Gå til innhold

Arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg om det koster meg noe å arve? Hva må jeg gjøre? Jeg skal snart arve over 300.000. Må jeg betale til staten i form av avgifter, skatt m.m? Vet at arveavgiften ble avskaffet i 2014, men tør liksom ikke helt å tro på at jeg ikke må betale noe. Det må vel være et drawback et sted i en eller annen regel jeg ikke vet om?

Anonymkode: 94218...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skal snart arve over 300.000. Må jeg betale til staten i form av avgifter, skatt m.m?

Nei. I skattemeldingen for 2022 skal du krysse av for mottatt arv. Det utløser ikke skatt, men forklarer en eventuell økning i formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (11 timer siden):

Nei. I skattemeldingen for 2022 skal du krysse av for mottatt arv. Det utløser ikke skatt, men forklarer en eventuell økning i formue.

Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Noen som kan fortelle meg om det koster meg noe å arve? Hva må jeg gjøre? Jeg skal snart arve over 300.000. Må jeg betale til staten i form av avgifter, skatt m.m? Vet at arveavgiften ble avskaffet i 2014, men tør liksom ikke helt å tro på at jeg ikke må betale noe. Det må vel være et drawback et sted i en eller annen regel jeg ikke vet om?

Jeg tror du må skatte litt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022 skrev (13 minutter siden):

Jeg tror du må skatte litt .

Da tror du nok feil, med mindre hun har en del formue fra før og dette kommer på toppen så hun må betale formueskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

Da tror du nok feil, med mindre hun har en del formue fra før og dette kommer på toppen så hun må betale formueskatt.

Nettopp. Hvis hun har formue fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022 skrev (4 minutter siden):

Nettopp. Hvis hun har formue fra før. 

Ja, men da må hun ha 1,35 mill i netto formue fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (23 minutter siden):

Holder det ikke med 1 mill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (5 minutter siden):

Jeg tror innslagspunktet faktisk er 1,7 millioner nå. 

Dersom TS har så mye i formue fra før må han/hun skatte 0,85 % av det overskytende. 
Det skulle bli 2.550 av 300.000 i arv.

Pga verdsettelse av boliger må man ha en gjeldfri bolig verdt ca 7 millioner for å komme over formuesskattgrensen. 

Så i praksis - ingen skatt vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...