Gå til innhold

Hva er rotfylling? ++


Gjest hjelpeløs

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpeløs

Hei, jeg har litt ymse spørsmål:

1) Hva er rotfylling, hva gjøres da og hvorfor må man rotfylle?

2) På en av jekslene mine har det falt av noe av tanna på sida sånn at det er rett inn på plomba, hva må gjøres og hvorfor har dette skjedd?

3) Bak ved denne jekselen har jeg vondt, spesielt på kvelden, hvorfor?

4) Jeg pusser tennene godt, men er ikke flink med tanntråd. Men jeg har i alle år hatt lett for å få hull. Hvorfor?

5) Er det sant at man plutselig kan få mindre hull, uten at man gjør noe mer med tennene? Har hørt om flere som i en viss alder plutselig fikk mindre hull.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei hjelpeløs.

I alle tenner finnes det vi folkelig kaller nerven i tannen. Det er et lite organ fylt med blodkar og nervefibre.

Når dette på en eller annen måte skades tilheler det ikke som annet vev. Det må fjernes og erstattes av en rotfylling.

Skaden kan skyldes store kariesangrep. (hull). Skader som ødelegger blodtilførselen til tannen slik at den ”dør” eller at tannen brekker på en slik måte at nerven i tannen blottlegges på en slik måte at den må fjernes.

Behandlingen består i å fjerne alt nervevev og nervekanalene og fylle hulrommene med spesielle ”points” og en egen helende pasta eller sement.

Av og til brekker tenner eller biter av tenner. Dette skjer ofte nær store plomber og må repareres før det blir kariesangrep på stedet.

Når du har vondt i dette området kan det jo skyldes hullet i tannen du nevner?

At det gjør vondt om natten kan skyldes at du faktisk har en betennelse i dette området og at smerten stiger fordi blodtrykket i området øker når du ligger med hodet lavt.

Det kan være mange grunner til at du ofte for hull i tennene selv om du mener du pusser godt og regelmessig.

Kostholdsvaner er meget viktig. Hyppig småspising og smånipping til leskedrikker er særs uheldig.

Du bør derfor vurdere kostvanene dine..

Det kan være mange grunnet til at folk ikke lenger får så mange hull i tenner som de hadde før.

En av grunnene kan være at de tar sin tannhelse på alvor og undersøker hva de kan gjøre for å forbedre den.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...