Gå til innhold

Har du fått strømregningen for januar?

Anbefalte innlegg

tonie skrev (4 timer siden):

Ja, dere som bor nordpå er privilegerte sånn sett. Dere er ikke tilfeldigvis interessert i å betale litt mer for å jevne det ut, vel? 😜 Vi trenger lavere skatt eller noe her nede nå. Søringskatt.

Vi har vel jevnt over hatt adskillig høyere drivstoffpriser enn dere søringer... ;) 

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Vår strømregning kom på 754 kroner i desember og 575 kroner i januar. 

Vi har sentralfyring og varmtvann inkludert i husleia. Husleia er på over 3000, nærmere 4000. Den har gått opp litt. Vi har gasspeis og bruker den hvis det blir kaldt. Den varmer opp stua veldig fort, så vi bruker den ikke mye. 

Lillemus skrev (21 timer siden):

I desember hadde vi 3000,-, da gjetter jeg på at elbilen kostet ca. 500,- for strømmen var noe dyrere enn i januar her.

Hm, da har  jeg - som er én person (endog med mye overnattingsbesøk) - nesten 30% høyere forbruk enn dere (basert på mine 3400 i des vs. deres 2500). Jeg syns mitt forbruk virket unaturlig høyt og ringte faktisk Tensio for å høre hva forbruket hadde vært de fire ukene, for jeg vet at jeg var borte en av dem. Det kunne jeg ikke få, noe jeg syns er rart i seg selv. For meg virker det unaturlig at jeg har forbrukt mer i desember hvor jeg brukte strøm i tre uker mot fire i november. Jeg er nesten inne på  tanken at Tensio (nettleverandør) farer med noe lureri og estimerer framfor å faktisk måle. 

Har dere NTE eller Trønderenergi forresten? Helt ok om du ikke ønsker å svare altså :)

Alt i alt syns jeg er det merkelig at jeg som er aleneboer i et et halvt hus i midt, skal få høyere regning enn familier som har enebolig i sør, all den tid jeg kun varmer opp huset med to panelovner. Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg dusjer mindre, vasker mindre klær og kopper, og lager mindre mat (eller forresten, det siste er jeg mer usikker på :P)

Endret av Kayia

Annonse

Kayia skrev (6 minutter siden):

Hm, da har  jeg - som er én person (endog med mye overnattingsbesøk) - nesten 30% høyere forbruk enn dere (basert på mine 3400 i des vs. deres 2500). Jeg syns mitt forbruk virket unaturlig høyt og ringte faktisk Tensio for å høre hva forbruket hadde vært de fire ukene, for jeg vet at jeg var borte en av dem. Det kunne jeg ikke få, noe jeg syns er rart i seg selv. For meg virker det unaturlig at jeg har forbrukt mer i desember hvor jeg brukte strøm i tre uker mot fire i november. Jeg er nesten inne på  tanken at Tensio (nettleverandør) farer med noe lureri og estimerer framfor å faktisk måle. 

Har dere NTE eller Trønderenergi forresten? Helt ok om du ikke ønsker å svare altså :)

Alt i alt syns jeg er det merkelig at jeg som er aleneboer i et et halvt hus i midt, skal få høyere regning enn familier som har enebolig i sør, all den tid jeg kun varmer opp huset med to panelovner. Jeg kan ikke skjønne annet enn at jeg dusjer mindre, vasker mindre klær og kopper, og lager mindre mat (eller forresten, det siste er jeg mer usikker på :P)

Vi har enebolig, varmer bare opp 1. etg (litt i 2. etg om det blir veldig kaldt), varmepumpe, ovn på badet og ellers hvitevarer og annet småtteri + elbilen da. Har Tibber nå, byttet sent i høst. Fyrer mye med ved. :) 

Kayia skrev (8 minutter siden):

Det er rart fakturaen ikke kan vise målerstand, så hadde det vært enkelt å sjekke om forbruket var korrekt. Men det går an å gjøre dette manuelt: les av målerstand i sikringsskapet og sjekk dette opp mot forbruket som er registrert på elhub.no.

Anonymkode: cb8ad...766

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er rart fakturaen ikke kan vise målerstand, så hadde det vært enkelt å sjekke om forbruket var korrekt. Men det går an å gjøre dette manuelt: les av målerstand i sikringsskapet og sjekk dette opp mot forbruket som er registrert på elhub.no.

Anonymkode: cb8ad...766

Ja skal gjøre det fra nå av. Fakturaen viser bare hele måneden under ett.

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Mannen her har en app som viser forbruket vårt og pris og sånt. :) 

Har ikke giddet å følge med sånn fra dag til dag, men den desembererfaringen fikk meg til å revurdere. Har lest av nå, og skal se på neste faktura. Ble såpass provosert at jeg skiftet leverandør, og når det ble kjent ringte det opprinnelige selskapet og ga meg en enda bedre avtale. Uansett en bransje det er umulig å vurdere produktet til om man ikke tar et par vekttall i forståelse av beregning og bruker en kvartstilling på å følge med på! 😮 😒

Annonse

Kayia skrev (40 minutter siden):

Har ikke giddet å følge med sånn fra dag til dag, men den desembererfaringen fikk meg til å revurdere. Har lest av nå, og skal se på neste faktura. Ble såpass provosert at jeg skiftet leverandør, og når det ble kjent ringte det opprinnelige selskapet og ga meg en enda bedre avtale. Uansett en bransje det er umulig å vurdere produktet til om man ikke tar et par vekttall i forståelse av beregning og bruker en kvartstilling på å følge med på! 😮 😒

Vi følger med på strømprisen hver morgen eller kveld og ser hvordan prisen blir kommende døgn. Ut fra det planlegger vi bruk av vaskemaskin, tørketrommel,  badekar,  lading av elbil og til dels oppvaskmaskin (sistnevnte kjøres på ecoprogram og bruker lite strøm). 

påskelilje skrev (24 minutter siden):

Vi følger med på strømprisen hver morgen eller kveld og ser hvordan prisen blir kommende døgn. Ut fra det planlegger vi bruk av vaskemaskin, tørketrommel,  badekar,  lading av elbil og til dels oppvaskmaskin (sistnevnte kjøres på ecoprogram og bruker lite strøm). 

Det skjønner jeg godt slik som prisene har vært i sør. Her i midt har det ikke vært sånn, derfor ble jeg så overrasket over en tredobling i desember. Jeg bruker ikke SÅ mye strøm liksom, og prisene har ikke ligget jevnt på det tredobbelte heller. Rare greier. 

Kayia skrev (Akkurat nå):

Det skjønner jeg godt slik som prisene har vært i sør. Her i midt har det ikke vært sånn, derfor ble jeg så overrasket over en tredobling i desember. Jeg bruker ikke SÅ mye strøm liksom, og prisene har ikke ligget jevnt på det tredobbelte heller. Rare greier. 

Står det ikke på fakturaen hvor mange kWh du har brukt? Du kan prøve å regne sånn grovt sett hvor mye strøm du bruker per døgn. Hvis dette avviker veldig fra forbruket på fakturaen, er det jo noe feil. Bor du i enebolig? Har du kun strøm som oppvarming?

påskelilje skrev (20 minutter siden):

Står det ikke på fakturaen hvor mange kWh du har brukt? Du kan prøve å regne sånn grovt sett hvor mye strøm du bruker per døgn. Hvis dette avviker veldig fra forbruket på fakturaen, er det jo noe feil. Bor du i enebolig? Har du kun strøm som oppvarming?

Jo kWt står, men ikke når jeg har brukt hva. Uten det får jeg ikke sjekket om det virkelig er registrert lite forbruk mens jeg har vært borte og slått av varme + ikke vasket klær/ dusjet eller gjort andre ting som innebærer forbruk.

Jeg bor i en halvpart med fire etasjer, der jeg strengt tatt varmer opp bare den ene. I kjelleren har jeg boder og vaskerom (med varmekabler) uten annen oppvarming. I 1. etg er det bad (med varmekabler) og soverom med panelovner på svært lav varme (8 og 10 grader), mens 2 etg har stue, kjøkken og spisestue som varmes opp via to panelovner. Loftet har stue, men det er åpen løsning så varmen fra 2. etg er tilstrekkelig til å varme opp dette rommet. Det er godt isolert, men jeg har ikke vedfyring eller varmepumpe. Jeg bør vel vurdere å installere en av disse. 

tonie skrev (1 time siden):

Her har bensinprisen vært på 18 -21 kr literen i lang tid. Koster det enda mer hos dere? 😲

Mannen kjører diesel og den har tippet 20,- literen noen ganger i det siste, bensin er jevnt over 1,- dyrere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...