Gå til innhold

Lånt bort bil, skade

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lånt bort bilen min i 10 dager til en slektning. Jeg fikk betalt for det, noe som slektning ønsker selv. Syns det var fint å være til hjelp. Slektning var uheldig å fikk steinsprutskade på bilen. Dette er gratis å reparere, men nå ser jeg at den er sprukket og jeg må skifte ny frontrute og prisen på det er det samme som jeg fikk for lånet. HVa  ville dere gjort. Fortalt det til slektning eller la det være? Om jeg forteller det føler nok hen at jeg hinter om mer penger 

Anonymkode: fe6b8...442

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/465857-l%C3%A5nt-bort-bil-skade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liviane

Tja.. hadde det vært meg hadde jeg ikke sagt noe om det. Å reparere skaden koster deg uansett ingenting.

Om jeg har forstått deg riktig så lånte du bort bilen frivillig og uten å kreve vederlag for det. Du fikk likevel penger for å ha lånt den bort, og om de pengene nå går til å skifte frontrute så har du sånn sett ikke tapt noen ting. Slektningen din trenger ikke å vite det. For da blir det nok som du tenker selv, at hen vil føle på det og gi deg mer penger. Så jeg ville i alle fall ikke ha satt min slektning i en sånn situasjon. 

Endret av Liviane
AnonymBruker
Liviane skrev (32 minutter siden):

Tja.. hadde det vært meg hadde jeg ikke sagt noe om det. Å reparere skaden koster deg uansett ingenting.

Om jeg har forstått deg riktig så lånte du bort bilen frivillig og uten å kreve vederlag for det. Du fikk likevel penger for å ha lånt den bort, og om de pengene nå går til å skifte frontrute så har du sånn sett ikke tapt noen ting. Slektningen din trenger ikke å vite det. For da blir det nok som du tenker selv, at hen vil føle på det og gi deg mer penger. Så jeg ville i alle fall ikke ha satt min slektning i en sånn situasjon. 

Hvis en må skifte frontrute så må en betale egenandel som er på minst 2000 (sist jeg skiftet så var det den summen)

Anonymkode: 8c57d...9e1

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis en må skifte frontrute så må en betale egenandel som er på minst 2000 (sist jeg skiftet så var det den summen)

Jepp, jeg har byttet frontrute 2 ganger på 10 mnd... Men jeg tror Liviane mente at ts slipper "gratis" unna siden hun fikk betalt det for å låne bort bilen. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort selv altså.

hipohopp2022
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Jepp, jeg har byttet frontrute 2 ganger på 10 mnd... Men jeg tror Liviane mente at ts slipper "gratis" unna siden hun fikk betalt det for å låne bort bilen. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort selv altså.

Så lenge en har lånt bort bilen så kan alt skje og da må eier stå ansvarlig for det. 

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjipt det, men som bileier må en faktisk regne med å få en steinsprut av og til og betale ny frontrute om det trengs. I dette tilfellet forstod jeg det som om ts hadde fått penger, og at de kunne brukes til å dekke dette. 

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Men jeg tror Liviane mente at ts slipper "gratis" unna siden hun fikk betalt det for å låne bort bilen

Riktig forstått! :)

Annonse

hipohopp2022 skrev (12 minutter siden):

Så lenge en har lånt bort bilen så kan alt skje og da må eier stå ansvarlig for det. 

Vel, hvis jeg hadde lånt en bil og fått en skade på den så hadde jeg selvfølgelig gjort opp for meg dersom bileier hadde gjort meg oppmerksom på det! Synes ikke nødvendigvis eier skal ha utgifter med å låne bort bilen sin. Jeg hadde vært ekstremt restriktiv med hvem som hadde fått låne min bil... Hadde jeg hatt et gammel bil så hadde det ikke gjort noe, men ikke med den jeg har nå, den er min lille elskling på fire hjul. ;)

hipohopp2022
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Vel, hvis jeg hadde lånt en bil og fått en skade på den så hadde jeg selvfølgelig gjort opp for meg dersom bileier hadde gjort meg oppmerksom på det! Synes ikke nødvendigvis eier skal ha utgifter med å låne bort bilen sin. Jeg hadde vært ekstremt restriktiv med hvem som hadde fått låne min bil... Hadde jeg hatt et gammel bil så hadde det ikke gjort noe, men ikke med den jeg har nå, den er min lille elskling på fire hjul. ;)

Det er derfor en må ta en grundig vurdering for slike ting kan skje. Selvsagt viktig og vurdere gammel eller ny bil- men forsikringsmessig så tror jeg eier står ansvarlig ved skade selvom man låner bort bilen. 

hipohopp2022 skrev (2 minutter siden):

Det er derfor en må ta en grundig vurdering for slike ting kan skje. Selvsagt viktig og vurdere gammel eller ny bil- men forsikringsmessig så tror jeg eier står ansvarlig ved skade selvom man låner bort bilen. 

Så lenge det ikke er en ulykke med personskade, da kan politiet opprette sak og det blir noe annet. Men ved skade kun på bilen er det forsikringstaker som må punge ut ja, det har du rett i. 

hipohopp2022
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Så lenge det ikke er en ulykke med personskade, da kan politiet opprette sak og det blir noe annet. Men ved skade kun på bilen er det forsikringstaker som må punge ut ja, det har du rett i. 

Ja der eier står som ansvarlig. Nå tok jeg utgangspunkt i kun bilen og skade på den. 

hipohopp2022
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Så jeg er ikke så dum, faktisk ganske smart. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...