Gå til innhold

Anbefalte innlegg

påskelilje
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg skulle virkelig ønske jeg leste noter. Jeg går i kor med noen damer som kan synge stemmen sin bare ved å lese notene. Det synes jeg er veldig fasinerende. Jeg må lære av å lytte til andre/pianoet.

Å være god på noe er 30% talent og 70% hardt arbeid. En kan bli veldig god i noe uten å ha særlig talent. 

Jeg mente ikke i denne tråden å finne ut hva folk var eksepsjonelt flinke til. Bare hva de får til godt. 

Ser jeg skrev at jeg var flink til å spille piano som barn og voksen - det skulle selvfølgelig være "som barn og ungdom". Jeg tok pianotimer fra første klasse på barneskolen og ut videregående - spilte mye på konserter og var med i noen konkurranser. Pianolæreren min ville så gjerne at jeg skulle velge musikken som yrke, men det ville ikke jeg. Det hender jeg setter meg ned ved pianoet (et par ganger i året), men fingrene er så stive nå i forhold til før, de går ikke like fort over tangentene som før 😄 Men en del av stykkene sitter fremdeles i kroppen - og i alle fall i hodet!

Ja, det er fascinerende med noter - at når en kan lese dem, så "ser en" liksom musikken i hodet 🙂 Det er jo som et språk, med egne bokstaver - og når en så legger til instrument eller korstemme, får musikken en klang også. Og så blir jeg fascnert over systemet, med at alt deles inn i brøker - åttendeler, sekstendeler, at musikken går i 3/4 takt eller i 4/4 takt etc 🙂

Fortsetter under...

hipohopp2022
påskelilje skrev (8 minutter siden):

Ser jeg skrev at jeg var flink til å spille piano som barn og voksen - det skulle selvfølgelig være "som barn og ungdom". Jeg tok pianotimer fra første klasse på barneskolen og ut videregående - spilte mye på konserter og var med i noen konkurranser. Pianolæreren min ville så gjerne at jeg skulle velge musikken som yrke, men det ville ikke jeg. Det hender jeg setter meg ned ved pianoet (et par ganger i året), men fingrene er så stive nå i forhold til før, de går ikke like fort over tangentene som før 😄 Men en del av stykkene sitter fremdeles i kroppen - og i alle fall i hodet!

Ja, det er fascinerende med noter - at når en kan lese dem, så "ser en" liksom musikken i hodet 🙂 Det er jo som et språk, med egne bokstaver - og når en så legger til instrument eller korstemme, får musikken en klang også. Og så blir jeg fascnert over systemet, med at alt deles inn i brøker - åttendeler, sekstendeler, at musikken går i 3/4 takt eller i 4/4 takt etc 🙂

Kan du spille fur Elise eller moonlight sonata?🌞

påskelilje skrev (15 minutter siden):

Det er jo som et språk, med egne bokstaver

Det eneste verdensspråket som fungerer. Det er litt på linje med klokkeslett, bare mye mer avansert. Da tenker jeg på at hele verden er enige om at kl. 7 er om morgenen osv. 

Send noter til folk over hele verden som har lært å tyde dem. Uansett hva slags bakgrunn de har eller hvilket språk de snakker og skriver - hvis / når de møtes, kan de spille eller synge stykket sammen, selv om de kanskje ikke kan kommunisere på noe felles talespråk. Genialt 🎵

påskelilje
hipohopp2022 skrev (39 minutter siden):

Kan du spille fur Elise eller moonlight sonata?🌞

Ja, det kan jeg.

Spilte riktignok bare 1. satsen av Måneskinnssonaten (den rolige).

Et av mine glansnummere var en annen kjent sonate av Beethoven - Sonate Pathétique. Den første satsen der er veldig mektig - og helt fantastisk flott ❤️ 

hipohopp2022
påskelilje skrev (10 minutter siden):

Ja, det kan jeg.

Spilte riktignok bare 1. satsen av Måneskinnssonaten (den rolige).

Et av mine glansnummere var en annen kjent sonate av Beethoven - Sonate Pathétique. Den første satsen der er veldig mektig - og helt fantastisk flott ❤️ 

Fantastisk❤️ Da har eu absolutt et talent. Vanskelige låter å spille🌞

Annonse

påskelilje
laban skrev (24 minutter siden):

Den var noe av det siste jeg spilte før jeg ga meg...

Min "höjdare", som jeg spilte som 18-19 åring, var denne: (234) Aram Khachaturian - Toccata (with score) - YouTube

Hadde ikke så høyt tempo som i denne innspillingen, men den var krevende likevel. Veldig flott stykke. Veldig annerledes enn de fleste andre stykkene jeg hadde spilt tidligere.

Ellers spilte jeg bl.a. disse: 

(234) Edvard Grieg - Dance From Jölster Op. 17 n°5 (Håvard Gimse) - YouTube

(234) Turkish March Mozart - Rondo Alla Turca - YouTube

(234) Chopin: Nocturne Nr. 20 cis-Moll ∙ Lise de la Salle - YouTube

Jeg spilte også en god del sammen med andre - likte det også. Nå kjenner jeg at det kribler litt i pianofingrene mine 😄 Har jammen meg lyst til å spille litt i kveld ❤️ 

Nicklusheletida
påskelilje skrev (1 time siden):

Det er så synd at man gir seg etter å ha blitt så god. Min eldste datter sluttet da hun hun flyttet for å studere, men så bestemte hun seg for å ta det opp igjen og begynte på nytt kurs slutten av  studietiden. Jeg måtte til min store sorg selge pianoet mitt da jeg flyttet inn til kjæresten,  men vet hun spiller når hun er på besøk hos faren sin. Måneskinnssonaten var jo en av de hun spilte blandt mange andre klassiske stykker. 

Jeg savner virkelig å høre henne, men nå har hun og samboeren kjøpt seg leilighet og hun sier hun har planer om å kjøpe sitt eget piano :) Da får jeg hørt henne igjen. 

påskelilje
Nicklusheletida skrev (49 minutter siden):

Det er så synd at man gir seg etter å ha blitt så god. Min eldste datter sluttet da hun hun flyttet for å studere, men så bestemte hun seg for å ta det opp igjen og begynte på nytt kurs slutten av  studietiden. Jeg måtte til min store sorg selge pianoet mitt da jeg flyttet inn til kjæresten,  men vet hun spiller når hun er på besøk hos faren sin. Måneskinnssonaten var jo en av de hun spilte blandt mange andre klassiske stykker. 

Jeg savner virkelig å høre henne, men nå har hun og samboeren kjøpt seg leilighet og hun sier hun har planer om å kjøpe sitt eget piano :) Da får jeg hørt henne igjen. 

Jeg spilte litt det året jeg bodde i utlandet, men så kom det 5 år som student, og jeg hadde ikke tilgang til piano. Så leide vi 1,5 år før vi bygde hus, og etter å ha bodd i det nye huset ett år, kjøpte jeg piano ❤️ Dessverre ble det ikke mye spilling på meg likevel - jeg fant aldri den samme roen til øving i min nye familie som jeg hadde hatt som barn/ungdom 😞 Men - jeg trives godt med korsang - så det har blitt min store musikalske interesse nå 🙂 Har fremdeles pianoet altså, men nå blir det nesten ikke brukt. Sønnen spilte aktivt i en del år, men han var ikke så ivrig som det jeg var som barn.

Det hender forresten at jeg spiller når jeg er på besøk hos min mor! Da kommer den samme gamle roen - på "mitt" piano, i den samme stua 😄❤️ 

Jeg tror jeg heller vil si jeg er mangefasettert enn at jeg har noen spesielle talenter.

Jeg hadde en gang et visst talent for noen idretter, jeg var ganske musikalsk, sang relativt rent og var ørlite kunstnerisk. Men ikke nok til å drive det til noe i disse retningene, dessuten er talent alene langt fra nok.

AnonymBruker
Fru2020 skrev (På 13.3.2022 den 14.19):

Jo jeg kan godt si hva jeg hatt talent til. Jeg er god til å synge.

Samme her. Er god(nok) til å synge. Skal faktisk synge på en fest fire sanger i kveld, så driver og forbereder meg og varmer opp stemmen 😊

Anonymkode: 8da59...59f

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Er god(nok) til å synge. Skal faktisk synge på en fest fire sanger i kveld, så driver og forbereder meg og varmer opp stemmen 😊

Anonymkode: 8da59...59f

Så gøy. Lykke til. På torsdag skal koret mitt synge på DPS. Jeg har en solo. Gruer meg litt for det kommer så mange kjente og sangen er litt utenfor min komfortsone

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...