Gå til innhold

Bufferkonto

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en månedlig inntekt på 50 000 for skatt. Skal nå kjøpe meg leilighet. Er veldig usikker på hvor mye av min egenkapital jeg skal bruke.

Hvor mye ville du hatt på bufferkonto i min situasjon?

Anonymkode: 1e73b...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en månedlig inntekt på 50 000 for skatt. Skal nå kjøpe meg leilighet. Er veldig usikker på hvor mye av min egenkapital jeg skal bruke.

En bør ha 50 000 på buffer 

Anonymkode: c35f8...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en mer relevant pekepinn er hva man har i kostnader enn inntekter. Og i tillegg hvor eksponert man er for kostnader. Har du f.eks bil, enebolig med oppussingsbehov, osv. er du mer eksponert for kostnader (at bilen må på verksted eller at huset får store uventede kostnader) enn om man har en liten ny leilighet og ikke har bil.

Med så få opplysninger er det vanskelig å gi et kvalifisert svar. Men 100.000 kroner ville jeg nok generelt beholdt som en buffer (ca 3 netto månedslønner). 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En bør ha 50 000 på buffer 

Anonymkode: c35f8...53c

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Jeg mener at en mer relevant pekepinn er hva man har i kostnader enn inntekter. Og i tillegg hvor eksponert man er for kostnader. Har du f.eks bil, enebolig med oppussingsbehov, osv. er du mer eksponert for kostnader (at bilen må på verksted eller at huset får store uventede kostnader) enn om man har en liten ny leilighet og ikke har bil.

Med så få opplysninger er det vanskelig å gi et kvalifisert svar. Men 100.000 kroner ville jeg nok generelt beholdt som en buffer (ca 3 netto månedslønner). 

Jeg skal kjøpe meg leilighet. Den ene jeg ser på er gammel (2005) den andre ny. Kanskje jeg må regne en litt høyere buffer hvis jeg får kjøpt den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (På 9.3.2022 den 17.28):

Men 100.000 kroner ville jeg nok generelt beholdt som en buffer (ca 3 netto månedslønner). 

Det er ganske mye.  Jeg har godt over den summen på sparekonto nå, men jeg har tenkt å bruke en del av den senere i året.  Jeg ville heller betalt mer ned på lån enn å ha så mye på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Det kommer litt an på situasjonen ellers og. Har du bil ville jeg tatt den med i betraktning. Hørte på tv i dag at en gjennomsnittsfamilie må regne med 40 000 i økte utgifter i løpet av året. Også er det meldt om at renta blir å stige jevnt og trutt de neste årene.Trur du skal klare deg md 50000, men har du mulighet for mer er det veldig bra. Lykke til med boligkjøp og sjekk tilstandsrapport grundig før kjøp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 16.07):

For meg er det avgjørende hvor mye en må låne, dvs hvor høy gjeldsgrad en får i forhold til boligens verdi. Da jeg kjøpte boligen jeg bor i nå lånte jeg ca 55% av boligens verdi, og holdt tilbake nesten 400.000 av egenkapitalen. Gjeldsnivå ble satt ut fra inntektsnivå, og summen jeg holdt tilbake var begrunnet i at jeg var usikker på hvor mye jeg ville bruke på oppgradering av boligen (bl.a. bad) og på møbelfronten. Jeg så at jeg hadde rom til å finansiere mindre oppgraderinger, kjøp av innbo og raskere nedbetaling av lån med lønn og feriepenger, så etter å ha bodd her et år overførte jeg nesten to tredjedeler av egenkapitalen jeg holdt tilbake til fond. Det at boligen har økt i verdi og jeg har redusert lånet raskere har ført til at boligen nå er belånt med 45%.

Jeg har pr i dag rundt 200.000 i cash på diverse konti, og det syns jeg er greit nå når aksjesparingskontoen må bli stående i hvilemodus i påvente av bedre tider. Fondsporteføljen min er redusert med ca 150.000 bare siden nyttår, så det er uaktuelt å ta ut noe der på en stund. Jeg ville nok sovet godt om natten om jeg hadde 100.000 i cash også, men kjenner at jeg er fornøyd med å ha såpass masse lett tilgjengelige midler nå som det er urolige tider i det globale markedet. Jeg har hatt flere samtaler med min rådgiver i banken om hva det er lurt å gjøre, og er godt fornøyd med løsningen jeg har valgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...