Gå til innhold

Hva synes du om kongehuset vårt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener ingen verdens ting om dem som privatpersoner.

Som styreform vil jeg helst ha republikk, men islandsk modell. Dvs. presidenten er ikke politiker, men en oppegående gallionsfigur som egner seg til representasjon. Vår nåværende kronprins må gjerne stille til valg som den første presidenten, han virker godt egnet.

Men for å nevne én av fordelene med den formen: Han bør skiftes ut når han blir for gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg er republikaner. Er ikke veldig glad i kongehuset nei. De er sikkert  sympatiske rikfolk de. Men jeg blir ikke rørt, eller begeistret av kongelige bryllup, eller fødselsdager. Jeg antar mye av talene er skrevet av proffer. Jeg synes det hele er ganske kleint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (2 timer siden):

Jeg mener ingen verdens ting om dem som privatpersoner.

Som styreform vil jeg helst ha republikk, men islandsk modell. Dvs. presidenten er ikke politiker, men en oppegående gallionsfigur som egner seg til representasjon. Vår nåværende kronprins må gjerne stille til valg som den første presidenten, han virker godt egnet.

Men for å nevne én av fordelene med den formen: Han bør skiftes ut når han blir for gammel.

Jeg har ingen sterke meninger om styreform, men enig i det du sier om kronprinsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de selv er motiverte for å jobbe med å representere Norge er det greit.

Jeg har en idé om at en oppegående konge eller dronning kan være en siste skanse mot forsøk på å kuppe staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Og konge/dronning hus generelt rundt om i verden? Er det unødvendig?

Anonymkode: 2c3fe...05a

Jeg liker monarki som styreform, selv om det på mange måter er en anakronisme, og det selvfølgelig er helt avhengig av at de som får rollen som monark er dugelige. Jeg liker det bestandige ved det, og at de ikke er avhengig av å posisjonere seg til neste valg.

Både kong Harald og kronprins Håkon er gode representanter for kongehuset, og prinsesse Ingrid tegner godt hun også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og konge/dronning hus generelt rundt om i verden? Er det unødvendig?

Anonymkode: 2c3fe...05a

Jeg liker kongehuset og synes de er flotte representanter utad for landet vårt. :) Kong Harald har fylt sin fars, Kong Olavs, sko og vel så det, han har virkelig blitt en folkekonge han også, synes jeg og jeg tror Håkon blir det også når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (3 timer siden):

Jeg liker monarki som styreform, selv om det på mange måter er en anakronisme, og det selvfølgelig er helt avhengig av at de som får rollen som monark er dugelige. Jeg liker det bestandige ved det, og at de ikke er avhengig av å posisjonere seg til neste valg.

Både kong Harald og kronprins Håkon er gode representanter for kongehuset, og prinsesse Ingrid tegner godt hun også.

Sånn tenker jeg også. Jeg syns det virker som spesielt europeere har et slags ekstra og «nøytralt» nivå som på et vis «samler folk» når det virkelig butter som republikker ikke har, og det er noe fint med dette.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Rent prinsipielt» er jeg ikke for kongedømme som styreform. Det er ikke prinsipielt riktig at viktige posisjoner skal gå i arv, og det er heller ikke riktig av oss gjennom vår grunnlov å pålegge noen å fødes inn i slike roller. Jeg inntok dette prinsipielle standpunktet allerede som tenåring, på en tid da kanskje bare 5-6 % mente det, og dette var et mye mer kontroversielt standpunkt enn i dag.

Men jeg har aldri hatt noe ønske om å gjøre dette til en kampsak. Jeg lever svært godt med det norske kongehuset, både på åttitallet og nå, og synes de er gode representanter for landet, og har hatt stor betydning i å opptre samlende og støttende. Vi ville heller ikke fått samme «PR» i utlandet med en president. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...