AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 Jeg har som mange problemer med å sitte på avstand, og se hvordan Ukraina lider. vurderer verve meg som fremmedkriger, har ingen militær utdanning , men mange fremmedkrigere har jo ikke det. Jeg er imidlertid relativt god på å skyte, drevet aktivt med dette. Det jeg lurer på er om det fins kvinnelige fremmedkrigere alt jeg leser og ser, er om mannlige fremmedkrigere . Det er ymse grunner til at folk verver seg og drar, og ser at på et møtested i Polen er det ganske høyt alkoholinntak. Det jeg lurer på er hvor trygt det er for meg som kvinne å dra? Jeg tenker pga våpentrening at jeg kan være en god sniper. håper på seriøse svar. Anonymkode: 6d174...f8c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): hvor trygt det er for meg som kvinne å dra? Anonymkode: 6d174...f8c Mest sannsynlig blir du bare i veien om du ikke kan språk har dårlig fysikk ("alle" kvinner har dårlig fysikk) og ingen erfaring Det er 30 millioner folk der som kan språket er lokalkjent og er motiverte, hvorfor skal du ta en av deres plass? Vil du hjelpe er du nok mer til nytte ved å sende penger til militæret så de kan få råd til mer utstyr Anonymkode: e2cb3...20c 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/#findComment-4083811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 Jeg hadde en lang biltur hvor jeg hørte på fagmilitære som blant annet diskuterte dette med fremmedkrigere. De mente at det ville bety veldig lite for Ukraina rent militært. Jeg tror nok det betyr mye for moralen. De har hundretusener i reserveavdelinger og mange millioner som har avtjent verneplikt. Det er nok folk. Det de trenger er utstyr. Man skal i alle fall være skikkelig god for å ha noe å bidra med. Russland trekker inn fremmedkrigere fra Syria og Tsjetsjenia. Det er komplette avdelinger som er samkjørte og kan klare seg selv. Det blir noe annet. En helt annen sak: Ukraina kjemper for selvstendighet og demokrati. De kjemper mot diktatur. Hvis poenget var å hindre sivile lidelser ville det beste vært å overgi seg uten kamp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/#findComment-4083830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 Grendel skrev (7 minutter siden): Jeg hadde en lang biltur hvor jeg hørte på fagmilitære som blant annet diskuterte dette med fremmedkrigere. De mente at det ville bety veldig lite for Ukraina rent militært. Jeg tror nok det betyr mye for moralen. De har hundretusener i reserveavdelinger og mange millioner som har avtjent verneplikt. Det er nok folk. Det de trenger er utstyr. Man skal i alle fall være skikkelig god for å ha noe å bidra med. Russland trekker inn fremmedkrigere fra Syria og Tsjetsjenia. Det er komplette avdelinger som er samkjørte og kan klare seg selv. Det blir noe annet. En helt annen sak: Ukraina kjemper for selvstendighet og demokrati. De kjemper mot diktatur. Hvis poenget var å hindre sivile lidelser ville det beste vært å overgi seg uten kamp. Takk for godt svar. Jeg er klar over at dette er mer en moralsk støtte. Men da jeg så fremmedkrigere fra Norge , USA, Storbritannia m.fl. Nasjonaliteter, som møtt opp på er visst hotel i Polen, så handler det åpenbart om moralsk støtte. Mange reiste jo hjem igjen fordi de måtte underskrive på en kontrakt som forpliktet. Selvsagt snur man ikke og reiser hjem når man « har fått nok/ikke gidder mer», selvsagt skriver man under på en kontrakt om at her er man til the bitter end/enten man taper eller « vinner». Sånne krav er rart man reagerer på og sier vel litt om mange som liksom verver seg som fremmedkrigere sine urealistiske ideer og tanker om forpliktelse og ansvar. det som gjør at jeg spør var at det jeg så var at det var ymse grunner for å møte opp, folk uten erfaring fra krig, og folk som knapt hadde holdt i et våpen… Jeg har vært i krig, er god på å skyte med diverse våpen, er sterkere enn mange menn, men selvsagt mot en godt trent mann på 180/ 190 så er det ingen diskusjon om hvem som fysisk er sterkest…jeg har imidlertid ikke deltatt i direkte krigshandlinger, men jeg ble beskutt da jeg drev med humanitært arbeide, jeg var aldri en dag redd for å dø. Jeg har erfart at min fryktløshet har hjulpet meg frem gjennom mange bevæpnede kontrollposter, Jeg har erfaring fra krigsområder, har ingen frykt, og er en god skytter, formen er over gjennomsnittet og jeg er sterkere enn de fleste kvinner og mange menn.( med unntak av godt trente menn, de utgjør dog ikke flertallet) Likevel med tanke på den fylla jeg så utspille seg på hotellet blant fremmedkrigere som har vervet seg, så som kanskje eneste kvinne, ønsker jeg ikke ende opp med å bli gruppevoldtatt der liksom. ( virket litt som ville Texas der) Regner med det er mer disiplin på andre sider av grensa og når kontrakt underskrevet. Da er det jo kamp, og posisjonering og innordning som gjelder, men jeg har ikke funnet ut om kvinner kan verve seg. takk for seriøst svar. Jeg kan kontakte den ukrainske ambassaden, får sikkert svar der. sjekket noen nettsider Anonymkode: 6d174...f8c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/#findComment-4083836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): selvsagt skriver man under på en kontrakt om at her er man til the bitter end/enten man taper eller « vinner». Anonymkode: 6d174...f8c Har du lenke til den videon din ? AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange reiste jo hjem igjen fordi de måtte underskrive på en kontrakt som forpliktet. Selvsagt snur man ikke og reiser hjem når man « har fått nok/ikke gidder mer», selvsagt skriver man under på en kontrakt om at her er man til the bitter end/enten man taper eller « vinner». Anonymkode: 6d174...f8c Har du lest kontrakten? Er ikke alt som kommer frem i videoer alltid. Angående vilkår. AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånne krav er rart man reagerer på og sier vel litt om mange som liksom verver seg som fremmedkrigere sine urealistiske ideer og tanker om forpliktelse og ansvar. Anonymkode: 6d174...f8c Bare sånn for ordens skyld, når du er i en ukrainsk småby med 20 soldater uten mulighet til å kunne holde byen og en arme av russere kommer for å ta byen, hvordan vil du håndtere det ansvaret, vil du fortsette å kjempe å forsøke ta med deg en russer i døden, vil du forlate byen, eller overgi deg til russere ? Hvis det siste så tror jeg bytur i polen blir en ferietur i forhold altså. Anonymkode: e2cb3...20c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/#findComment-4083851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du lenke til den videon din ? Har du lest kontrakten? Er ikke alt som kommer frem i videoer alltid. Angående vilkår. Bare sånn for ordens skyld, når du er i en ukrainsk småby med 20 soldater uten mulighet til å kunne holde byen og en arme av russere kommer for å ta byen, hvordan vil du håndtere det ansvaret, vil du fortsette å kjempe å forsøke ta med deg en russer i døden, vil du forlate byen, eller overgi deg til russere ? Hvis det siste så tror jeg bytur i polen blir en ferietur i forhold altså. Anonymkode: e2cb3...20c Nei husker ikke og har ikke akkurat nå tid å finne video, tror den lå på vg….sikkert lett å finne og i hvert fall i en artikkel i vg stod det, men som du er inne på, ikke alt som er « sant», men i følge vg artikkel valgte mange å dra hjem fordi mange ble skremt av at de ikke bare kunne dra når de ville. jeg syns positivt at man inngår en kontrakt som fremmedkriger, men drar ikke når man» føler man har fått nok», man drar når oppdrag utført. ang ditt siste spørsmål, i krig vinner eller taper man, dør eller dreper, jeg ville aldri overgitt meg når mitt oppdrag er å bekjempe en fiende. ville heller skutt meg selv i hodet eller bitt i en selvmordspille, men vet ikke enda hva man blir utrustet med av våpen og andre småting. det meste må man stille med selv, bare våpen man får når man godkjent og underskrevet kontrakt. Man kan ikke forlate Ukraina før krig over, vunnet, tapt eler det ender i geriljakrig. syns forståelig! Anonymkode: 6d174...f8c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/#findComment-4083950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liviane Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): jeg syns positivt at man inngår en kontrakt som fremmedkriger, men drar ikke når man» føler man har fått nok», man drar når oppdrag utført. ang ditt siste spørsmål, i krig vinner eller taper man, dør eller dreper, jeg ville aldri overgitt meg når mitt oppdrag er å bekjempe en fiende. ville heller skutt meg selv i hodet eller bitt i en selvmordspille, men vet ikke enda hva man blir utrustet med av våpen og andre småting. Kanskje du synes dette er heroisk, jeg synes ikke det. Men værsågod, du må jo bare kjøre på hvis du har en så sterk overbevisning. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/#findComment-4083954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 11.59): Jeg har som mange problemer med å sitte på avstand, og se hvordan Ukraina lider. vurderer verve meg som fremmedkriger, har ingen militær utdanning , men mange fremmedkrigere har jo ikke det. Jeg er imidlertid relativt god på å skyte, drevet aktivt med dette. Det jeg lurer på er om det fins kvinnelige fremmedkrigere alt jeg leser og ser, er om mannlige fremmedkrigere . Det er ymse grunner til at folk verver seg og drar, og ser at på et møtested i Polen er det ganske høyt alkoholinntak. Det jeg lurer på er hvor trygt det er for meg som kvinne å dra? Jeg tenker pga våpentrening at jeg kan være en god sniper. håper på seriøse svar. Anonymkode: 6d174...f8c Har tenkt masse på dette innlegget i helga, og har vel ikke noe konkret å komme med. Men det har gjort inntrykk at du som norsk kvinne ønsker å verve deg som fremmedkriger for å hjelpe Ukraina i den situasjonen landet nå er i. Jeg kjenner ikke til hvordan dette er organisert, men jeg ville vært veldig skeptisk som kvinne å dra frivillig til Polen med sikte på aktiv tjeneste ved fronten, sammen med så mange menn som kanskje er eventyrlystne og kanskje ute av stand til å holde på normale sperrer mht respekt for kvinner. Jeg er absolutt for likestilling ved verneplikt, og tror absolutt at kvinner kan tjenestegjøre i forsvaret og kunne gjøre store nytte for seg i militære operasjoner, men i den kaotiske situasjonen som er nå, synes jeg det er veldig risikabelt å ha kvinner som fremmedkrigere. Det spørs selvsagt også på hvor gammel du er, om du har forpliktelser hjemme i Norge etc - men du kan jo uansett gjøre mye godt ved å tilby din hjelp til humanitære organisasjoner, og hjelpe til i grenseområdet med å hjelpe flyktninger - evt noe lenger inne i Ukraina, uten nødvendigvis å være helt i fronten. Å ha våpentrening og kunnskap om dette er jo absolutt en stor styrke uansett, tenker jeg. Jeg kjenner en som er på vei til Polen nå for å hjelpe med nødhjelp, men jeg kjenner ingen som har vervet seg til tjeneste ved fronten. Lykke til med det du bestemmer deg for! Fortell gjerne mer her om hva du finner ut av, og om kvinner er velkomne som fremmedkrigere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/#findComment-4084206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 påskelilje skrev (1 time siden): Har tenkt masse på dette innlegget i helga, og har vel ikke noe konkret å komme med. Men det har gjort inntrykk at du som norsk kvinne ønsker å verve deg som fremmedkriger for å hjelpe Ukraina i den situasjonen landet nå er i. Jeg kjenner ikke til hvordan dette er organisert, men jeg ville vært veldig skeptisk som kvinne å dra frivillig til Polen med sikte på aktiv tjeneste ved fronten, sammen med så mange menn som kanskje er eventyrlystne og kanskje ute av stand til å holde på normale sperrer mht respekt for kvinner. Jeg er absolutt for likestilling ved verneplikt, og tror absolutt at kvinner kan tjenestegjøre i forsvaret og kunne gjøre store nytte for seg i militære operasjoner, men i den kaotiske situasjonen som er nå, synes jeg det er veldig risikabelt å ha kvinner som fremmedkrigere. Det spørs selvsagt også på hvor gammel du er, om du har forpliktelser hjemme i Norge etc - men du kan jo uansett gjøre mye godt ved å tilby din hjelp til humanitære organisasjoner, og hjelpe til i grenseområdet med å hjelpe flyktninger - evt noe lenger inne i Ukraina, uten nødvendigvis å være helt i fronten. Å ha våpentrening og kunnskap om dette er jo absolutt en stor styrke uansett, tenker jeg. Jeg kjenner en som er på vei til Polen nå for å hjelpe med nødhjelp, men jeg kjenner ingen som har vervet seg til tjeneste ved fronten. Lykke til med det du bestemmer deg for! Fortell gjerne mer her om hva du finner ut av, og om kvinner er velkomne som fremmedkrigere! Tusen takk for fint og seriøst svar. jeg skal holde deg underrettet når og om jeg får svar på min søknad. Anonymkode: 6d174...f8c 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465615-verve-seg-som-fremmedkriger/#findComment-4084208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.