AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stopp-rasismen-i-nfl-og-over-alt/o/5-95-388693 Ifølge denne artikkelen er 70% av NFL stjernene "svarte", mens de utgjør kun 12% av befolkningen. Det virker som at hvite spillere blir diskriminert. Hva bør vi gjøre for å løse dette problemet? Bør hvite spillere kvoteres inn ? Gis bonus poeng ved lagopptak ? Bør NFL subsidiere lag med mange hvite spillere for å insentivere ? Forøvrig, hvorfor snakker ikke nettavisen om alle trenerne med hvit hudfarge som også presses til å tape kamper eller få sparken. Når "hvite" trenere tvinges til å tape kamper så er det greit men når en svart trener tvinges til å tape kamper er det rasisme?? Hva skjer med hvite trenere som nekter å tape kamper de får fyken de også... så hva er det de vil frem til. Løsningen her bør vel være forbud mot å tape kamper med vilje.... Uansett "rase". Er NFL (og NBA) stjerner med årslønn på millioner av dollar "slaver" på "plantasje", som utnyttes av slemme hvite folk? Eller er dette litt urimelig. Og hvordan vil svarte føle om 5 av 6 NBA spillere kvoteres ut og mister million-"slave"-lønna si ved å måtte vike for hvite spillere istedenfor som er underrepresentert. det er 6 ganger for mange svarte spillere i forhold til folketallet så det kan vi vel ikke ha noe av i mangfoldets navn, eller? Kjør debatt ! Anonymkode: 6d0af...b16 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465229-er-nfl-rasistisk-for-mange-svarte-spillere-og-for-mange-hvite-trenere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 Er det noe som ikke er rasistisk eller krenkende lenger? Leste at det var kommet kritikk mot en ansatt i FHI som hadde uttalt at vi går mot lysere tider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465229-er-nfl-rasistisk-for-mange-svarte-spillere-og-for-mange-hvite-trenere/#findComment-4078951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stopp-rasismen-i-nfl-og-over-alt/o/5-95-388693 Ifølge denne artikkelen er 70% av NFL stjernene "svarte", mens de utgjør kun 12% av befolkningen. Det virker som at hvite spillere blir diskriminert. Hva bør vi gjøre for å løse dette problemet? Bør hvite spillere kvoteres inn ? Gis bonus poeng ved lagopptak ? Bør NFL subsidiere lag med mange hvite spillere for å insentivere ? Forøvrig, hvorfor snakker ikke nettavisen om alle trenerne med hvit hudfarge som også presses til å tape kamper eller få sparken. Når "hvite" trenere tvinges til å tape kamper så er det greit men når en svart trener tvinges til å tape kamper er det rasisme?? Hva skjer med hvite trenere som nekter å tape kamper de får fyken de også... så hva er det de vil frem til. Løsningen her bør vel være forbud mot å tape kamper med vilje.... Uansett "rase". Er NFL (og NBA) stjerner med årslønn på millioner av dollar "slaver" på "plantasje", som utnyttes av slemme hvite folk? Eller er dette litt urimelig. Og hvordan vil svarte føle om 5 av 6 NBA spillere kvoteres ut og mister million-"slave"-lønna si ved å måtte vike for hvite spillere istedenfor som er underrepresentert. det er 6 ganger for mange svarte spillere i forhold til folketallet så det kan vi vel ikke ha noe av i mangfoldets navn, eller? Anonymkode: 6d0af...b16 Har du satt deg inn i artikkelen? Har du satt deg inn i hvordan NFL faktisk er bygget opp? Anonymkode: 70bfd...b95 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465229-er-nfl-rasistisk-for-mange-svarte-spillere-og-for-mange-hvite-trenere/#findComment-4078958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 kupton skrev (1 time siden): Er det noe som ikke er rasistisk eller krenkende lenger? Leste at det var kommet kritikk mot en ansatt i FHI som hadde uttalt at vi går mot lysere tider. Mange som er krenket for tiden, helt klart -og trolig litt for mange. Vi er blitt for hårsåre. Rasisme derimot føler jeg ikke er tatt for hardt i, men vi er nok for blinde til å se den. Slik din kommentar så tydelig viser. At det samfunnet vi lever i er preget av strukturell rasisme burde ikke være et sjokk i 2022. Anonymkode: 70bfd...b95 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465229-er-nfl-rasistisk-for-mange-svarte-spillere-og-for-mange-hvite-trenere/#findComment-4078959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 Ja, kan vi ikke få inn rullestolbrukende shemales i NFL da? De kan være grønne. Har ikke TS forstått at i sport er det de beste som får være med? Har TS tenkt over hvordan man skal løse det med 100 meter sprint? Skal man kvotere inn der også? Altså feks folk med kols? Eller slikt. Noe så dumt som denne tråden er det heldigvis langt mellom. Anonymkode: 2f69e...310 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465229-er-nfl-rasistisk-for-mange-svarte-spillere-og-for-mange-hvite-trenere/#findComment-4078965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): At det samfunnet vi lever i er preget av strukturell rasisme burde ikke være et sjokk i 2022. Anonymkode: 70bfd...b95 Hææ? Strukturell rasisme hvor da hva da? 😩 Selv i USA sluttet de med strukturell rasisme for lengre siden. Og i Norge har vi knapt hatt det noensinne og i vertfall ikke nå til dags... Er det ikke meritokrati for trenere også da? Veldig merkelig at det er skikkelig rasisme for å ansette trenere, men null rasisme for å ansette spillere ? Merkelig... Jeg bare sier at en må gå for noen prinsipper og stå for dem. Meritokrati eller "equity". Men virker som mange heller velger prinsipp avhengig av hvordan det passer med ens verdensbilde i enhver situasjon, isteden for å faktisk stå for noe. Er det jeg kritiserer her. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Har du satt deg inn i artikkelen? Har du satt deg inn i hvordan NFL faktisk er bygget opp? Anonymkode: 70bfd...b95 Ehh vet at det er meritokrati ja. For både trenere og spillere er det meritokrati. For eiere så er jo kapitalismen også meritokratisk men det blir litt mer tvilsomt siden mange kan arve store formuer også så litt halvveis meritokrati halvveis arve-basert. Og ja for arve delen vil tidligere rasisme kunne påvirke litt. Men var derfor jeg fokuserte på spillere og trenere, ikke så mye på eiere. Men selv for eiere får du et problem med å løse det, skal du ha "team confiscation without compensation" ? eller noe? Donere lag til tilfeldige svarte borgere ? Tror selv for lag eierskap er det beste å la meritokratiet gå sin gang over mange generasjoner forsvinner arve effekten til slutt uansett eller blir ubetydelig. Selv om det blir litt "blenda hvitt" på kort sikt vet jeg ikke om du har noen bedre "løsning" enn det ? AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Noe så dumt som denne tråden er det heldigvis langt mellom. Anonymkode: 2f69e...310 Ok jeg er dum, men hva synes du om artikkelen i nettavisen da? Var den også dum ? Hvis du synes den også var dum er vi nok enige egentlig, men dersom du synes at den ikke var dum, mens min tråd var dum, da bør du forklare hvorfor ? Anonymkode: 6d0af...b16 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465229-er-nfl-rasistisk-for-mange-svarte-spillere-og-for-mange-hvite-trenere/#findComment-4078967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 Del Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hææ? Strukturell rasisme hvor da hva da? 😩 Selv i USA sluttet de med strukturell rasisme for lengre siden. Og i Norge har vi knapt hatt det noensinne og i vertfall ikke nå til dags... Er det ikke meritokrati for trenere også da? Veldig merkelig at det er skikkelig rasisme for å ansette trenere, men null rasisme for å ansette spillere ? Merkelig... Jeg bare sier at en må gå for noen prinsipper og stå for dem. Meritokrati eller "equity". Men virker som mange heller velger prinsipp avhengig av hvordan det passer med ens verdensbilde i enhver situasjon, isteden for å faktisk stå for noe. Er det jeg kritiserer her. Ehh vet at det er meritokrati ja. For både trenere og spillere er det meritokrati. For eiere så er jo kapitalismen også meritokratisk men det blir litt mer tvilsomt siden mange kan arve store formuer også så litt halvveis meritokrati halvveis arve-basert. Og ja for arve delen vil tidligere rasisme kunne påvirke litt. Men var derfor jeg fokuserte på spillere og trenere, ikke så mye på eiere. Men selv for eiere får du et problem med å løse det, skal du ha "team confiscation without compensation" ? eller noe? Donere lag til tilfeldige svarte borgere ? Tror selv for lag eierskap er det beste å la meritokratiet gå sin gang over mange generasjoner forsvinner arve effekten til slutt uansett eller blir ubetydelig. Selv om det blir litt "blenda hvitt" på kort sikt vet jeg ikke om du har noen bedre "løsning" enn det ? Ok jeg er dum, men hva synes du om artikkelen i nettavisen da? Var den også dum ? Hvis du synes den også var dum er vi nok enige egentlig, men dersom du synes at den ikke var dum, mens min tråd var dum, da bør du forklare hvorfor ? Anonymkode: 6d0af...b16 Jeg har lest artikkelen ja. Jeg synes den var sensasjonspreget, og utelukket ting som lønn til spillere osv. Det er vel ikke akkurat dårlig betalt, å spille i NFL? At 70% er svarte av spillerne er vel fordi folk av afrikansk avstamning egner seg bedre. Derfor mitt eksempel med 100 meter sprint. Det er samme greien der. At klubbene eies av multimillionærer/milliardærer er vel ikke så rart, med tanke på de store pengene som er i spill. Skal man selge til en afroamerikaner som ikke har pengene? Det er rart at det er så få svarte trenere, men igjen, det er vel ikke i noens interesse at det ikke velges de beste trenerne. Å kalle dette plantasjepolitikk er å skyte milevis over mål. Rikdom er ikke likt fordelt i noe land. Anonymkode: 2f69e...310 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465229-er-nfl-rasistisk-for-mange-svarte-spillere-og-for-mange-hvite-trenere/#findComment-4078978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.