Gå til innhold

Fond og situasjonen i Europa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

@ISW 

Hva tenker du om den økonomiske situasjonen vi nå befinner oss i? Jeg registrerte et betydelig fall inne på Spare-Appen/oversikten over fondene. Mange uttaler at man bør sitte «stille i båten». Hva tror du kommer til å skje nå og hvordan bør man tenke om det? Selvom jeg har et langsiktig prosjekt med min sparing så må jeg si at jeg er blitt litt engstelig.

Anonymkode: ff762...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det har vært litt turbulent start på året både med og uten krisen i Ukraina.

Olje/energipriser har steget, slik at vi i Norge til dels har vært skånet fra nedgangen totalt sett, men en del sektorer (eksempelvis teknologi) har allerede falt en god del. Jeg mener det har vært en sunn korreksjon all den tid aksjekursene har vært høye, og vi nå begynner å se en sannsynligvis mer riktig prising av aksjene. Trusselen om høyere renter ligger også over markedet (høyere renter vil føre til at aksjonærenes avkastningskrav blir høyere fordi du får bedre betalt for å ha pengene i banken eller i rentepapirer).

Jeg tror ikke jeg hadde solgt nå. Dvs. jeg selger ikke nå, men jeg kjøper heller ikke mer fond nå. Hvis du har et langsiktig perspektiv ville i alle fall jeg bare beholdt fondene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret ditt! Det er så fint at du har opprettet dette forumet. Godt å ha et sted å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva tror du kommer til å skje nå

må jeg si at jeg er blitt litt engstelig.

Prisen på en aksje/et aksje fond, sier hva summen av ekspertene (som ISW og andre) tror kommer til å skje nå, det er priset inn

Summen av eksperter er også mye bedre enn enkeltindivider, det er litt sånn kommunisme vs kapitalisme greie. Og spoiler alert kapitalismen er mer effektiv (dessverre).

Svaret er, du vil, i snitt, tape mer på å forsøke time markedet, fordi du klarer det ikke og tiden du er ute av markedet mister du i snitt avkastning. Så med mindre du virkelig trenger pengene til noe innen et par år så lønner det seg ikke å styres av frykt og aviser og eksperter, men holde seg fast :) 

Lykke til, håper du ikke prøver på kommunisme ;) 

Anonymkode: 0827b...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

@ISW 

Hva tenker du om den økonomiske situasjonen vi nå befinner oss i? Jeg registrerte et betydelig fall inne på Spare-Appen/oversikten over fondene. Mange uttaler at man bør sitte «stille i båten». Hva tror du kommer til å skje nå og hvordan bør man tenke om det? Selvom jeg har et langsiktig prosjekt med min sparing så må jeg si at jeg er blitt litt engstelig.

Jeg har samme perspektiv som deg på min sparing, dvs har ingen planer om å bruke pengene på minst 10-15 år. Jeg har hatt en samtale med min rådgiver i banken i dag fordi min aksjesparingskonto er kraftig redusert, faktisk med over 150.000 kroner siden nyttår. Min rådgiver råder meg til å ha is i magen, og IKKE ta ut noe nå, og vi har hatt en gjennomgang av andre bølger i de 20 årene jeg har spart i fond. Det har sett værre ut enn det gjør nå i et par perioder.

Jeg luftet også at jeg vurderer å flytte det månedlige sparebeløpet mitt direkte til ekstra nedbetaling av gjeld, og rådgiveren sier at her bør jeg følge mitt behov for trygghet. Føles det riktig for meg å velge å nedbetale gjeld bør jeg gjøre det og sobve godt om natten, men selv tenker han ikke å selge eller stoppe sparingen. Han minner videre om noe jeg jo har sett positiv effekt av tidligere, nemlig at når kursene er lave(re) kjøper man flere andeler for samme månedlige sum som når kursene er høye, hvilket selvfølgelig gir tilsvarende høyere avkastning når markedet bedres/ stabiliseres.

Som de fleste sier han at vi har hatt en unormalt høy vekst de siste årene, men også at han forventer at kursene går opp igjen i løpet av en to-femårsperiode. Jeg kjenner at det han sier er i samsvar med det jeg selv tenker, og jeg skal bruke helgen på å kjenne om jeg skal flytte halvparten av den månedlige sparingen til nedbetaling av lån. Ut over det kommer jeg til å sitte stille i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du «delte» samtalen du hadde med din rådgiver. Jeg forsøker å disiplinere meg til å sitte rolig i båten. Er litt ny i «gamet» og må innta en mer pragmatisk innstilling🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym 2
ISW skrev (13 timer siden):

Hei,

Det har vært litt turbulent start på året både med og uten krisen i Ukraina.

Olje/energipriser har steget, slik at vi i Norge til dels har vært skånet fra nedgangen totalt sett, men en del sektorer (eksempelvis teknologi) har allerede falt en god del. Jeg mener det har vært en sunn korreksjon all den tid aksjekursene har vært høye, og vi nå begynner å se en sannsynligvis mer riktig prising av aksjene. Trusselen om høyere renter ligger også over markedet (høyere renter vil føre til at aksjonærenes avkastningskrav blir høyere fordi du får bedre betalt for å ha pengene i banken eller i rentepapirer).

Jeg tror ikke jeg hadde solgt nå. Dvs. jeg selger ikke nå, men jeg kjøper heller ikke mer fond nå. Hvis du har et langsiktig perspektiv ville i alle fall jeg bare beholdt fondene mine.

Jeg sparer I fond, syns du jeg bør stoppe sparingen? Bare la det stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...