Gå til innhold

Jusprofessor reagerer: Mener terrordommen mot Breivik er uriktig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ble manshais dømt til behandling? Jeg kan ikke huske å ha lest han var psykotisk? 

Anonymkode: f155f...7d9

https://www.nrk.no/osloogviken/advokaten-til-philip-manshaus-ber-om-at-saken-gjenapnes-1.16355410

Han ble vurdert som tilregnelig og dømt til forvaring (?), men så fant de ut senere at han var psykotisk og hadde vært det i lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sokk skrev (15 minutter siden):

De skal visstnok holde en viss avstand og ikke skape en relasjon. Tror jeg leste det i Aftenposten. De må vel også det for å holde ut jobben. Han må være en svært vanskelig person å forholde seg til hvis han fortsatt fastholder de samme ideene som tidligere, når man også vet om de ekstremt grusomme handlingene hans. 

Det var vel medvirkende til at han utviklet psykose (hvis vi først kjøper det premisset), så mer isolasjon gjør ham vel bare verre?

Philip Manshaus har jo vist seg å være psykotisk og han hadde jo ideer i samme gate som ABB. Jeg ser ikke helt forskjellen. 

Men rettferdighetssansen forteller oss at han både må holdes ansvarlig og fortjener verste lovlige behandling. Det er umulig å få sympati med en person som har gjort det han har gjort. 

Gi han resept med AP. Problem løst. Så bruker vi heller ressurser på de omtrent 10.000 som står i psykisk helsekø i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Gi han resept med AP. Problem løst. Så bruker vi heller ressurser på de omtrent 10.000 som står i psykisk helsekø i Norge. 

Ja, nettopp, han burde få AP. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
Sokk skrev (11 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/advokaten-til-philip-manshaus-ber-om-at-saken-gjenapnes-1.16355410

Han ble vurdert som tilregnelig og dømt til forvaring (?), men så fant de ut senere at han var psykotisk og hadde vært det i lang tid. 

Han kan ha vært i prodromalfase av schizofreni, men han var neppe psykotisk, det ville blitt fanget opp. Jeg husker min prodromalfase jeg byttet ideologi og hadde mange sære oppfatninger uten å være psykotisk.

 

Og han ble jo senere psykotisk. Jeg synes ikke det skal være grunn for frifinnelse at man etter ugjerning blir psykotisk. Han drepte jo søstera si fordi hin var av en annen rase. Da fortjener han ikke noe lettelser. Han visste nok hva han gjorde. At han er psykotisk NÅ er ingen unnskyldning.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (7 minutter siden):

Ja, nettopp, han burde få AP. 

Han må vel utredes først. Foreslår av jussprofessoren som har disse meningene, går sammen med psykiatere som står bak en psykosepåstand om å jobbe pro bono. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal han få AP? Hva slags forskjell gjør det? Han kommer jo uansett til å være der han er livet ut. Han går mest sannsynlig rundt i sin egen lille fantasiverden og tror han er noe stort. Når han får AP kommer dette til å forsvinne og han vil angre bittert på det han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal han få AP? Hva slags forskjell gjør det? Han kommer jo uansett til å være der han er livet ut. Han går mest sannsynlig rundt i sin egen lille fantasiverden og tror han er noe stort. Når han får AP kommer dette til å forsvinne og han vil angre bittert på det han har gjort.

Jeg vet ikke om han vil angre, om han har dyssosial pf i tillegg. Men han vil vel forstå mer av hvordan ting henger sammen og at hans ideologi og forestillinger er sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (1 time siden):

jeg byttet ideologi og hadde mange sære oppfatninger

Begge deler er lov i et liberalt demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal han få AP? Hva slags forskjell gjør det? Han kommer jo uansett til å være der han er livet ut. Han går mest sannsynlig rundt i sin egen lille fantasiverden og tror han er noe stort. Når han får AP kommer dette til å forsvinne og han vil angre bittert på det han har gjort.

Hvis han er psykotisk og AP dermed hjelper og fjerner hans vrangforestillinger så vil vel det være den ultimate straff for å straffe han. Da innser han jo hva han har gjort. 

Sånn som det er nå så tror jo han at han ved å drepe 69 personer så reddet han Norge. Han er glad. 

Anonymkode: f155f...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (12 minutter siden):

Vel, de mener jo han er farlig. Så kanskje?

Er han farlig bak murene? Tror ikke det. Men, han burde nok være redd for de andre fangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis han er psykotisk og AP dermed hjelper og fjerner hans vrangforestillinger så vil vel det være den ultimate straff for å straffe han. Da innser han jo hva han har gjort. 

Sånn som det er nå så tror jo han at han ved å drepe 69 personer så reddet han Norge. Han er glad. 

Anonymkode: f155f...7d9

Han drepte 77, ikke 69.

Anonymkode: 65e1b...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...