Gå til innhold

Uønsket seksuell oppmerksomhet? Er dette en typisk historie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette handler om kultur, om menn som kommer fra kulturer der kvinner deles inn i «løse kvinner» som det er ok å pule på, men som man ikke vil ha som ektefelle og mor for sine barn, og «ærbare», «anstendige» kvinner, slik man vil at søsterne og andre familiemedlemmer og ens fremtidige kone skal være. (Populært kalt «hore-madonna-komplekset) Det er derfor disse guttene prøver seg på norske jenter, mens de forventer at jenter av egen etnisitet skal holde seg dydige.

Anonymkode: b61be...4a5

Det handler om MeToo som er noe helt annet.

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette handler om kultur, om menn som kommer fra kulturer der kvinner deles inn i «løse kvinner» som det er ok å pule på, men som man ikke vil ha som ektefelle og mor for sine barn, og «ærbare», «anstendige» kvinner, slik man vil at søsterne og andre familiemedlemmer og ens fremtidige kone skal være. (Populært kalt «hore-madonna-komplekset) Det er derfor disse guttene prøver seg på norske jenter, mens de forventer at jenter av egen etnisitet skal holde seg dydige.

Hørt om Vågåordføreren? Ikke så mye mørk i huden han...

Anonymkode: 814ca...5d7

Savannah skrev (3 minutter siden):

Det handler om MeToo som er noe helt annet.

Meetoo dreide seg først og fremst om ledere som misbrukte stillingen sin til å få sex og / eller klå på kvinner. Weinstein, Giske etc. 

Artikkelen vi diskuterer handler om at unge kvinner blir trakassert på gate og på bussen. 

Grendel skrev (2 minutter siden):

Meetoo dreide seg først og fremst om ledere som misbrukte stillingen sin til å få sex og / eller klå på kvinner. Weinstein, Giske etc. 

Artikkelen vi diskuterer handler om at unge kvinner blir trakassert på gate og på bussen. 

du ser ikke linken, mener du? Er du seriøs?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Frykten for å trigge menn – Ytring (nrk.no)

Jeg må si jeg ble sjokkert av å lese den kronikken. Har hun vært spesielt utsatt eller er dette vanlige tilstander?

Jeg er mann, og jeg har aldri befølt eller trakassert noen på den måten det står om her. Er menn virkelig så drøye? Eller enkelte menn da?

Anonymkode: b79dd...8c5

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror nok dette er veldig vanlig i visse miljøer, hovedsaklig på østkanten.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det har noe å gjøre med visse kulturers forhold til lettkleddhet.

Er du selv mann eller kvinne 4a5?

Dette har jeg opplevd mange ganger gjennom hele livet, og de gangene dette har vært et tema har de aller fleste kvinner flere slike episoder å komme med. Selv har jeg opplevd dette både på skolen da jeg var liten, på byen og også i jobbsammenheng, og det er dessverre ikke alt for lenge siden siste tilfelle. Jeg har opplev dette både på arenaer med og uten alkohol, men det er en klar overvekt av tilfeller der alkohol har vært involvert. For min del har 9 av 10 tilfeller vært utført av hvite, helt vanlige (nord)menn i alle aldre. Jeg har ingen erfaring med at dette oftere skjer på østkanten, eller at det har med økt innvandring å gjøre. I den grad jeg har opplevd dette fra mørkhudede har det vært på ferie i utlandet. 

Endret av Kayia
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

du ser ikke linken, mener du? Er du seriøs?

Ok, jeg åpnet linken en gang til og ser at det jeg skrev er helt korrekt. 

Kan du forklare hva du mener? Jeg skjønner det ikke.

Annonse

Grendel skrev (6 minutter siden):

Ok, jeg åpnet linken en gang til og ser at det jeg skrev er helt korrekt. 

Kan du forklare hva du mener? Jeg skjønner det ikke.

Seksuell trakassering forekommer like mye blant gutter på vgs og blant menn i lederstillinger. 

En kvinnelig venn av meg ble voldtatt av en hun skulle på date med. Hun skulle komme hjem til han og så skulle de ta drosje til ett utested. Med en gang hun kom  ble hun presset inn i sengen. Dette ble aldri anmeldt. Det er nok mange slike historier. Han var norsk.

Som beboer på Oslo øst hører jeg mye seksualisert snakk om kvinner fra innvandrere i tenårene på busser og torg osv heldigvis oftest etter jenten eller kvinnen har gått. Det var også en god del sånt av de norske jeg vokste opp sammen med på slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet. Så om noen på gruppenivå er bedre eller verre vet jeg ikke. Jeg er ikke kvinne jeg er mann. 

At noen kulturer er verre en andre det tror jeg på, da jeg med forferdelse overhørte en italiensk (hvit) pizzakokk og mannsgris slenge catcalling etter unge servitriser. Det har jeg ikke sett så grovt på en arbeidsplass før, som det. Jeg ble pinlig berørt på hannkjønnets vegne da jeg var der som gjest. 

Jeg tror men vet ikke om det med å vokse opp i ett likestilt samfunn / likestilt kultur kan hjelpe mot slik dårlig oppførsel? Jeg har ikke fasiten. Men hvis ikke, hva var da likestillingen godt for? Noe må jo noen ha lært? TS

Kayia skrev (27 minutter siden):

Er du selv mann eller kvinne 4a5?

Dette har jeg opplevd mange ganger gjennom hele livet, og de gangene dette har vært et tema har de aller fleste kvinner flere slike episoder å komme med. Selv har jeg opplevd dette både på skolen da jeg var liten, på byen og også i jobbsammenheng, og det er dessverre ikke alt for lenge siden siste tilfelle. Jeg har opplev dette både på arenaer med og uten alkohol, men det er en klar overvekt av tilfeller der alkohol har vært involvert. For min del har 9 av 10 tilfeller vært utført av hvite, helt vanlige (nord)menn i alle aldre. Jeg har ingen erfaring med at dette oftere skjer på østkanten, eller at det har med økt innvandring å gjøre. I den grad jeg har opplevd dette fra mørkhudede har det vært på ferie i utlandet. 

Jeg vet ikke hvorfor du quotet meg, jeg er ikke 4a5, jeg skrev første post og er 8c5.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Seksuell trakassering forekommer like mye blant gutter på vgs og blant menn i lederstillinger. 

Jeg foreslår at du ser videoen som noen postet.  Jeg ante ikke at det var så ille, og er sjokkert.

Prøv å se den videoen og fortell deg selv at det ikke har noen verdens ting med kultur å gjøre. Hun ble trakassert 27 ganger på en liten tur. .

Jeg velger å tro at kvinnekampen i Norge tross alt har hatt noe effekt. Jeg tror ikke vi er på samme sted som Egypt for eksempel.

Grendel skrev (5 minutter siden):

Jeg foreslår at du ser videoen som noen postet.  Jeg ante ikke at det var så ille, og er sjokkert.

Prøv å se den videoen og fortell deg selv at det ikke har noen verdens ting med kultur å gjøre. Hun ble trakassert 27 ganger på en liten tur. .

Jeg velger å tro at kvinnekampen i Norge tross alt har hatt noe effekt. Jeg tror ikke vi er på samme sted som Egypt for eksempel.

Mener du kultur som i utlendinger, eller kultur som i en trakasserings-kultur hos (ofte) menn?Om du mener dette handler utelukkende om utlendinger og "de med annen hudfarge" så tar du fryktelig feil. 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor du quotet meg, jeg er ikke 4a5, jeg skrev første post og er 8c5.

Jeg siterte deg fordi du lurte på om dette var vanlig i åpningsinnlegget ditt, og jeg bekreftet at basert på det jeg kjenner til så er det vanlig. 

I tillegg lurte jeg på om 4a5 er kvinne eller mann.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvinner i Oslo klager over at de blir trakassert av menn på gata hele tiden. Der tema er sex.

Men samtidig er det viktig for disse kvinnene å legge lokk på at gatetrakasseringen begås av menn med minoritetsbakgrunn. Politisk korrekthet?

Takk for at du prøver, men vi ser jo tydelig hva som er prioriteten til norske feminister, så dette har jeg gitt opp.

Dessuten, de kvinner som virkelig trenger hjelp av feminister (og andre) i Norge er innvandrerjenter, tusenvis av norskfødte jenter blir tvangsgiftet bort, pakket inn i heldekkende klær noen med bare hull for øyne å se, mens andre får "lov" til å vise ansiktet sålenge de dekker til alt håret da det er jo progressivt, mange nektes å gå utendørs etc, men norske feminister kunne ikke brydd seg mindre de har andre kampsaker som mer innvandring av muslimer og mer aborter i uker etter at de burde ha tatt et valg i ene eller andre retning for lenge siden.

Jo mer årene går, jo mer begynne jeg å tro at "visdommen" til eldre kulturer med egne roller for menn og kvinner faktisk har noe for seg, det er fryktelig trist og jeg skulle ønske jeg tok feil, og kanskje det fortsatt er håp... men PK følelser og fasader virke trumfe alt av logikk hos kvinnfolket nå til dags, og da vet jeg ikke hva det er meningen at en skal tenke da?

Anonymkode: b44b8...ac6

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mener du kultur som i utlendinger, eller kultur som i en trakasserings-kultur hos (ofte) menn?Om du mener dette handler utelukkende om utlendinger og "de med annen hudfarge" så tar du fryktelig feil. 

Jeg har bodd i norne nesten hele livet og jeg vet veldig godt at hvite norske menn kan trakassere og voldta. Spesielt i fylla når man mister hemninger og bryter normer. 

Når jeg leste linken tenkte jeg at hun overdreamatiserte. Visst opplever nok de fleste ekle ting i blant, men det virket overdrevent å fremstille det som at man ikke kan gå i fred noe sted.

Det jeg ser på videoen fra Oslo er en annen verden enn den jeg har vokst opp im jeg skjønner hva hun snakker om, men det er ikke gjenkjennelig for meg.

Forresten virker det som du å misforstår med vilje når du tillegger meg meninger som at ingen nordmenn trakasserer, og at det handler om pigmenter i huden. Det er ikke en særlig overbevisende måte å argumentere på.

Grendel skrev (1 minutt siden):

Jeg har bodd i norne nesten hele livet og jeg vet veldig godt at hvite norske menn kan trakassere og voldta. Spesielt i fylla når man mister hemninger og bryter normer. 

Når jeg leste linken tenkte jeg at hun overdreamatiserte. Visst opplever nok de fleste ekle ting i blant, men det virket overdrevent å fremstille det som at man ikke kan gå i fred noe sted.

Det jeg ser på videoen fra Oslo er en annen verden enn den jeg har vokst opp im jeg skjønner hva hun snakker om, men det er ikke gjenkjennelig for meg.

Forresten virker det som du å misforstår med vilje når du tillegger meg meninger som at ingen nordmenn trakasserer, og at det handler om pigmenter i huden. Det er ikke en særlig overbevisende måte å argumentere på.

Det siste skal jeg beklage, det var ikke meningen. Årsaken til at det skjer er nok fordi jeg er så lei av å forklare at dette handler om menn med alle mulige hudfarger og i alle aldre, det betyr også nordmenn, også uten alkohol. 

Det er ikke så rart at det ikke er gjenkjennelig for deg. Du er en middelaldrende etnisk norsk mann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...