beste, men den beste søkeren kan jo bare få seg en annen jobb det burde gå ganske fort for han det siden han var den beste søkeren bør andre arbeidsgivere snappe han opp ganske fort. Så tapet hans er lite i forhold til fortjenesten vår.

Men det er ikke sikkert at rasisme og kredittkort (i dagens form) faktisk tjener samfunnet som helhet, når en tar med alle nedsidene, som alle andre betaler. Det er samme prinsipp som "eksternaliteter", du kan ikke bare se på interaksjonen isolert du må se på følgende for samfunnet som helhet. Også for mennesker du tilsynelatende ikke virker ha stort fokus på som mennesker med dårlig impulskontroll som utnyttes av lånehaier for å finansiere bonuser til Trumpfere. 

 

Alt jeg sier er,

tenk litt over det

Ikke gå i forsvarsposisjon (som du)

eller troll det "bort" (som TS)

ta heller å filosofer litt. 

Anonymkode: 20427...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Virker som at du skjønner greia, men velger å leve livet til det som er i din favør selv om det ikke er 100% etisk. Og sånn er alle mennesker, men alle mennesker innrømmer det ikke, og selv for deg satt det tungt inne å gå med på, som du sikkert merket selv og som en ser på hvordan du formulerer deg. Du (fremstår) livredd for å si det rett ut så du forsøker å si det indirekte, uten å fremstå som et monster 😛 

Hvis jeg formulerer meg rart, er det nok mest fordi jeg har problemer med å forstå hva du mener. Jeg er ikke livredd for noe som helst. 

Jeg lever sikkert ikke "100% etisk", men jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for at jeg velger et kredittkort som passer for mitt bruk. Det "avtrykket" jeg etterlater meg på kloden, eventuelt i hvilken grad jeg kan kalles monster, er i svært liten grad tilknyttet bank & finans. 

Men nå begynner jeg å gjenta meg selv, og da pleier jeg å avslutte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

har problemer med å forstå hva du mener. Jeg er ikke livredd for noe som helst. 

ok :)

laban skrev (1 time siden):

Men nå begynner jeg å gjenta meg selv, og da pleier jeg å avslutte. 

ok :) 

laban skrev (1 time siden):

Jeg lever sikkert ikke "100% etisk"

Virker som at du ikke bare forstår godt hva jeg sier, du er til og med enig med meg i at kredittkortbruk ikke er "100% etisk", så får vel bare si velkommen til team "kredittkort er uetisk", men vær forsiktig ikke si det for høyt ellers kommer TS og tar deg (var hele grunnen til tråden, han er uenig med deg i dette).

Jeg har aldri sagt at en ikke kan være uetisk, jeg er uetisk masse selv jeg, alle er det. Eneste som irrirtererte meg var at fyren nektet for at han var det og latet som at han ikke forstod, men om han fortsatt ikke forstår så får han spørre deg siden du forstår ser jeg 

ok :) 

Anonymkode: 20427...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 12.52):

ok :)

ok :) 

Virker som at du ikke bare forstår godt hva jeg sier, du er til og med enig med meg i at kredittkortbruk ikke er "100% etisk", så får vel bare si velkommen til team "kredittkort er uetisk", men vær forsiktig ikke si det for høyt ellers kommer TS og tar deg (var hele grunnen til tråden, han er uenig med deg i dette).

Jeg har aldri sagt at en ikke kan være uetisk, jeg er uetisk masse selv jeg, alle er det. Eneste som irrirtererte meg var at fyren nektet for at han var det og latet som at han ikke forstod, men om han fortsatt ikke forstår så får han spørre deg siden du forstår ser jeg 

ok :) 

Anonymkode: 20427...e92

Har du asperger/autisme?

Anonymkode: dc5c5...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du asperger/autisme?

Anonymkode: dc5c5...068

Spør Laban om det, siden Laban er enig med meg og uenig med deg.

Jeg lever sikkert ikke "100% etisk" - Laban 2021

Godt mulig at Laban bare har autisme, og derfor mener at det ikke er 100% etisk å bruke kredittkort, ikke vet jeg

En må vel ha psykdom dersom en innser fakta du misliker, sikkert

 

Et bedre spørsmål er kanskje, TS, har DU autisme/asperger ?

Anonymkode: 20427...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (7 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke mulig.

Ok, men du bør svare TS da ikke meg, jeg har overlatt krigen til dere to. :P 

Forsvar ditt ståsted ovenfor TS som mener at det du mener er helt latterlig  !

Selvsagt er kredittkort 100% etisk. (mener han)

Anonymkode: 20427...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (På 18.1.2022 den 23.20):

Kan du forklare meg hva Trumf er, og hvordan dte bidrar til merverdi til samfunnet, ELLER bidrar det til refordeling av penger fra noen, til andre (deg).

Hvis det kun er refordeling ikke verdiskapning, så skjønner du vel greia. Du liker det fordi det refordeler penger fra andre til deg. Som en bankraner liker det når pengene refordeles fra banken til hans bag.

Anonymkode: 20427...e92

De binder kunden. Først var det en kjede som fant ut at det var lurt å lokke kunden med å tjene opp en mikroskopisk sum for sin handel, så så alle andre at dette funket og nå har alle kjeder et slik opplegg. 
I det store har ingen tjent på det, fordi prisene har vel bare blitt hevet pga det så kjedene går ikke i tap, men du får tilbake Penger du har betalt på en måte. Men det er nok mer lønnsomt å være medlem enn ikke i feks Trumf. Du betaler jo helt full pris om du ikke er. 
 

Men så er det alle kortene da. Jeg vet ikke om noen er tjent med det. Er det særlig bærekraftig? Jeg skulle ønske man kunne få kort bare på mobil. Kan alltids ha et fysisk kort for sikkerheten men disse kortene tar sin plass. 
 

Hadde også blitt mindre stress om det ikke var for dette. «Nå kan du få 70% når du handler for» og så har du nettopp handler for nesten dobbel sum på et annet tilbud. 
Og som noen skriver så er det kanskje noe reklame i bildet. De helvetes reklamene. Jeg er så lei de stemmene som avbryter filmen, musikken osv. Skjelle ønske det gikk ann å lure alt over på en egen kanal uten at de som lager det fikk vite det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, men du bør svare TS da ikke meg, jeg har overlatt krigen til dere to. :P 

Forsvar ditt ståsted ovenfor TS som mener at det du mener er helt latterlig  !

Selvsagt er kredittkort 100% etisk. (mener han)

Anonymkode: 20427...e92

Det du skriver henger ikke på greip.  Jeg kommer ikke til å diskutere etikk og moral med deg på dette forumet.  Jeg har ingen meninger om labans meninger og er helt sikker på at hun har ikke snev av autisme.

Hvis det er snakk om autisme her så kan jeg forstå det.  Det er mange på dol med autisme.  Jeg kan godt være både enig og uenig med dem.

Anonymkode: dc5c5...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ingen meninger om labans meninger

Anonymkode: dc5c5...068

TS: kredittkort er 100% etisk

Jeg: nei det er de ikke, hvem tjener hvem taper på dem?

TS: haha du tar feil, du er sikkert autist som er uenig med meg!

Laban: jeg er enig, kredittkort er ikke 100% etisk, men jeg bruker dem uansett pga fordelene det gir meg overveier de uetiske nedsidene

Jeg: wow laban er enig med meg, hva sier du til det, TS, er hun autist også?

TS: Sikkert autisme som er grunnen til de som er uenige med meg, selv om laban er uenig med meg og ikke autist, men jeg har ingen mening og ingen argumenter

Jeg: Gratulerer, du tapte debatten.

Better luck next time, punk

Anonymkode: 20427...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Laban: jeg er enig, kredittkort er ikke 100% etisk, men jeg bruker dem uansett pga fordelene det gir meg overveier de uetiske nedsidene

Jeg skrev at jeg ikke påstår at jeg lever "100% etisk", altså at jeg ikke er etisk "fullkommen". Men jeg har ikke det minste dårlig samvittighet for hvordan jeg bruker kredittkort og hvilket jeg har valgt.

Veldedighet støtter jeg på annet vis, finansverden driver ikke noe sosialkontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...