Gå til innhold

Er du CIS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (1 time siden):

Ok. Kan se ut som vi er grunnleggende uenig kanskje, jeg får ikke helt tak på begrunnelsen din. 

La oss dele oss inn i små identitetskohorter og sitte på hver vår identitetstue og rope til hverandre, så kan vi se hvor inkluderende det er. Slik danner vi et sammensveiset samfunn. .NOT.

Anonymkode: ee497...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

La oss dele oss inn i små identitetskohorter og sitte på hver vår identitetstue og rope til hverandre, så kan vi se hvor inkluderende det er. Slik danner vi et sammensveiset samfunn. .NOT.

Anonymkode: ee497...f52

Ja du roper, enig der, men jeg får likevel ikke tak på hvorfor du blir så opphisset av at noen bruker et annet ord på å beskrive kjønnspesifikasjon en du gjør. Hva er det som gjør dette så provoserende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Ja du roper, enig der, men jeg får likevel ikke tak på hvorfor du blir så opphisset av at noen bruker et annet ord på å beskrive kjønnspesifikasjon en du gjør. Hva er det som gjør dette så provoserende? 

Begrepet er helt unødvendig da 99,99% er "CIS". Det er et eksempel på en tullete identitetspolitikk som ødelegger samfunnet.

Anonymkode: ee497...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Begrepet er helt unødvendig da 99,99% er "CIS". Det er et eksempel på en tullete identitetspolitikk som ødelegger samfunnet.

Anonymkode: ee497...f52

Tenk å bli så hysterisk bare fordi vi inkluderer flere folk :) 

Anonymkode: 07e2d...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tenk å bli så hysterisk bare fordi vi inkluderer flere folk :) 

Anonymkode: 07e2d...ae8

Jeg mener folk får kalle seg hva de vil. Hva jeg reagerer på er at de prøver å få andre til å bruke deres pronomen om den. De kan ikke vente at hele samfunnet skal gå rundt på tå hev, og være redd for å kalle noen feil pronomen, eller andre konstruerte kjønnsidentiteter, som det virker som det florerer av. Jeg kan godt bruke hen om en som er tvetydig. Men jeg kan ikke hvite hvem som heller vil kalles de eller deres. Det er en så liten gruppe, som har så eksplosiv tilstedeværelse i den offentlig debatt med tanke på hvor få de er. Dessuten er CIS bare et annet ord for normal. Kan man ikke si det da. Jeg er mann jeg er normal. Eller er det sårende det også, slik at jeg i samtale med en trans må kalle meg Cis?

Anonymkode: 106f7...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg mener folk får kalle seg hva de vil. Hva jeg reagerer på er at de prøver å få andre til å bruke deres pronomen om den. De kan ikke vente at hele samfunnet skal gå rundt på tå hev, og være redd for å kalle noen feil pronomen, eller andre konstruerte kjønnsidentiteter, som det virker som det florerer av. Jeg kan godt bruke hen om en som er tvetydig. Men jeg kan ikke hvite hvem som heller vil kalles de eller deres. Det er en så liten gruppe, som har så eksplosiv tilstedeværelse i den offentlig debatt med tanke på hvor få de er. Dessuten er CIS bare et annet ord for normal. Kan man ikke si det da. Jeg er mann jeg er normal. Eller er det sårende det også, slik at jeg i samtale med en trans må kalle meg Cis?

Anonymkode: 106f7...f5a

Du verden så mye oppstandelse for noe så lite. Ingen kan vite hva andre ønsker å bli kalt, derfor bruker man normal folkeskikk og spør - og når man blir fortalt - så er man så oppegående at man bruker det pronomen vedkommende ønsker. Verre er det ikke. Du trenger ikke en eksamen i hjernekirurgi for å utvise normal folkeskikk.

Anonymkode: 07e2d...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du verden så mye oppstandelse for noe så lite. Ingen kan vite hva andre ønsker å bli kalt, derfor bruker man normal folkeskikk og spør - og når man blir fortalt - så er man så oppegående at man bruker det pronomen vedkommende ønsker. Verre er det ikke. Du trenger ikke en eksamen i hjernekirurgi for å utvise normal folkeskikk.

Anonymkode: 07e2d...ae8

Så du går rundt -selvsagt av ren høflighet og forbilledlig folkeskikk- og spør folk du møter på din vei hva de ønsker å bli kalt? Jeg hadde blitt veldig i stuss på deg om du møtte meg og spurte hva slags pronomen jeg ønsket å bli kalt ved.. Eller mener du at du bare skal spørre de som ikke virker såkalt CIS? Jeg anser faren for å trampe i baret er større ved en slik framgangsmåte enn ved å ikke spørre i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like Utfall skrev (6 timer siden):

Men hvordan definerer du ordet kvinne ? Jeg tror du får et problem med språket når du bare sier trans kvinner er kvinner, for hva betyr da ordet "kvinne". Hvis du svarer "kvinne betyr en person som definerer seg som kvinne", er det sirkulært da betyr ikke ordet noe.

Stereotypisering virker ganske gammeldags, en bør heller behandle folk som individer ikke som en del av en gruppe. Du er ikke "mann" eller "kvinne" du er en person. Synes jeg.

Fremtiden er nok kjønnsløs.

En kvinne for meg er noen som føler seg som en kvinne. Men som nevnt av flere her, man er jo en person og jeg omtaler folk så sjeldent uansett, og de som bruker andre pronomen er flinke til å annerkjenne denne så jeg ikke tar feil.

Anonymkode: 956cf...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du verden så mye oppstandelse for noe så lite. Ingen kan vite hva andre ønsker å bli kalt, derfor bruker man normal folkeskikk og spør - og når man blir fortalt - så er man så oppegående at man bruker det pronomen vedkommende ønsker. Verre er det ikke. Du trenger ikke en eksamen i hjernekirurgi for å utvise normal folkeskikk.

Anonymkode: 07e2d...ae8

Tror nok du må lese deg opp på normal folkeskikk. Jeg kommer til å si hun og han, så får de heller korrigere meg. Dette blir veldig svevende. Du mener det sikkert godt, men du er nok i utakt med hva normal folkeskikk er. Den strekker seg bare til vanlig høflighetsfraser. Det er ikke naturlig for meg å spørre en ubestemmelig person hva slags pronomen jeg skulle bruke. Akkurat som det kryr av transfolk. (det gjør det ikke).

Anonymkode: 106f7...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er fornøyd med det kjønn jeg har. Men jeg tror at dersom jeg ble født til det andre kjønnet - kvinne, så skulle jeg fint ha fikset det også slik sgs alle kvinner gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tror nok du må lese deg opp på normal folkeskikk. Jeg kommer til å si hun og han, så får de heller korrigere meg. Dette blir veldig svevende. Du mener det sikkert godt, men du er nok i utakt med hva normal folkeskikk er. Den strekker seg bare til vanlig høflighetsfraser. Det er ikke naturlig for meg å spørre en ubestemmelig person hva slags pronomen jeg skulle bruke. Akkurat som det kryr av transfolk. (det gjør det ikke).

Anonymkode: 106f7...f5a

Jeg blir facsinert at du klarer å lage så mye drama over noe så lite. Tenk at det koster deg så ufattelig mye å være litt ok mot andre.

Anonymkode: 07e2d...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kvinne for meg er noen som føler seg som en kvinne.

Anonymkode: 956cf...616

Problemet her er, du har det du skal definere, I definisjonen av det du skal definere. Da ender du med en uendelig løkke. Vet ikke om du så matematikk tråden her for litt siden, men isolerer du variabelen og plasserer den inn i den andre plassen til variabelen får du

Kvinne = føler seg som kvinne.

Kvinne  = føler seg som (føler seg som kvinne)

Kvinne  = føler seg som (føler seg som (føler seg som (føler seg som kvinne)))

osv osv

du er , dessverre, nødt til å gå med på at kvinne f.eks er person med stereotypisk adferd og utseende (og følelser?) en typisk i samfunnet ser hos mennesker med vagina.

Endret av Like Utfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eller en person som ønsker å ha det ^

er vanskelige dette med kjønn, jeg er ny innen dette feltet så er ingen ekspert på kjønn ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke CIS fordi jeg synes det blir feil med et konstruert ord for det som er det naturlige og medfødte i denne sammenheng. F.eks så finnes det bare èn mor. Ikke biomor, men mor. Så har man stemor, bonusmor, fostermor osv i tillegg.

Folk må føle seg som hva de vil og kalle seg for hva de vil uten at jeg bryr meg eller har noe med det. Men jeg setter grensen når folk forsøker å kalle meg noe og forventer at jeg skal akseptere deres verdenssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saudade-

Jeg er biologisk kvinne og har alltid omtalt meg selv som jente/kvinne og kommer til å fortsette med det uansett hva slags begreper som finnes, men jeg har aldri følt meg som hverken mann eller kvinne. Kanskje jeg ikke forstår hva det vil si å føle seg som et kjønn, ev. så misforstår jeg hva som menes med dette. De som noen ganger føler seg som kvinne og andre ganger mann, hvordan skiller de det? Jeg antar at det ikke handler om interesser eller tiltrekning da menn kan tiltrekkes menn og kvinner, og kvinner kan tiltrekkes menn og kvinner, og ingen interesser tilhører et kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...