Gå til innhold

Angst for angsten = alkohol!

Anbefalte innlegg

ISW skrev (1 time siden):

Alkohol er, rent farmakologisk, et svært dårlig verktøy i angstbehandling. Ett aspekt er at den er fryktelig uselektiv i virkemåten (frigir også nevrotransmittere som kan øke angsten), i tillegg har den kort halveringstid og kan gi dårligere søvn utover natten.

Alkoholisme er et spekter. Det er ikke enten eller. Men du har i alle fall både problematisk bruk av alkohol og risikerer helseskade fordi mengdene blir for store (hvis du drikker hver kveld). Jeg er tilhenger av en fornuftig bruk av alkohol, altså til bruk av og til og i positive situasjoner (altså ikke sitte alene hjemme og drikke for å dempe angst). Fornuftig bruk av alkohol kan f.eks være et par glass vin til en god middag eller i godt selskap. 

Jeg synes du skal snakke med legen din om dette. Det finnes angstbehandling med langt bedre dokumentert effekt enn selvmedisinering med alkohol.

Ja, du har sikkert rett i det. Det er dumt at det har blitt sånn, for det er ikke alltid når jeg er med andre at jeg har lyst å drikke men da er «presset» der. Det er ingen som kunne trodd jeg hadde dette problemet så det ville vært sjokk for de rundt meg. Offa meg! Vet jeg må få em annen hjelp. 

Fortsetter under...

Duken skrev (6 timer siden):

Du skaper en større toleranse for alkoholen, promillen forblir den samme. Om en ser til alkoholikere, kan de ha en promille lett på 3-4. mens en vanlig man i gata hadde hatt alvorlige problemer på 2,5

Det der er litt skummelt. Det visste ikke faktisk. Da kan tro man er edru og være full 😳

hipohopp2022 skrev (25 minutter siden):

Det der er litt skummelt. Det visste ikke faktisk. Da kan tro man er edru og være full 😳

Du føler deg edru, men du kan ha høy promille. Det er fordi toleransen øker, som du er blitt forklart over. Snakk med fastlegen du, det er det beste rådet. 

Osten skrev (8 minutter siden):

Du føler deg edru, men du kan ha høy promille. Det er fordi toleransen øker, som du er blitt forklart over. Snakk med fastlegen du, det er det beste rådet. 

Ja…. Men jeg har ikke så alvorlig problem som dette🤷‍♀️😅DET er alkoholisme. Jeg er IKKE der😁

hipohopp2022 skrev (1 time siden):

Ja…. Men jeg har ikke så alvorlig problem som dette🤷‍♀️😅DET er alkoholisme. Jeg er IKKE der😁

Etter min mening spiller det ingen rolle hva du kaller det. Og etter det du beskriver, har du et problem med alkohol, det er det viktige her. 

Annonse

Duken skrev (6 minutter siden):

Enkelt spørsmål som gir deg et ærlig. Om du er ærlig me deg selv. Drikker du for kosen sin del, eller drikker du for å flykte fra hverdagen?

Drikker for og få sove og finne ro men det er jo litt koselig og………

Savannah skrev (45 minutter siden):

Har du prøvd å droppe alkoholen noen dager og se hvordan det går?  Hvis du må ha alkohol hver dag er det farlig, men ikke hvis du kan la være.

Det er ikke noe greit å bli avhengig av sovepiller og utvikle en pilleavhengihet.  

Jeg bruker bare astma medisiner. Tenkte og prøve meg noen dager uten men gruer meg litt. Bare føler ikke det er alkoholisme liksom. Selvom dere sier det, det blir så alvorlig og skremmende. 

hipohopp2022 skrev (9 minutter siden):

Jeg bruker bare astma medisiner. Tenkte og prøve meg noen dager uten men gruer meg litt. Bare føler ikke det er alkoholisme liksom. Selvom dere sier det, det blir så alvorlig og skremmende. 

Det er umulig å si helt sikkert om du er alkoholiker eller ikke av det du skriver her.  Du kan skrive til fastlegen din hvis det er enklere for deg.

Anonymkode: 6fe5e...710

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er umulig å si helt sikkert om du er alkoholiker eller ikke av det du skriver her.  Du kan skrive til fastlegen din hvis det er enklere for deg.

Det er akkurat det som er vanskelig, og gjøre…

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Føles litt som dette 

Annonse

Et problematisk forhold til alkohol vil jeg nå si det er. Kanskje har det ikke utviklet seg til alkoholisme ennå, men du er jo på god vei i hvert fall. Det er skikkelig vanskelig å komme ut av så håper du kan klare å be om hjelp. 

Selv om du kjenner på skam, så er det ikke noe å skamme seg over. Det er langt flere enn man skulle tro i Norge som sliter med alkohol. De fleste er ikke de man ser raver rundt i fylla i gatene. 

Glitter skrev (18 minutter siden):

Et problematisk forhold til alkohol vil jeg nå si det er. Kanskje har det ikke utviklet seg til alkoholisme ennå, men du er jo på god vei i hvert fall. Det er skikkelig vanskelig å komme ut av så håper du kan klare å be om hjelp. 

Selv om du kjenner på skam, så er det ikke noe å skamme seg over. Det er langt flere enn man skulle tro i Norge som sliter med alkohol. De fleste er ikke de man ser raver rundt i fylla i gatene. 

Tror du ikke jeg har kontroll på et vis? 

hipohopp2022 skrev (14 minutter siden):

Tror du ikke jeg har kontroll på et vis? 

Det vet jeg ikke, men det virker som at du opplever det som vanskelig å skulle avstå fra det, og at du bruker alkoholen for å regulere følelsene dine. Så er det jo slik at alle som blir alkoholiker har på et tidspunkt trodd at de hadde kontroll. Inntil de ikke hadde det lenger. Og det går for de fleste ganske gradvis dette med å gå fra bruk til misbruk og avhengighet. 

For min egen del skjedde det egentlig veldig plutselig og dramatisk, men for de fleste skjer det på en mer snikende måte. Ganske likt slik du har det nå. Nå vet jeg jo ikke mengden du drikker på tiden du drikker (mulig du har nevnt det), men uansett er det ikke bra for deg. 

Det som er bra er jo at du ser at du bruker alkoholen til dette formålet. Noen er jo i så fornektelse at de sier de bare liker smaken av alkoholen. Men det er klart at de som har det vanskelig og som misbruker alkoholen er ute etter effekten alkoholen har. Det er ikke bare smaken.. 

Jeg er jo rusavhengig så jeg vet hvordan det er å ønske å døyve angst og vonde følelser med rus. Det er så godt å slippe det vonde. Men tro meg du vil ikke la dette utvikle seg. 

Glitter skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke, men det virker som at du opplever det som vanskelig å skulle avstå fra det, og at du bruker alkoholen for å regulere følelsene dine. Så er det jo slik at alle som blir alkoholiker har på et tidspunkt trodd at de hadde kontroll. Inntil de ikke hadde det lenger. Og det går for de fleste ganske gradvis dette med å gå fra bruk til misbruk og avhengighet. 

For min egen del skjedde det egentlig veldig plutselig og dramatisk, men for de fleste skjer det på en mer snikende måte. Ganske likt slik du har det nå. Nå vet jeg jo ikke mengden du drikker på tiden du drikker (mulig du har nevnt det), men uansett er det ikke bra for deg. 

Det som er bra er jo at du ser at du bruker alkoholen til dette formålet. Noen er jo i så fornektelse at de sier de bare liker smaken av alkoholen. Men det er klart at de som har det vanskelig og som misbruker alkoholen er ute etter effekten alkoholen har. Det er ikke bare smaken.. 

Jeg er jo rusavhengig så jeg vet hvordan det er å ønske å døyve angst og vonde følelser med rus. Det er så godt å slippe det vonde. Men tro meg du vil ikke la dette utvikle seg. 

Jeg drikker ca 4-5 glass vin / 3  av noe annet for og få sove og veier ca 47 kg. Jeg vil ikke si at jeg er alkoholiker pga det men det er et «problem» fordi jeg vet at jeg ikke får sove utenom det. Jeg leste at jeg drikker for mye i forhold til vekt et sted, husker ikke hvor. Men jeg står også i sorg. 

hipohopp2022 skrev (9 timer siden):

Jeg drikker ca 4-5 glass vin / 3  av noe annet for og få sove og veier ca 47 kg. Jeg vil ikke si at jeg er alkoholiker pga det men det er et «problem» fordi jeg vet at jeg ikke får sove utenom det. Jeg leste at jeg drikker for mye i forhold til vekt et sted, husker ikke hvor. Men jeg står også i sorg. 

Du kan jo teste hvordan det går å ta en hel hvordan måned?

hipohopp2022 skrev (10 timer siden):

Du drikker er alt, alt for mye. Du drikker minst 30 enheter i uka og du veier 47 kg.

Du vil ødelegge kroppen din med et sånt forbruk.

WHO anbefaler maks 14 enheter pr uke for kvinner og 21 for menn. Dette for å unngå alvorlig risiko for helseskader. Jeg synes det også høres litt mye ut, men WHO vet vel bedre enn meg.

Endret av Grendel
Grendel skrev (10 minutter siden):

Du drikker er alt, alt for mye. Du drikker minst 30 enheter i uka og du veier 47 kg.

Du vil ødelegge kroppen din med et sånt forbruk.

WHO anbefaler maks 14 enheter pr uke for kvinner og 21 for menn. Dette for å unngå alvorlig risiko for helseskader. Jeg synes det også høres litt mye ut, men WHO vet vel bedre enn meg.

For å korrigere litt:

WHO definerer et forbruk over 14 enheter for kvinner og 21 for menn som helseskadelig. Det er ikke det anbefalte forbruket. Det anbefalte er 7 enheter for kvinner og 14 for menn. Mellom dette og det du beskriver er et grenseområde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...