Gå til innhold

Krigen i Ukraina og du som er frisk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ville du ha gått i krigen for ukrainerne om du hadde hatt muligheten til det?

Anonymkode: 2789d...311

Det kommer an på hva du legger i "gått i krigen for". Dersom du mener militært har jeg verken kompetanse eller riktig alder for dette, så der er svaret nei. Dersom det var snakk om annet type arbeid jeg har forutsetning for å kunne utføre ville jeg vurdert det.

Enn du? 

AnonymBruker
Kayia skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på hva du legger i "gått i krigen for". Dersom du mener militært har jeg verken kompetanse eller riktig alder for dette, så der er svaret nei. Dersom det var snakk om annet type arbeid jeg har forutsetning for å kunne utføre ville jeg vurdert det.

Enn du? 

Nei, er ikke mentalt eller fysisk frisk nok til det. Jeg har nok med meg selv. Og ikke ville jeg ha blandet meg inn heller. Det er ikke min krig. Hadde det vært i Norge hadde jeg nok bidratt med noe. 

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville du ha gått i krigen for ukrainerne om du hadde hatt muligheten til det?

Jeg ville nok ikke gjort det nei, er ingen soldat. Og syns det er rart at alle menn der nede må krige, ikke alle har kompetanse til det. De mennene som ville måtte ha fått reise. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja. Du skjønner vel at det er en ekstra belastning å dra til et fremmed land? 

For noen kan det sikkert være det, for andre ikke. Det samme gjelder nok for bidrag i forbindelse med en evt krig her til lands vil jeg tro.

AnonymBruker
Kayia skrev (3 minutter siden):

For noen kan det sikkert være det, for andre ikke. Det samme gjelder nok for bidrag i forbindelse med en evt krig her til lands vil jeg tro.

Enhver må derfor se hva en er i stand til utifra sin psykiske og fysiske helse. Jeg har ikke muligheter for å bidra i Ukraina, men kunne sikkert ha greid å bidra litt i eget hjemland. Enhver får altså bidra etter sine egne forutsetninger. 

Annonse

Nei

1. Jeg er ikke så idealistisk. Jeg vil iikke bli drept og jeg vil i alle fall kke i rusisk fengsel hvor man deler celle med 20 kriminelle.

2. Jeg er skeptisk til at vesten skal involvere seg så direkte i krigen. Det er ikke verd risikoen for eskalering.

3. Jeg har lite å bidra med. Jeg har et minimum av millitær trening. Akkurat nok til å skjønne at en halgammel fjott som ikke kan språket er mer bryderi enn nytte. 

påskelilje

Jeg har ikke militær kompetanse i det hele tatt. Og kunne uansett ikke tenkt meg å gå i krigstjeneste for et annet land.

Hadde krigen vært i Norge, hadde jeg trolig bidratt med det jeg kunne gjøre - transport, logistikk av forsyninger, evt lage mat hvis det var nødvendig, elementær førstehjelp, tatt meg av pårørende, vært hos soldater som var redde eller alene....?

Dersom barna mine (som alle er myndige) hadde vært med i krigen, hadde jeg vært fra meg av bekymring - hver eneste dag. Jeg føler så med både ukrainske og russiske foreldre som har sine aller kjæreste i fronten disse dagene 😞

Gjest Liviane
kupton skrev (5 minutter siden):

Har vurdert det seriøst, men hensynet til familie hjemme (først og fremst barnebarn) gjør at jeg avstår - foreløpig?

Som soldat? Et du i stand til å drepe? 

Personlig ville jeg ikke ha bidratt i Ukraina, men som en annen her sier kunne jeg sikkert ha bidratt med noe her hjemme hvis det skulle bli krig her. Jeg er ikke i stand til å drepe noen -selv ikke om jeg, min familie eller mitt land er truet. Det er en overbevisning jeg har. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...