Gå til innhold

Hva hadde du gjort om det ble sluppet en atombombe nær deg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis det var meg hadde jeg gått ut og solt meg i det sterke lyset. Hvis det hadde vært et naboland hadde jeg gjort det samme. 

Anonymkode: 91645...ca0

Hvis det var i nærheten hadde vi nok ikke vært i stand til å gjøre noe som helst...

Annonse

Grendel skrev (6 minutter siden):

Jeg ville kommet meg lengst mulig vekk og søkt dekning før smellen. Deretter ville jeg satt kursen mot Sverige tipper jeg. 

Ja. 

Men hvor lenge hadde man orket å sitte i offentlig tilfluktsrom? 1 mnd, 6 mnd? Strålingen vil jo være enorm i mange år etterpå. Nei, da er det best å bare gå ut å grille seg og bli ferdig med det først som sist. Hadde vel egentlig ikke gjort det heller, hadde nok valgt en kjappere og mindre smertefulll metode. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvor lenge hadde man orket å sitte i offentlig tilfluktsrom? 1 mnd, 6 mnd? Strålingen vil jo være enorm i mange år etterpå. Nei, da er det best å bare gå ut å grille seg og bli ferdig med det først som sist. Hadde vel egentlig ikke gjort det heller, hadde nok valgt en kjappere og mindre smertefulll metode. 

Det kommer an på scenariet her. Er det noen få bomber eller tusenvis? Noen få bomber ville ikke gitt så mye stråling at man måtte vært i dekning i månedvis tror jeg.. USA og Russland har foretatt mange prøvesprengninger over bakken uten at alle måtte leve i bunker i lange tider. 

Grendel skrev (På 24.2.2022 den 6.59):

Det kommer an på scenariet her. Er det noen få bomber eller tusenvis? Noen få bomber ville ikke gitt så mye stråling at man måtte vært i dekning i månedvis tror jeg.. USA og Russland har foretatt mange prøvesprengninger over bakken uten at alle måtte leve i bunker i lange tider. 

Det er det jeg ikke helt skjønner. Hva med atomulykken i Tsjernobyl, hvor blant andre Norge var så redde. I årevis etterpå var det snakk om at nedfall rammet blant annet viddene og at reinen fikk i seg atomavfall. Det var en periode ikke anbefalt å spise reinkjøtt, sauekjøtt, osv. Hvis prøvesprengninger over bakken ikke har noe å si for folks helse, hvorfor hadde Tsjernobyl-ukykken det? 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det jeg ikke helt skjønner. Hva med atomulykken i Tsjernobyl, hvor blant andre Norge var så redde. I årevis etterpå var det snakk om at nedfall rammet blant annet viddene og at reinen fikk i seg atomavfall. Det var en periode ikke anbefalt å spise reinkjøtt, sauekjøtt, osv. Hvis prøvesprengninger over bakken ikke har noe å si for folks helse, hvorfor hadde Tsjernobyl-ukykken det? 

Tsjernobyl og prøvesprengninger i USA hadde noe å si for folks helse, men ikke så mye at alle måtte leve i en bunker i månedsvis for å ikke dø. Det kan være der ble flere krefttilfeller på grunn av prøvesprengningene. Derfor utføres prøvesprengninger som regel under jorden.

Spørsmålet i tråden var hva jeg ville gjort, og jeg ville kommet meg vekk og for enhver pris unngått direkte stråling fra selve eksplosjonen. Jeg ville ikke gått ut ifra at alle ville dø av stråling. Hvis der ikke var noe forvarsel og de bombet nærmeste by så ville jeg nok dødd momentant uansett.

Endret av Grendel
Grendel skrev (38 minutter siden):

Tsjernobyl og prøvesprengninger i USA hadde noe å si for folks helse, men ikke så mye at alle måtte leve i en bunker i månedsvis for å ikke dø. Det kan være der ble flere krefttilfeller på grunn av prøvesprengningene. Derfor utføres prøvesprengninger som regel under jorden.

Spørsmålet i tråden var hva jeg ville gjort, og jeg ville kommet meg vekk og for enhver pris unngått direkte stråling fra selve eksplosjonen. Jeg ville ikke gått ut ifra at alle ville dø av stråling. Hvis der ikke var noe forvarsel og de bombet nærmeste by så ville jeg nok dødd momentant uansett.

Men det er jo ikke særlig til liv om land rundt oss blir bombet med atomvåpen heller. Jeg ville ikke ønsket å leve da. For en verden det hadde blitt, men den fikk gå videre uten meg i alle fall. 

Annonse

Drømmeautomat

Det er jo ikke umulig å tenke seg en situasjon der atomvåpen brukes uten at det fører til verdensutslettelse. Man kan se for seg at raketter sendes mot enkelte storbyer f.eks., men at det stopper der.

Det viktigste man kan gjøre er å holde seg innendørs når bomba går av, helst i et bomberom eller en kjeller, og så bli værende der i minst 24 timer.

Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke umulig å tenke seg en situasjon der atomvåpen brukes uten at det fører til verdensutslettelse. Man kan se for seg at raketter sendes mot enkelte storbyer f.eks., men at det stopper der.

Det viktigste man kan gjøre er å holde seg innendørs når bomba går av, helst i et bomberom eller en kjeller, og så bli værende der i minst 24 timer.

Jeg hadde løpt mot lyset

Worriesome Plenty 2

Med mindre jeg satt rett under der bomben traff, så ville jeg nok søke etter å komme meg vekk. Jeg tror ikke på de som sier de skal løpe mot lyset. Det er lett å si, men noen hundretuseners års evolusjon har gjort det vanskelig å ikke klamre seg til livet. Det er derfor det er relativt få selvmord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...