Gå til innhold

Hvorfor mener kvinner at de ikke er likestilte ? Hva betyr likestilling ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/likestilling-og-kvinnedagen_-menn-mener-norge-er-mer-likestilt-enn-kvinner-1.15879929

Virker som kvinnfolket mener at de ikke er likestilte, hva legger dere i det hva er dere misfornøyde med? Kvinner er ve under 1% av brannmenn eller noe, fordi det settes like krav til kvinner som menn, til forskjell fra f.eks politivesen hvor kvinner blir kvotert inn gjennom lavere krav

Når dere kvinner klager på at dere ikke er likestilt, er det dere egentlig mener at dere klager på at det ikke er like utfall. Mener kvinner at kvinner bør kvoteres inn i brannvesenet, er det det dere vil ? Og tenk om du er på andre siden av den greia, tenk at huset ditt brenner, også kommer en brannmann for å hjelpe deg som IKKE ER KVALIFISERT og ikke fysisk sterk nok til å holde ut og få slokket brannen så huset ditt brenner ned isteden for å bli slukket. Og eneste grunnen til at denne brannmannen kom var pga tissen deres. Er det fremtiden kvinner drømmer om. Like utfall ? Feminist brannpatrulje som synger fine fraser mens huset brennet. 

Hvorfor ikke ha den som er best til å slokke branner, slokke branner. Den som er best til å operere operere. Den som er best til å vaske kloakkrør, vaske kloakkrør. Hvorfor er det ikke likt om den som er best får jobben ? 

Det er forskjeller på jenter og gutter, hvorfor skal alt være likt angående utfall? Det gir ingen mening

Hvis du vil være brannmann, flott kvinne, kjør på, her er kravene, oppfyller du dem skal jeg love deg at du får jobben. Er ikke det "likt" nok.

Vi er ikke likestilte (hva gjelder utfall), men det er en bra ting, for vi er ikke like. Så hele ordet gir ingen mening for meg. Hva mener dere?

Anonymkode: ae473...77f

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/likestilling-og-kvinnedagen_-menn-mener-norge-er-mer-likestilt-enn-kvinner-1.15879929

Virker som kvinnfolket mener at de ikke er likestilte, hva legger dere i det hva er dere misfornøyde med? Kvinner er ve under 1% av brannmenn eller noe, fordi det settes like krav til kvinner som menn, til forskjell fra f.eks politivesen hvor kvinner blir kvotert inn gjennom lavere krav

Når dere kvinner klager på at dere ikke er likestilt, er det dere egentlig mener at dere klager på at det ikke er like utfall. Mener kvinner at kvinner bør kvoteres inn i brannvesenet, er det det dere vil ? Og tenk om du er på andre siden av den greia, tenk at huset ditt brenner, også kommer en brannmann for å hjelpe deg som IKKE ER KVALIFISERT og ikke fysisk sterk nok til å holde ut og få slokket brannen så huset ditt brenner ned isteden for å bli slukket. Og eneste grunnen til at denne brannmannen kom var pga tissen deres. Er det fremtiden kvinner drømmer om. Like utfall ? Feminist brannpatrulje som synger fine fraser mens huset brennet. 

Hvorfor ikke ha den som er best til å slokke branner, slokke branner. Den som er best til å operere operere. Den som er best til å vaske kloakkrør, vaske kloakkrør. Hvorfor er det ikke likt om den som er best får jobben ? 

Det er forskjeller på jenter og gutter, hvorfor skal alt være likt angående utfall? Det gir ingen mening

Hvis du vil være brannmann, flott kvinne, kjør på, her er kravene, oppfyller du dem skal jeg love deg at du får jobben. Er ikke det "likt" nok.

Vi er ikke likestilte (hva gjelder utfall), men det er en bra ting, for vi er ikke like. Så hele ordet gir ingen mening for meg. Hva mener dere?

Når dette er blant dine argumenter: Feminist brannpatrulje som synger fine fraser mens huset brennet , gjør man det klokt i å avstå fra en diskusjon. Jeg vet allerede nå hvilken vei "diskusjonen" vil ta. 

Anonymkode: 132d1...9d5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når dette er blant dine argumenter: Feminist brannpatrulje som synger fine fraser mens huset brennet , gjør man det klokt i å avstå fra en diskusjon. Jeg vet allerede nå hvilken vei "diskusjonen" vil ta. 

Anonymkode: 132d1...9d5

ok du innser at du taper debatten så du unngår, greit det.

Vil du ha 50% kvinnelige brannmenn, eller brannvesen som slukker branner?

AnonymBruker

Du hadde vunnet mye på å hold deg saklig i hovedinnlegget, men greit, jeg skal svare:

Jeg mener man må oppfylle de samme kravene. Kan det ene kjønnet ikke oppfylle kravene som er satt til det andre, så skal de ikke kvoteres inn pga antall kjønn og likestilling. Skal jeg reddes ut av et brennende hus av en annen kvinne så ville jeg at hun skulle ha klart akkurat de samme fysiske testene som mannen (dvs ingen tilrettelegging med mindre motstand eller vekt fordi hun er kvinne og ikke kan løfte like tungt ) , sånn at jeg vet at hun hadde klart å bære meg ut. 

Anonymkode: 38ed9...614

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du hadde vunnet mye på å hold deg saklig i hovedinnlegget, men greit, jeg skal svare:

Jeg mener man må oppfylle de samme kravene. Kan det ene kjønnet ikke oppfylle kravene som er satt til det andre, så skal de ikke kvoteres inn pga antall kjønn og likestilling. Skal jeg reddes ut av et brennende hus av en annen kvinne så ville jeg at hun skulle ha klart akkurat de samme fysiske testene som mannen (dvs ingen tilrettelegging med mindre motstand eller vekt fordi hun er kvinne og ikke kan løfte like tungt ) , sånn at jeg vet at hun hadde klart å bære meg ut. 

Anonymkode: 38ed9...614

Ok, men nå høres du ut som meg, en mann, som mener at vi er likestilte. For meg handler likestilling om like muligheter ikke like utfall. Er dette bare en ordlek eller noe for kvinner, er det greia ? Om du spør meg, "har vi like utfall i Norge", så er svaret selvsagt NEI!. Men det vil vi aldri ha. Så om det er deinfisjonen på likestilling er likestilling noe vi aldri vil ha

Hva er det dere (dere) kvinner mener når dere sier at vi ikke er likestilte? hvilke muligheter er det dere ikke har som menn har ? Om noe er muligheten for kvinnfolk større enn for menn.

Kan du forklare hvorfor du (eventuelt) mener at vi ikke er likestilte?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veldig off topic men, hvorfor skal journalister alltid bruke uleselige brøker? Skal det være folkelig?

"Tre av fire menn mot to av fem kvinner..."

Det går rundt i hodet mitt av det. De bruker ikke samme nevner i brøkene engang.

Er ikke "75% av menn mot 40% av kvinner" lettere å oppfatte for alle?

Annonse

Menn som mener vi har full likestilling i Norge har nok rett og slett ikke opplevd å delta i møter og være nærmeste usynlig eller ikke bli tatt seriøst på bakgrunn av kjønn, evt. kombinasjonen alder og kjønn.

Gutteklubben grei er fremdeles sterk i Norge. Om en ser bort fra kvoteringene ER det lettere å komme seg opp og frem som mann - rett og slett fordi de som sitter der fra før lettere velger en som ligner på dem selv.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært i møter med menn hvor jeg blir spurt hvor toalettene eller kaffen er. 

Endret av Ekstra
AnonymBruker
Grendel skrev (20 minutter siden):

Veldig off topic men, hvorfor skal journalister alltid bruke uleselige brøker? Skal det være folkelig?

"Tre av fire menn mot to av fem kvinner..."

Det går rundt i hodet mitt av det. De bruker ikke samme nevner i brøkene engang.

Er ikke "75% av menn mot 40% av kvinner" lettere å oppfatte for alle?

En vitenskapsmann som sliter med å forstå brøker, jaja ;) 

Neida, joda, litt lenge siden jeg var på skulen men tipper det er en gjeldende siffer/presisjons problem. En ønsker å ha lettleselige tall, uten å direkte lyve om presisjonen. Sier du 75% antar jeg at virkelig tall er [74.51%-75.49%], sier du "tre av fire" så er det så mye rom for avrundings"feil" både oppe og nede at det kan bety alt og ingenting uten at du "lyver" så minst 70%-80% kanskje kan gå innenfor det.

Journalister lever av å lyve så mye som mulig uten å direkte lyve. Fakta bryr ingen seg om (hele artikkelen er en stor løgn uansett siden de ikke definerer "likestilling", de kunne ikke brydd seg mindre om fakta de har en agenda å pushe) 

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Menn som mener vi har full likestilling i Norge har nok rett og slett ikke opplevd å delta i møter og være nærmeste usynlig eller ikke bli tatt seriøst på bakgrunn av kjønn, evt. kombinasjonen alder og kjønn.

Hvordan vet du at det var på bakgrunn av kjønn? Du vet at det er mange menn som også er usynlige og overses i møter...

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Om en ser bort fra kvoteringene ER det lettere å komme seg opp og frem som mann - rett og slett fordi de som sitter der fra før lettere velger en som ligner på dem selv.

Kilde?

Ekstra skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært i møter med flest menn hvor jeg blir spurt hvor toalettene eller kaffen er. 

ok, da så

AnonymBruker
Ekstra skrev (22 minutter siden):

Gutteklubben grei er fremdeles sterk i Norge. Om en ser bort fra kvoteringene ER det lettere å komme seg opp og frem som mann - rett og slett fordi de som sitter der fra før lettere velger en som ligner på dem selv.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært i møter med menn hvor jeg blir spurt hvor toalettene eller kaffen er. 

Et ekstra (NO PUN INTENDED) spørsmål til deg. Hvis du var en sjef, og en mannlig ansatt du nylig brukte masse penger på å trene opp sa til deg "hey om 1 år kommer jeg kanskje til å være borte fra jobben i 1 til 2 år og kanskje vil jeg kun jobbe deltid etter at jeg kommer tilbake". Ville du gitt han lønnsøkning og høyere stilling med en gang ?

Likestilling, likt i forhold til hva, en kan ikke oppføre seg ulikt og forvente helt lik behandling. Det er som om jeg sparker deg i bena, eller sier hei, også forventer jeg at du skal være like hyggelig mot meg uansett hva jeg gjør, det gir ingen mening. Selvsagt vil du oppføre deg annerledes mot folk som oppfører seg annerledes mot deg. Du ekstra behandler ikke folk "likt" etter din egen definisjon på likebehandling, men du ønsker likestilling? Ser du problemet?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et ekstra (NO PUN INTENDED) spørsmål til deg. Hvis du var en sjef, og en mannlig ansatt du nylig brukte masse penger på å trene opp sa til deg "hey om 1 år kommer jeg kanskje til å være borte fra jobben i 1 til 2 år og kanskje vil jeg kun jobbe deltid etter at jeg kommer tilbake". Ville du gitt han lønnsøkning og høyere stilling med en gang ?

Likestilling, likt i forhold til hva, en kan ikke oppføre seg ulikt og forvente helt lik behandling. Det er som om jeg sparker deg i bena, eller sier hei, også forventer jeg at du skal være like hyggelig mot meg uansett hva jeg gjør, det gir ingen mening. Selvsagt vil du oppføre deg annerledes mot folk som oppfører seg annerledes mot deg. Du ekstra behandler ikke folk "likt" etter din egen definisjon på likebehandling, men du ønsker likestilling? Ser du problemet?

Hvilken bransje jobber du selv innenfor? Det høres ut som du snakker om en annen bransje enn den jeg kjenner? 

AnonymBruker
Kayia skrev (Akkurat nå):

Hvilken bransje jobber du selv innenfor? Det høres ut som du snakker om en annen bransje enn den jeg kjenner? 

Hva er det du sikter til her? Hva er det jeg har sagt som du mener er feil ? I din bransje om en arbeider indikerer at han kommer til å vie lite tid til jobben fremover og heller drive selvrealisering eller noe, du mener at han vil komme før deg i køen for forfremmelser etc ? Hvilken sektor er dette for da vil jeg skifte jobb ;) Ansetter dere? ;) Jeg kommer til å ha mye fravær ;)

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

En vitenskapsmann som sliter med å forstå brøker, jaja ;) 

Neida, joda, litt lenge siden jeg var på skulen men tipper det er en gjeldende siffer/presisjons problem. En ønsker å ha lettleselige tall, uten å direkte lyve om presisjonen. Sier du 75% antar jeg at virkelig tall er [74.51%-75.49%], sier du "tre av fire" så er det så mye rom for avrundings"feil" både oppe og nede at det kan bety alt og ingenting uten at du "lyver" så minst 70%-80% kanskje kan gå innenfor det.

Journalister lever av å lyve så mye som mulig uten å direkte lyve. Fakta bryr ingen seg om (hele artikkelen er en stor løgn uansett siden de ikke definerer "likestilling", de kunne ikke brydd seg mindre om fakta de har en agenda å pushe) 

Hvordan vet du at det var på bakgrunn av kjønn? Du vet at det er mange menn som også er usynlige og overses i møter...

Kilde?

ok, da så

Jeg visste jeg ville få nøyaktig slike motforestillinger, og vet det ikke er noen særlig grunn til å imøtegå dem, det kan i stor grad ikke bevises.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har forfremmet og gitt lønnstillegg til gravide, ja. Jeg tenker kanskje litt mer langsiktig enn deg.

Endret av Ekstra
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det du sikter til her? Hva er det jeg har sagt som du mener er feil ? I din bransje om en arbeider indikerer at han kommer til å vie lite tid til jobben fremover og heller drive selvrealisering eller noe, du mener at han vil komme før deg i køen for forfremmelser etc ? Hvilken sektor er dette for da vil jeg skifte jobb ;) Ansetter dere? ;) Jeg kommer til å ha mye fravær ;)

Du trenger ikke problematisere hvorfor jeg spør, det gjør jo ikke folk ad ditt åpningsspørsmål heller.

Fint om du bare kan svare på hvilken bransje du selv jobber innenfor.

Annonse

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke problematisere hvorfor jeg spør, det gjør jo ikke folk ad ditt åpningsspørsmål heller.

Fint om du bare kan svare på hvilken bransje du selv jobber innenfor.

Tror du misforstod. Mitt argument var at jeg gir kvinnene argumentet de bruker, kvinnegrupper mener at kvinner får dårligere lønn pga at menn frykter at de vil bli gravide snart og dermed prioriterer dem mindre. Kvinnegrupper hevder dette ikke meg. Jeg tok derfor å vendte på problemstillingen for å se om dette eventuelle problemet var et likestillingsproblem eller et generelt problem. hva om en mann gjorde det samme hva ville da skjedd med lønninger og forfremmelser. Det er et hypotetisk spøsmål jeg fremmet for å indikere at jeg tror responsen ville bli omtrent lik, og altså dermed likebehandling.

Hva fakta er spiller ingen rolle egentlig bare at eventuelle fakta vil være like for begge kjønn. Om du sier at dette ikke er et problem for kvinner lengre så flott det styrker bare mitt argument at vi er likestilt. Velkommen til teamet mitt ;) 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ble i sin tid headhuntet av en bedrift som tobarnsmor til to på 2 og 4 år hvorav den eldste var kronisk syk, barnas far jobbet i samme bedrift og arbeidsgiver var meget klar over situasjonen med barna. Jeg hadde da hatt småstillinger der over flere år og et ettårs engasjement på en annen avdeling. Nå har jeg jobbet ved denne avdelingen i 20 år og vært en svært stabil arbeidstaker, mange har kommet og gått her, både sjefer og kolleger, men jeg har bestått. :) Jobbet deltid i begynnelsen, men etter hvert ble stillingen min utvidet til 100%. Jeg tror ikke sjefene har angret på sin beslutning den gangen.

AnonymBruker
Ekstra skrev (9 minutter siden):

Jeg visste jeg ville få nøyaktig slike motforestillinger, og vet det ikke er noen særlig grunn til å imøtegå dem, det kan i stor grad ikke bevises.

Ok og hva slags andre ting som ikke kan bevises er det du vil ha meg til å tro på? 

Om du ikke kan bevise noe men kun har anekdoter og følelser, gi meg en rasjonell grunn til at jeg skal tro på at dette er fakta ?

Du ville aldri akseptert dette i andre retningen i en ting du personlig ikke var overbevist om.

Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. Noe sånt.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du misforstod. Mitt argument var at jeg gir kvinnene argumentet de bruker, kvinnegrupper mener at kvinner får dårligere lønn pga at menn frykter at de vil bli gravide snart og dermed prioriterer dem mindre. Kvinnegrupper hevder dette ikke meg. Jeg tok derfor å vendte på problemstillingen for å se om dette eventuelle problemet var et likestillingsproblem eller et generelt problem. hva om en mann gjorde det samme hva ville da skjedd med lønninger og forfremmelser. Det er et hypotetisk spøsmål jeg fremmet for å indikere at jeg tror responsen ville bli omtrent lik, og altså dermed likebehandling.

Hva fakta er spiller ingen rolle egentlig bare at eventuelle fakta vil være like for begge kjønn. Om du sier at dette ikke er et problem for kvinner lengre så flott det styrker bare mitt argument at vi er likestilt. Velkommen til teamet mitt ;) 

Jeg har ikke misforstått noe som helst, jeg har ikke engang hevdet en mening.

Jeg har bare stilt deg ett, enkelt spørsmål:

Hvilken bransje jobber du innenfor?

Endret av Kayia
AnonymBruker
Kayia skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke misforstått noe som helst, jeg har bare stilt ett enkelt spørsmål:

Hvilken bransje jobber du innenfor?

Anekdoter er irrelevant i en debatt. Dette minner om "krtisk raseteori" fra USA. Det er ikke noe argument om jeg har opplevd, eller ikke opplevd, at folk som er gravide og eller ikke dedikerte til en jobb ble forfremmet fortere eller senere enn andre. La oss si at en gravid var først til å bli forfremmet i min anekdote. Ok, da har vi bevist at gravide er favorisert, menn blir undertykket! Eller la oss si at på min arbeidsplass ble den gravide forfremmet sist, aha da har vi bevist at gravide understykkes! Dette er bare tull....

Mange kvinner har kommentert i denne tråden, og dere motbeviser ikke akkurat stereotypiene om kvinnfolk med argumentene dere bruker, sorry. Skal vi få mannfolka med, må dere endre virkemidlene, tror jeg dessverre. logikk fakta data, ikke anekdoter og følelser. Mange av dere er vitenskapelig ansatte også mener jeg å huske, merkelige saker 🙄

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dere motbeviser ikke akkurat stereotypiene om kvinnfolk med argumentene dere bruker, sorry. Skal vi få mannfolka med, må dere endre virkemidlene, tror jeg dessverre. logikk fakta data, ikke anekdoter og følelser.

Du har sannelig en merkelig måte å debattere på, eller rettere sagt "debattere", for det du bedriver her er jo ikke debatt. Du legger ord i min munn, men du stopper jo ikke engang med det.

Du velger ord og meninger basert på hvilket kjønn jeg har, dvs meninger du antar at jeg må ha siden jeg er kvinne, og det i en tråd som handler om likestilling! Jeg må rett og slett le høyt, og nå skal du få min eneste mening i og om tråden:

Du står bak og fører ordet i den dummeste og augmentativt svakeste tråden jeg har lest på DOL på årevis. Jeg syns faktisk trådene om trygdecola holder et høyere nivå.

Og med det trekker jeg meg fullstendig ut av tråden.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mitt argument var at jeg gir kvinnene argumentet de bruker, kvinnegrupper mener at kvinner får dårligere lønn pga at menn frykter at de vil bli gravide snart og dermed prioriterer dem mindre. Kvinnegrupper hevder dette ikke meg. Jeg tok derfor å vendte på problemstillingen for å se om dette eventuelle problemet var et likestillingsproblem eller et generelt problem. hva om en mann gjorde det samme hva ville da skjedd med lønninger og forfremmelser. Det er et hypotetisk spørsmål jeg fremmet for å indikere at jeg tror responsen ville bli omtrent lik, og altså dermed likebehandling.

Det hadde vært en stor fordel om vinklingen på disse diskusjonene ble en annen enn at du forteller oss hva vi klager over, ønsker oss eller påstår. Å hevde at "kvinner mener" er en like meningsløs generalisering som "menn mener", selv om man begrenser det til "grupper". Jeg tror du skal lete veldig lenge etter noen som vil ha inkompetente brannfolk (eller kirurger eller kloakkarbeidere eller førskolelærere) fordi en bestemt kjønnsfordeling er viktigere enn alt annet. 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvis du var en sjef, og en mannlig ansatt du nylig brukte masse penger på å trene opp sa til deg "hey om 1 år kommer jeg kanskje til å være borte fra jobben i 1 til 2 år og kanskje vil jeg kun jobbe deltid etter at jeg kommer tilbake". Ville du gitt han lønnsøkning og høyere stilling med en gang ?

Likestilling, likt i forhold til hva, en kan ikke oppføre seg ulikt og forvente helt lik behandling.

Det mannen burde si, er at "hey, jeg har ikke tenkt å bli her et øyeblikk lenger enn det som er nødvendig for å suge til meg kompetanse som er ettertraktet hos et konkurrerende firma / en beslektet bransje som betaler bedre - og sånn skal jeg fortsette hele karrieren, ikke bare mens jeg er småbarnsfar". Så kan jo sjefen vurdere hva som er best i det lange løp.

Jeg minner for øvrig om at det finnes sjefer av begge kjønn, og at ikke alle arbeidstakere blir foreldre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...