Gå til innhold

Har du erfaring om å bekjempe hacking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I fjor fikk jeg ett omfattende data brudd. Flere kontoer ble hacket. Og jeg klarte ikke få ryddet opp, da den låste seg helt etter ett forsøk på gjennoppretting.

Jeg kjøpte ny pc. Nå ser det ut som det skjer igjen. Her en kveld hvor jeg lå og hørte på musikk, hadde jeg 500gb i utgående data så jeg. Så jeg satte diverse innstillinger slik at det ikke skulle være mulig. Jeg dukker opp på feil lokasjoner, og får til og med en email om innlogging fra en pc som ikke er min i dag. 

Jeg har VPN og antivirus. Jeg har skannet for alt. Senest root-kits men det ble ikke funnet noe. Jeg håper virkelig jeg slipper å gjennopprette denne pc også. Ytelsesmessig virker det som den har bedret seg noe etter jeg tightet sikkerheten i antivirusprogrammet som er velrenomert. Jeg sier ikke hvilket firma, muligens sitter hackeren og leser dette også. Jeg har som vanlig byttet passord, ip-adresse osv. Det siste først i dag. Kanskje det hjalp? Jeg har brukt 2 trinns innlogging alle steder som tilbyr dette siden i fjor høst.

Anonymkode: 0b76c...1a1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I fjor fikk jeg ett omfattende data brudd. Flere kontoer ble hacket. Og jeg klarte ikke få ryddet opp, da den låste seg helt etter ett forsøk på gjennoppretting.

Jeg kjøpte ny pc. Nå ser det ut som det skjer igjen. Her en kveld hvor jeg lå og hørte på musikk, hadde jeg 500gb i utgående data så jeg. Så jeg satte diverse innstillinger slik at det ikke skulle være mulig. Jeg dukker opp på feil lokasjoner, og får til og med en email om innlogging fra en pc som ikke er min i dag. 

Jeg har VPN og antivirus. Jeg har skannet for alt. Senest root-kits men det ble ikke funnet noe. Jeg håper virkelig jeg slipper å gjennopprette denne pc også. Ytelsesmessig virker det som den har bedret seg noe etter jeg tightet sikkerheten i antivirusprogrammet som er velrenomert. Jeg sier ikke hvilket firma, muligens sitter hackeren og leser dette også. Jeg har som vanlig byttet passord, ip-adresse osv. Det siste først i dag. Kanskje det hjalp? Jeg har brukt 2 trinns innlogging alle steder som tilbyr dette siden i fjor høst.

Anonymkode: 0b76c...1a1

500gb over f.eks en måned? er ikke "mye" og "kan" forklares av normal bruk /autoppdatering av store spill på steam, 4k video etc. Uten å vite mer om din bruk kan en ikke si mye ut fra det.

Du sier at du endret IP, i dag, og fikk advarsel om innlogging "fra ny PC", i dag. Om dette skjedde etter at du "byttet IP" så kan det være det som trigget advarselen men umulig å si sikkert med så vage detaljer...

Dukker opp på feil lokasjoner, vet ikke hva du mener med det dukker opp i hva og hvorfor det skal indikere noe "hacking", kan også være at du byttet IP og dermed antar diverse programmer at du er på lokasjonen den nye IPen indikerer (?)

Du er for vag til å kunne si noe sikkert her, mulig bedre å høre med kvinneguiden kasnkje flere eksperter der ;) , men min magefølelse tilsier at det er mer paranoia enn ekte hacking av din PC eller falsk hacking (gi fra seg passord til falske websider), enn så lenge, men jeg kan ta feil.... 

Og for guds skyld aldri kjøp ny PC om din PC blir "hacket", om noe bytt harddisk om du ikke klarer å slette den. infisering av hardware som grafikkort er så sjeldent at den tanken ville jeg ikke tenkt med mindre du kjøper pc utstyr fra the dark web eller no 😅

Anonymkode: 75d96...00f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

500gb over f.eks en måned? er ikke "mye" og "kan" forklares av normal bruk /autoppdatering av store spill på steam, 4k video etc. Uten å vite mer om din bruk kan en ikke si mye ut fra det.

500GB i utgående data/upload høres ganske mye ut. Kommer an på over hvor lang tid da.

Anonymkode: 12558...96f

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

500GB i utgående data/upload høres ganske mye ut. Kommer an på over hvor lang tid da.

Anonymkode: 12558...96f

Ah så ikke at det stod utgående, det endrer en del de færreste normale folk har så mye ut over f.eks en måned. Han sa b og ikke B som jeg antar var skrivefeil (1B = 8b) men ja om det er 500 GB ut på en måned uten noen rimelig forklaring basert på hva du har installert av programmer ville jeg antatt at noen tull var installert og da ville jeg nullstilt all data på harddisken installert windows (el.l) på nytt, og byttet alle passord til alt.

Men fremover får en være mer forsiktig til hva en installerer for høres ut som mye styr. o.0

AnonymBruker

En kan jo også sjekke hvilket program det er som bruker dataen først, (på windows kan du f.eks trykke ctrl alt delete og se hvilke programmer som bruker data her og nå) , kan jo også være et vennligsinnet program som har bedt om tillatelse til å dele fildata med andre så de slipper å bruke sin egen båndbredde, og om du har godtatt det så er jo det noe en kan skru av og ikke relatert til "hacking".. Men du vet nok best selv hva du bruker datamaskinen til og hva du har godtatt, så vanskelig for oss å vite sikkert 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...