Glitter Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 stjernestøv skrev (13 minutter siden): Er ikke diagnoser stigmatiserende? De legger merke til det i den somatiske delen av helsevesenet også og man blir dømt deretter, ikke tatt på alvor med det somatiske tydeligvis. Nå mener jeg noen andre enn meg da, bare kom til å tenke på det. Jo det er i noen tilfeller ganske stigmatiserende. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 stjernestøv skrev (45 minutter siden): Ja det er viktig med rett diagnose, har fått nok som ikke stemte og nå blir det kanskje forandret igjen. Får se hva psykiateren finner ut av, han visste jo ikke en gang at jeg hadde schizoaffektiv. Så her følger han jo ikke med. Så det er bare til å stikke den inn i magen og trykke? Syns du ikke fikk virkning på det da, det håper jeg jeg får hvis jeg tar det. Stikk inn i mage eller lår og trykk. Enkelt og greit. stjernestøv skrev (10 minutter siden): Er ikke diagnoser stigmatiserende? De legger merke til det i den somatiske delen av helsevesenet også og man blir dømt deretter, ikke tatt på alvor med det somatiske tydeligvis. Nå mener jeg noen andre enn meg da, bare kom til å tenke på det. Diagnoser kan være verken stigmatiserende. Diskuterte det med en venninne her en dag. Det er vanskelig å si at en har en personlighetsforstyrrelse. Jeg synes det var vanskeligere å si enn når jeg "bare" hadde en depresjon. Jeg har møtt sigma i helsevesenet, spesielt når det kommer til den emosjonelt ustabile biten og kroniske suicidaliteten. Venninnen min som har schizofreni, sa at alle tror jo at hun har flere personligheter og at hun er farlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 9. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2022 Fru2020 skrev (3 minutter siden): Stikk inn i mage eller lår og trykk. Enkelt og greit. Diagnoser kan være verken stigmatiserende. Diskuterte det med en venninne her en dag. Det er vanskelig å si at en har en personlighetsforstyrrelse. Jeg synes det var vanskeligere å si enn når jeg "bare" hadde en depresjon. Jeg har møtt sigma i helsevesenet, spesielt når det kommer til den emosjonelt ustabile biten og kroniske suicidaliteten. Venninnen min som har schizofreni, sa at alle tror jo at hun har flere personligheter og at hun er farlig. Ok. Det skal jeg nok få til tror jeg. Ja det er nok ikke lett det med diagnoser, det er få som vet at jeg har psykoselidelse...ikke familie heller. Alle vet jeg sliter med angst og nerver, det er lettere å si det sånn. Hører jo hvordan de snakker om de med schizofreni f.eks. De er liksom helt galne. Men i helsevesenet kan de jo se diagnosen og journalen i helse norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 stjernestøv skrev (8 timer siden): Ja kan be om ny utredning og ting forandrer seg jo over tid, men spørs om jeg får ny utredning da...vet ikke. Ja man burde jo bli utredet skikkelig flere ganger. Jeg kom ikke inn på den linken. Er så irritert nå og redd jeg sitter med feil diagnose, det er jo ikke sikkert jeg har noe av det jeg har fått. De må jo utrede folk skikkelig og ikke bare synse. Kom inn på linken nå, vet ikke om jeg har noe av det der. Jeg er så usikker og når til og med psykiateren er usikker? Er det rart? Hei:-) Nå kverner du unødvendig mye, tenker jeg. Enig i med psykiateren din, - du har helt klart en psykoselidelse. Og du behandles helt korrekt for denne. Så har det vært litt ulike vurderinger som har blitt gjort ulike steder. Den nyeste grundige vurderingen konkluderte jo med schizofreni, men ditt lokale hjelpeapparat forholdt seg ikke helt til den utredningen, men beholdt gammel diagnose som var satt noen år tidligere. Ut i fra hva du forteller, så synes jeg du ivaretas veldig godt av FACT. Sykepleieren har du jo nå kjent i mange år, - mens psykiaterne kommer og går - men det høres ut som om de er vennligsinnede personer:-) Jeg synes som vanlig at du skal stole på det FACT sier og følge deres anbefalinger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 frosken skrev (28 minutter siden): Hei:-) Nå kverner du unødvendig mye, tenker jeg. Enig i med psykiateren din, - du har helt klart en psykoselidelse. Og du behandles helt korrekt for denne. Så har det vært litt ulike vurderinger som har blitt gjort ulike steder. Den nyeste grundige vurderingen konkluderte jo med schizofreni, men ditt lokale hjelpeapparat forholdt seg ikke helt til den utredningen, men beholdt gammel diagnose som var satt noen år tidligere. Ut i fra hva du forteller, så synes jeg du ivaretas veldig godt av FACT. Sykepleieren har du jo nå kjent i mange år, - mens psykiaterne kommer og går - men det høres ut som om de er vennligsinnede personer:-) Jeg synes som vanlig at du skal stole på det FACT sier og følge deres anbefalinger. Du frisken du som som er så klok. Hvordan overbevise at man er frisk?? Håper du et godt svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 9. mars 2022 Del Skrevet 9. mars 2022 hipohopp2022 skrev (Akkurat nå): Du frisken du som som er så klok. Hvordan overbevise at man er frisk?? Håper du et godt svar. Frosken*** 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 10. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2022 frosken skrev (10 timer siden): Hei:-) Nå kverner du unødvendig mye, tenker jeg. Enig i med psykiateren din, - du har helt klart en psykoselidelse. Og du behandles helt korrekt for denne. Så har det vært litt ulike vurderinger som har blitt gjort ulike steder. Den nyeste grundige vurderingen konkluderte jo med schizofreni, men ditt lokale hjelpeapparat forholdt seg ikke helt til den utredningen, men beholdt gammel diagnose som var satt noen år tidligere. Ut i fra hva du forteller, så synes jeg du ivaretas veldig godt av FACT. Sykepleieren har du jo nå kjent i mange år, - mens psykiaterne kommer og går - men det høres ut som om de er vennligsinnede personer:-) Jeg synes som vanlig at du skal stole på det FACT sier og følge deres anbefalinger. Hei Ja det ble mye kverning nå. Bare det at de hadde satt schizofreni her og i 2006 så ble det plutselig schizoaffektiv uten at jeg visste det, det syns jeg var rart. Men det var ikke fact som har satt diagnoser så jeg lurer jo på hva de mener, de har jo vært inni bildet siden 2014. Psykoselidelse blir litt diffust for meg, men jeg er jo rett behandlet ja. Jo jeg er fordøyd med de i fact og de er greie de, det er ikke det. Jeg har ikke noe i mot dem Jeg hører jo på dem, han skulle jo se på dette med diagnose nå så er glad for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 stjernestøv skrev (16 minutter siden): Hei Ja det ble mye kverning nå. Bare det at de hadde satt schizofreni her og i 2006 så ble det plutselig schizoaffektiv uten at jeg visste det, det syns jeg var rart. Men det var ikke fact som har satt diagnoser så jeg lurer jo på hva de mener, de har jo vært inni bildet siden 2014. Psykoselidelse blir litt diffust for meg, men jeg er jo rett behandlet ja. Jo jeg er fordøyd med de i fact og de er greie de, det er ikke det. Jeg har ikke noe i mot dem Jeg hører jo på dem, han skulle jo se på dette med diagnose nå så er glad for det. Du skriver at du fikk en utredning av diagnose da du var innlagt, hva besto denne utredningen av ? Her er min utredning for schizofreni fra begynnelsen av 2000 tallet,vis du vil ha noe å sammenlignemed ,da jeg fikk en grundig utredning. . Først misstanke om schizofreni etter flere innleggelser og poliklinisk oppfølging. Det førte til poliklinisk utredning der psykiater gikk igjennom en mengde spørsmål ,det tok tre dager. Så var jeg innlagt i 6 uker ,skrev meg ut selv etter disse 6 ukene da jeg var lei av å være der, så jeg vet ikke hvor lenge det egentlig var planlagt at jeg skulle bli. Men iløpet av disse 6 ukene var det samtale med psykiater hver ukedag.Det var flere forskjellige psykiatere og psykologer innom i disse ukene, også en professor i psykiatri , med forskning på schizofreni. Det ble også tatt CT av hodet og EEG av hjernen, uten funn. Blodprøver ble også tatt. Diagnosen ble paranoid schizofreni. Jeg personlig er ikke opptatt av diagnoser, det er tross alt symptomer som behandles. Men jeg synes du skal ha krav på en riktig diagnose, spesielt på alvorlige diagnoser som medfører mye stigmatisering. Anonymkode: 6376b...c5d 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 10. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du skriver at du fikk en utredning av diagnose da du var innlagt, hva besto denne utredningen av ? Her er min utredning for schizofreni fra begynnelsen av 2000 tallet,vis du vil ha noe å sammenlignemed ,da jeg fikk en grundig utredning. . Først misstanke om schizofreni etter flere innleggelser og poliklinisk oppfølging. Det førte til poliklinisk utredning der psykiater gikk igjennom en mengde spørsmål ,det tok tre dager. Så var jeg innlagt i 6 uker ,skrev meg ut selv etter disse 6 ukene da jeg var lei av å være der, så jeg vet ikke hvor lenge det egentlig var planlagt at jeg skulle bli. Men iløpet av disse 6 ukene var det samtale med psykiater hver ukedag.Det var flere forskjellige psykiatere og psykologer innom i disse ukene, også en professor i psykiatri , med forskning på schizofreni. Det ble også tatt CT av hodet og EEG av hjernen, uten funn. Blodprøver ble også tatt. Diagnosen ble paranoid schizofreni. Jeg personlig er ikke opptatt av diagnoser, det er tross alt symptomer som behandles. Men jeg synes du skal ha krav på en riktig diagnose, spesielt på alvorlige diagnoser som medfører mye stigmatisering. Anonymkode: 6376b...c5d Jeg var innlagt i noen uker på en psykosepost og der ble det masse skjemaer jeg måtte svare på, diagnostisk intervju heter det vel. Der var det jeg fikk skikkelig utredning, ellers har jeg ikke vært med på noe sånt. De sa han hadde rett han psykologen som hadde gitt meg samme diagnose noen år før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 stjernestøv skrev (13 minutter siden): Jeg var innlagt i noen uker på en psykosepost og der ble det masse skjemaer jeg måtte svare på, diagnostisk intervju heter det vel. Der var det jeg fikk skikkelig utredning, ellers har jeg ikke vært med på noe sånt. De sa han hadde rett han psykologen som hadde gitt meg samme diagnose noen år før. Jeg kan også huske at jeg fikk utdelt skjemaer med veldig mange spørsmål en gang, men husker ikke lenger hva det var for. Det var spørsmål jeg krysset av på mener jeg å svare. Det er ikke det samme som den utredningen jeg gikk igjennom med psykiater som jeg skrev om i innlegget. Men det høres ut som om du selv mener at utredningen var god ,så det er bra da. Men vis du nå er i tvil om hvilken diagnose du har ,så er det lurt å sjekke det opp. Anonymkode: 6376b...c5d 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 10. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan også huske at jeg fikk utdelt skjemaer med veldig mange spørsmål en gang, men husker ikke lenger hva det var for. Det var spørsmål jeg krysset av på mener jeg å svare. Det er ikke det samme som den utredningen jeg gikk igjennom med psykiater som jeg skrev om i innlegget. Men det høres ut som om du selv mener at utredningen var god ,så det er bra da. Men vis du nå er i tvil om hvilken diagnose du har ,så er det lurt å sjekke det opp. Anonymkode: 6376b...c5d Jeg fylte ikke ut noe men ble spurt masse spørsmål, så det var de som krysset av. Husker ikke hva de ulike testene heter jeg heller, men det var en del. Ja jeg er jo i tvil når ikke psykiateren visste at jeg hadde schizoaffektiv, får se hva han finner ut av nå da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worriesome Plenty 2 Skrevet 10. mars 2022 Del Skrevet 10. mars 2022 jeg har også hatt schizotyp diagnose som du skrev om at du hadde hatt. Den utvikler seg ganske ofte til schizofreni. Det er en schizofrenispektrum lidelse. Så det tyder jo at du i alle fall har noe i schizo gata, i og med at du har hatt tre forskjellige diagnoser som begynner med schizo... Det er veldig mange måter man kan ha schizofreni på, veldig mange. Dessuten er man ikke en gang sikker på at all schizofreni er en type sykdom, men heller ett syndrom av ulike ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 10. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2022 Worriesome Plenty 2 skrev (30 minutter siden): jeg har også hatt schizotyp diagnose som du skrev om at du hadde hatt. Den utvikler seg ganske ofte til schizofreni. Det er en schizofrenispektrum lidelse. Så det tyder jo at du i alle fall har noe i schizo gata, i og med at du har hatt tre forskjellige diagnoser som begynner med schizo... Det er veldig mange måter man kan ha schizofreni på, veldig mange. Dessuten er man ikke en gang sikker på at all schizofreni er en type sykdom, men heller ett syndrom av ulike ting. Ok, ja det er vel noe schizo kanskje. Ja det er vel ulikt hos alle med schizo sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 14. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2022 Psykiateren har ikke skrevet et ord i journalen at han skulle se på diagnose så han lyger Er ikke til å stole på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) stjernestøv skrev (18 minutter siden): Psykiateren har ikke skrevet et ord i journalen at han skulle se på diagnose så han lyger Er ikke til å stole på! Selv om han ikke har skrevet at han har tenkt å se på det, så betyr det ikke at han lyver. Han blir vel heller å evt skrive når han har sett på det og gjort seg opp en mening? Endret 14. mars 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 stjernestøv skrev (16 minutter siden): Psykiateren har ikke skrevet et ord i journalen at han skulle se på diagnose så han lyger Er ikke til å stole på! Nå kan det hende at han ikke lyver men rett og slett har glemt det. Hva inngår i å "se på diagnosen " ? Skal han gjennomgå journalen din ,eller er det en ny utredning han ser for seg? Anonymkode: 6376b...c5d 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 14. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2022 Glitter skrev (3 minutter siden): Selv om han ikke har skrevet at han har tenkt å se på det, så betyr det ikke at han lyver. Han blir vel heller å evt skrive når han har sett på det og gjort seg opp en mening? Tror ikke han har tenkt å se på det, det er bare løgn. De tar visst ikke det jeg sier på alvor virker det som. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 14. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå kan det hende at han ikke lyver men rett og slett har glemt det. Hva inngår i å "se på diagnosen " ? Skal han gjennomgå journalen din ,eller er det en ny utredning han ser for seg? Anonymkode: 6376b...c5d Jeg vet ikke, han bare sa han skulle se på det. Det har han ikke gjort og burde ikke glemme noe som er så viktig for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 stjernestøv skrev (15 minutter siden): Tror ikke han har tenkt å se på det, det er bare løgn. De tar visst ikke det jeg sier på alvor virker det som. Jeg tviler på at han har løyet til deg. Hvorfor skulle han det? Du kan jo ringe han og spørre hva han tenker om diagnosen, om han har sett på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 14. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2022 Glitter skrev (3 minutter siden): Jeg tviler på at han har løyet til deg. Hvorfor skulle han det? Du kan jo ringe han og spørre hva han tenker om diagnosen, om han har sett på det. For å roe meg ned? Ja kunne jo ha gjort det men er så vanskelig å ta på telefonen, hørte han så dårlig sist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.