Gå til innhold

Kontrollkommisjonen


Glitter

Anbefalte innlegg

Gjest Liviane
Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke sagt noe om at jeg skal ta livet mitt. Jeg har sagt at jeg har sterke selvmordstanker. Det er det mange her på forumet som har sagt flere ganger før. Dette er jo et forum for psykiatri og jeg skjønner ikke at det skal være tabu at dette er noe man da kan slite med. Jeg synes det er bra at folk kan sette ord på hva de kjenner på. 

Jeg vil snu litt på det og si at nettopp på grunn av at dette er et psykiatriforum så burde det IKKE være lov å skrive så detaljert om sine selvmordtanker som du gjør. Det kan bidra til å trigge andre siden det er mange som kan slite med selvmordstanker på et forum for psykiatri. Av lignende årsak blir tråder laget av spiseforstyrrede ofte stengt. 

 

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke selv hva som er innafor og ikke. Føler da selv det er innafor å fortelle at en plages med tanker. Det er det jo mange her som gjør. Men for meg er det vanskelig å forstå grenser og slikt, og jeg har jo ikke lyst til å belaste noen så klart. 

Det er mange, meg selv inkludert, som blir veldig fortvilet over å lese at du ønsker å ta livet ditt og St du er så nær. Du har også sagt at om du blir skrevet ut nå så kan du ikke garantere at du ikke tar livet ditt siden impulsene og lystene er så sterke. Du skrev til og med at du er dårligere nå enn du var i fjor da du gjorde et selvmordsforsøk hvor du nesten døde. Det er med på å uroe andre noe veldig. Du så selv hvor engstelig en anonym bruker ble i tråden her og tryglet deg om å ikke skrive deg ut og ikke ta livet ditt. De mest empatiske av oss kan også miste nattesøvnen av å uroe seg.. 

Jeg synes tematikken burde bli tatt opp til ny vurdering av admin og at det mulig bør justeres ift nyanser om hvor "rett ut" man kan skrive. Jeg er enig med ab som sier at det ikke burde vært lov å skrive slikt. Og altså da på grunn av at det er et psykiatriforum med mange sårbare mennesker, ikke på tross av, om du skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja hun er opptatt av å gi meg ansvaret selv. Men hun hjelper meg til å velge å ta imot hjelpen jeg får. Som oftest klarer jeg det etter å ha fått tenkt meg litt om. 

Er jo ekstra tøft pga rettsaken også nå. Men den er ferdig i morgen. Håper det skal være til hjelp.

Ok. Ønsker deg alt godt og at du velger livet ❤️ 

Bra rettsaken er ferdig i morgen så kan du kanskje legge det bak deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (5 minutter siden):

Jeg vil snu litt på det og si at nettopp på grunn av at dette er et psykiatriforum så burde det IKKE være lov å skrive så detaljert om sine selvmordtanker som du gjør. Det kan bidra til å trigge andre siden det er mange som kan slite med selvmordstanker på et forum for psykiatri. Av lignende årsak blir tråder laget av spiseforstyrrede ofte stengt. 

 

Det er mange, meg selv inkludert, som blir veldig fortvilet over å lese at du ønsker å ta livet ditt og St du er så nær. Du har også sagt at om du blir skrevet ut nå så kan du ikke garantere at du ikke tar livet ditt siden impulsene og lystene er så sterke. Du skrev til og med at du er dårligere nå enn du var i fjor da du gjorde et selvmordsforsøk hvor du nesten døde. Det er med på å uroe andre noe veldig. Du så selv hvor engstelig en anonym bruker ble i tråden her og tryglet deg om å ikke skrive deg ut og ikke ta livet ditt. De mest empatiske av oss kan også miste nattesøvnen av å uroe seg.. 

Jeg synes tematikken burde bli tatt opp til ny vurdering av admin og at det mulig bør justeres ift nyanser om hvor "rett ut" man kan skrive. Jeg er enig med ab som sier at det ikke burde vært lov å skrive slikt. Og altså da på grunn av at det er et psykiatriforum med mange sårbare mennesker, ikke på tross av, om du skjønner. 

Okei. Skjønner. Jeg ønsker jo ikke å uroe folk. Skal ta det til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (49 minutter siden):

Jeg vet ikke selv hva som er innafor og ikke. Føler da selv det er innafor å fortelle at en plages med tanker. Det er det jo mange her som gjør. Men for meg er det vanskelig å forstå grenser og slikt, og jeg har jo ikke lyst til å belaste noen så klart. 

Det er ikke så lett helt å si hva som bør være innafor eller ikke, når det gjelder dette. Derfor tenker jeg at det er ok å ha i bakhodet at andre skal slippe å uroes for mye med noe de ikke kan påvirke, men så lenge du ber om innspill og hjelp til å klare deg, så tenker jeg at det er ok:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liviane skrev (32 minutter siden):

Jeg vil snu litt på det og si at nettopp på grunn av at dette er et psykiatriforum så burde det IKKE være lov å skrive så detaljert om sine selvmordtanker som du gjør. Det kan bidra til å trigge andre siden det er mange som kan slite med selvmordstanker på et forum for psykiatri. Av lignende årsak blir tråder laget av spiseforstyrrede ofte stengt. 

 

Det er mange, meg selv inkludert, som blir veldig fortvilet over å lese at du ønsker å ta livet ditt og St du er så nær. Du har også sagt at om du blir skrevet ut nå så kan du ikke garantere at du ikke tar livet ditt siden impulsene og lystene er så sterke. Du skrev til og med at du er dårligere nå enn du var i fjor da du gjorde et selvmordsforsøk hvor du nesten døde. Det er med på å uroe andre noe veldig. Du så selv hvor engstelig en anonym bruker ble i tråden her og tryglet deg om å ikke skrive deg ut og ikke ta livet ditt. De mest empatiske av oss kan også miste nattesøvnen av å uroe seg.. 

Jeg synes tematikken burde bli tatt opp til ny vurdering av admin og at det mulig bør justeres ift nyanser om hvor "rett ut" man kan skrive. Jeg er enig med ab som sier at det ikke burde vært lov å skrive slikt. Og altså da på grunn av at det er et psykiatriforum med mange sårbare mennesker, ikke på tross av, om du skjønner. 

Jeg synes du trekker frem mange viktige momenter her, og du beskriver tydelig hvordan noen uroes mye selv om det er snakk om mennesker man kun har møtt på nett.  Samtidig så synes jeg det vil være lite hensiktsmessig å ha et totalforbud mot å skrive om selvmordstanker eller tanker om selvdestruktivitet. Slik jeg ser det, så fungerer det best om det sies i fra til den enkelte når man synes vedkommende er ukritisk, - de fleste tar seg faktisk inn da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
frosken skrev (1 time siden):

Jeg synes du trekker frem mange viktige momenter her, og du beskriver tydelig hvordan noen uroes mye selv om det er snakk om mennesker man kun har møtt på nett.  Samtidig så synes jeg det vil være lite hensiktsmessig å ha et totalforbud mot å skrive om selvmordstanker eller tanker om selvdestruktivitet. Slik jeg ser det, så fungerer det best om det sies i fra til den enkelte når man synes vedkommende er ukritisk, - de fleste tar seg faktisk inn da. 

Jeg mener ikke at det bør være et totalforbud mot å skrive om selvmordtanker, men at det kanskje bør bli enda bedre regulert hva man kan skrive og ikke. Jeg synes f.eks at det bør bli forbudt å skrive at man er "veldig nær selvmord " og at man ved første anledning ønsker å ta livet sitt. Slikt skaper bare uro, uhygge og usikkerhet hos mange. 

Hvis det likevel fremdeles skulle være lov å skrive så rett fram i fremtiden, så burde det være med et forbehold om at man inkluderer i overskriften en "trigger warning" sånn at de som trenger det kan styre unna.

Og til @Glitter : Jeg skjønner at du er veldig syk, at du har det veldig vanskelig, og at det "frister" å skrive rett ut akkurat hvordan du har det og hvordan du tenker og føler. (Det forstår jeg bedre enn du kanskje tror..) I utgangspunktet synes jeg at man bør få lov til det på et forum for psykiatri, men det er bare det at noen temaer bør man være veldig forsiktig med, og helst skrive på en måte som ikke uroer andre. Fint at du vil ta det til deg og ha det i bakhodet til seinere. Og så vil jeg si til deg at det ALLTID finnes håp om bedring, også for deg! Noen ganger kan det bare ta litt tid. Men håp finnes så absolutt, så ikke gi opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liviane skrev (10 minutter siden):

Jeg mener ikke at det bør være et totalforbud mot å skrive om selvmordtanker, men at det kanskje bør bli enda bedre regulert hva man kan skrive og ikke. Jeg synes f.eks at det bør bli forbudt å skrive at man er "veldig nær selvmord " og at man ved første anledning ønsker å ta livet sitt. Slikt skaper bare uro, uhygge og usikkerhet hos mange. 

Hvis det likevel fremdeles skulle være lov å skrive så rett fram i fremtiden, så burde det være med et forbehold om at man inkluderer i overskriften en "trigger warning" sånn at de som trenger det kan styre unna.

Og til @Glitter : Jeg skjønner at du er veldig syk, at du har det veldig vanskelig, og at det "frister" å skrive rett ut akkurat hvordan du har det og hvordan du tenker og føler. (Det forstår jeg bedre enn du kanskje tror..) I utgangspunktet synes jeg at man bør få lov til det på et forum for psykiatri, men det er bare det at noen temaer bør man være veldig forsiktig med, og helst skrive på en måte som ikke uroer andre. Fint at du vil ta det til deg og ha det i bakhodet til seinere. Og så vil jeg si til deg at det ALLTID finnes håp om bedring, også for deg! Noen ganger kan det bare ta litt tid. Men håp finnes så absolutt, så ikke gi opp! 

Takk for det. Jeg sliter generelt med kommunikasjon og forståelse av hva som er å dele for mye og hva som er å dele passe, og det blir ennå mer vanskelig for meg når jeg er veldig dårlig da får jeg litt tunnellsyn tror jeg. Så det er bare greit at det sies fra om når det sies på en ordentlig måte. For jeg mener jo ikke noe vondt med det.

Å slite med å forstå hva som er overdeling og ikke har jeg gjort hele livet..

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liviane
Glitter skrev (4 minutter siden):

Takk for det. Jeg sliter generelt med kommunikasjon og forståelse av hva som er å dele for mye og hva som er å dele passe, og det blir ennå mer vanskelig for meg når jeg er veldig dårlig da får jeg litt tunnellsyn tror jeg. Så det er bare greit at det sies fra om når det sies på en ordentlig måte. For jeg mener jo ikke noe vondt med det.

Jeg vet du ikke mener noe vondt med det :)Som sagt forstår jeg deg bedre enn du kanskje tror, men orker ikke å gå inn på årsaken til det akkurat nå.. 😛 

Ønsker deg masse lykke til og alt godt! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...