AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Kayia skrev (11 minutter siden): Du har sannelig en merkelig måte å debattere på, eller rettere sagt "debattere", Du prøvde deg. De ble avslørt og skutt ned. Det er lov men du bør skjønne at alle ikke biter på slikt. Mine personlige erfaringer er irrelevante. Det er alt jeg sier. Du skjønner nok godt dette men det ser dårlig ut og det er dårlig for likestilling Kayia skrev (12 minutter siden): Du velger ord og meninger basert på hvilket kjønn jeg har, dvs meninger du antar at jeg må ha siden jeg er kvinne, og det i en tråd som handler om likestilling! Altså jeg mener det er forskjeller på kvinner og menn, inklusivt i hjernen. Jeg tror egentlig du også er enig i det, hvis ikke så finnes det mye forskning på dette, som konkluderer med det samme. Det er ingen motsetning mellom dette og likestilling, det er som brannmann greia. Det er ingen motsetning mellom "kvinner er elendige brannmenn i snitt" og "kvinner som faktisk er gode brannmenn bør få bli brannmenn". Begge deler kan være sanne, og uproblematiske. Kayia skrev (16 minutter siden): Du står bak og fører ordet i den dummeste og augmentativt svakeste tråden jeg har lest på DOL på årevis. Jeg syns faktisk trådene om trygdecola holder et høyere nivå. Og med det trekker jeg meg fullstendig ut av tråden. Ok, men motargumenter har du ikke. Så det sier jo enda mer. Om du virkelig ikke klarer å komme med motargumenter mot de dummeste og svakeste argumentene i verdens historie, så er du kanskje ikke så god i debatter Og det er lov det, men du trenger ikke å innta offer roller. Tråden er åpen for de som vil, og for de som ikke makter å debattere for "sin side" kan gjerne stå utenfor men er greit å tenke litt over saken har en ikke gode argumenter er det en risiko for at en på "feil side". Bare noe å tenke over. Frøken. laban skrev (8 minutter siden): Jeg tror du skal lete veldig lenge etter noen som vil ha inkompetente brannfolk (eller kirurger eller kloakkarbeidere eller førskolelærere) fordi en bestemt kjønnsfordeling er viktigere enn alt annet. Ok greit nok, men synes det er vanskelig å skjønne hva det er "dere" vil da, når dere ønsker likestilling. Altså, jeg ser ingen fremme noen argumenter og da gjør jo jeg mine tanker om det og må forsøke anta hva det er dere mener når dere ikke tør å stå frem og si hva dere mener. Om du skjønner? Kan du kort si hvorfor du mener det ikke er likestilling i Norge, og hva du legger i ordet likestilling (like utfall, like muligheter el.l). Hvis du er en av de 75% ene da. Evt om du er en av de 25% så gjerne fortell resten av kvinnfolkene hvorfor de tar feil Anonymkode: ae473...77f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis du er en av de 75% ene da. Evt om du er en av de 25% så gjerne fortell resten av kvinnfolkene hvorfor de tar feil Nå er det faktisk du som roter med brøkene / prosentene. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Altså, jeg ser ingen fremme noen argumenter og da gjør jo jeg mine tanker om det og må forsøke anta hva det er dere mener når dere ikke tør å stå frem og si hva dere mener. Det er ikke vanskelig å finne argumenter for å fortsette å jobbe for likestilling mellom kjønnene, særlig ikke på 8. mars. Du kommer ikke til å få noe entydig svar på hva "vi" mener, men jeg kan forsikre deg om at de færreste mener at det skal brukes radikale metoder for å oppnå halvparten av hvert kjønn innenfor utdanninger, yrker eller bransjer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 laban skrev (8 minutter siden): Nå er det faktisk du som roter med brøkene / prosentene. Mulig det, eller så var det en skjult betydning, hvem vet. laban skrev (10 minutter siden): Det er ikke vanskelig å finne argumenter for å fortsette å jobbe for likestilling mellom kjønnene, særlig ikke på 8. mars. Du kommer ikke til å få noe entydig svar på hva "vi" mener, men jeg kan forsikre deg om at de færreste mener at det skal brukes radikale metoder for å oppnå halvparten av hvert kjønn innenfor utdanninger, yrker eller bransjer. Ok. Jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke skjønner noen ting, men greit nok, kan ikke tvinge noe ut av folk heller. Jeg får ta å sjekke noen paroler er vel der fasiten ligger sikkert av hva "kvinner" mener om likestilling https://frifagbevegelse.no/nyheter/kvinnedagen-8-mars-her-er-parolene-6.158.683793.e1fbf47158 Anonymkode: ae473...77f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 obs , var visst gammel link det, men er vel samme greiene en kjemper for antar jeg fortsatt Anonymkode: ae473...77f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg får ta å sjekke noen paroler er vel der fasiten ligger sikkert av hva "kvinner" mener om likestilling Det finnes ingen fasit. Du har kanskje fått med deg at det ofte har vært sterk strid om disse parolene, uansett hvilket årstall de er fra. I nyere tid har det vært størst enighet og oppslutning om paroler og demonstrasjoner de gangene forslag om å stramme inn oppnådde rettigheter, særlig abortloven, har vært langt framme i den politiske debatten (2014 og 2019). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Jeg synes det er litt for mange kvinner i politiet. Greit nok når det er feks svake meg, men hva hvis de skal håndtere en sint, stor og kanskje rusa mann? Kvinner er jo for det meste fysisk svakere enn menn. Synes den kvoteringen blir litt feil. Bortsett fra slike yrker, så mener jeg det bør være likt. Dvs slike yrker bør jo være like ved at det stilles de samme kravene. Det vil jo da automatisk gjøre at færre kvinner kan bli politi. Men ellers bør det ikke gjøres forskjell på at det er kvinnen som bærer "byrden" av å gå gravid og være hjemme med barnet mesteparten av den første tiden. Det er ikke akkurat noe vi kan klandres for og det er en nødvendighet for å få menneskeheten videre. Alternativt slutter vi å føde barn for å ikke bli diskriminert på arbeidsmarkedet og da er det til slutt ingen til å fylle jobbene. Så det bør virkelig sees bort fra under en ansettelsesprosess. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et ekstra (NO PUN INTENDED) spørsmål til deg. Hvis du var en sjef, og en mannlig ansatt du nylig brukte masse penger på å trene opp sa til deg "hey om 1 år kommer jeg kanskje til å være borte fra jobben i 1 til 2 år og kanskje vil jeg kun jobbe deltid etter at jeg kommer tilbake". Ville du gitt han lønnsøkning og høyere stilling med en gang ? Anonymkode: ae473...77f Så litt som hos meg. En mann ble nettopp forfremmet til en stilling vi begge er kvalifisert for, jeg har faktisk flere års erfaring enn han, men allikevel ble han valgt inn. Jeg valgte derfor søke annet sted og jobber nå kun resterende deltid på gammel arbeidsplass fordi jeg liker kollegene og kundene der. Kjipt for sjefen er at mannens kone er gravid, hun er ikke fra Norge og ikke bodd her lenge nok til å få fødselspermisjon hvilket betyr at min mannlige kollega tar hele permisjonen for konen. Resultatet er at sjefen nå må hyre inn noen andre for å utføre denne mannens arbeidsoppgaver da han blir borte i rimelig mange måneder (tar ut all permisjon + ulønnet permisjon + ferie), fordi sjefen ikke ville satse på en kvinne (som forsåvidt har vært ganske klar på at hun er sterilisert så barn er liksom ikke ett tema, noen sinne). Anonymkode: c5d17...7ab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Jeg synes det er greit å jobbe for like utfall i den grad forskjellen er inngrodde kulturelle mønstre. Det forutsetter ikke at noen blir diskriminert. Arbeidshypotesen til TS er nok at utfallene er ulike fordi menn og kvinner er født forskjellige. I den grad det stemmer nytter det nok ikke å forandre på det. Man må i alle fall huske at en del yrker som var manne-yrker (lege, lærer mm) har blitt kvinneyrker. I det minste må man innrømme at det har vært kjønnsroller før som ikke kommer av medfødte forskjeller. Det kan tenkes at det fortsatt finnes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kjipt for sjefen er at mannens kone er gravid, hun er ikke fra Norge og ikke bodd her lenge nok til å få fødselspermisjon hvilket betyr at min mannlige kollega tar hele permisjonen for konen. Resultatet er at sjefen nå må hyre inn noen andre for å utføre denne mannens arbeidsoppgaver da han blir borte i rimelig mange måneder (tar ut all permisjon + ulønnet permisjon + ferie), fordi sjefen ikke ville satse på en kvinne (som forsåvidt har vært ganske klar på at hun er sterilisert så barn er liksom ikke ett tema, noen sinne). Anonymkode: c5d17...7ab Hvis hun ikke har rett på fødselsperm så får vel heller ikke far siden mor da er hjemme? Eller har menn fått rettigheter til egen opptjent fødselsperm uavhengig av mor nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Grendel skrev (13 minutter siden): Man må i alle fall huske at en del yrker som var manne-yrker (lege, lærer mm) har blitt kvinneyrker. Høres merkelig ut det der, om vi tenker rent genetisk og personlighetsmessig er det ingenting som skulle tilsi at jenter vil bli leger mer enn gutter vil det burde være rundt 80% menn 20% kvinner om en tok alt av ytre ting utenfor beregningen. Tror "noe" er galt et sted siden vi ser slike utfall, enten med hvordan rekrutteringen foregår eller med yrket selv, men vi får se hvordan det går. Grendel skrev (36 minutter siden): Jeg synes det er greit å jobbe for like utfall i den grad forskjellen er inngrodde kulturelle mønstre. Alle kulturer har sine forventninger til menn og kvinner, det er derfor du ser et berikende mangfold over kloden. Synes egentlig det er litt skremmende å høre at det er greit å vaske bort kulturelle mønstre, høres ut som et samfunn hvor vi bare er individuelle personer uten noen tilhørighet eller mening eller samfunn, kun en robot som styres av seg selv. Vet ikke om jeg kan gå med på slikt altså. Jeg får si som de venstreradikale, mangfold er vår styrke, og da kan vi ikke vaske bort kulturelle aspekter ved alle folkene! Anonymkode: ae473...77f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres merkelig ut det der, om vi tenker rent genetisk og personlighetsmessig er det ingenting som skulle tilsi at jenter vil bli leger mer enn gutter vil det burde være rundt 80% menn 20% kvinner om en tok alt av ytre ting utenfor beregningen. Tror "noe" er galt et sted siden vi ser slike utfall, enten med hvordan rekrutteringen foregår eller med yrket selv, men vi får se hvordan det går. Hvorfor er det noe galt et sted når en høy andel kvinner blir leger, men ikke når en minst like høy andel blir sykepleiere og helsefagarbeidere? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 laban skrev (25 minutter siden): Hvorfor er det noe galt et sted når en høy andel kvinner blir leger, men ikke når en minst like høy andel blir sykepleiere og helsefagarbeidere? Om interessen for hva yrket innebærer ≈ søknaden til yrket , så er det som forventet og naturlig Om interessen for hva yrket innebærer ≠ søknaden til yrket , så er det unaturlig og noe en bør stusse over Ja jeg tok litt hardt i med 80%-20% fair nok sikker lit mer jevnt basert på interesse, er litt "omsorg" som lege også som veier litt opp for alle nedsidene Men kan du forklare meg hvorfor du mener at en jente vil trives bedre som lege enn som sykepleier ? Hva er oppsiden ? Virker som det omtrent bare er nedsider i forhold til sykepleier som er perfect match. Omsorg og hjelpe folk samtidig som det lett kan kombineres med liv utenfor og egne barn som en kan vie tid til isteden for å miste mesteparten av deres oppvekst samtidig som en slipper å ta de tøffeste valgene som tærer på deg over tid og ofte leder en til dårlig psykisk helse over tid. Oppsiden for lege er vel mest "status" som belønning og lønn, bryr jenter seg virkelig så mye om status at det er verdt alle nedsidene? Tviler. Om du kan forklare meg det, så vil jeg ombestemme meg, men det gir ingen mening for meg sett utenfra. Søk sykepleierutdanning er mitt råd Er som om 90% av søkerne til bilmekaniker utdanning var kvinnfolk, da ville jeg lurt på om det var elbiler eller noe og at de hadde misforstått og trodd at de skal redde verden fra global oppvarming eller noe og ikke mekke biler. Greit å sjekke at alt er som det skal da så ikke 90% ender i feil jobb, om du skjønner. Om de faktisk innser hva det innebærer og faktisk vil det så flott da har jeg ingen problemer med det. Jeg er for likestilling Anonymkode: ae473...77f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om interessen for hva yrket innebærer ≈ søknaden til yrket , så er det som forventet og naturlig Om interessen for hva yrket innebærer ≠ søknaden til yrket , så er det unaturlig og noe en bør stusse over Men det er da vanligvis slik at søknadene avspeiler interessen for utdanningen og yrket? Hvorfor skulle det være annerledes i akkurat dette tilfellet? Det begynner vel å bli en stund siden legeyrket var forbundet med en helt spesiell opphøyethet, status og respekt. Siden inntakskravene karakterkravene alltid har vært høye, er det ikke så unaturlig at når stadig flere jenter har toppkarakterer og den riktige fagkombinasjonen, øker også andelen kvinnelige medisinstudenter og leger. AnonymBruker skrev (1 time siden): Men kan du forklare meg hvorfor du mener at en jente vil trives bedre som lege enn som sykepleier ? Det mener jeg slett ikke, det kommer helt an på jenta. Det er to forskjellige studier og to forskjellige yrker. Selv ville jeg ikke orket å være i helsevesenet i det hele tatt, noe jeg sikkert deler med mange menn. AnonymBruker skrev (1 time siden): Virker som det omtrent bare er nedsider i forhold til sykepleier som er perfect match. Omsorg og hjelpe folk samtidig som det lett kan kombineres med liv utenfor og egne barn som en kan vie tid til isteden for å miste mesteparten av deres oppvekst samtidig som en slipper å ta de tøffeste valgene som tærer på deg over tid og ofte leder en til dårlig psykisk helse over tid. Jeg skal love deg at omsorgsyrker ikke er noen "perfect match" for alle jenter. Dessuten er det mange arbeidsplasser for både leger og sykepleiere som krever turnus og ubekvemme vakter. Fortell gjerne en sykepleier som har 1/4 fast stilling og må ta alle ekstravakter hun kan for å tjene nok, at jobben "lett kan kombineres med livet utenfor"... Jeg tror heller ikke noe på at leger "mister mesteparten av barnas oppvekst", det er mange legestillinger som har ordnet arbeidstid. Ang. tøffe valg og påkjenninger i arbeidet tror jeg ikke sykepleiere er fritatt for dem. Jeg vet om en sykepleier som jobber på prematuravdeling og en annen som jobber på hospice. Jeg tror nok de står minst like mye i stormen nær pasienter og pårørende som det legene gjør. Mange sykepleiere føler på utilstrekkelighet pga. underbemanning og dermed svært slitsomme arbeidsdager. Noen slutter i yrket, nettopp fordi det tærer på psyken å konstant føle at man burde jobbet mer og raskere. Mange forteller også om press og påkjenninger når de blir oppringt fra jobben i frihelger, fordi bemanningen er faretruende lav pga. sykemeldinger. AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppsiden for lege er vel mest "status" som belønning og lønn, bryr jenter seg virkelig så mye om status at det er verdt alle nedsidene? Hvorfor er det spesielt jenter som skal sikte lavere - jeg tror jeg har møtt noen mannlige leger som har vært ganske opptatt av statusen sin også? Kanskje noen jenter har hørt såpass mye om profesjonskampen i helsevesenet at de vil starte litt nærmere toppen? Men igjen, dette virker litt gammeldags på meg. Folk ser ikke på presten, legen og læreren som noen ufeilbarlig autoritet lenger, og det synes jeg er positivt. Siden jeg selv gjorde et litt utradisjonelt valg i sin tid, synes jeg det er viktig at begge kjønn får velge fag, utdanning og yrke etter interesser og anlegg, ikke etter forventninger fra omgivelsene. Jeg synes også det er viktig at de yrkene vi alle møter - barnehageansatte, lærere, helsepersonell og andre som yter tjenester - har en brukbar andel ansatte av begge kjønn. Ellers er jeg ikke så opptatt av prosentfordelingen. Den ordner seg selv hvis både jenter og gutter ser forbilder i yrkeslivet som likner dem selv og får sannferdig, ikke fordomsfull, orientering om hva studier og yrker innebærer. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 Lillemus skrev (16 timer siden): Hvis hun ikke har rett på fødselsperm så får vel heller ikke far siden mor da er hjemme? Eller har menn fått rettigheter til egen opptjent fødselsperm uavhengig av mor nå? Om de har forklart han riktig så har han rett på fellesen og sin del. Hun er såpass ny i Norge at hun får kun de ukene hun må, så må hun ut i norskkurs. Anonymkode: c5d17...7ab 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om de har forklart han riktig så har han rett på fellesen og sin del. Hun er såpass ny i Norge at hun får kun de ukene hun må, så må hun ut i norskkurs. Anonymkode: c5d17...7ab Ok, jeg har på ingen måte oversikt over disse reglene, men har fått med meg at det kan være ganske innviklet og at mange har gått på en smell i forhold til fars kvote. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465558-hvorfor-mener-kvinner-at-de-ikke-er-likestilte-hva-betyr-likestilling/page/2/#findComment-4083290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.