Gå til innhold

Hvorfor er debatten angående trans-kvinner i kvinne-idrett så kontroversiell/problematisk ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Etter at en trans kvinne vant et eller annet svømme greier i USA så ble det mye rabalder online for litt siden, dette bildet bla.a gikk viralt.

294587?crop=16_9&width=660&relax=1&signa

Prøve å lese meg opp på debatten og høre begge siders argumenter, men debatt tråden på kvinneguiden er slettet så det gjør det litt vanskelig

Motstanderne sier ting som at fordelen du får ved å trene som mann over tid og f.eks høyde fordeler ikke forsvinner helt etter mange år på hormonendrende piller, og det er derfor urettferdig ovenfor biologiske kvinner når de må konkurrere mot trans kvinner i sport

Er det noen som kan forsvare den andre siden i debatten?

Mener du (oppriktig..) at trans kvinner ikke bevarer fordeler etter kjønnsbytte? Inklusiv høydefordeler (?) Eller er du enig i at det er urettferdig men at siden kvinner er en privilegert grupper i snitt i forhold til trans kvinner som vel er en av de mest marginaliserte gruppene så bør trans kvinners behov prioriteres i en "konflikt", er det det som er greia? Eller er det andre grunner til at en bør være for?

Hva mener dere om saken?

Kjør debatt !

Anonymkode: 2168e...03b

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du selv?

Anonymkode: b00c9...5cd

Er litt på gjerdet, synes de "mot" virker mer oppriktige i deres argumenter, "for" gruppen virker ofte ty til løgner de kan f.eks si at det ikke er noen fordeler (gjerne også med å henvise til en studie som ikke beviser det de tror de beviser), men da blir jeg skeptisk, altså om du er på riktig side trenger du vel ikke lyve/mislede for å "vinne" en debatt. Men jeg er definitivt åpen for at for siden kan ha rett men venter på å høre noen argumenter for den siden så får jeg vurdere. Vanskelig å gjøre seg opp en mening når en kun kjenner til en sides argumenter.

Et gyldig for-argument må begynne med "ja de har fordeler over biologiske kvinner, men X Y Z veier opp for det og derfor bør vi være for likevel". Men vanskelig å finne for-folk som strukturerer argumentene sine slikt.

Er du for? Hvis så hvorfor?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er litt på gjerdet, synes de "mot" virker mer oppriktige i deres argumenter, "for" gruppen virker ofte ty til løgner de kan f.eks si at det ikke er noen fordeler (gjerne også med å henvise til en studie som ikke beviser det de tror de beviser), men da blir jeg skeptisk, altså om du er på riktig side trenger du vel ikke lyve/mislede for å "vinne" en debatt. Men jeg er definitivt åpen for at for siden kan ha rett men venter på å høre noen argumenter for den siden så får jeg vurdere. Vanskelig å gjøre seg opp en mening når en kun kjenner til en sides argumenter.

Et gyldig for-argument må begynne med "ja de har fordeler over biologiske kvinner, men X Y Z veier opp for det og derfor bør vi være for likevel". Men vanskelig å finne for-folk som strukturerer argumentene sine slikt.

Er du for? Hvis så hvorfor?

Jeg er imot. Jeg vil ikke ha transkvinner i kvinneidrett. Jag er egentlig ikke komfortabel med at de skal gå i garderoben for kvinner heller, men det er det ikke woke å mene så det tør jeg sjeldent å si høyt. Transkvinner er ikke kvinner og kan aldri BLI ekte kvinner.

Nå blir jeg vel halshugget akkurat som på kvinneguiden men det får så være. 

AnonymBruker

Jeg er imot. Jeg vil ikke ha transkvinner i kvinneidrett. Jag er egentlig ikke komfortabel med at de skal gå i garderoben for kvinner heller, men det er det ikke woke å mene så det tør jeg sjeldent å si høyt. Transkvinner er ikke kvinner og kan aldri BLI ekte kvinner.

Nå blir jeg vel halshugget akkurat som på kvinneguiden men det får så være. 

Tror faktisk det er mange TERFer her blant de eldre kvinnene som henger her så er godt mulig du ikke blir masse-rapportert som du vil bli på kg for å si det der, men trolig kommer nok admin med hammeren og tar deg evt hele tråden uansett 😛 

Men, uansett, håper noen av de som er for kan forklare hvorfor, kjedelig med debatt hvor kun en side sier noe, da kommer en ingen vei

Noen for der ute som kan kjempe for den siden i argumentet ? 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror faktisk det er mange TERFer her blant de eldre kvinnene som henger her

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men, uansett, håper noen av de som er for kan forklare hvorfor, kjedelig med debatt hvor kun en side sier noe, da kommer en ingen vei

Jeg tror faktisk det er mange som ikke orker den debatten fordi den er så svart / hvit. Jeg er ikke nødvendigvis TERF selv om jeg mener at en som føler seg som kvinne, ikke skal kunne konkurrere i kvinneklassen i toppidrett. Jeg synes det er latterlig å påstå at en som har gjennomgått mannlig pubertet, ikke har fysiske fordeler. Mikkel Hansen mot Nora Mørch, liksom. Det er ikke ideologi, det er et anatomisk faktum. 

Det er sikkert en del gråsonetilfeller, f.eks. transkvinner som gjennomgår hormonbehandling slik at de ikke blir utvokst som menn. Så er det et forsvinnende lite antall av dem igjen, som konkurrerer i toppidrett. Jeg har problemer med å orke å mene noe særlig om dem. Hvis dette virkelig er et stort problem, bør de kanskje heller få sin egen klasse. 

Annonse

Jeg er enig med vedkommende fra olympiatoppen som nylig påpekte at det foreligger for lite forskning til at debatten kan bli saklig. Det finnes noen få internasjonale studier på transkvinners yteevne vs cismenns, og også for få sosiokulturelle studier som behandler feks ciskvinner og transkvinners opplevelse av å dele arena, garderobe og dusj etc. Som olympiatoppen pekte på, tenker jeg at debatten blir basert på synsing og følelser i mangel på kunnskap. Mitt innlegg i debatten er derfor et rungende ja til systematisk forskning på området.

Jeg forstår ikke at de vil.

Hvis en kvinne født i mannskropp tar verdensrekord i styrkeløft vil mistanken om en urettferdig fordel alltid være der.

Forskning kan øke kunnskapen, men det er mange idretter og få utøvere å forske på.

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

også for få sosiokulturelle studier som behandler feks ciskvinner og transkvinners opplevelse av å dele arena, garderobe og dusj etc

Hæææ? Hvorfor spiller det noen rolle hva folk føler om slikt? Om en studie viste at gruppe x føler ubehag nær gruppe y, mener du da at staten skal diskriminere y og plassere dem i egne garderober ? Hvor ender samfunnet med slik logikk ? Er ikke det definisjonen på rasisme ???

Kayia skrev (1 time siden):

Jeg er enig med vedkommende fra olympiatoppen som nylig påpekte at det foreligger for lite forskning til at debatten kan bli saklig.

Mitt innlegg i debatten er derfor et rungende ja til systematisk forskning på området.

Ok det var en "lur" vri på det, og bare tull 🤣.., men la oss si du har rett. Hva vil du gjøre i mellomtiden mens en "forsker" på dette , vil du utestenge dem fra kvinneidrett, eller la dem konkurrere med kvinner og hvorfor ? Valg må tas selv om "vitenskapen" angivelig er utydelig.

hipohopp2022
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke at de vil.

Hvis en kvinne født i mannskropp tar verdensrekord i styrkeløft vil mistanken om en urettferdig fordel alltid være der.

Forskning kan øke kunnskapen, men det er mange idretter og få utøvere å forske på.

Er du en kvinne eller mann? 

Annonse

AnonymBruker
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

De tar jo kvinnelige hormoner da og da er de vel kvinnelige i styrke  også? De må vel ligge på rett hormonnivå for å kunne delta i idretten? 

Nei, en som har gjennomgår mannlig pubertet vil være sterkere og fysisk overlegen en kvinne. 

stjernestøv

Nei, en som har gjennomgår mannlig pubertet vil være sterkere og fysisk overlegen en kvinne. 

Min datter som er transperson og går på hormoner sier hun er like kvinnelig som meg nå. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

De tar jo kvinnelige hormoner da og da er de vel kvinnelige i styrke  også? De må vel ligge på rett hormonnivå for å kunne delta i idretten? 

Det beste eksempelet på dette ikke er tilfelle er trans menn. Kvinnekropp med mannlige hormoner har ikke sjangs i noe som helst av sport mot biologiske menn.

Hormoner er bare en liten brikke i puslespillet, som du sikkert vet er det mere forskjeller på kvinner og menn enn bare hormoner, det er det som er så synd for trans personer de kan aldri bli det andre kjønnet biologisk fordi forskjellene er over alt i hele kroppen ikke bare hormoner som jo en kan bytte ut.

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det beste eksempelet på dette ikke er tilfelle er trans menn. Kvinnekropp med mannlige hormoner har ikke sjangs i noe som helst av sport mot biologiske menn.

Hormoner er bare en liten brikke i puslespillet, som du sikkert vet er det mere forskjeller på kvinner og menn enn bare hormoner, det er det som er så synd for trans personer de kan aldri bli det andre kjønnet biologisk fordi forskjellene er over alt i hele kroppen ikke bare hormoner som jo en kan bytte ut.

Jeg har ikke nok kunnskap om dette, men det virker jo logisk at ikke transmenn er like sterke som de som er biologiske menn. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

De tar jo kvinnelige hormoner da og da er de vel kvinnelige i styrke  også?

Så enkelt er det nok ikke når man er mye høyere og tyngre.

main-qimg-3143352ce529c3468e5a6cbe8056a1

https://nypost.com/2021/07/10/trans-women-athletes-have-unfair-advantage-over-those-born-female/

Anonymkode: 4a95d...7f8

AnonymBruker
laban skrev (8 timer siden):

Jeg har problemer med å orke å mene noe særlig om dem. Hvis dette virkelig er et stort problem, bør de kanskje heller få sin egen klasse. 

Kayia skrev (3 timer siden):

Jeg er enig med vedkommende fra olympiatoppen som nylig påpekte at det foreligger for lite forskning til at debatten kan bli saklig. Det finnes noen få internasjonale studier på transkvinners yteevne vs cismenns, og også for få sosiokulturelle studier som behandler feks ciskvinner og transkvinners opplevelse av å dele arena, garderobe og dusj etc. Som olympiatoppen pekte på, tenker jeg at debatten blir basert på synsing og følelser i mangel på kunnskap. Mitt innlegg i debatten er derfor et rungende ja til systematisk forskning på området.

Det er ganske feigt å ikke tørre mene noe som helst som dette. 😒

Det finnes egentlig bare to løsninger: La kvinenr og menn konkurre i samme klasse, eller ha en egen klasse for transfolk.

Anonymkode: 1037b...5d2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...