Gå til innhold

kupton-ISW- evt andre. Er jeg/vi i fare??

Anbefalte innlegg

Mamma sier jeg i tillegg til jodix bør ha et par dunker vann pluss noe hermetikk og en primus stående. Burde jeg det? Jeg forstår ikke om det virkelig er alvor at dette blir å skje eller om det er sånn skikkelig "bedre føre var enn ettersnar". 

Fortsetter under...

I tillegg til det @Drømmeautomat skriver så tror jeg Russland har tapt fordi de prøver å skåne sivile. Når mediene er fulle av nyheten om at ett missil traff en boligblokk så betyr det ar russerne er ganske forsiktige så langt.

Jeg tror normal taktikk er å bombe en plass sønder og sammen før man går inn på bakken. Ikke kjøre rett inn i et område hvor motstanderen i fred og ro har forberedt et bakholdsangrep.

Russerne satset nok på at Ukrainerne skulle gi seg med minimal kamp. Jeg tror det er en av grunnene til at Ukraina har stått imot så lenge.

Jeg tror ikke Putin vil bruke atomvåpen. Jeg tror krigen vil bli mye mer brutal, men med konvensjonelle våpen. Russerne blir lei av å ta imot juling, og vil begynne å jevne områder med jorden før de går inn. Det vil bli komplett fjasko for Russland siden de blir enda mer forhatt av folket, men det er hva jeg frykter.

Endret av Grendel
Grendel skrev (1 time siden):

I tillegg til det @Drømmeautomat skriver så tror jeg Russland har tapt fordi de prøver å skåne sivile. Når mediene er fulle av nyheten om at ett missil traff en boligblokk så betyr det ar russerne er ganske forsiktige så langt.

Skåne sivile og er forsiktige fordi de bomber boligblokker, hva mener du?

Anonymkode: 799dc...0ed

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

ja de skåner sivile ved sin nåværende strategi, det er opplagt. Jeg tror dette både skyldes Russisk militærstrategi generelt, særlig utover 2000 tallet,  men at i denne konflikten handler det om nærmest, « deres eget folk», de kulturelle og språklige bånd er nært knyttet til Russland.

Viktige deler av i hvert fall moderne russisk krigføring er , ikke-militære, asymmetriske og indirekte virkemidler. Dette anses som potensielt like effektfullt som tradisjonell krigføring, men det er annerledes, derfor kan det tolkes og oppfattes ulikt.
Militærstrategi i Russland  karakteriseres av økende kompleksitet. Feks Kjernefysiske våpen( liten del) ikke-kjernefysiske våpen og ikke-militære virkemidler, alt dette inngår i et komplekst system av gjensidig forsterkende virkemidler som skal virke avskrekkende og styrke forsvar og motvirke feks tvangs- diplomati. Det anses som potensielt like viktig som mer tradisjonelle militærstrategier, feks troppeforflytninger, størrelse, utfall, tap (forenklet og oppsummert).
Den russiske tilnærmingen til krigføring utfordrer det tradisjonelle synet på  krig-fred – krise – konflikt. Derfor er det ikke like lett for oss uten kunnskap nok om dette feltet, til å kunne mene noe som helst om utviklingen.

Og media og journalister vet dessverre enda mindre ofte. Få Forsvarets gode strateger i tale, Oberst Heier m.fl. det er de eneste som egentlig vet noe, det er folk fra forsvaret med kunnskap om ulike krigsstrategier som burde preget mer avisartiklene. 

Det er viktig forstå andre typer militærstrategier enn den i vår «tradisjon»  for å få oversikt og mulighet for å bedre forstå hvilke scenarier vi evt står ovenfor.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg mener at russerne var forsiktige de første dagene. Dermed ble det en nyhet når én boligblokk ble truffet av ett missil. Det gikk flere dager med store militære tap og små sivile tap sammenlignet med andre kriger. Dette til tross for at kampen foregår i byområder.

Jeg tror man vil se mange flere drepte sivile fremover fordi Putin vil gi opp idéen om en rask seier nesten uten kamp og med minimale sivile tap. De vil skyte først og spørre etterpå, fremfor å gå inn i bakholdsangrep. Jeg tror han har går inn i en hengemyr fordi han hele tiden øker innsatsen når han taper.

Egentlig tror jeg han bare ville ta over de to utbryterområdene i øst. Så har det ene ordet tatt det andre. Snart er det Stalingrad om igjen.

AnonymBruker
Glitter skrev (20 timer siden):

Burde man kjøpe jod, eller er det slik hysteri slik man så ved starten av covid da folk hamstret varer fra butikken?

Jeg er i slutten av 30 åra så jeg gidder ikke siden jeg er utenfor faresonen sånn forsovidt. Er barn og unge under 18, gravide eller andre som trenger mer jod.

Anonymkode: caac8...ee0

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er i slutten av 30 åra så jeg gidder ikke siden jeg er utenfor faresonen sånn forsovidt. Er barn og unge under 18, gravide eller andre som trenger mer jod.

Anonymkode: caac8...ee0

Dette handler ikke om "behov for jod".

Disse medisinene er en enorm dose jod (65 mg) som brukes for å mette skjoldbruskkjertelen for jod, slik at den ikke tar opp radioaktivt jod fra atomavfall som kan skape kreft i skjoldbruskkjertelen. Når skjoldbruskkjertelen er fylt opp med jod fra disse medisinene, tar den ikke opp radioaktivt jod.

påskelilje
Glitter skrev (16 timer siden):

Mamma sier jeg i tillegg til jodix bør ha et par dunker vann pluss noe hermetikk og en primus stående. Burde jeg det? Jeg forstår ikke om det virkelig er alvor at dette blir å skje eller om det er sånn skikkelig "bedre føre var enn ettersnar". 

Jeg skal kjøpe enn Jodix og ha liggende. Men drøyer litt, til den verste hastringen er over. Mannen og jeg trenger ikke ta, men de voksne ungene våre bør jo ta det ved radioaktivt utslipp.

Vi har alltid en del mat hjemme, både i frys og i bod, jeg synes det er lurt.  Har ikke tappet vann i kanner, men tenker at det er lurt å ha noen beholdere/kanner tilgjengelig hvis strømmen (og dermed vannet) skulle være i fare for å bli kuttet. Vet ikke hvor lenge vann på kanner holder seg uten bakterivekst?

Vi har vedovn og masse ved, så vi vil holde varmen ved strømbrudd, men vil nok ha problemer med å lage mat/varme vann uten strøm fordi vedovnen er litt avrundet oppå, så det å skaffe seg en primus  kan nok være lurt. Litt ting i beredskap synes jeg er klokt, først og fremst med tanke på langvarig strømbrudd, som kan komme ved andre anledninger enn krig og terror. 

påskelilje skrev (13 minutter siden):

Jeg skal kjøpe enn Jodix og ha liggende. Men drøyer litt, til den verste hastringen er over. Mannen og jeg trenger ikke ta, men de voksne ungene våre bør jo ta det ved radioaktivt utslipp.

Vi har alltid en del mat hjemme, både i frys og i bod, jeg synes det er lurt.  Har ikke tappet vann i kanner, men tenker at det er lurt å ha noen beholdere/kanner tilgjengelig hvis strømmen (og dermed vannet) skulle være i fare for å bli kuttet. Vet ikke hvor lenge vann på kanner holder seg uten bakterivekst?

Vi har vedovn og masse ved, så vi vil holde varmen ved strømbrudd, men vil nok ha problemer med å lage mat/varme vann uten strøm fordi vedovnen er litt avrundet oppå, så det å skaffe seg en primus  kan nok være lurt. Litt ting i beredskap synes jeg er klokt, først og fremst med tanke på langvarig strømbrudd, som kan komme ved andre anledninger enn krig og terror. 

Vann i kanner holder seg leeeeenge så lenge kannen er lukket. Vi pleier å tappe på de kannene vi har på hytta når vi stenger kranen for vinteren sånn utpå høsten en gang. Disse drikker vi av utover vinteren til de er tomme, har aldri vært noe problem. De står stort sett kjølig da.

Vi har også skapene såpass velutstyrte med mat at vi nok skal klare oss en stund, skjønt om vi mister strømmen og det er varmt ute så vil jo det som er i fryseren fort bli skjemt... Vedovn og masse ved har vi så varmen skal vi holde en stund, skulle vi gå tomme for ved får vi hogge litt på tomta, det bør jo selvfølgelig tørkes først, men... Vedovnen har rør fra toppen, men det skal vel gå an å balansere noen små kjeler ved siden av røruttaket. Ellers har vi en vedovn i 2. etg også med flat topp når jeg tenker meg om. :) Men jeg tror ikke det blir behov for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...