Gjest Liviane Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) stjernestøv skrev (22 minutter siden): Har jo aldri blitt utredet for noe her, det var når jeg var innlagt en an plass det for å få en second opinion. Teller det i det hele tatt? Jeg er så forvirret nå og sykepleieren svarer meg ikke på tross av mange meldinger. De vil vel nødig innrømme feil. Siden du er så i tvil og lurer på hvilken diagnose du egentlig har, så kan du kanskje be om ny utredning? Særlig når det er så lenge siden diagnose sist ble satt. Jeg har nok vært heldig, for jeg er blitt utredet flere ganger. I grunnen synes jeg det bør gjøres hos alle ved jevne mellomrom, for ting kan jo endres underveis. Vet ikke hvor ofte det skjer, men det skjer at tilstander endrer seg. Til det du lurer på om hva "psykoselidelse" er for noe, så står det fint forklart i SNL her. Nederst er det en tabell/oversikt over de ulike psykoselidelsene: https://sml.snl.no/psykoselidelser Endret 9. mars 2022 av Liviane 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) Liviane skrev (10 minutter siden): Siden du er så i tvil og lurer på hvilken diagnose du egentlig har, så kan du kanskje be om ny utredning? Særlig når det er så lenge siden diagnose sist ble satt. Jeg har nok vært heldig, for jeg er blitt utredet flere ganger. I grunnen synes jeg det bør gjøres hos alle ved jevne mellomrom, for ting kan jo endres underveis. Til det du lurer på om hva "psykoselidelse" er for noe, så står det fint forklart i SNL her. Nederst er det en tabell/oversikt over de ulike psykoselidelsene: https://sml.snl.no/psykoselidelser Ja kan be om ny utredning og ting forandrer seg jo over tid, men spørs om jeg får ny utredning da...vet ikke. Ja man burde jo bli utredet skikkelig flere ganger. Jeg kom ikke inn på den linken. Er så irritert nå og redd jeg sitter med feil diagnose, det er jo ikke sikkert jeg har noe av det jeg har fått. De må jo utrede folk skikkelig og ikke bare synse. Kom inn på linken nå, vet ikke om jeg har noe av det der. Jeg er så usikker og når til og med psykiateren er usikker? Er det rart? Endret 9. mars 2022 av stjernestøv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 stjernestøv skrev (43 minutter siden): Ja kan be om ny utredning og ting forandrer seg jo over tid, men spørs om jeg får ny utredning da...vet ikke. Ja man burde jo bli utredet skikkelig flere ganger. Jeg kom ikke inn på den linken. Er så irritert nå og redd jeg sitter med feil diagnose, det er jo ikke sikkert jeg har noe av det jeg har fått. De må jo utrede folk skikkelig og ikke bare synse. Kom inn på linken nå, vet ikke om jeg har noe av det der. Jeg er så usikker og når til og med psykiateren er usikker? Er det rart? Synes ikke det er rart at du blir usikker. Men det som er sikkert er jo har du har jo hjelp av medisinene mtp symptomene dine. Det er jo det viktigste, at du får gå på noe som hjelper deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 Glitter skrev (3 minutter siden): Synes ikke det er rart at du blir usikker. Men det som er sikkert er jo har du har jo hjelp av medisinene mtp symptomene dine. Det er jo det viktigste, at du får gå på noe som hjelper deg. Ja det er jo det vigtigste,men vil jo vite hva det er med meg og. Føler de vet ingenting. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fionys Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 stjernestøv skrev (1 time siden): Har jo aldri blitt utredet for noe her, det var når jeg var innlagt en an plass det for å få en second opinion. Teller det i det hele tatt? Jeg er så forvirret nå og sykepleieren svarer meg ikke på tross av mange meldinger. De vil vel nødig innrømme feil. Du har jo vært innlagt for ny vurdering, så jeg vil kalle det en utredning. Det er ikke sikkert at du vil få en 100% riktig diagnose, men det viktigste er at du får hjelp med dine symptomer. En annen ting som er viktig er at du følger over lang tid de tiltakene du blir anbefalt for å se om det har en positiv effekt. Du blir ikke bedre av å få en annen diagnose på papiret. Nå skal jo psykiateren din se på det så du må smøre deg med tolmodighet. Uansett så ønsker jeg deg lykke til og håper du får det bedre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 Fionys skrev (48 minutter siden): Du har jo vært innlagt for ny vurdering, så jeg vil kalle det en utredning. Det er ikke sikkert at du vil få en 100% riktig diagnose, men det viktigste er at du får hjelp med dine symptomer. En annen ting som er viktig er at du følger over lang tid de tiltakene du blir anbefalt for å se om det har en positiv effekt. Du blir ikke bedre av å få en annen diagnose på papiret. Nå skal jo psykiateren din se på det så du må smøre deg med tolmodighet. Uansett så ønsker jeg deg lykke til og håper du får det bedre. Jo takk for det. Ja det var jo en utredning jeg var på da jeg var innlagt der, men det er jo noen år siden. Her har jeg ikke blitt utredet, de bare setter diagnoser etter eget velbefinnende. Da har ikke diagnosene troverdighet i mine øyne, og jeg mener folk bør få riktig diagnose. Det har jo noe med hva legen min tenker om meg og det, de vet jo sånt på legesenteret. Det har med min verdighet og troverdighet å gjøre, det er f.eks lov å være alternativ uten at det er sykt. Men jeg vet jeg er syk men det er jo for det meste angst det går i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) stjernestøv skrev (9 minutter siden): Jo takk for det. Ja det var jo en utredning jeg var på da jeg var innlagt der, men det er jo noen år siden. Her har jeg ikke blitt utredet, de bare setter diagnoser etter eget velbefinnende. Da har ikke diagnosene troverdighet i mine øyne, og jeg mener folk bør få riktig diagnose. Det har jo noe med hva legen min tenker om meg og det, de vet jo sånt på legesenteret. Det har med min verdighet og troverdighet å gjøre, det er f.eks lov å være alternativ uten at det er sykt. Men jeg vet jeg er syk men det er jo for det meste angst det går i. Jeg forstår frustrasjonen din veldig godt. Det tok lang tid før de faktisk for alvor skjønte at jeg har bipolar framfor å legge alt inn i at jeg har borderline og en sårbar hjerne. For meg var det viktig å få rett diagnose slik at de forstod meg riktig. For jeg har hele tiden ment at mine symptomer handler om mer enn kun borderline, og det har utredninger vist også, men som de bare valgte å se vekk fra. Det skulle noen hypomanier og depresjoner til før de ble enig. Men det handler kun om dette med forståelse egentlig. Behandlingen er nå fortsatt ca det samme. Bortsett fra at jeg får litt økt hjelp/de går litt forbi borderline-behandlingen når jeg er veldig deprimert. Men ingen endring i medisiner så langt. Så det er nok ikke så dumt å få ordentlig klarhet i det hele. Bare du ikke nå begynner å avvise at du har sykdom som bør medisineres. Endret 9. mars 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 Glitter skrev (4 minutter siden): Jeg forstår frustrasjonen din veldig godt. Det tok lang tid før de faktisk for alvor skjønte at jeg har bipolar framfor å legge alt inn i at jeg har borderline og en sårbar hjerne. For meg var det viktig å få rett diagnose slik at de forstod meg riktig. For jeg har hele tiden ment at mine symptomer handler om mer enn kun borderline, og det har utredninger vist også, men som de bare valgte å se vekk fra. Det skulle noen hypomanier og depresjoner til før de ble enig. Men det handler kun om dette med forståelse egentlig. Behandlingen er nå fortsatt ca det samme. Bortsett fra at jeg får litt økt hjelp/de går litt forbi borderline-behandlingen når jeg er veldig deprimert. Men ingen endring i medisiner så langt. Så det er nok ikke så dumt å få ordentlig klarhet i det hele. Bare du ikke nå begynner å avvise at du har sykdom som bør medisineres. Ja det er frustrerende å ikke ha klarhet i diagnose og hva det er med en, og for meg er det viktig at de ser at det er angsten som er verst for meg. Føler bare de tenker jeg har levd med angst så lenge at det blir en selvfølge at jeg skal ha det, alt er ikke fint bare man tar medisiner og ikke har "psykotiske symptomer". Men nå sa han jo jeg kunne prøve med 2 mg risperdal istedet for 3 mg, skal jeg tørre det? Er jo redd det kommer mer angst da men liker ikke å være avflatet heller, kanskje det holder med 2 mg? Kanskje jeg får mer følelser av det? Er jo redd jeg skal få corona også hvis jeg blir dårligere, men det er jo anbefaling fra psykiater det her? Jeg tror ikke jeg har schizoaffektiv bare. Vet ikke om jeg har psykoselidelse eller om det er noe annet, men får se hva denne psykiateren konkluderer med da. Jeg tror jo jeg trenger medisiner nå, var jo så dårlig i sommer. Kommer ikke helt over det og er redd det skal bli sånn igjen og da var ikke 2 mg risperdal nok. Var jo oppe i 5 mg og nå skal jeg ned til 2 mg, er litt redd for det jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 Uten særlig greie på eller erfaring med dette, forstår jeg ikke helt at det er så viktig å vite nøyaktig hvilken diagnose man har. Det er tydelig disse går litt over i hverandre, og det viktigste må jo være å finne medisiner som hjelper. Så vidt jeg har forstått, er ikke nøyaktig diagnose noe kriterium for å finne gode medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liviane Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 Ekstra skrev (2 minutter siden): Uten særlig greie på eller erfaring med dette, forstår jeg ikke helt at det er så viktig å vite nøyaktig hvilken diagnose man har. Det er tydelig disse går litt over i hverandre, og det viktigste må jo være å finne medisiner som hjelper. Så vidt jeg har forstått, er ikke nøyaktig diagnose noe kriterium for å finne gode medisiner. Forstår hva du mener. Samtidig er det forståelig at man vil ha en korrekt diagnose. Det kan være grobunn for mye grubling hvis man ikke vet hva man feiler, ikke så ulikt hvordan det er i somatikken vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 Liviane skrev (1 minutt siden): Forstår hva du mener. Samtidig er det forståelig at man vil ha en korrekt diagnose. Det kan være grobunn for mye grubling hvis man ikke vet hva man feiler, ikke så ulikt hvordan det er i somatikken vil jeg tro. Jeg synes det er naturlig at helsevesenet begrenser ressursbruk for å finne ut av nøyaktig diagnose om behandlingen er rimelig klar. Det være seg somatisk eller psykisk sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liviane Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) Ekstra skrev (11 minutter siden): Jeg synes det er naturlig at helsevesenet begrenser ressursbruk for å finne ut av nøyaktig diagnose om behandlingen er rimelig klar. Det være seg somatisk eller psykisk sykdom. Nja, vet ikke om jeg er helt enig i det. Jeg hadde f.eks ikke blitt særlig beroliget om en hjertespesialist sa til meg at jeg hadde en hjertelidelse, men at det ikke var så nøye å vite hvilken. Eller at jeg hadde kreft, men at det ikke betydde noe hvilken type kreft det var, men at jeg uansett kunne få noen piller mot det. Sånt virker bare useriøst. Endret 9. mars 2022 av Liviane 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 Liviane skrev (4 minutter siden): Nja, vet ikke om jeg er helt enig i det. Jeg hadde f.eks ikke blitt særlig beroliget om en hjertespesialist sa til meg at jeg hadde en hjertelidelse, men at det ikke var så nøye å vite hvilken. Eller at jeg hadde kreft, men at det ikke betydde noe hvilken type kreft det var, men at jeg uansett kunne få noen piller mot det. Sånt virker useriøst. Noe lignende har jeg opplevd, og det gikk fint, selv om jeg kunne tenkt meg å vite mer. Det som betydde noe var at behandlingen virket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liviane Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 (endret) Ekstra skrev (10 minutter siden): Noe lignende har jeg opplevd, og det gikk fint, selv om jeg kunne tenkt meg å vite mer. Det som betydde noe var at behandlingen virket. Ja, da var du kanskje heldig med at den virket. Jeg tenker i alle fall at riktig behandling fordrer riktig diagnose. I psykiatrien er behandling også mer enn medisiner ofte. Endret 9. mars 2022 av Liviane 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 Ekstra skrev (22 minutter siden): Uten særlig greie på eller erfaring med dette, forstår jeg ikke helt at det er så viktig å vite nøyaktig hvilken diagnose man har. Det er tydelig disse går litt over i hverandre, og det viktigste må jo være å finne medisiner som hjelper. Så vidt jeg har forstått, er ikke nøyaktig diagnose noe kriterium for å finne gode medisiner. Det er viktig for meg å ha riktig diagnose, det er for lett å gi diagnoser i psykiatrien. Jeg har hatt mange diagnoser og de stemte jo ikke,vil ikke ha noe som ikke stemmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 Liviane skrev (4 minutter siden): Ja, da var du kanskje heldig med at den virket. Jeg tenker i alle fall at riktig behandling fordrer riktig diagnose. I psykiatrien er behandling også mer enn medisiner. Jeg var nok mer enn heldig, behandlingen var velfundert. Men skal ikke uttale meg mer om betydningen av rett og eksakt diagnose i psykiatrien, det vet jeg for lite om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekstra Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 stjernestøv skrev (6 minutter siden): Det er viktig for meg å ha riktig diagnose, det er for lett å gi diagnoser i psykiatrien. Jeg har hatt mange diagnoser og de stemte jo ikke,vil ikke ha noe som ikke stemmer. Skjønner det kan være frustrerende. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 stjernestøv skrev (5 timer siden): Har snakket med psykiateren nå og han sa jeg hadde en psykoselidelse men var usikker på hvilke, han skulle se litt på det. Han forklarte hva schizoaffektiv var...noe lignende bipolar, han visste ikke at jeg hadde den diagnosen. Så får se hva han kommer frem til da, har ikke hatt han så lenge. Så ja, er psykoselidelse en sykdom i seg selv? Det er vel ikke noen diagnose? Så skulle jeg prøve med 2 mg risperdal, tør jeg det? Tenk om jeg blir dårlig? Er det bare å øke igjen da? Jeg er redd! Kunne eventuelt prøve andre medisiner sa han og, men det ble visst ikke nå. Og slankemedisin skulle han se på, men det måtte fastlegen skrive ut. Han snakket og sprøyteform da, tør jeg det? Ble veldig usikker på alt nå. Skjønner godt at du vil ha riktig diagnose. Det har jeg også kjempet for. Men jeg vinner ikke den kampen. De er enige, det er bare jeg som er uenig. Det er jo flott at psykiateren er på saken. Da får du nok klarere svar senere. Ting tar tid. Når det gjelder slankemedisin i sprøyte form så klarer du det helt fint. Sprøytene er små og tynne. Du kan ikke sette dem feil. Som regel kjenner du ingenting. Det er vel saxenda det er snakk om da. Mysimba har endel psykiske bivirkninger. Jeg gikk på saxenda i 4 måneder. Kjente dessverre ingen virkning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 Fru2020 skrev (5 minutter siden): Skjønner godt at du vil ha riktig diagnose. Det har jeg også kjempet for. Men jeg vinner ikke den kampen. De er enige, det er bare jeg som er uenig. Det er jo flott at psykiateren er på saken. Da får du nok klarere svar senere. Ting tar tid. Når det gjelder slankemedisin i sprøyte form så klarer du det helt fint. Sprøytene er små og tynne. Du kan ikke sette dem feil. Som regel kjenner du ingenting. Det er vel saxenda det er snakk om da. Mysimba har endel psykiske bivirkninger. Jeg gikk på saxenda i 4 måneder. Kjente dessverre ingen virkning. Ja det er viktig med rett diagnose, har fått nok som ikke stemte og nå blir det kanskje forandret igjen. Får se hva psykiateren finner ut av, han visste jo ikke en gang at jeg hadde schizoaffektiv. Så her følger han jo ikke med. Så det er bare til å stikke den inn i magen og trykke? Syns du ikke fikk virkning på det da, det håper jeg jeg får hvis jeg tar det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 Er ikke diagnoser stigmatiserende? De legger merke til det i den somatiske delen av helsevesenet også og man blir dømt deretter, ikke tatt på alvor med det somatiske tydeligvis. Nå mener jeg noen andre enn meg da, bare kom til å tenke på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.