Gå til innhold

Er Putin psykopat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er han lik Trump?

Anonymkode: 3812c...aee

Spør du meg, så er Trump og Putin helt forskjellige. Putin er mer rasjonell. Jeg tror han er et produkt av landet han har vokst opp i.

Jeg kom til å tenke på en podcast om en av forløperne til Putin: Ivan den Grusomme. Historikeren gjorde et poeng ut av at det som ser ut som psykopatisk oppførsel for moderne vestlige mennesker i kan være rasjonell oppførsel for en statsleder i en annen kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin har som målsetning å lede Russland til han er så gammel at han ikke kan det lengre. Han vil også gjenreise Russlands status som supermakt. For å greie dette har han tatt en rekke grep som er meget upopulære blant andre land og blant hans motstandere. 

Felles for Trump og Putin er at politikken deres gagner nasjonalstaten, og ikke det internasjonale samfunn. USA gikk økonomisk meget godt med Trump som president. Og Russland er på vei til å bli en supermakt igjen. Jeg kan forstå at denne typen ledere er populære blant nasjonalister.

Psykopater tror jeg ingen av dem er. Jeg tror Trump meget godt forsto at han tapte valget. Men at han har (også i likhet med Putin) valgt en måte å kommunisere på som disse menneskene kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har ikke putin asperger? Mener jeg leste det

Anonymkode: d0002...dbc

Det tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (4 timer siden):

Putin har som målsetning å lede Russland til han er så gammel at han ikke kan det lengre. Han vil også gjenreise Russlands status som supermakt. For å greie dette har han tatt en rekke grep som er meget upopulære blant andre land og blant hans motstandere. 

Felles for Trump og Putin er at politikken deres gagner nasjonalstaten, og ikke det internasjonale samfunn. USA gikk økonomisk meget godt med Trump som president. Og Russland er på vei til å bli en supermakt igjen. Jeg kan forstå at denne typen ledere er populære blant nasjonalister.

Psykopater tror jeg ingen av dem er. Jeg tror Trump meget godt forsto at han tapte valget. Men at han har (også i likhet med Putin) valgt en måte å kommunisere på som disse menneskene kjøper.

Men er de farlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (1 time siden):

Men er de farlige?

Vel, jeg husker ikke statistikken men jeg tror vel Trump var en av de presidentene som tok færrest liv internasjonalt. Han ville jo sende hjem mesteparten av amerikanske soldater i utlandet. Det er en måte å se det på. 

Som jeg har skrevet i en annen tråd tror jeg Putin også er svært lite interessert i vold. Han er mer interessert i avskrekking og innflytelse gjennom andre kanaler. Hvis det mot formodning blir en krig i Ukraina kan jeg nærmest garantere at han vil legge skylden på Vesten, og at Ukraina angrep først (f.eks ved å iscenesette en sabotasje). 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er han lik Trump?

Anonymkode: 3812c...aee

Hei!

putin er en smart , strategisk, intelligent mann med full kontroll over sine uttalelser, sin opptreden , sin mimikk, og han prater ikke uten grunn.

trumph er vel litt det motsatte.

Det er lurt å være stille, spesielt i mulige konflikter, da bør man tenke seg grundig om, holde kortene tett, vente, analysere, ikke kommentere, selv når motparten truer, fra det kan man høste en god del nyttig informasjon , lodde stemning og tilpasse sin egen strategi.

nato er jo rene hønsehuset, så jeg forstår meg nok best på Putin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Om jeg måtte velge mellom pest og kolera, Trump eller Putin, til å styre Norge, ville jeg helt klart valgt Putin.

Jeg ville nok valgt Trump. I det minste har han ikke arrestert halvparten av journalistene, fengslet eller drept politiske motstandere, invadert naboland og utviklet nye atomvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (15 minutter siden):

Jeg ville nok valgt Trump. I det minste har han ikke arrestert halvparten av journalistene, fengslet eller drept politiske motstandere, invadert naboland og utviklet nye atomvåpen.

Korrekt. Men sannsynligvis fordi han var omgitt av et system og fornuftige mennesker som bremset hans mest ville påfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (På 1.2.2022 den 10.14):

Jeg ville nok valgt Trump. I det minste har han ikke arrestert halvparten av journalistene, fengslet eller drept politiske motstandere, invadert naboland og utviklet nye atomvåpen.

Hei!

Det er et syn sett med vestens og NATOs øyne.

leser du pravda eller aljazeera?

jeg vil ikke gå i et forsvar for Putin, han representerer mye jeg ikke forstår og liker, likevel, ser jeg at «han»/Russland kan ha sine grunner for å « sikre» sine grenser.

USA/nato har vist ofte nok at « de gjør som de vil», og nå « egger» NATO til konflikt.

jeg så den russiske « debatten» , jeg tenker den representerer nogenlunde folkemeningen i Russland, og de uttrykte kort formulert at de er « møkkalei» av nato og deres falske påstander, og med nato mente de USA.

i hvert fall virker det ikke som Ukraina har mye å frykte, de tar ikje smålandene i øst, som EU/nato/USA bruker som strategi for å hisse opp i konflikter. ( som igjen destabiliserer Russland sine grense)

vålpnene Russland for minst 5 år siden sier de har utviklet, og personlig tror jeg på det, er IKKE atomvåpen, men de vil bli rettet mot USA, ikke mot småland i vesten.

Får håpe Biden og mest hans rådgivere, forstår alvoret. Men heldigvis har Putin evne til å tenke selv, han tenker nok helhet før et angrep.

men nå må nato roe seg ned, tenke seg om, i sin retorikk og i den sandkassen de sitter og leker i. Skulle ønske flere statsledere hadde noe av samme intellekt som Putin, da hadde man mest sannsynlig kommet til en fornuftig enighet og forståelse, og minsket trusler og militære troppeforflytninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...