Gå til innhold

Barn som spurte om de kunne få noen panteflasker

Anbefalte innlegg

Jeg traff noen barn som jeg ikke kjente utenfor butikken i dag. Jeg hørte de sa til hverandre at de ville spørre om å få panteflaskene mine. Jeg hørte de spurte men ignorerte dem og gikk inn i butikken. Da kom barna etter meg og spurte i det jeg pantet flaskene. Kan vi også få et par flasker? sa de. Jeg følte at jeg ble teit men jeg sa nei desverre.  Årsaken var at de var sikkert ikke mer enn 7 til 8 år. Og jeg vil ikke være den som gir andre barn penger uten foreldrenes samtykke. 

Følte meg slem etterpå. Men hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? 

Anonymkode: cae8e...cce

Fortsetter under...

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg traff noen barn som jeg ikke kjente utenfor butikken i dag. Jeg hørte de sa til hverandre at de ville spørre om å få panteflaskene mine. Jeg hørte de spurte men ignorerte dem og gikk inn i butikken. Da kom barna etter meg og spurte i det jeg pantet flaskene. Kan vi også få et par flasker? sa de. Jeg følte at jeg ble teit men jeg sa nei desverre.  Årsaken var at de var sikkert ikke mer enn 7 til 8 år. Og jeg vil ikke være den som gir andre barn penger uten foreldrenes samtykke. 

Følte meg slem etterpå. Men hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? 

Skjønner deg godt. (Det å gi fremmede barn penger kan bli tatt veldig feil opp, og teoretisk kunne de også ha vunnet en del penger hvis de hadde trykket på pantelotteriet..) Jeg tror jeg ville ha sagt at de kan få et par flasker hver hvis de spør mamma eller pappa om det er i orden først. (De er vel ikke på butikken helt aleine i den alderen?) Normalt sett vil foreldrene da søke etter deg med blikket, eventuelt komme bort. Hvis anerkjennende øyekontakt/kontakt med foreldre så hadde jeg selvfølgelig gitt dem det. Hvis ikke, ingen flasker. :)

Liviane skrev (7 minutter siden):

Skjønner deg godt. (Det å gi fremmede barn penger kan bli tatt veldig feil opp, og teoretisk kunne de også ha vunnet en del penger hvis de hadde trykket på pantelotteriet..) Jeg tror jeg ville ha sagt at de kan få et par flasker hver hvis de spør mamma eller pappa om det er i orden først. (De er vel ikke på butikken helt aleine i den alderen?) Normalt sett vil foreldrene da søke etter deg med blikket, eventuelt komme bort. Hvis anerkjennende øyekontakt/kontakt med foreldre så hadde jeg selvfølgelig gitt dem det. Hvis ikke, ingen flasker. :)

Foreldrene var ikke der. Dette var barn som gikk forbi butikken på vei hjem fra skolen. 

Osten skrev (13 minutter siden):

Jeg tror jeg ville gitt dem noen flasker, det hadde jo ikke blitt mer enn noen få kroner. 

Jeg synes at det er ufint å spørre om å få flasker av en som skal pante. Men jeg forstår at de var små. Så ikke noen foreldre i nærheten. Jeg vurderte å gi dem noen flasker, men tenkte at jeg ville ikke ha på meg det at jeg hadde gitt barna penger med tanke på at det ikke er sikkert at foreldrene ville synes det var greit. 

Osten skrev (18 minutter siden):

Jeg tror jeg ville gitt dem noen flasker, det hadde jo ikke blitt mer enn noen få kroner. 

Følte på dårlig samvittighet etterpå fordi jeg var kort og sa: nei desverre det kan jeg ikke gjøre. Men jeg har hatt små barn selv og jeg ville synes det var ubehagelig dersom jeg hørte at barna hadde fått penger av en fremmed  

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Følte på dårlig samvittighet etterpå fordi jeg var kort og sa: nei desverre det kan jeg ikke gjøre. Men jeg har hatt små barn selv og jeg ville synes det var ubehagelig dersom jeg hørte at barna hadde fått penger av en fremmed  

Du trenger absolutt ikke ha dårlig samvittighet. Men jeg synes personlig ikke det er noen stor sak, det dreier seg bare om noen få kroner.  Er enig at det er ufint, men det har jo noe med alder å gjøre. 

Endret av Osten
Osten skrev (57 minutter siden):

Du trenger absolutt ikke ha dårlig samvittighet. Men jeg synes personlig ikke det er noen stor sak, det dreier seg bare om noen få kroner.  Er enig at det er ufint, men det har jo noe med alder å gjøre. 

Jeg tenker at det kan være farlig om barna fortsetter med dette med tanke på at en dag kan de møte en feil person. Har de ikke hørt om lokkemenn.  Men nå var ikke jeg en mann men det er uansett skummelt. 

Jeg tenker altså mest på at det kan være farlig for barna hvis de fortsetter å spørre fremmede om penger til godteri. Jeg forstår at det var alderen deres som var såpass ung og at derfor spurte de. Det var bare snakk om noen få kroner, og det kunne jeg jo ha gitt dem Men jeg ville ikke ha på meg skyld for noe så derfor ble det et nei. Men forstår at det sikkert er en del som ville gitt dem noen flasker eller kroner. 

Tenker på Therese-Saken foreks. Hvor mener de hun ble sist sett? På en godtebutikk der hun kjøpte godteri for penger de ikke vet hvor kom fra. Dette bør barn innlære.  Ikke ta imot penger av fremmede. 

Da jeg gikk på barneskolen fikk jeg noen ganger flasker fra vaskedamen som vasket fløyen til videregående. Det var hyggelig gjort. Men det var jo andre tider.

Jeg tror ikke jeg hadde gitt selv nå nei.

Her i området har ungdomskoleelever flaskeinnsamling ett par ganger i året før corona, og da pleide jeg å gi, men det er jo noe annet.

Anonymkode: af675...a0a

Jeg synes uansett det er en uting at barna skal tigge etter tomflasker på den måten ts. beskriver. Jeg hadde ikke likt at mine barn gjorde det. Og sannsynligvis kjøpte sukkertøy for pengene.  

Anonymkode: 14bc3...3c8

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...