Gå til innhold

Er du CIS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er de, dem, hen transseksuell? CIS er det samme som Binær. DVS du er fornøyd med det kjønnet du har, og er en han eller hun.

 

 

 

Anonymkode: 106f7...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan det skal føles å være gutt eller jente, føler meg dritt, men trives med gutteklær da og ville vært ganske ukomfortabel med å gå i skjørt lizzom, så antar at jeg er cis gutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CIS? 

Skjønner ikke greia. Jeg er jente. 

Trenger man eget ord for det liksom? Jeg har en venn som er født jente, men som er en gutt på innsiden. Han har byttet navn og er nå en han. 

Kan skjønne dette med definisjoner når man føler seg som et annet kjønn enn man er, men hvis man føler seg som sitt fødte kjønn så er det jo det man er. Ikke CIS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

CIS? 

Skjønner ikke greia. Jeg er jente. 

Trenger man eget ord for det liksom? Jeg har en venn som er født jente, men som er en gutt på innsiden. Han har byttet navn og er nå en han. 

Kan skjønne dette med definisjoner når man føler seg som et annet kjønn enn man er, men hvis man føler seg som sitt fødte kjønn så er det jo det man er. Ikke CIS. 

Greia er at venstresiden for å øke inkludering har vedtatt at ordet jente nå skal omfatte også trans-jenter.

Så du trenger ikke å kalle en trans jente for trans jente du kan bare si jente. Trans jenter er jenter, så hvorfor si trans-jente? 

Siden ordet jente/kvinne er endret så må du tilpasse ordbruken, f.eks sier du at jenter har egg som kan bli til barn så stemmer ikke det lenger (og er litt transfobisk) fordi trans jenter er jenter og har ikke egg. Du må si cis-jenter har egg som kan bli til barn. Men stort sett så vil du bare si jenter for alt som ikke avhenger av biologien til jenten

Sier du at jenter har egg, insinuerer du at trans jenter ikke er ekte jenter,

802bf69c28612912d22727a4e66371fe3a0da4b9

Endret av Like Utfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt morsomt da, men det skal det helt sikkert ikke være. Jeg respekterer dem alle som de menneskene de er, sånn får det være. Jeg orker ikke lære alle de forskjellige ting vi skal kalle folk. Jeg tror jeg vil si, du menneske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like Utfall skrev (12 minutter siden):

Greia er at venstresiden for å øke inkludering har vedtatt at ordet jente nå skal omfatte også trans-jenter.

Så du trenger ikke å kalle en trans jente for trans jente du kan bare si jente. Trans jenter er jenter, så hvorfor si trans-jente? 

Siden ordet jente/kvinne er endret så må du tilpasse ordbruken, f.eks sier du at jenter har egg som kan bli til barn så stemmer ikke det lenger (og er litt transfobisk) fordi trans jenter er jenter og har ikke egg. Du må si cis-jenter har egg som kan bli til barn. Men stort sett så vil du bare si jenter for alt som ikke avhenger av biologien til jenten

Sier du at jenter har egg, insinuerer du at trans jenter ikke er ekte jenter,

802bf69c28612912d22727a4e66371fe3a0da4b9

Åja sånn sett. 

Ja, jeg skjønner. Men jeg må si jeg blir så forvirret av alle disse begrepene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg skrev dette innlegget på kødd. For det er så mange varianter av trans og slikt at jeg ikke tar det alvorlig. Altså det er soleklart folk må kalle seg hva de vil, men de kan ikke forlange at jeg skal huske alle betegnelser, eller lære meg nye "pronomen" for alle. 1ste verden problemer altså.

Anonymkode: 106f7...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (25 minutter siden):

Nei, jeg er ikke CIS. Jeg er kvinne. CIS-kvinne er et lite teit uttrykk som bio-mor.

Nå er det visst diskriminerende å si mor også, så man skal omtale dem som "fødeperson".

🤣😆

Anonymkode: 429d9...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er det visst diskriminerende å si mor også, så man skal omtale dem som "fødeperson".

Anonymkode: 429d9...5a5

shaking_head_breaking_bad.gif 

Anonymkode: d8471...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange eldre feminister/sosialister på DOL, den yngre generasjonen feminister/sosialister ser på dere som slemme folk som er for lite inkluderende.

JK Rowling er en slik eldre feminist/sosialist, hun blir sett på som et monster og får ikke komme på harry potter events fordi kidsa-feministene/sosialistene filmene mener at slike holdninger er uakseptable

Dette er et anonymt forum så dere kan slippe unna med det her men om dere sier slikt under ekte navn i offentligheten er det kort vei til å bli canceled. Dere anses som i samme bås som rasister

Dette til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like Utfall skrev (54 minutter siden):

Tror det er mange eldre feminister/sosialister på DOL, den yngre generasjonen feminister/sosialister ser på dere som slemme folk som er for lite inkluderende.

JK Rowling er en slik eldre feminist/sosialist, hun blir sett på som et monster og får ikke komme på harry potter events fordi kidsa-feministene/sosialistene filmene mener at slike holdninger er uakseptable

Dette er et anonymt forum så dere kan slippe unna med det her men om dere sier slikt under ekte navn i offentligheten er det kort vei til å bli canceled. Dere anses som i samme bås som rasister

Dette til orientering.

Ja, propaganda tar ingen ende. Jeg hadde nok blitt canceled av denne woke bevegelsen. Det gjør ingenting. Misforstå meg rett, jeg har ikke noe i mot at folk kjønnslemlester seg på frivillig basis. Men at man skal diktere språket pga en ytterst liten minoritet det er bare latterlig.

Anonymkode: 106f7...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like Utfall skrev (1 time siden):

Tror det er mange eldre feminister/sosialister på DOL, den yngre generasjonen feminister/sosialister ser på dere som slemme folk som er for lite inkluderende.

JK Rowling er en slik eldre feminist/sosialist, hun blir sett på som et monster og får ikke komme på harry potter events fordi kidsa-feministene/sosialistene filmene mener at slike holdninger er uakseptable

Dette er et anonymt forum så dere kan slippe unna med det her men om dere sier slikt under ekte navn i offentligheten er det kort vei til å bli canceled. Dere anses som i samme bås som rasister

Dette til orientering.

Det med JK Rowling går jo på det at hun sa at hvis du bytter kjønn så vil ikke hun annerkjenne det. Så @Glitter sin venn ville hun konsekvent kalt for henne fordi hun mener man ikke kan bytte kjønn.

 

Ellers kommer det alltid nye ord. Heteroseksuell var jo heller ikke ett ord før homoseksuell ble oppfunnet. Og jeg kjenner mange som er trans og ikke binære, så har de holdningene som blir nevnt her. De holdningene ser jeg som oftest de på andre siden har, som anklager oss for å ikke godta å si mor, far, tante o.s.v. Hun jeg kjenner støtter opp om å bli kalt mor, fordi hun er nå kvinne. Er man ikke binær får man finne på noe annet selv og det har jeg hørt mange av. Nå er jo nordmenn allerede litt frampå da, siden vi har de kjønnsnøytrale utrykkene kjæreste, og kjære.

Anonymkode: 956cf...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Eller er de, dem, hen transseksuell? CIS er det samme som Binær. DVS du er fornøyd med det kjønnet du har, og er en han eller hun.

Anonymkode: 106f7...f5a

Jeg er CIS, men er så gammel at det ikke er et naturlig begrep for meg å bruke istedenfor «kvinne» - ennå. Jeg både forstår og respekterer at yngre garde opplever behov for å utvide språket slik at det fanger opp nyanser på en bedre måte, og kommer til å bruke det når jeg får vent meg til det. Sånn var det med begrepet «hen» også. Nå bruker jeg det med letthet, spesielt når jeg skriver, men det var rart og uvant i starten. I dag syns jeg det er et fint og presist begrep. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det med JK Rowling går jo på det at hun sa at hvis du bytter kjønn så vil ikke hun annerkjenne det. Så @Glitter sin venn ville hun konsekvent kalt for henne fordi hun mener man ikke kan bytte kjønn.

 

Ellers kommer det alltid nye ord. Heteroseksuell var jo heller ikke ett ord før homoseksuell ble oppfunnet. Og jeg kjenner mange som er trans og ikke binære, så har de holdningene som blir nevnt her. De holdningene ser jeg som oftest de på andre siden har, som anklager oss for å ikke godta å si mor, far, tante o.s.v. Hun jeg kjenner støtter opp om å bli kalt mor, fordi hun er nå kvinne. Er man ikke binær får man finne på noe annet selv og det har jeg hørt mange av. Nå er jo nordmenn allerede litt frampå da, siden vi har de kjønnsnøytrale utrykkene kjæreste, og kjære.

Anonymkode: 956cf...616

Men hvordan definerer du ordet kvinne ? Jeg tror du får et problem med språket når du bare sier trans kvinner er kvinner, for hva betyr da ordet "kvinne". Hvis du svarer "kvinne betyr en person som definerer seg som kvinne", er det sirkulært da betyr ikke ordet noe.

Stereotypisering virker ganske gammeldags, en bør heller behandle folk som individer ikke som en del av en gruppe. Du er ikke "mann" eller "kvinne" du er en person. Synes jeg.

Fremtiden er nok kjønnsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (59 minutter siden):

Jeg er CIS, men er så gammel at det ikke er et naturlig begrep for meg å bruke istedenfor «kvinne» - ennå. Jeg både forstår og respekterer at yngre garde opplever behov for å utvide språket slik at det fanger opp nyanser på en bedre måte, og kommer til å bruke det når jeg får vent meg til det. Sånn var det med begrepet «hen» også. Nå bruker jeg det med letthet, spesielt når jeg skriver, men det var rart og uvant i starten. I dag syns jeg det er et fint og presist begrep. 

Nå er det på tide at flere reiser seg opp og sier "Bullshit". Dette har gått for langt.

Anonymkode: ee497...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det på tide at flere reiser seg opp og sier "Bullshit". Dette har gått for langt.

Anonymkode: ee497...f52

Ok. Kan se ut som vi er grunnleggende uenig kanskje, jeg får ikke helt tak på begrunnelsen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...