Gå til innhold

Er det noe vi ikke har tenkt på ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Takk, ja det er sant, men håper det er mange år til vi trenger å tenke på det :)

Ja, hvis det er en ny hytte trenger dere ikke å tenke på det, men tror jeg ville regnet med et årlig beløp likevel. Plutselig kan det medføre en del utgifter. 

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Og eiendomsskatt kom jeg på nå. 

Det hadde jeg tenkt å skrive 😉

Hytterenovasjon, dvs. avgift for å kaste søppel. Det er ofte pliktig hvis du eier hytte, uansett om hytta er i bruk eller ikke. Det blir jo en slags kommunal avgift, men faktureres trolig separat fra firmaet som står for driften.

Uten å virke altfor gretten skal jeg legge til at det kan bli ganske dyrt pr. søppelpose. Det gjør ikke saken noe bedre når de fastboende dumper det de ellers må betale ekstra for å kaste eller kjøre til gjenbruksstasjon for å levere (gamle hagemøbler, oppussingsavfall osv.), i dunkene som egentlig skal brukes av hytteeierne. (Og nei, jeg er ikke bare fordomsfull, jeg har sett det.)

laban skrev (14 minutter siden):

Hytterenovasjon, dvs. avgift for å kaste søppel. Det er ofte pliktig hvis du eier hytte, uansett om hytta er i bruk eller ikke. Det blir jo en slags kommunal avgift, men faktureres trolig separat fra firmaet som står for driften.

Uten å virke altfor gretten skal jeg legge til at det kan bli ganske dyrt pr. søppelpose. Det gjør ikke saken noe bedre når de fastboende dumper det de ellers må betale ekstra for å kaste eller kjøre til gjenbruksstasjon for å levere (gamle hagemøbler, oppussingsavfall osv.), i dunkene som egentlig skal brukes av hytteeierne. (Og nei, jeg er ikke bare fordomsfull, jeg har sett det.)

Vi betaler grisedyrt for å kaste noen få poser søppel i året på hytta... Hos oss står containeren sånn til om sommeren at det er lite aktuelt for fastboende å bruke den heldigvis og jeg har ikke inntrykk av at det er noe problem vinters tid heller akkurat der. Men tidligere hadde vi hytta på Frøya og det var helt håpløst - var det ikke fastboende om fylte containerne så var det tyske bobilturister. Smekkfullt alltid og masse poser og svartsekker som ble gjensatt rundt containerne også.

Annonse

Nicklusheletida
laban skrev (13 minutter siden):

Takk for tips 🙂 De fastboende må kjøre høyt til fjells om de skal dumpe i dunkene til hytteeierne her vi tenker på hytte nå. (hvis vi ender opp der )

Ang søppel. Er det ikke et mål å ikke produsere så mye søppel når man skal leve på en hytte ute i naturen? Jeg har ikke så mye erfaring med hytte, bortsett fra at jeg inne i mellom drømmer om å ha tilgang til en. Ser ikke for meg at jeg ville ha tatt med så mye dit som produserer avfall. 

cathlin skrev (Akkurat nå):

Ang søppel. Er det ikke et mål å ikke produsere så mye søppel når man skal leve på en hytte ute i naturen? Jeg har ikke så mye erfaring med hytte, bortsett fra at jeg inne i mellom drømmer om å ha tilgang til en. Ser ikke for meg at jeg ville ha tatt med så mye dit som produserer avfall. 

Du regner med at all emballasje brennes opp, og at matavfallet legges ut i naturen? Jeg gjør ikke det når jeg uansett må betale et par tusen i året for hytterenovasjon, enten hytta brukes eller ikke.

Men nettopp fordi vi ikke kaster noe særlig, er det irriterende å se at dunken ofte er full av stort avfall. 

laban skrev (22 minutter siden):

Du regner med at all emballasje brennes opp, og at matavfallet legges ut i naturen? Jeg gjør ikke det når jeg uansett må betale et par tusen i året for hytterenovasjon, enten hytta brukes eller ikke.

Men nettopp fordi vi ikke kaster noe særlig, er det irriterende å se at dunken ofte er full av stort avfall. 

Forståelig hvis man ikke kan velge det bort. Sannsynligvis er det vel for å unngå forsøpling. 

cathlin skrev (1 time siden):

Kan dessverre ikke velges bort hos oss heller, selvom vi har hytte i samme kommune som vi bor! Litt søppel blir det jo, plast som noe mat har vært pakket inn i f.eks., noe papir brenner vi i ovnen, men ikke alt, ovnen har jo best av at det brennes kun ved i den. Om det blir middagsrester så innrømmer jeg at vi legger det ut under noen busker til reven og kråkene, men det blir jo appelsinskall og epleskrotter og sånt da, det går i søpla. Så litt søppel blir det uansett. :) 

Nicklusheletida
Ekstra skrev (3 minutter siden):

Det blir gjerne store utgifter til vin 🤪

Ha ha, jeg sa til kjæresten at jeg skulle begynne å drikke mer vi når vi har kjøpt oss hytte. Det virker så koselig. 

Han svarte: - Hvorfor skal du begynne nå ? 

Jeg tror kanskje ikke at det blir den største utgiftsposten vår 😀 Jeg er veldig billig i drift når det gjelder alkohol. Ikke bare fordi jeg drikker sjelden, men også fordi jeg tåler lite. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...