Gå til innhold

Uønsket seksuell oppmerksomhet? Er dette en typisk historie?

Anbefalte innlegg

Frykten for å trigge menn – Ytring (nrk.no)

Jeg må si jeg ble sjokkert av å lese den kronikken. Har hun vært spesielt utsatt eller er dette vanlige tilstander?

Jeg er mann, og jeg har aldri befølt eller trakassert noen på den måten det står om her. Er menn virkelig så drøye? Eller enkelte menn da?

Anonymkode: b79dd...8c5

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg må si jeg ble sjokkert av å lese den kronikken. Har hun vært spesielt utsatt eller er dette vanlige tilstander?

Jeg er mann, og jeg har aldri befølt eller trakassert noen på den måten det står om her. Er menn virkelig så drøye? Eller enkelte menn da?

Jeg har ikke opplevd mye av det, heldigvis, men jeg husker en gang jeg tok bussen hjem. Da kom en mann og satte seg ved siden av meg og plutselig la han hånden på låret mitt. Jeg slo til hånden hans og freste han skulle se til å pelle seg vekk og det gjorde han, nokså beskjemmet. Jeg var vel i midten av 20-årene den gangen.

Jeg håper at de fleste menn ikke er sånn, men det er jo dessverre noen som ødelegger for alle de andre. :( 

Jeg har opplevd det samme som hun i artikkelen, selv om jeg ikke har vært spesielt lettkledd engang. Noen menn eier ikke sosiale antenner og nekter å ta nei for et svar. Det er dritskummelt når du som ei jente på knappe 160 cm står ansikt til ansikt med en mann som ikke vil godta et nei sent på kvelden.

Catcalling og tafsing begynte allerede da jeg var rundt 11-12 år, og jeg opplever det fremdeles nå som jeg er 30...

Anonymkode: b8bb2...a09

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er du ung i dag så er dette faktisk ganske vanlig. En vanlig dag på jobben for unge kvinnelige servitører (ikke bar men restaurant) innebærer et 3sifret antall "rumpeklemminger".

(jeg jobber med ungdom)

Anonymkode: 814ca...5d7

Noe sånt ville jeg aldri gjort. Klype noen i rumpa, eller legge hånda på låret. Når jeg ikke kjente henne. Altså null klåing og grafsing. Som man har jeg opplevd den type oppmerksomhet bare en gang, da en dame stakk hånda ned i buksa mi uten grunn. Men hun fleipet bare tror jeg.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tror nok dette er veldig vanlig i visse miljøer, hovedsaklig på østkanten.

Anonymkode: b61be...4a5

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er du ung i dag så er dette faktisk ganske vanlig. En vanlig dag på jobben for unge kvinnelige servitører (ikke bar men restaurant) innebærer et 3sifret antall "rumpeklemminger".

(jeg jobber med ungdom)

Jepp. Jeg har servert på julebord da jeg var yngre ( rundt 19-20) og mennene der trodde det var fritt frem for grafsing, ta tak i meg da jeg gikk forbi for å dytte meg ned i fanget deres, ta meg på brystene osv. Disse mennene var i en aldersgruppe hvor de kunne vært faren min.

Anonymkode: b8bb2...a09

Savannah skrev (5 minutter siden):

Hvorfor i alle dager tror du dette har noe med østkanten å gjøre?

Norske jenter som går lettkledd en varm sommekveld på Grønland kan nok svare på det.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norske jenter som går lettkledd en varm sommekveld på Grønland kan nok svare på det.

Jeg har bodd i årevis på Grønland og det har antageligvis ikke du.  Menn overalt klår på damer.  Oslo er ikke noe spesielt og ikke Grønland.  

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Klassiske myter som går igjen. Antar du selv er mann. Dette har ingenting med bostedsadr. å gjøre.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Klassiske myter som går igjen. Antar du selv er mann. Dette har ingenting med bostedsadr. å gjøre.

Det har noe å gjøre med visse kulturers forhold til lettkleddhet.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har noe å gjøre med visse kulturers forhold til lettkleddhet.

Det er ikke det som diskuteres her.  Problemet er i alle samfunnslag, alle steder.  Det å vri det over på kulturer er unødvendig og vrenging og vridning på det som egentlig snakkes om.  Kvinnelige stortingsrepresentanter blir klådd på av sine kollegaer.  Kvinnelige journalister er veldig utsatt for klåing.  Har ikke du hørt om MeToo?

Annonse

Savannah skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det som diskuteres her.  Problemet er i alle samfunnslag, alle steder.  Det å vri det over på kulturer er unødvendig og vrenging og vridning på det som egentlig snakkes om.  Kvinnelige stortingsrepresentanter blir klådd på av sine kollegaer.  Kvinnelige journalister er veldig utsatt for klåing.  Har ikke du hørt om MeToo?

Dette er et større problem innen visse kulturer.

http://www.tv2.no/2014/08/15/nyheter/ikkegreit/5881482

Kvinner i Oslo klager over at de blir trakassert av menn på gata hele tiden. Der tema er sex.

Men samtidig er det viktig for disse kvinnene å legge lokk på at gatetrakasseringen begås av menn med minoritetsbakgrunn. Politisk korrekthet?

Uansett.. Ser du derimot denne videoen. Skjult kamera. Så er alle mennene utenlandske..

Savannah skrev (23 minutter siden):

Jeg har bodd i årevis på Grønland og det har antageligvis ikke du.  Menn overalt klår på damer.  Oslo er ikke noe spesielt og ikke Grønland.  

Problemet er ikke vår drikkekultur og ubehøvla bygdetullinger, problemet er den vanvittige overfloden utlendinger som vi har dratt på oss de siste 20-30 årene uten å lære de av med sine dårlige holdninger, analfabetisme og elendige kvinnesyn.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er et større problem innen visse kulturer.

http://www.tv2.no/2014/08/15/nyheter/ikkegreit/5881482

Kvinner i Oslo klager over at de blir trakassert av menn på gata hele tiden. Der tema er sex.

Men samtidig er det viktig for disse kvinnene å legge lokk på at gatetrakasseringen begås av menn med minoritetsbakgrunn. Politisk korrekthet?

Uansett.. Ser du derimot denne videoen. Skjult kamera. Så er alle mennene utenlandske..

Har du hørt om MeToo, eller ikke?  Det er det som diskuteres her.  Ikke hvor snill du er sammenlignet med andre.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er ikke vår drikkekultur og ubehøvla bygdetullinger, problemet er den vanvittige overfloden utlendinger som vi har dratt på oss de siste 20-30 årene uten å lære de av med sine dårlige holdninger, analfabetisme og elendige kvinnesyn.

Dette er et problem i alle samfunnslag.  Høytstående menn klår på damer rundt seg.  Du har vel ikke betraktet Trond Giske som ubehøvlet bygdetulling?

Jeg vet ikke hvordan kvinner har det, men i og med at jeg som mann har opplevd både voldelige og grafsende menn, så tenker jeg kvinner også opplever det. For min del har det aldri vært hverdagslig, men enkeltepisoder man samler opp gjennom livet.

Én ting vil jeg protestere på:

Jeg har aldri, ikke én eneste gang i mitt liv, hørt noen gi kvinner skylden for voldtekt på grunn av at de kler seg utfordrende.

Jeg tenker det var en brennaktuell diskusjon i 1922.

Det finns sikkert enkeltpersoner som mener at miniskjørt = fritt frem og at jorden er flat, men det synspunktet eksisterer ikke i norsk samfunnsdebatt anno 2022. 

Savannah skrev (3 minutter siden):

Har du hørt om MeToo, eller ikke?  Det er det som diskuteres her.  Ikke hvor snill du er sammenlignet med andre.

Dette handler om kultur, om menn som kommer fra kulturer der kvinner deles inn i «løse kvinner» som det er ok å pule på, men som man ikke vil ha som ektefelle og mor for sine barn, og «ærbare», «anstendige» kvinner, slik man vil at søsterne og andre familiemedlemmer og ens fremtidige kone skal være. (Populært kalt «hore-madonna-komplekset) Det er derfor disse guttene prøver seg på norske jenter, mens de forventer at jenter av egen etnisitet skal holde seg dydige.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er også dette synet som usynliggjør norske middelaldrende menns ufyselige opptreden mot unge kvinner. Men det er littt mer ubehagelig å snakke om. Bedre å snakke om utlendinger ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...