Gå til innhold

kupton-ISW- evt andre. Er jeg/vi i fare??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikkeanonymnok skrev (4 minutter siden):

Denne tråden hører vel inn under åpent forum. 

Men for å svare på spørsmålet tror jeg det er svært liten sjanse for at vi her til lands blir direkte berørt av krigen. 

Jeg synes den hører hjemme på psyk fordi det tråden handler om er frykt (for at noe skal skje). Men i likhet med deg føler jeg meg rimelig trygg på at Putin ikke vil slippe noen atombomber. 

Annonse

Russland kommer ikke til å angripe NATO-land med atomvåpen (eller andre våpen). Det er selvmord og det vet Putin. 

Om Putin, hvis han lider ytterligere tap, angriper Ukraina med atomvåpen, er svært tvilsomt men kanskje ikke 100% utelukket. Det vil imidlertid koste Russland de få allierte de har igjen. Kina kommer aldri til å akseptere det. 

Gjest Liviane
Hurja skrev (1 time siden):

Ååå kan ikke noen bare knerte den mannen! 🤬 Håper han har en utro tjener (innside-jobb), men kanskje vil noen som er enda galere overta, hvem vet.. 

Annonse

Drømmeautomat

Jod er nok det nye dasspapiret, ja. Jeg ville kjøpt det selv, hadde det ikke vært for at du ikke får ikke tak i det lenger.

Det skader uansett ikke å vite hvordan man forholder seg under en atomkatastrofe, hvis det er noe covid burde lært oss er det at det typiske ikke er panikk, men å fornekte virkeligheten og forholde seg passiv til det er for seint (normalcy bias).

Det sagt tror jeg fortsatt sjansen for en atomkatastrofe er meget lav.

Jeg tror også at faren for atomkrig er neglisjerbar, og for Norge er den utelukket.

Men det er spennende tider nå. Putin har strategisk malt seg inn i et hjørne. Militæraksjonen hans i Ukraina har feilet uansett hvordan man ser det, og hvordan han skal komme ut av dette med hevet hode er virkelig ikke godt å si.

Russland ligger økonomisk i ruiner. Russland har tapt mange soldater og mye materiell i Ukraina, og kommer ut av dette som en svekket militærmakt. Putins venner / oligarker begynner å vende seg fra han. Den vanlige russer begynner å ta avstand fra Putin.

Det eneste Putin kan gjøre, fordi det nok er uaktuelt for Ukraina å gi etter, er å presse enda hardere på. Men jeg tror dette også blir nytteløst og gjør det bare verre for han.

Drømmeautomat

Ingen tvil om at Putin har feilberegna grovt, alt fra egen militær styrke, til Ukrainas forsvarsevne til hvor samlende dette ble for Vesten og hvor kraftige sanksjonene ble. Tror også alle ble overraska over hvor svakt det Russiske militæret er i en moderne, konvensjonell krig. Javelin-ene til ukrainerne har bitt veldig godt fra seg mot de russiske tanksene, selvfølgelig godt assistert av intel fra NATO. 

Det skremmende er at Putin ikke lenger framstår som en rasjonell aktør. Han framstår paranoid, bruker Hitler-retorikk, omgir seg med nikkedukker. Hva gjør en sånn mann når han trenges opp i et hjørne?

I tillegg er Europa nå i en de facto proxikrig med Russland med alt det militære utstyret vi sender og kommer til å sende. Spenningen er ytterst høy.

Det jeg tror vi kan håpe på: Oligarkene rundt Putin og hjemlig motstand og protester tvinger ham til å trekke seg ut, kanskje i bytte mot mindre regioner i Øst-Ukraina. Men jeg tror det er viktig at Putin får en mulighet til å komme seg ut av dette uten å tape for mye ansikt, jeg vil ikke se ham desperat.

Man kan selvfølgelig også håpe på et regimeskifte i Russland pga. dette, men her holder jeg ikke pusten.

I verste tilfelle biter Putin seg fast og begynner å bombe byer i Ukraina uten hensyn til sivile. Tror fortsatt ikke NATO vil gripe inn, men dette vil være en katastrofe for Ukraina og vil selvsagt gjøre spenningen mellom Vesten og Russland enda høyere og kanskje få dem til å ende opp som en utstøtt pariastat á la Nordkorea.

Uansett hva som skjer så var Vesten tvunget til å reagere mot et forferdelig regime som har sluppet unna med alt for mye alt for lenge, så samla sett syns jeg Vestens reaksjon har vært god. 

Drømmeautomat skrev (27 minutter siden):

Hva gjør en sånn mann når han trenges opp i et hjørne?

Drømmeautomat skrev (27 minutter siden):

Men jeg tror det er viktig at Putin får en mulighet til å komme seg ut av dette uten å tape for mye ansikt, jeg vil ikke se ham desperat.

Jeg tror det er disse spørsmålene som blir de sentrale. 

Svaret kan være alt fra å legge Ukraina i ruiner til å begå selvmord.

Nicklusheletida
ISW skrev (1 time siden):

Jeg tror det er disse spørsmålene som blir de sentrale. 

Svaret kan være alt fra å legge Ukraina i ruiner til å begå selvmord.

Når/hvis han skjønner at det han driver med fører rett til helvete for han, frykter jeg han tenker at han ikke trenger å dra dit alene 😞

Jeg håper noen får tatt livet av den mannen snart. 

Nicklusheletida skrev (18 minutter siden):

Når/hvis han skjønner at det han driver med fører rett til helvete for han, frykter jeg han tenker at han ikke trenger å dra dit alene 😞

Jeg håper noen får tatt livet av den mannen snart. 

Sånn tenker jeg også. Og så er han så ekstremt opptatt av å ikke tape ansikt. Jeg tenker at han heller trykker på atomkbappen fremfor å tape ansikt. 

Endret av Hurja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...