Glitter Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 hipohopp2022 skrev (3 minutter siden): Uff så skummelt. Bra du fikk hjelp❤️ Og nå er det din tur til å ta imot slik hjelp. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 27. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2022 Glitter skrev (8 minutter siden): Og nå er det din tur til å ta imot slik hjelp. Men glitter det er ikke helt sånn som du hadde det jeg har det. Jeg er sikker på at jeg klarer det selv, og utenom den tåpelig veiingen hos legen. Det er bortkastet tid. Er du klar over hvor fælt det er og stå der bare i undertøy? 2 ganger i uken? Har vekt selv og kunne i det minste fått sendt resultatet skriftlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 (endret) hipohopp2022 skrev (11 minutter siden): Men glitter det er ikke helt sånn som du hadde det jeg har det. Jeg er sikker på at jeg klarer det selv, og utenom den tåpelig veiingen hos legen. Det er bortkastet tid. Er du klar over hvor fælt det er og stå der bare i undertøy? 2 ganger i uken? Har vekt selv og kunne i det minste fått sendt resultatet skriftlig. Vi hadde det ikke likt nei, men det som var likt var at det var alvorlig med både det psykiske og det fysiske for meg og nå for deg. Og at ingen av oss egentlig så alvoret i det. Jeg delte det bare for å vise at selv om du har din situasjon og jeg hadde min, så kan jeg forstå enkelte ting fordi jeg har vært alvorlig preget selv. Selv om jeg på den tiden ikke hadde rukket å bli undervektig. Jeg skjønner det er kjipt, men du kan ikke veie deg selv for da kunne du like gjerne ha løyet. Legen er forpliktet til å følge det opp selv. Endret 27. mars 2022 av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 hipohopp2022 skrev (3 timer siden): Det er ikke alvorlig. Det er bare et lite problem. Vil ikke ha noe alvorlig problem. Klarer ikke tanken på det, for jeg greier meg fint. Helt selv. Beklager at det gjorde deg opprørt. Nå er jeg direkte med dårlig humor, men det kan jeg i blant være. Det er ment som omsorg: Trives du som struts med hodet i sanden? Du får mer oversikt over situasjonen med hodet litt over jordflaten... Og flere kan hjelpe deg også da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 27. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2022 (endret) Eva Sofie skrev (9 minutter siden): Nå er jeg direkte med dårlig humor, men det kan jeg i blant være. Det er ment som omsorg: Trives du som struts med hodet i sanden? Du får mer oversikt over situasjonen med hodet litt over jordflaten... Og flere kan hjelpe deg også da. Du kan godt være direkte med meg, og helst med litt galgenhumor på toppen. Da blir jeg medgjørlig…. 😅 Trives best som struts med i sanden ja for sannheten er vond og svelge🦩 Endret 27. mars 2022 av hipohopp2022 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 hipohopp2022 skrev (2 timer siden): Men glitter det er ikke helt sånn som du hadde det jeg har det. Jeg er sikker på at jeg klarer det selv, og utenom den tåpelig veiingen hos legen. Det er bortkastet tid. Er du klar over hvor fælt det er og stå der bare i undertøy? 2 ganger i uken? Har vekt selv og kunne i det minste fått sendt resultatet skriftlig. Ingenting er bedre enn om du hadde klart det selv. Men siden du allerede har gått på noen smeller, og det å gjøre det selv har ført til at så alvorlig undervekt at legen har sett det nødt å innføre tiltak, kan jo være tegn på at du faktisk trenger hjelp. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 27. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2022 Vhanja skrev (10 minutter siden): Ingenting er bedre enn om du hadde klart det selv. Men siden du allerede har gått på noen smeller, og det å gjøre det selv har ført til at så alvorlig undervekt at legen har sett det nødt å innføre tiltak, kan jo være tegn på at du faktisk trenger hjelp. Ja….. kanskje. Det er tøft altså Og stå i dette🚣♂️Gruer meg kjempe mye til neste legetime⚠️❕❕ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 hipohopp2022 skrev (1 minutt siden): Ja….. kanskje. Det er tøft altså Og stå i dette🚣♂️Gruer meg kjempe mye til neste legetime⚠️❕❕ Det forstår jeg. Det er ikke en enkel situasjon. 🧡 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 hipohopp2022 skrev (10 timer siden): Du kan godt være direkte med meg, og helst med litt galgenhumor på toppen. Da blir jeg medgjørlig…. 😅 Trives best som struts med i sanden ja for sannheten er vond og svelge🦩 Det var godt - der kunne jeg virkelig ha tråkket i salaten, for humor kan slå an begge veier... Men ikke stå så lenge med hodet i sanden at du får pustebesvær da, er du snill... Til sist må strutsen opp og trekke luft... Det er ulempe med å være struts. Men smaker virkelig den tørre sanden bedre enn sannheten? Og jo lengre du står der med hodet i sanden, jo tettere innpå kryper den vonde og brutale sannheten innpå deg og jo mer ubehagelig blir den. Men vi alle har vært struts i en eller annen sammenheng - den som benekter det vil jeg påstå selv fremdeles er en del av fugledyret... Jeg kan være det for kortere tid av gangen fremdeles selv, men forsøker nå å ta meg sammen når noen påpeker det. Jeg vet det bare gjør ting verre på sikt. Det rammer kun meg selv - ingen andre. hipohopp2022 skrev (8 timer siden): Ja….. kanskje. Det er tøft altså Og stå i dette🚣♂️Gruer meg kjempe mye til neste legetime⚠️❕❕ Du er utrolig tøff som står i dette, men du er den eneste som kan stå i det. Vi er alle de eneste som kan ta oss ut av vår egen situasjon, uansett hva det gjelder. Enten det er alkoholmisbruk, selskading, spiseforstyrrelser, avhengighet av trening, prostitusjon, angst, depresjon, traumer, personlighetsforstyrrelser og det meste andre. Andre kan stå på sidelinjen og heie oss frem, men selv må vi løpe maratonnet selv. Ingen står og bærer oss frem på gullstol og sier "nå er du frisk og ferdig behandlet". Selv ikke etter en operasjon eller beinbrudd er det slik i dag - om du ønsker å ha et godt resultat etterpå. Ønsker deg lykke til hos legen. Hva med å si takk til ham i dag og se på han som en samarbeidspartner fremfor en fiende? Da kan det kanskje bli lettere for dere begge to... Bare et lite forsøk på å hjelpe deg gjennom situasjonen du likevel må gjennomgå Alternativet sier du jo at du ikke er interessert i. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 28. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2022 Eva Sofie skrev (7 timer siden): Det var godt - der kunne jeg virkelig ha tråkket i salaten, for humor kan slå an begge veier... Men ikke stå så lenge med hodet i sanden at du får pustebesvær da, er du snill... Til sist må strutsen opp og trekke luft... Det er ulempe med å være struts. Men smaker virkelig den tørre sanden bedre enn sannheten? Og jo lengre du står der med hodet i sanden, jo tettere innpå kryper den vonde og brutale sannheten innpå deg og jo mer ubehagelig blir den. Men vi alle har vært struts i en eller annen sammenheng - den som benekter det vil jeg påstå selv fremdeles er en del av fugledyret... Jeg kan være det for kortere tid av gangen fremdeles selv, men forsøker nå å ta meg sammen når noen påpeker det. Jeg vet det bare gjør ting verre på sikt. Det rammer kun meg selv - ingen andre. Du er utrolig tøff som står i dette, men du er den eneste som kan stå i det. Vi er alle de eneste som kan ta oss ut av vår egen situasjon, uansett hva det gjelder. Enten det er alkoholmisbruk, selskading, spiseforstyrrelser, avhengighet av trening, prostitusjon, angst, depresjon, traumer, personlighetsforstyrrelser og det meste andre. Andre kan stå på sidelinjen og heie oss frem, men selv må vi løpe maratonnet selv. Ingen står og bærer oss frem på gullstol og sier "nå er du frisk og ferdig behandlet". Selv ikke etter en operasjon eller beinbrudd er det slik i dag - om du ønsker å ha et godt resultat etterpå. Ønsker deg lykke til hos legen. Hva med å si takk til ham i dag og se på han som en samarbeidspartner fremfor en fiende? Da kan det kanskje bli lettere for dere begge to... Bare et lite forsøk på å hjelpe deg gjennom situasjonen du likevel må gjennomgå Alternativet sier du jo at du ikke er interessert i. Helt min humor så det var 10-10😆 bare likevel hardt å svare på. Lest mange ganger, og finner ingen klokt svar. Har vært struts med hode så langt ned i sanden det går, i en tid. Kan hende jeg titter opp bitte litt hvis ‘sprekkene’ har fått konsekvenser..⛔️ ‘Tryggest nedi sanden’👀 .. Vi er som katt og mus, legen og jeg. Så helt der at jeg skal TAKKE han er jeg ikke helt enda…🐝 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 28. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2022 Eva Sofie skrev (13 timer siden): Det var godt - der kunne jeg virkelig ha tråkket i salaten, for humor kan slå an begge veier... Men ikke stå så lenge med hodet i sanden at du får pustebesvær da, er du snill... Til sist må strutsen opp og trekke luft... Det er ulempe med å være struts. Men smaker virkelig den tørre sanden bedre enn sannheten? Og jo lengre du står der med hodet i sanden, jo tettere innpå kryper den vonde og brutale sannheten innpå deg og jo mer ubehagelig blir den. Men vi alle har vært struts i en eller annen sammenheng - den som benekter det vil jeg påstå selv fremdeles er en del av fugledyret... Jeg kan være det for kortere tid av gangen fremdeles selv, men forsøker nå å ta meg sammen når noen påpeker det. Jeg vet det bare gjør ting verre på sikt. Det rammer kun meg selv - ingen andre. Du er utrolig tøff som står i dette, men du er den eneste som kan stå i det. Vi er alle de eneste som kan ta oss ut av vår egen situasjon, uansett hva det gjelder. Enten det er alkoholmisbruk, selskading, spiseforstyrrelser, avhengighet av trening, prostitusjon, angst, depresjon, traumer, personlighetsforstyrrelser og det meste andre. Andre kan stå på sidelinjen og heie oss frem, men selv må vi løpe maratonnet selv. Ingen står og bærer oss frem på gullstol og sier "nå er du frisk og ferdig behandlet". Selv ikke etter en operasjon eller beinbrudd er det slik i dag - om du ønsker å ha et godt resultat etterpå. Ønsker deg lykke til hos legen. Hva med å si takk til ham i dag og se på han som en samarbeidspartner fremfor en fiende? Da kan det kanskje bli lettere for dere begge to... Bare et lite forsøk på å hjelpe deg gjennom situasjonen du likevel må gjennomgå Alternativet sier du jo at du ikke er interessert i. Hm jeg tar jo meg sammen når jeg spiller på lag om det er et problem🤓 denne har jeg tygget på i hele dag😅 i morgen er det eksamen. Da skal jeg tenke på denne meldingen fra deg🙃😅🐝 hvordan argumentere🤝🦩🍃🧘 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 hipohopp2022 skrev (På 28.3.2022 den 13.02): Helt min humor så det var 10-10😆 bare likevel hardt å svare på. Lest mange ganger, og finner ingen klokt svar. Har vært struts med hode så langt ned i sanden det går, i en tid. Kan hende jeg titter opp bitte litt hvis ‘sprekkene’ har fått konsekvenser..⛔️ ‘Tryggest nedi sanden’👀 .. Vi er som katt og mus, legen og jeg. Så helt der at jeg skal TAKKE han erjegikkhelt enda…🐝 Det er bra du vil vurdere det. Men tenk over at de fysiske konsekvensene eller følgene kan du ha pådratt deg allerede og det kan være at du ev. må leve me de(n) i lang tid selv om du skulle bli normalvektig og bli frisk fra spiseforstyrrelsen. hipohopp2022 skrev (På 28.3.2022 den 18.50): Hm jeg tar jo meg sammen når jeg spiller på lag om det er et problem🤓 denne har jeg tygget på i hele dag😅 i morgen er det eksamen. Da skal jeg tenke på denne meldingen fra deg🙃😅🐝 hvordan argumentere🤝🦩🍃🧘 Hvordan gikk det på eksamen? Kroppen og hodet ditt trenger særlig energi under så krevende tider som eksamenstid. Husker selv at da jeg var på mitt dårligste, ønsket jeg å skrive et e-konsultasjonsbrev til legen min.Til vanlig kunne det ta meg 40 minutters tid, men rundt den tiden jeg ble vurdert for innleggelse, tok det meg 5 timer å skrive et tilsvarende brev - jeg "falt stadig bort" og kunne sitte virkeløs i flere minutter av gangen uten at jeg selv var klar over det. Jeg vil tro at legen din følger deg opp med å ta blodprøver av deg jevnlig? Blodprøver forteller alltid sannheten... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 30. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2022 Eva Sofie skrev (2 minutter siden): Det er bra du vil vurdere det. Men tenk over at de fysiske konsekvensene eller følgene kan du ha pådratt deg allerede og det kan være at du ev. må leve me de(n) i lang tid selv om du skulle bli normalvektig og bli frisk fra spiseforstyrrelsen. Hvordan gikk det på eksamen? Kroppen og hodet ditt trenger særlig energi under så krevende tider som eksamenstid. Husker selv at da jeg var på mitt dårligste, ønsket jeg å skrive et e-konsultasjonsbrev til legen min.Til vanlig kunne det ta meg 40 minutters tid, men rundt den tiden jeg ble vurdert for innleggelse, tok det meg 5 timer å skrive et tilsvarende brev - jeg "falt stadig bort" og kunne sitte virkeløs i flere minutter av gangen uten at jeg selv var klar over det. Jeg vil tro at legen din følger deg opp med å ta blodprøver av deg jevnlig? Blodprøver forteller alltid sannheten... Jeg har fått et ultimatum til fredag… og Eva Sofie jeg er syk. Jeg har godtatt det. Selvom det føles uvant å skrive det. Tar blodprøver jevnlig og jeg har underskudd på en del derfor må jeg ta tilskudd. Husker ikke ‘uviktige’ ting, som hvis du sa hva du het så kunne jeg glemt det etter 2 min, men viktige ting husker jeg. Kanskje min kropp tåler mye!? Vet ikke. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 hipohopp2022 skrev (5 minutter siden): Jeg har fått et ultimatum til fredag… og Eva Sofie jeg er syk. Jeg har godtatt det. Selvom det føles uvant å skrive det. Tar blodprøver jevnlig og jeg har underskudd på en del derfor må jeg ta tilskudd. Husker ikke ‘uviktige’ ting, som hvis du sa hva du het så kunne jeg glemt det etter 2 min, men viktige ting husker jeg. Kanskje min kropp tåler mye!? Vet ikke. Gratulerer - der sa du det selv. Du er syk. Alvorlig syk. Og når du settes fremfor et ultimatum to dager frem i tid understreker det bare alvoret. Det oppleves lite greit å settes fremfor slike ultimatum, uanssett hva det gjelder av tiltak innen psykiatrien, men husk at leger innen psykiatri vil deg like vel som om du hadde kommet inn på akuttmottak etter en bilulykke og trengte en akutt operasjon eller annen medisinsk hjelp. Hadde du da protestert villt og sagt at "nei, ikke redd livet mitt!"? Nei, din kropp er ikke sterkere enn andres - hvorfor tenker du at akkurat din kropp skal være bygget av noe sterkere enn min, dine venners eller medstudenters? Jeg må fremdeles ta en liten multivitamintablett daglig, men det gjør jeg så gjerne om det er det lille ekstra som skal til. Når det har kommet dit at det går utover hjernens kapasitet og evne til hukommelse, vet du da hva som fysisk har skjedd i kroppen din? Kroppen har begynt å tære på sine egne organer i mangel av annen næring. Muskler er en ting. For at hjernen skal fungere, trenger den fett. Studier av anoreksipasienter har vist at deler av hjernen fysisk sett blir mindre av mangel på næring - men det er heldigvis reversibelt. Du er glad i å lese. Selv leste jeg boken "Sterk/svak - Håndboken om spiseforstyrrelser" av Finn Skårderud (siste utgave 2013 av hva jeg vet) hele tre ganger den sommeren jeg strevde. Har sett litt i den mens vi har hatt dialogen vår også... Mulig du vil ha utbytte av å se i deler av den? Det er mange av oss medlemmene på DOL som kan kjenne oss igjen å bli fratatt råderett over eget liv gjennom at legen sier at "nå tar jeg avgjørelsene for deg en stund". Det føles ikke greit der og da, men i etterkant kan mange av oss innse at det var det beste der og da. Jeg tenker da i hovedsak på tvangsinnleggelser og tiltak som skal gjøre at vi ikke skader oss selv eller blir psykisk sykere. Det som skjer, det skjer... 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 30. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2022 Eva Sofie skrev (1 time siden): Gratulerer - der sa du det selv. Du er syk. Alvorlig syk. Og når du settes fremfor et ultimatum to dager frem i tid understreker det bare alvoret. Det oppleves lite greit å settes fremfor slike ultimatum, uanssett hva det gjelder av tiltak innen psykiatrien, men husk at leger innen psykiatri vil deg like vel som om du hadde kommet inn på akuttmottak etter en bilulykke og trengte en akutt operasjon eller annen medisinsk hjelp. Hadde du da protestert villt og sagt at "nei, ikke redd livet mitt!"? Nei, din kropp er ikke sterkere enn andres - hvorfor tenker du at akkurat din kropp skal være bygget av noe sterkere enn min, dine venners eller medstudenters? Jeg må fremdeles ta en liten multivitamintablett daglig, men det gjør jeg så gjerne om det er det lille ekstra som skal til. Når det har kommet dit at det går utover hjernens kapasitet og evne til hukommelse, vet du da hva som fysisk har skjedd i kroppen din? Kroppen har begynt å tære på sine egne organer i mangel av annen næring. Muskler er en ting. For at hjernen skal fungere, trenger den fett. Studier av anoreksipasienter har vist at deler av hjernen fysisk sett blir mindre av mangel på næring - men det er heldigvis reversibelt. Du er glad i å lese. Selv leste jeg boken "Sterk/svak - Håndboken om spiseforstyrrelser" av Finn Skårderud (siste utgave 2013 av hva jeg vet) hele tre ganger den sommeren jeg strevde. Har sett litt i den mens vi har hatt dialogen vår også... Mulig du vil ha utbytte av å se i deler av den? Det er mange av oss medlemmene på DOL som kan kjenne oss igjen å bli fratatt råderett over eget liv gjennom at legen sier at "nå tar jeg avgjørelsene for deg en stund". Det føles ikke greit der og da, men i etterkant kan mange av oss innse at det var det beste der og da. Jeg tenker da i hovedsak på tvangsinnleggelser og tiltak som skal gjøre at vi ikke skader oss selv eller blir psykisk sykere. Det som skjer, det skjer... 🇳🇴🇳🇴… det er vanskelig å forstå at det er alvorlig, men vet du hva? Sånn vilje-messig har jeg mistet litt styrken til å kjempe mot alle nå. Jeg prøver å ‘være med’ og samarbeide. Det tror jeg er det beste akkurat nå. Lenge har jeg stått i mot og prøvd å være sterk med det (også følt) jeg har fått det delvis til. Men nå, er det best og høre etter! Det har jeg forstått. Føles på en måte litt apatisk, til situasjonen samtidig som jeg har en tro på at det vil løse seg etterhvert. Du har virkelig masse kunnskaper på dette, er du utdannet innen helse eller er du bare veldig flink med refleksjon rundt vanskelige temaer? Du har vært min motpart i denne tråden så jeg er glad vi nå kan spille på lag. Har til tider vært vanskelig og finne gode mot argumenter. Du hadde rett. Jeg har tenkt at jeg tåler alt, også min kropp. Men… ikke sikker det er tilfelle da. Det er vel derfor jeg har fått ultimatumet. Skal definitivt lese den boken. Kanskje jeg forstår meg selv også bedre, eller lærer noe?! Det føles uansett vanskelig å være i denne situasjonen.. kjenner på et preg av slitenhet nå😶🙃. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 hipohopp2022 skrev (20 timer siden): 🇳🇴🇳🇴… det er vanskelig å forstå at det er alvorlig, men vet du hva? Sånn vilje-messig har jeg mistet litt styrken til å kjempe mot alle nå. Jeg prøver å ‘være med’ og samarbeide. Det tror jeg er det beste akkurat nå. Lenge har jeg stått i mot og prøvd å være sterk med det (også følt) jeg har fått det delvis til. Men nå, er det best og høre etter! Det har jeg forstått. Føles på en måte litt apatisk, til situasjonen samtidig som jeg har en tro på at det vil løse seg etterhvert. Ofte må en vise seg svak for å vise seg sterk, som et nynorsk ordtak sier av Kristoffer Uppdal som jeg liker godt: "Han som aldri syner seg veik, syner seg aldri heilt sterk". Det å være sterk i en situasjon, er i mange tilfeller å si "jeg er sårbar, jeg er et menneske og jeg trenger (hjelp av) andre". Vi mennesker blir jo dessverre oppdratt i så altfor stor grad i denne kulturen til å skulle klare oss selv. Særlig om en har opplevd traumer, må noen lære å ta til seg omsorg, om en ikke har fått det. Det kan være en tøff prosess å skulle stole på at andre mennesker vil deg vel. Jeg jobber med det selv... hipohopp2022 skrev (20 timer siden): Du har virkelig masse kunnskaper på dette, er du utdannet innen helse eller er du bare veldig flink med refleksjon rundt vanskelige temaer? Jeg er ikke utdannet innen helse, men interesserer meg svært mye for det og leser enormt mye hver eneste dag om temaet. Samt har en sekk med egenerfart opplevelser som jeg arbeider knallhardt for å komme meg fri fra. Jeg har en liten jobb, som riktignok er med mennesker, men på et helt annet fokus enn dette. hipohopp2022 skrev (20 timer siden): Du har vært min motpart i denne tråden så jeg er glad vi nå kan spille på lag. Har til tider vært vanskelig og finne gode mot argumenter. Du hadde rett. Jeg har tenkt at jeg tåler alt, også min kropp. Men… ikke sikker det er tilfelle da. Det er vel derfor jeg har fått ultimatumet. Skal definitivt lese den boken. Kanskje jeg forstår meg selv også bedre, eller lærer noe?! Det føles uansett vanskelig å være i denne situasjonen.. kjenner på et preg av slitenhet nå😶🙃. Kanskje du kan få lov til å oppleve eller tillate deg selv å slappe litt av? La andre ta kontrollen enn deg selv en stund? Jeg tror du vil gjøre jobben for din egen del mye lettere om det ev. skulle gå mot det ultimatumet i morgen som det gjør. Jeg tror deg på at du er sliten. Både hodet og kroppen. Om du tillater deg å kjenne etter. Innerst inne... Og være ærlig mot deg selv om hva du føler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 31. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2022 Eva Sofie skrev (15 minutter siden): Ofte må en vise seg svak for å vise seg sterk, som et nynorsk ordtak sier av Kristoffer Uppdal som jeg liker godt: "Han som aldri syner seg veik, syner seg aldri heilt sterk". Det å være sterk i en situasjon, er i mange tilfeller å si "jeg er sårbar, jeg er et menneske og jeg trenger (hjelp av) andre". Vi mennesker blir jo dessverre oppdratt i så altfor stor grad i denne kulturen til å skulle klare oss selv. Særlig om en har opplevd traumer, må noen lære å ta til seg omsorg, om en ikke har fått det. Det kan være en tøff prosess å skulle stole på at andre mennesker vil deg vel. Jeg jobber med det selv... Jeg er ikke utdannet innen helse, men interesserer meg svært mye for det og leser enormt mye hver eneste dag om temaet. Samt har en sekk med egenerfart opplevelser som jeg arbeider knallhardt for å komme meg fri fra. Jeg har en liten jobb, som riktignok er med mennesker, men på et helt annet fokus enn dette. Kanskje du kan få lov til å oppleve eller tillate deg selv å slappe litt av? La andre ta kontrollen enn deg selv en stund? Jeg tror du vil gjøre jobben for din egen del mye lettere om det ev. skulle gå mot det ultimatumet i morgen som det gjør. Jeg tror deg på at du er sliten. Både hodet og kroppen. Om du tillater deg å kjenne etter. Innerst inne... Og være ærlig mot deg selv om hva du føler. Det er nesten litt synd du ikke er en terapeut eller helsepersonell fordi jeg tror du hadde passet utmerket til det. Tenk og kunne fått gått til deg, du hadde nok klart å hjelpe mange fordi du er så flink på refleksjon og konstruktiv dialog rundt kompliserte ting❤️ Ganske treffende det sitatet, føler meg igjen. Jeg synes det er vanskelig å slippe noen andre inn. Det kan bare bli bedre og gå fremover nå? Nå er det enten fremover eller med et ‘dytt’ fremover altså kun fremover…🙈 i dag skal jeg kjøpe boken du anbefalte meg om sterk/svak. Klarer sikkert å lese den ut før dagen er omme… jeg prøver hardt og enda tenke at jeg klarer å jobbe med dette uten en evt innleggelse men jeg vet ikke hva morgendagen bringer. Som du sa… det som skjer, skjer. Det er utenfor min kontroll. Håper bare jeg slipper..🪟😕 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 hipohopp2022 skrev (4 timer siden): Det er nesten litt synd du ikke er en terapeut eller helsepersonell fordi jeg tror du hadde passet utmerket til det. Tenk og kunne fått gått til deg, du hadde nok klart å hjelpe mange fordi du er så flink på refleksjon og konstruktiv dialog rundt kompliserte ting❤️ Ganske treffende det sitatet, føler meg igjen. Jeg synes det er vanskelig å slippe noen andre inn. Det kan bare bli bedre og gå fremover nå? Nå er det enten fremover eller med et ‘dytt’ fremover altså kun fremover…🙈 i dag skal jeg kjøpe boken du anbefalte meg om sterk/svak. Klarer sikkert å lese den ut før dagen er omme… jeg prøver hardt og enda tenke at jeg klarer å jobbe med dette uten en evt innleggelse men jeg vet ikke hva morgendagen bringer. Som du sa… det som skjer, skjer. Det er utenfor min kontroll. Håper bare jeg slipper..🪟😕 Så hvordan gikk det i dag hipohopp ? Anonymkode: 2a965...552 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 31. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hvordan gikk det i dag hipohopp ? Anonymkode: 2a965...552 Er det spennende med andres ulykke? 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 hipohopp2022 skrev (4 timer siden): Det er nesten litt synd du ikke er en terapeut eller helsepersonell fordi jeg tror du hadde passet utmerket til det. Tenk og kunne fått gått til deg, du hadde nok klart å hjelpe mange fordi du er så flink på refleksjon og konstruktiv dialog rundt kompliserte ting❤️ Nåja... Jeg har ikke alltid vært så konstruktiv og i blant kan jeg dukke ned i mine ukonstruktive kaninhull og bli temmelig uhensiktsmessig i tankegangen - men jeg skriver sjelden om det her på forumet... Jeg vil kanskje tro du selv kjenner til at det er lettere å veilede andre enn det er å selv følge dine egne råd Jeg har gjort og tenkt altfor mye dumt - et sted må jo erfaringene og tankene komme fra Men om man senere kan ta lærdom av tunge tanker, er det en egenverdi i de også... Det er min tankegang når jeg møter på motstand og sykdom. Men jeg er glad for at du føler at det jeg har rablet ned har vært til litt hjelp i det minste. Da er det verdt mye for min del. Her på forumet er vi alle i samme båt. Vi svarer ut ifra egen erfaring basert på realkompetanse (livskompetanse). Ingen her har lov til å opptre i rollen av noen fagperson, men om en kan noe innen et emne kan en jo bruke det som grunnlag for svaret sitt. Levd liv og den som selv har skoen på kan sitte på en annen type kompetanse enn faglig kompetanse og sammen kan de utfylle hverandre godt. Men som erfaringsformidlere, som vi er her på forumet, er det viktig å forsøke å ikke trå over sine grenser... Men å være medmenneske er aldri galt. hipohopp2022 skrev (4 timer siden): I dag skal jeg kjøpe boken du anbefalte meg om sterk/svak. Klarer sikkert å lese den ut før dagen er omme… jeg prøver hardt og enda tenke at jeg klarer å jobbe med dette uten en evt innleggelse men jeg vet ikke hva morgendagen bringer. Som du sa… det som skjer, skjer. Det er utenfor min kontroll. Håper bare jeg slipper..🪟😕 Det er bra. Finn Skårderud er en av landets fremste psykiatere på spiseforstyrrelser og har hatt den tittelen i et par tiår - om ikke lenger. Kanskje du også kan være så raus i dag å tillate kroppen og hodet ditt å hvile litt også - du trenger det. Bare en liten time? Gitt det du har fortalt, kan det være at du er flink til å ignorere kroppens signaler og behhov av kanskje flere årsaker. Jeg må hvile litt selv akkurat nå. Da er podcast en flott ting Jeg kommer til å tenke på deg i morgen. Om du vil, kan du gi en lyd om hvordan det går med deg i morgen (ev. på p.m.), men helt opp til deg selv. Ikke gjør det om du selv ikke føler for det. Det er dine helseopplysninger som strengt tatt ingen andre har noe med... 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465766-en-dum-liten-tur/page/6/#findComment-4086876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.