Gå til innhold

poeng

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett og undret meg over diskusjon om trumpf poeng, norwegian kredittkort, coop ofl.  Også noen spydigheter innimellom om kredittkort.

Jeg har alltid trodd at det var helt vanlig og greit å bruke kredittkort så lenge man ikke mister kontrollen pga. luksuskjøp, og betaler tilbake.  Jeg har også alltid trodd at de fleste hadde det slik at de betalte jevnt og trutt tilbake det de bruker.  Så er det noen få som ikke gjør det, og de legger alle merke til og skrives om i media.

Jeg trodde også at det var helt vanlig å samle poeng og få rabatter pga at en er flittig kunde.

Tror egentlig dette fremdeles, og at det som blir skrevet på dol ikke er representativt for øvrig samfunn.

Anonymkode: 0f55b...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener det er helt greit å bruke kredittkort, betale hele beløpet ved forfall for å slippe renter, og tjene bonus ved det. Men det er nettopp det bankene spekulerer i at du ikke skal gjøre. Hvis det «sklir ut» og du stadig øker saldoen og betaler renter, oppveier ikke bonusen du får rentene du betaler.

Annen fornuftig bruk av kredittkort er eventuelle nødvendige utgifter du ikke har penger til (f.eks tannlegen eller ny vaskemaskin hvis du ikke har en buffer). Men luksuskjøp på kreditt er ikke fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (17 timer siden):

Jeg mener det er helt greit å bruke kredittkort, betale hele beløpet ved forfall for å slippe renter, og tjene bonus ved det. Men det er nettopp det bankene spekulerer i at du ikke skal gjøre. Hvis det «sklir ut» og du stadig øker saldoen og betaler renter, oppveier ikke bonusen du får rentene du betaler.

Annen fornuftig bruk av kredittkort er eventuelle nødvendige utgifter du ikke har penger til (f.eks tannlegen eller ny vaskemaskin hvis du ikke har en buffer). Men luksuskjøp på kreditt er ikke fornuftig. 

Dette er det jeg mener også😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får rabatt på booking.com for jeg bruker dem hver gang jeg bestiller overnatting.  Jeg får bonuspoeng mange steder, og synes det er fint.  Det er kun på dol det ikke er fint og skal ikke brukes.  Hvorfor er det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg får rabatt på booking.com for jeg bruker dem hver gang jeg bestiller overnatting.  Jeg får bonuspoeng mange steder, og synes det er fint.  Det er kun på dol det ikke er fint og skal ikke brukes.  Hvorfor er det det?

Aner ikke. :) Jeg har medlemsskap flere steder bare for å få fordeler - Coop, Trumf, Kid interiør, Clas Ohlsson osv osv. Hvorfor ikke? Med bleieavtalen på Kiwi får jeg hver 4. pakke tamponger/brind/truseinnlegg gratis! Coop-kortet har jeg tydeligvis brukt så mye uten å ha tatt ut penger at jeg kunne kjøpe meg tredemølle for pengene før jul. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har også brukt booking.com mye,  bl.a. fordi de har søkefunksjon med filtre som virker og som inneholder mange av de betingelsene vi er interessert i og har nytte av.

Jeg betaler ferier og nettkjøp med Trumf Visa, og det blir litt penger av det også. Hvilket kortsystem som lønner seg for den enkelte, kan variere med bruksmønsteret.

Jeg har ikke inntrykk av at DOL er full av kredittkort-motstandere så lenge man har kontroll over bruken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke inntrykk av at DOL er full av kredittkort-motstandere så lenge man har kontroll over bruken. 

Det er ikke lenge siden det var en tråd om bonuspoeng og den tråden reagerte jeg på.  Har sett noen spydigheter også, men dersom jeg er lite her og leser lite så forstår jeg det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke lenge siden det var en tråd om bonuspoeng og den tråden reagerte jeg på. 

Den forsto ikke jeg så mye av, heller. Eller - jeg forstår jo at i omtrent alle sammenhenger er det noen som "betaler" for rabatter andre får, men sånn er det jo overalt, så det jevner seg ut. Jeg tar med meg de jeg har nytte og fordel av, og regner med at de fleste tenker omtrent sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 10.42):

Har sett og undret meg over diskusjon om trumpf poeng, norwegian kredittkort, coop ofl.  Også noen spydigheter innimellom om kredittkort.

Jeg har alltid trodd at det var helt vanlig og greit å bruke kredittkort så lenge man ikke mister kontrollen pga. luksuskjøp, og betaler tilbake.  Jeg har også alltid trodd at de fleste hadde det slik at de betalte jevnt og trutt tilbake det de bruker.  Så er det noen få som ikke gjør det, og de legger alle merke til og skrives om i media.

Jeg trodde også at det var helt vanlig å samle poeng og få rabatter pga at en er flittig kunde.

Tror egentlig dette fremdeles, og at det som blir skrevet på dol ikke er representativt for øvrig samfunn.

Du har fullstendig rett. Kredittkort er vanlig og uproblematisk for de aller fleste.

Å samle poeng for å få rabatt er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 31.1.2022 den 22.09):

Aner ikke. :) Jeg har medlemsskap flere steder bare for å få fordeler - Coop, Trumf, Kid interiør, Clas Ohlsson osv osv. Hvorfor ikke? Med bleieavtalen på Kiwi får jeg hver 4. pakke tamponger/brind/truseinnlegg gratis! Coop-kortet har jeg tydeligvis brukt så mye uten å ha tatt ut penger at jeg kunne kjøpe meg tredemølle for pengene før jul. :D 

Oi. Sjekket nå og jeg har 3000 der! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Oi. Sjekket nå og jeg har 3000 der! 😅

Herlig! Jeg ante ikke hvor mye jeg hadde, det er penger jeg ikke tenker på så overraskelsen var stor da det viste seg at jeg hadde 6000,- på Coop-kontoen! Det er gjennom mange år da, husker ikke når jeg tok ut noe sist, men det er lenge siden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 10.42):

Jeg har aldri kjøpt noe på kreditt. 

Anonymkode: d2f05...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Herlig! Jeg ante ikke hvor mye jeg hadde, det er penger jeg ikke tenker på så overraskelsen var stor da det viste seg at jeg hadde 6000,- på Coop-kontoen! Det er gjennom mange år da, husker ikke når jeg tok ut noe sist, men det er lenge siden. :) 

Samme her. :)

Tenker jeg skal bruke de på noe jeg vil ha. Vet bare ikke hva ennå. Kanskje en tur til min venninne i Trondheim. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filosofi er komplisert.

Ta et tog som vil kjøre over 5 personer hvis du ikke gjør noe, men du kan skifte sporet så den kjører over 1 person istedenfor dersom du tar et aktivt valg. Er det riktig å skifte sporet ?

Det er komplisert. Noen enkle sjeler, som jeg mistenker det er mange av i denne tråden (no offense ;) ) vil sikkert si:  Selvsagt, 1 er bedre enn 5!  Det føles så åpenbart, som med kredittkort forøvrig. Men er det egentlig det ?

Hva om jeg kan drepe 1 person, og det sørger for donor organer som vil redde 5 mennesker, er det da greit at jeg dreper personen da ? Hvis ikke hva er forskjellen ?

Det går penger inn og penger ut av kredittselskapene, her er en grov forenkling for debattens skyld :

INN

• 1 kredittselskapene tar penger fra butikker, som øker prisene i butikkene
  • 2 kredittselskapene tar penger fra de med dårlig kontroll over egen økonomi gjennom å gi dem lån de ikke kan betjene og skyhøye renter

UT

• 3 kredittselskapene tar ut profitt til sine eiere
  • 4 kredittselskapene gir penger til kredittkortkunder gjennom poeng og gratis ting og "rabatter" og dekker for varer som ikke ble levert til kunden

SIDEPOENG, faktisk "verdiskapning"-ish

• 5 Lån kan gjøre et marked mer smidig og effektivt og dermed skape noe merverdi
  • 6 kredittselskapene "sparer penger" for den handlende part ved å ikke gi penger, til enkelte bedrifter, før etter levering av varen, ved mistanke om risiko for mangelfull levering.

Hvor mye du vektlegger disse 6 punktene, avgjør fasiten for hvor bra/etisk dette er. Du tar penger fra vanlige ikke-kredittkort-kunder og fra kredittkortholdere med dårlig evne til å kontrollere sin økonomi, og fordeler dem til profitt for kredittselskapene og bonuser til kredittkortholdere, samtidig fjerner det litt friksjon og hindrer noen ganger at svindlere får tak i penger de ikke burde.

La oss si at totalen for samfunnet er positiv, selv da er du ikke i mål for da er du bare på "tog problemet". er det greit å "sende et tog" på kredittkortholdere med dårlig kontroll på økonomien og kunder uten kredittkort som får høyere priser, dersom samfunnet som helhet tjener på det. Selv det må forsvares, du kan ikke bare sende et tog på folk og si at det er "for the greater good". Men ser du på profitten kredittselskapene tar ut, så tror jeg dere tar feil selv der, det er ikke tilfellet at de skaper mer verdi enn de suger ut, så alt du ender med er "jeg tjener på det, og de som taper det fortjener det fordi de er dårlige mennesker". Og det er noe de fleste vil slite med å forsvare.

Laban, om jeg husker rett, prøvde seg på en lur vri, Laban sa noe sånn som "jeg bruker kun kredittkort for utenlandsreiser og netthandel for å beskytte meg mot å tape penger på svindlere og konkurser", og i den grad kredittkortselskapene holder tilbake pengene så er det en stor oppside for henne og liten nedside for kredittselskapene og stor nedside for svindlere og selskaper nær konkurs. Så hun lurte seg til at hun potensielt kan være på etisk grunn, men det avhenger av hvor mye penger kredittselskapene holder tilbake/de klarer å trekke tilbake fra bankene, og hvor mye av denne garantien som dekkes av kunder som 1 og 2, det vet ikke jeg og jeg tror ikke Laban helt vet det selv, så Laban er på tynn grunn, men Laban var den eneste som i det minste ga det et forsøk, og det setter jeg pris på :) 

TL:DR Det er 1 bruker på DOL, som kun oppfordrer til filosofering rund temaet. Ikke mer, ikke mindre. Ingen trenger å gå i offer-rollen her, alt jeg ber om er tenk litt over det. 99.999% er enige med deg og uenige med meg, så du trenger ikke være redd, men om du våger deg til å tenke litt over de faktiske forhold, så kan det hende at du også vil begynne å mistenke at her er det egentlig litt ugler i mosen. Det finnes tilfeller hvor massene har tatt feil før.

Anonymkode: c698e...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...