Gå til innhold

Fastlege tvang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eugenia coonet har også type 2 prosent muskelmasse da, vel hun ligner nesten litt på meg tidligere og det var muskelsvinn jeg led av.. da ser man mye tynnere ut når musklene er borte og man samtidig har lite fett. 

Anonymkode: 50dda...2cd

Sjekke tut instagrammen hennes og hun ser jævlig stygg ut. Ser ut som et lik. 

Anonymkode: f2390...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekke tut instagrammen hennes og hun ser jævlig stygg ut. Ser ut som et lik. 

Anonymkode: f2390...398

Hva er det slags kommentar å komme med om et annet menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (41 minutter siden):

Hva er det slags kommentar å komme med om et annet menneske?

Sjekket ut instagrammen hennes og hun så utrolig vakker ut med de lange tynne beina som var like smale som en blyant. Og ribbeina hennes stakk ut alle 6 og det var så pent å se ribbeina til et annet menneske. Var det bedre? Er det bedre vi glamoriserer undervekt? 

Anonymkode: f2390...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ufrivillig hatt en bmi på 14,5, noe jeg syntes var skummelt.

Det er jo ikke på tull at legen ønsker å få deg innlagt. Spesielt siden du ikke innser fakta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekket ut instagrammen hennes og hun så utrolig vakker ut med de lange tynne beina som var like smale som en blyant. Og ribbeina hennes stakk ut alle 6 og det var så pent å se ribbeina til et annet menneske. Var det bedre? Er det bedre vi glamoriserer undervekt? 

Anonymkode: f2390...398

Så det finnes ingen mellomting mellom å si stygge ting om et menneske og å glamorisere undervekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (6 timer siden):

Nei, men legen kan. 

Hvorfor kan legen gjøre det når noen sier de er uenig?

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (41 minutter siden):

Så det finnes ingen mellomting mellom å si stygge ting om et menneske og å glamorisere undervekt?

Hun ser ut som et lik. Det er min ærlige mening. 

Anonymkode: f2390...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):
Vhanja skrev (6 timer siden):

Nei, men legen kan. 

Hvorfor kan legen gjøre det når noen sier de er uenig?

Anonymkode: 10b2a...33c

Det du skrev før Vhanja skrev «Nei, men legen kan.» var følgende:

«AnonymBruker skrev (7 timer siden): 

Jeg har ikke skrevet en slik tråd før😨😰 leser at dere skriver at jeg er syk selvom jeg sier jeg ikke er det…. Dere kan ikke vite bedre enn meg at jeg er syk eller ikke😨😭🤬

Anonymkode: 10b2a...33c«

Så legen kan selvsagt si at du har en sykdom eller i dette tilfelle er undervektig selvom du ikke er enig. Legen er den profesjonelle part. Legen kan også tvangsinnlegge av samme grunn, dersom pasient er enig i innleggelse er det tross alt ikke tvangsinnleggelse (i den grad) lenger. Ellers har du fått mange gode svar tidligere i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ikkeanonymnok skrev (20 minutter siden):

Det du skrev før Vhanja skrev «Nei, men legen kan.» var følgende:

«AnonymBruker skrev (7 timer siden): 

 

Jeg har ikke skrevet en slik tråd før😨😰 leser at dere skriver at jeg er syk selvom jeg sier jeg ikke er det…. Dere kan ikke vite bedre enn meg at jeg er syk eller ikke😨😭🤬

Anonymkode: 10b2a...33c«

Så legen kan selvsagt si at du har en sykdom eller i dette tilfelle er undervektig selvom du ikke er enig. Legen er den profesjonelle part. Legen kan også tvangsinnlegge av samme grunn, dersom pasient er enig i innleggelse er det tross alt ikke tvangsinnleggelse (i den grad) lenger. Ellers har du fått mange gode svar tidligere i tråden her.

 

Hvis det hva skjer da? Hvordan fungerer noe sånn?

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis det hva skjer da? Hvordan fungerer noe sånn?

Anonymkode: 10b2a...33c

De legger opp en næringsrik kostplan til deg som du skal følge, som får deg opp i vekt, enten det skjer på døgn eller poliklinisk. Kostplanen innebærer både mat, pålegg, nøtter og drikke som gjør at du får i deg den næringen kroppen din har vært underernært på i lang tid. Det beste for din del er at du samarbeider. Om du forsøker å lure personalet, er den eneste du lurer til syvende og sist kun deg selv...

De forsøker gjerne laveste omsorgsnivå først gjennom poliklinisk eller dagtilbud og dernest innleggelse med kostplan og tettere oppfølgning. Om de ikke lykkes med å samarbeide med deg om en kostplan, blir jo sondeernæring det neste. Det er ikke uproblematisk det heller fysisk sett med mye kvalme og komplikasjoner. Men akutt sondeernæring henvist av fastlege skjer på en somatisk avdeling hvor de først og fremst også er opptatt av å følge med på elektrolyttene dine. Det var min fastlege opptatt av for halvannet år siden - og fikk støtte forståelig nok av psykologen. Som han sier i dag: "Du så syk ut på den tiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (48 minutter siden):

De legger opp en næringsrik kostplan til deg som du skal følge, som får deg opp i vekt, enten det skjer på døgn eller poliklinisk. Kostplanen innebærer både mat, pålegg, nøtter og drikke som gjør at du får i deg den næringen kroppen din har vært underernært på i lang tid. Det beste for din del er at du samarbeider. Om du forsøker å lure personalet, er den eneste du lurer til syvende og sist kun deg selv...

De forsøker gjerne laveste omsorgsnivå først gjennom poliklinisk eller dagtilbud og dernest innleggelse med kostplan og tettere oppfølgning. Om de ikke lykkes med å samarbeide med deg om en kostplan, blir jo sondeernæring det neste. Det er ikke uproblematisk det heller fysisk sett med mye kvalme og komplikasjoner. Men akutt sondeernæring henvist av fastlege skjer på en somatisk avdeling hvor de først og fremst også er opptatt av å følge med på elektrolyttene dine. Det var min fastlege opptatt av for halvannet år siden - og fikk støtte forståelig nok av psykologen. Som han sier i dag: "Du så syk ut på den tiden".

For noe herk og helt unødvendig! Jeg nekter. Klarer fint og følge en liste med mat det gjør jeg hver dag. 

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

For noe herk og helt unødvendig! Jeg nekter. Klarer fint og følge en liste med mat det gjør jeg hver dag. 

Anonymkode: 10b2a...33c

Du gjør det bare vanskeligere for deg selv ved å sette deg på bakbeina. Hvis du hadde vært frisk, så hadde du ikke reagert så kraftig og så negativt som du viser her i tråden. Du hadde også tatt legen på alvor og forstått at du trenger å øke din BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (24 minutter siden):

Du gjør det bare vanskeligere for deg selv ved å sette deg på bakbeina. Hvis du hadde vært frisk, så hadde du ikke reagert så kraftig og så negativt som du viser her i tråden. Du hadde også tatt legen på alvor og forstått at du trenger å øke din BMI.

Jeg er frisk og  det har jeg sagt mange ganger. Har ikke målt min bmi. Jeg spiser og ser ikke problemet med en sykdom som jeg ikke har. Det finnes mange som har den og det er så synd i dem. 

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er frisk og  det har jeg sagt mange ganger. Har ikke målt min bmi. Jeg spiser og ser ikke problemet med en sykdom som jeg ikke har. Det finnes mange som har den og det er så synd i dem. 

Anonymkode: 10b2a...33c

Helt greit at du velger den vanskelige veien. Det er et valg du har lov til å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (18 minutter siden):

Helt greit at du velger den vanskelige veien. Det er et valg du har lov til å ta.

Vanskelige veien? 

Anonymkode: 10b2a...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vanskelige veien? 

Anonymkode: 10b2a...33c

Det er jo hvis du nekter å samarbeide og følge legens råd at han i verste fall kan pålegge tvangsinnleggelse. Hvis du der også nekter å følge deres kostholdsplan så kan det i verste fall føre til sondemating. 

Det er opp til deg hvor vanskelig du ønsker å gjøre dette for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
Vhanja skrev (5 timer siden):

Det er jo hvis du nekter å samarbeide og følge legens råd at han i verste fall kan pålegge tvangsinnleggelse. Hvis du der også nekter å følge deres kostholdsplan så kan det i verste fall føre til sondemating. 

Det er opp til deg hvor vanskelig du ønsker å gjøre dette for deg selv.

Ok! Har forstått dette nå. Dere mener også jeg er syk jeg leser dette. Helt ok. Kanskje dere har rett, og jeg feil. Det er ok det også. Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...