Gå til innhold

Krigen i Ukraina og du som er frisk

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Nei av 2 grunner.

Jeg vil ikke miste livet.

Jeg ville ikke vært i stand til å drepe. Ikke en gang i krig. De russiske soldatene er også noens sønner og alle er ikke der frivillig. Jeg kunne kun ha drept Putin med stor glede om jeg sto med våpen i hånden og Putin rett foran meg. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
kupton skrev (4 timer siden):

Har vurdert det seriøst, men hensynet til familie hjemme (først og fremst barnebarn) gjør at jeg avstår - foreløpig?

kupton skrev (4 timer siden):

Som soldat. Ja, jeg er i stand til å drepe.

Sikkert lurt å ikke la følelsene styre slik at du går ut i krig og mister livet eller dreper folk. Det er ikke din krig foreløpig og det finnes mange kriger i verden til alle tider, hvorfor er akkurat denne så viktig for deg at du er villig til å ofre livet og å drepe for det? 

Anonymkode: 2789d...311

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikkert lurt å ikke la følelsene styre slik at du går ut i krig og mister livet eller dreper folk. Det er ikke din krig foreløpig og det finnes mange kriger i verden til alle tider, hvorfor er akkurat denne så viktig for deg at du er villig til å ofre livet og å drepe for det? 

Jeg styres ikke av følelser. Krig er mellom ideologier, så slik sett kan den godt være min også. Dette handler om noe av det vesentligste: Retten til å leve i et demokrati med stemmerett og ytringsfrihet. Alle lands rett til å velge sin egen retning og uten å bli krenket av andre. Det handler om demokrati mot den verste ideologi verden har sett: Kommunismen.

AnonymBruker
kupton skrev (15 timer siden):

Har vurdert det seriøst, men hensynet til familie hjemme (først og fremst barnebarn) gjør at jeg avstår - foreløpig?

Hvis soldaten i deg betyr mer for deg enn kone, barn, barnebarn, øvrig familie, venner, barn og unge i idretten osv kan du jo bare dra  sammen med de 1000 (?) andre norske soldatene. Du  jo allerede vurdert det. 

Anonymkode: e390c...9d9

Madelenemie
AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 8.38):

Ville du ha gått i krigen for ukrainerne om du hadde hatt muligheten til det?

Hei!

nei i denne krigen ville jeg ikke gått inn i.

jeg har vært i krigsområder før, da var det åpenbart at en uskyldig part ble angrepet og sivile fikk ikke hjelp verken i form av , mat, medisiner eller hjelp til å fungere, i den sak jeg var engasjert i , var det nato som ikke hjalp.

i denne saken er det « vanskeligere», man har USA og nato som før krig brøt ut nærmest « hisset» til krig, ( for de som kan huske ca 2-3 uker før krig brøt ut.)

Jeg er som alle i en sorg og fortvilelse av å se hvordan sivilbefolkning lider. Jeg er tilhenger av diverse prisippper, men jeg hadde ikke kunnet velge mine prinsipper om jeg var president i Ukraina.

hvis en psykotisk/ustabil nabo/ hadde truet med å utslette meg, og jeg var militært nokså underlegen.

så hadde jeg valgt å spare mine barns liv, og ta mine « prinsipper» senere. Når det rent taktisk lå bedre til rette for det.

man kan ha all rett i sine prinsipper, men noen ganger må prinsipper vike for å spare menneskers liv.

Madelenemie
kupton skrev (På 9.3.2022 den 22.15):

Jeg styres ikke av følelser. Krig er mellom ideologier, så slik sett kan den godt være min også. Dette handler om noe av det vesentligste: Retten til å leve i et demokrati med stemmerett og ytringsfrihet. Alle lands rett til å velge sin egen retning og uten å bli krenket av andre. Det handler om demokrati mot den verste ideologi verden har sett: Kommunismen.

Hei!

jeg har vært i krigsområder før, da var det åpenbart at en uskyldig part ble angrepet og sivile fikk ikke hjelp verken i form av , mat, medisiner eller hjelp til å fungere, i den sak jeg var engasjert i , var det nato som ikke hjalp.

i denne saken er det « vanskeligere», man har USA og nato som før krig brøt ut nærmest « hisset» til krig, ( for de som kan huske ca 2-3 uker før krig brøt ut.)

Jeg er som alle i en sorg og fortvilelse av å se hvordan sivilbefolkning lider. Jeg er tilhenger av diverse prisippper, men jeg hadde ikke kunnet velge mine prinsipper om jeg var president i Ukraina.

hvis en psykotisk/ustabil nabo/ hadde truet med å utslette meg, og jeg var militært nokså underlegen.

så hadde jeg valgt å spare mine barns liv, og ta mine « prinsipper» senere. Når det rent taktisk lå bedre til rette for det.

man kan ha all rett i sine prinsipper, men noen ganger må prinsipper vike for å spare menneskers liv.

Mine tanker går til ukrainere<3 , men også til russere , må Noen greie ende denne krigen, hvis ikke, kanskje vi alle «fortjener» bli dratt inn i krigen, hvorfor skal Ukraina « ofres « fordi vi er historieløse, partiske, udiplomatiske, ukritiske og fordømmende?

Jeg syns på sett og vis vi fortjener kjenne på kroppen selv at komsekvensene er vonde av å være overfladisk/likegyldig/ lyve.

Annonse

Madelenemie

Hei!

Mine tanker går til ukrainere<3 , men også til russere , må Noen greie ende denne krigen, hvis ikke, kanskje vi alle «fortjener» bli dratt inn i krigen, hvorfor skal Ukraina « ofres « fordi vi er historieløse, partiske, udiplomatiske, ukritiske og fordømmende?

Jeg syns på sett og vis vi fortjener kjenne på kroppen selv at komsekvensene er vonde av å være overfladisk/likegyldig/ lyve.

Madelenemie

Uff beklager ble noe rart og mange gjentagelser.

jeg har fått beskjed å å kjøre til Polen med en buss å hente flyktninger, så da gjør jeg vel det.

jeg har uføretrygd så da lettere for meg,,men jeg må jo finne ut hvor jeg 100% garanter4 får satt de av liksom. Så jeg tenker 1 ting er å hente/ville hjelpe, men jeg må jo ha bosted, jobb og inntektsmuligheter for de man henter.

Helsfyr Hotel fremstår relativt kaotisk.og hvis hoteller blir full,, hva gjør msn da?

påskelilje
Madelenemie skrev (6 timer siden):

Uff beklager ble noe rart og mange gjentagelser.

jeg har fått beskjed å å kjøre til Polen med en buss å hente flyktninger, så da gjør jeg vel det.

jeg har uføretrygd så da lettere for meg,,men jeg må jo finne ut hvor jeg 100% garanter4 får satt de av liksom. Så jeg tenker 1 ting er å hente/ville hjelpe, men jeg må jo ha bosted, jobb og inntektsmuligheter for de man henter.

Helsfyr Hotel fremstår relativt kaotisk.og hvis hoteller blir full,, hva gjør msn da?

Veldig mange kommuner forbereder seg nå på å ta i mot et stort antall flyktinger. Du kan jo kontakte Røde Kors, Flyktningehjelpen, eller andre store organisasjoner for å høre hvordan flyktningene blir fordelt. Mener å ha hørt at det er sentralt mottak i Råde: Asylmottak: Viken - UDI men jeg vet at det kommer busser direkte til kommunene også.

Kjører du buss selv eller skal du være med og hjelpe sjåførene?

Jeg hørte på radioen i dag at Moldova har bedt om assistanse fra andre land for å takle flyktningestrømmen. Moldova er jo et av Europas fattigste land, og mange flykter dit, selv om den største flyktningestrømmen går via Polen.

Madelenemie
påskelilje skrev (21 minutter siden):

Veldig mange kommuner forbereder seg nå på å ta i mot et stort antall flyktinger. Du kan jo kontakte Røde Kors, Flyktningehjelpen, eller andre store organisasjoner for å høre hvordan flyktningene blir fordelt. Mener å ha hørt at det er sentralt mottak i Råde: Asylmottak: Viken - UDI men jeg vet at det kommer busser direkte til kommunene også.

Kjører du buss selv eller skal du være med og hjelpe sjåførene?

Jeg hørte på radioen i dag at Moldova har bedt om assistanse fra andre land for å takle flyktningestrømmen. Moldova er jo et av Europas fattigste land, og mange flykter dit, selv om den største flyktningestrømmen går via Polen.

Hei!

jeg kjører buss, men får håpe jeg slipper , syns virker kaotisk, men men, får se hvordan krigen utvikler seg.

Drømmeautomat

Det handler om demokrati mot den verste ideologi verden har sett: Kommunismen.

Ingenting kommunistisk ved Russland lenger, Putin bruker jo selv kommunisme som et skjellsord. Putins regime er fascistisk.

Annonse

Jeg synes ikke det har noen hensikt å plassere Putin i en bås som ble skapt for annen verdenskrig. Han er ikke Hitler og han er ikke Stalin. Han er ikke nazist eller kommunist.  Putin er Putin.

Han er autoritær, paranoid og nasjonalistisk.

Han ser på landegrenser og interessesfærer som en spill. Det er et spill siviliserte land har sluttet å spille, men NATO har i kapitalistisk stil kanskje tenkt at alle organisasjoner bør vokse, uten å spørre seg om hvorfor.

Drømmeautomat

Jeg syns absolutt det gir mening å se Russland i en (ide)historisk sammenheng. Fascismen døde ikke i 1945, dessverre.

Fra Store norske leksikon https://snl.no/fascisme:

Fascisme er politiske ideologier som legger sterk vekt på nasjonens betydning og enhet, i tillegg til et autoritært, førerbasert og diktatorisk styre innad og en imperialistisk holdning utad.

Russland er et høyreautoritært regime med en totalitær stat, tradisjonalistiske tendenser, fremmedfrykt, anti-liberale verdier og et klart nasjonalistisk ideal. Med den siste invasjonen av Ukraina befester de også den imperialistiske tendensen. Legg til oppslutningen om semi-hakekorset Z som nasjonalt samlende krigssymbol og du har mange elementer som oppfyller definisjonen av fascisme.

Nytt i Russland er at regimet er organisert som en kleptokratisk mafiastat, men det endrer ikke den fascistiske kjernen.

Når det gjelder kommunisme:

For det første praktiseres ikke kommunisme i Russland i dag, jeg er dels enig med dol-kommunisten vår Drømmeautomat i det 😊 men så er spørsmålet: Har kommunisme noen gang vært praktisert? Eller er det andre fæle ideologier som skjuler seg bak forestillingen om likhet? 

Litt filosofisk. Hvis drømmen var å kjøre Ferrari. Ville drømmen fortsatt vært å kjøre Ferrari hvis absolutt alle biler i verden var Ferrari? Jeg mener, det største vraket i dag ville vært en drømmebil for 75 år siden. Jeg tror det noe abstrakte begrepet lykke er komparativt. Vi er lykkelige fordi vi på et vis har det bedre enn andre. Har alle det likt er alle ulykkelige. Og vi har ingenting å strekke oss etter. Ingen motivasjon til å gå på jobb. Det ligger i menneskets natur.

Derfor eksisterer ikke kommunisme. Det vil alltid dannes en elite som grafser til seg. Mennesket vil alltid søke å optimere egen vinning også på bekostning av andres. 

Jeg tror det er derfor det finnes kommunister. Ingen drømmer om Sovjet (det reelle utfallet av kommunisme) men det drømmes om et samfunn uten materiell ulikhet. Men det strider mot menneskets natur. 

Nicklusheletida
Madelenemie skrev (18 timer siden):

Hei!

Jeg har også tenkt slik. Jeg hadde gitt meg før det hadde startet.  Lurer på hvordan verden hadde vært om det bare var damer som styrte verden ?

Ser for meg at det hadde vært lite krig da. Bare  kjefting. I verste fall litt kloring og lugging 😛

UtakknemligDiva

Jeg vurderer å dra dit å hjelpe dyr eller gi klær og sånn til folk, men er redd jeg blir mer en belastning enn hjelp. Har jo skjedd før at alt for mange drar dit og så blir det for mye og bare enda fler i fare. Ikke vet jeg hvem jeg skal ha kontakt med heller.

Worriesome Plenty 2

Det er underlige tider, rart å se flyktninger som nesten bare er kvinner og barn. Det pleier å være motsatt som i 2015, nesten bare menn. Jeg synes derfor det er lettere å stille seg bak og å støtte disse flyktningene enn det var i 2015. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...