Gå til innhold

Tinder-svindleren

Anbefalte innlegg

Uansett synes jeg jentene blir dømt litt hardt og jeg synes synd på de som lever med de konsekvensene nå i ettertid. 

Jeg har også havnet i trøbbel pga min naivitet og at jeg ble manipulert, så jeg kan ikke annet enn å kjenne sympati. Empati er litt mer vanskelig for jeg aner ikke hvordan det er å være andre enn meg selv. Så jeg sitter bare med hvilke tanker og følelser jeg hadde hatt selv. Disse jentene virker jo litt mer robust enn meg. 

Fortsetter under...

laban skrev (45 minutter siden):

Det er mulig. Jeg er så fjernt fra å være pen at jeg kanskje ikke kan forestille meg hvilken verden de lever i.

Samme her, er helt gjennomsnittlig og det trives jeg godt med. :) Må flire hver gang jeg får venneforespørsler på fb eller insta fra en eller annen hunk i det amerikanske forsvaret - tror de jeg er helt idiot!? Hva i all verden skulle en slik en se i en stutt-tjukk trønderdame i 50-årene!? Nå er vel disse Tinder-damene som har blitt lurt halvparten så gammel og adskillig penere, men dog. Når en fyr med privatfly og greier må låne penger av deg...???

Lillemus skrev (4 minutter siden):

Når en fyr med privatfly og greier må låne penger av deg...???

Han hadde en ganske god forklaring på det i første omgang. Men mange ville nok ha stoppet når det ble snakk om å ta opp lån - og dessuten dokumentfalsk for å kunne låne mer enn forsvarlig. 

Samtidig er det ikke noen selvfølge å mistenke at et bankdokument som ser helt autentisk ut, og som blir sendt fra en som har bedt deg gå på visning for å finne en felles bolig, i virkeligheten er falskt. 

Worriesome Plenty 2

Fyren var noen hakk sleipere enn ganske mange andre svindlere. Han betalte med pengene han lurte fra forrige offer, en slags spiral. Når fyren tar deg med til luksusopphold på hotel, og benytter privatfly er han litt vanskeligere å avsløre, enn en fra Nigeria du aldri møter. Ponzi scam heter det. Dessuten gikk han etter pene kvinner på sin egen alder.

Annonse

Lillemus skrev (16 minutter siden):

Samme her, er helt gjennomsnittlig og det trives jeg godt med. :) Må flire hver gang jeg får venneforespørsler på fb eller insta fra en eller annen hunk i det amerikanske forsvaret - tror de jeg er helt idiot!? Hva i all verden skulle en slik en se i en stutt-tjukk trønderdame i 50-årene!? Nå er vel disse Tinder-damene som har blitt lurt halvparten så gammel og adskillig penere, men dog. Når en fyr med privatfly og greier må låne penger av deg...???

Har du sett dokumentaren? Jeg synes pengebehovene blir ganske godt beskrevet, og har får jo damene «i havn» ved å spandere mye i begynnelsen, samtidig som han bygger tillit og sterke følelser. Synes det er for enkelt å si at man aldri kunne havnet i slikt uføre, tror svært mange ellers rasjonelle kvinner kunne gjøre nettopp dét.

Endret av Ekstra
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Har du sett dokumentaren? Jeg synes pengebehovene blir ganske godt beskrevet, og har får jo damene «i havn» ved å spandere mye i begynnelsen, samtidig som han bygger tillit og sterke følelser. Synes det er veldig fort å si at man aldri kunne havnet i slikt uføre, tror svært mange ellers rasjonelle kvinner kunne gjøre nettopp dét.

Jeg regner jo med at han bruker mye tid før han begynner å låne penger av dem, men jeg synes det er litt pussig at det ikke ringer noen bjeller når det går så langt som Laban beskriver - med dokumentfalsk og greier.

laban skrev (2 timer siden):

Det er helt utrolig hvordan noen klarer å forfalske en hel verden for å svindle andre. Denne historien her er det laget en dokumentarserie om: https://www.kk.no/livet/hvordan-kunne-jeg-vaere-sa-dum/69378460  
Den gikk på NRK tidligere ("En fremmed flytter inn", ikke tilgjengelig lenger nå) og gjorde inntrykk på meg.  

Den har jeg ikke lest før. Skjønner den gjorde inntrykk! For både henne og hun med tindersvindleren, så gikk jo disse mennene inn for å lure dem og holde dem for narr, nettopp for å oppnå økonomisk vinning.  

Mer vanlig er det at noen blir emosjonelt lurt, at noen utnytter ens kjærlighet eller godhet, at man går bak ryggen på noen etc.  Men jeg synes hun i artikkelen sa det så fint: 

«Det har lært meg at jeg ikke mister noe ved å gi – heller ikke selv om det er en psykopat jeg har gitt noe til. Jeg har bare gitt min kjærlighet, og det har jeg gjort i god vilje. Man mister mer hvis man alltid holder tilbake, sier Amanda.»

Glitter skrev (1 time siden):

Uansett synes jeg jentene blir dømt litt hardt og jeg synes synd på de som lever med de konsekvensene nå i ettertid. 

Jeg har også havnet i trøbbel pga min naivitet og at jeg ble manipulert, så jeg kan ikke annet enn å kjenne sympati. 

Noen er særdeles flinke til å manipulere folk rundt seg. Det er ingen garanti mot å bli manipulert selv om man har vært gift med vedkommende i et par tiår. (*rekker opp hånda*)

Annonse

morsan skrev (7 minutter siden):

Den har jeg ikke lest før. Skjønner den gjorde inntrykk! For både henne og hun med tindersvindleren, så gikk jo disse mennene inn for å lure dem og holde dem for narr, nettopp for å oppnå økonomisk vinning.  

https://livsstil.tv2.dk/2018-01-15-kaeresten-udgav-sig-for-at-vaere-millionaerarving-saadan-blev-hun-snydt-for-250000-kroner

Han var en ganske ressursfattig fyr egentlig, men han var svært flink til å ordne og fikse for å framstå som noe helt annet. 

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Jeg regner jo med at han bruker mye tid før han begynner å låne penger av dem, men jeg synes det er litt pussig at det ikke ringer noen bjeller når det går så langt som Laban beskriver - med dokumentfalsk og greier.

Men så skal vi også huske på at det var en situasjon der han angivelig - med ganske overbevisende virkemidler - var i livsfare. 

Lillemus skrev (45 minutter siden):

Jeg tror man må sette seg inn i sammenhengen for å forstå dette. Hun regnet ham som kjæresten sin, de hadde vært sammen noen måneder og hun var vilt forelsket i ham. Og han kom opp med en historie som ikke virket usannsynlig, gitt at han var i livsfare og ble truet.

laban skrev (13 minutter siden):

https://livsstil.tv2.dk/2018-01-15-kaeresten-udgav-sig-for-at-vaere-millionaerarving-saadan-blev-hun-snydt-for-250000-kroner

Han var en ganske ressursfattig fyr egentlig, men han var svært flink til å ordne og fikse for å framstå som noe helt annet. 

Den talen foran hotellets ansatte fremstår jo helt crazy! Skjønner at hun ble lurt av den. Jøje meg.

Men til alle de oppdiktede personasene han benyttet seg av: I Norge  kan man jo Google seg fram til ganske mye info om de fleste folk, med mindre de har et svært generisk navn. Det burde jo være like lett i Danmark, skulle jeg tro. Men kanskje hun ikke googlet folk? 

laban skrev (1 time siden):

Det er mulig. Jeg er så fjernt fra å være pen at jeg kanskje ikke kan forestille meg hvilken verden de lever i.

"De" lever vel ikke i en annen verden enn andre mennesker, men hvis man vet at man er attraktiv, blir man ikke automatisk skeptisk hvis en kjekk mangemillionær viser interesse. Til alle tider har det vært sosialt akseptert at rike menn faller for vakre kvinner som gjerne kan være ubemidlet. Nå var jo ikke denne kvinnen direkte ubemidlet, hun hadde vel en helt vanlig økonomi i utgangspunktet, og måtte låne penger i banken for å låne ut til ham.

Den svenske kvinnen i dokumentaren som "bare" ble venn med ham, lånte ham av sparepenger som skulle gått til leilighet.

morsan skrev (7 minutter siden):

Men til alle de oppdiktede personasene han benyttet seg av: I Norge  kan man jo Google seg fram til ganske mye info om de fleste folk, med mindre de har et svært generisk navn. Det burde jo være like lett i Danmark, skulle jeg tro. Men kanskje hun ikke googlet folk? 

Han hadde laget falske nettsider som sannsynliggjorde noe av historien.

https://livsstil.tv2.dk/2018-02-05-hun-blev-svindlet-af-casper-rieper-holm-her-svarer-hun-paa-seernes-spoergsmaal

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...