Gå til innhold

Ull vask - hva gjør jeg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vasket en ull vask maskin på 90 grader kok pga noen flekker og nå er de krympa. Hva gjorde jeg galt? 

Ull tåler vanligvis ikke 90 grader når plaggene beveger seg, slik de gjør i vaskemaskin. 

https://forskning.no/forbruk-hus-og-hjem/knuser-myter-om-ullvask/748479

Mente du at ullvask-programmet på maskinen kunne kombineres med 90 grader? Det har jeg ikke sett noen gang. 

Endret av laban
laban skrev (12 minutter siden):

Ull tåler vanligvis ikke 90 grader når plaggene beveger seg, slik de gjør i vaskemaskin. 

https://forskning.no/forbruk-hus-og-hjem/knuser-myter-om-ullvask/748479

Mente du at ullvask-programmet på maskinen kunne kombineres med 90 grader? Det har jeg ikke sett noen gang. 

Ja det stod på merkelappen og nå er de veldig små….😒 hvis jeg vasker dem på nytt på 80 grader vil de bli tilbake som før?

Anonymkode: fc544...245

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

hvis jeg vasker dem på nytt på 80 grader vil de bli tilbake som før?

80 grader er vel også i meste laget for ull?

Jeg har ingen personlige erfaringer, men dette rådet ligger flere steder på nett: https://www.kk.no/mote/slik-redder-du-ulltoyet-som-har-krympet/70693342

Det er veldig risikabelt å vaske ull på høy temperatur. Det er noen som gjør det, selv har jeg aldri turd det, selv om vi er skikkelige ullfreaker og har hauger med ulltøy. Det er noen som sier at dersom du bløyter det krympede plagget godt med balsam og lar det ligge en stund (et par timer?) så kan du skylle det forsiktig i kaldt vann og strekke i plagget, og du får det kanskje noe ut igjen.

Du må ikke vaske det på 80 grader igjen nei.

Jeg holder på med en strikkegenser til mannen, er snart ferdig - har holdt på i ett år nå.... Aldri i verden om jeg tar noen sjanser med å vaske den på for høy temperatur. Tror nok det blår håndvask på den, ja!

Ullundertøy (stillongser, ulltrøyer, sokker) vasker jeg på ullprogram på 30 eller 40 grader. Strikkegensere vasker jeg sjelden, men når jeg gjør det er det enten for hånd eller på 30 grader ullvask.

Gjest Liviane

Det er jo derfor det finnes ullprogram på vaskemaskiner, og maks temperatur der er 40 grader...

Men ull i seg selv kan tåle ganske høy temperatur hvis ullklærne ligger stille i f.eks en bøtte. Det er bevegelser/friksjon som gjør at ull tover seg og krymper. Det er derfor ullprogrammet på maskinen går veldige stille og rolig og ikke "tumler og tromler" så heftig som den gjør ved vanlig bomullsvask. Så ull kan fint overleve i høy temperatur (med såpe ment for ull) bare det ligger stille. La ullklærne ligge i bøtta til temperaturen går kraftig ned, gjerne til det blir kaldt, så kan man skylle det opp med mer kaldt vann, vri forsiktig ut vannet og henge det flatt på tørkestativet. :)

Det beste er å se på vaskeanvisningen på det enkelte plagg og vaske etter forskriftene når man skal bruke vaskemaskinen. Der hvor det står maks 30 eller 40 grader så vasker man på 30 eller 40 grader, osv. Men vasker man for hånd i en bøtte kan altså ull fint tåle høyere temperatur enn 40 grader. Opp mot 60 har jeg lest, og opp mot 100 har jeg hørt... Men det forutsetter altså at plaggene ligger stille. 

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det stod 90 grader på alle klærene 

Hvis det er ull i plagget så står det nok ikke at det kan vaskes på 90 grader, i maskin vil det da krympe så mye at det blir tilnærmet skuddsikkert... Du kan prøve å legge den i vann med masse hårbalsam og prøve å strekke den ut, men sannsynligvis er plagget ødelagt.

90tallsbarn skrev (51 minutter siden):

Oops jeg koblet silke jeg 😵 ull vet jeg ikke, men mulig du brukte feil program da.

Har aldri hørt om ullplagg som kan vaskes på 90 grader. Om det stod 90 grader på etiketten tror jeg det må være feil. Lett å mistenke at du så feil og at det egentlig stod 30 grader. 

UtakknemligDiva
Ekstra skrev (34 minutter siden):

Har aldri hørt om ullplagg som kan vaskes på 90 grader. Om det stod 90 grader på etiketten tror jeg det må være feil. Lett å mistenke at du så feil og at det egentlig stod 30 grader. 

Jeg er ikke Ts da. Men jeg svarte henne om silke, hun spør om ull.

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva gjorde jeg galt? 

Du googlet ikke :P 

Øverste lenke npr heg googlet «vaske ull» var følgende, og her er det flere hode råd til senere: https://www.felleskjopet.no/alle-artikler/alle-artikler-hjem-og-fritid/artikler-hus-og-hjem/vaske-klaer-grader/

Ellers har jeg vanskelig for å tro at vaskelappen sier 90 grader dersom det virkelig er ull i stoffet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...