Anonym23461 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Hei, vi bor i en liten blokk og har en som bor over oss som bruker høy bass i sånn ny og ne i sånn 10 min ish. Han spiller mye ellers også og vi har prøvd å ha en dialog og det går ikke, sameiet her mener at han har lov til å spille sånn selvom det rister i hele leiligheten vår og vi ikke hører tvn en gang.. Vi vet ikke lenger hva vi skal gjøre og har vært inne på at han driver med psykisk terror ifht at han vet det er sjenerende for oss og ofte starter med full bass sånn 21.15 og holder på sånn 10 min av gangen... Noen som har forslag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkeanonymnok Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Tja, generelle ordensregler er vel at det skal være stille til 22 eller 23. Man må huske at vi alle har forskjellige grenser for hva som er et greit støynivå og jeg tenker at dersom man bor i en bolig med flere enheter - enten det er blokk, rekkehus eller leilighet i enebolig - så bør man være klar over at det kan komme støy fra andre. Jeg tror også at dersom man først hører en lyd man selv mener er støyende så vil det føles høyere enn hva det egentlig er. F.eks så er jeg selv veldig sensitiv for støy fra barn. Det gjør oppriktig vondt i ører og hode dersom barn skriker, tramper, kaster ting i gulvet og til og med til tider prater. For meg blir det som å skru volumet på fullt. Jeg forstår jo at andre ikke oppfatter barns lyder sånn men for meg er det fryktelig irriterende. Så for å svare deg; å bruke bass «i ny og ne i 10min ish» synes jeg ikke burde være et problem. Det er svært lite sannsynlig at han driver med psykisk terror. Mest sannsynlig er han bare glad i høy musikk og ønsker å spille i egen bolig. Du får evt ta opp lyden/filme at det rister i hele leiligheten ogvise til han og/eller styret. Evt skaff en desibelmåler og sjekk lydnivået når han spiller. Men i hovedsak bør man tåle en god del om man bor så tett. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/#findComment-4086569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hipohopp2022 Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Ikkeanonymnok skrev (2 minutter siden): Tja, generelle ordensregler er vel at det skal være stille til 22 eller 23. Man må huske at vi alle har forskjellige grenser for hva som er et greit støynivå og jeg tenker at dersom man bor i en bolig med flere enheter - enten det er blokk, rekkehus eller leilighet i enebolig - så bør man være klar over at det kan komme støy fra andre. Jeg tror også at dersom man først hører en lyd man selv mener er støyende så vil det føles høyere enn hva det egentlig er. F.eks så er jeg selv veldig sensitiv for støy fra barn. Det gjør oppriktig vondt i ører og hode dersom barn skriker, tramper, kaster ting i gulvet og til og med til tider prater. For meg blir det som å skru volumet på fullt. Jeg forstår jo at andre ikke oppfatter barns lyder sånn men for meg er det fryktelig irriterende. Så for å svare deg; å bruke bass «i ny og ne i 10min ish» synes jeg ikke burde være et problem. Det er svært lite sannsynlig at han driver med psykisk terror. Mest sannsynlig er han bare glad i høy musikk og ønsker å spille i egen bolig. Du får evt ta opp lyden/filme at det rister i hele leiligheten ogvise til han og/eller styret. Evt skaff en desibelmåler og sjekk lydnivået når han spiller. Men i hovedsak bør man tåle en god del om man bor så tett. Enig !! Evt får dere flytte dersom dere er så sensitive til andres støy. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/#findComment-4086571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 29. mars 2022 Del Skrevet 29. mars 2022 Anonym23461 skrev (37 minutter siden): Hei, vi bor i en liten blokk og har en som bor over oss som bruker høy bass i sånn ny og ne i sånn 10 min ish. Han spiller mye ellers også og vi har prøvd å ha en dialog og det går ikke, sameiet her mener at han har lov til å spille sånn selvom det rister i hele leiligheten vår og vi ikke hører tvn en gang.. Vi vet ikke lenger hva vi skal gjøre og har vært inne på at han driver med psykisk terror ifht at han vet det er sjenerende for oss og ofte starter med full bass sånn 21.15 og holder på sånn 10 min av gangen... Noen som har forslag? Jeg er litt enig med de som sier at om man bor i blokk så må man høre støy, men jeg mener enda mer at dersom man bor i blokk så må man da for pokker ta hensyn til naboene sine! Ellers kan man bosette seg slik at man ikke har naboer (som meg!) og spille så høyt man bare orker. Min søster hadde en nabo som din og en dag hun ble riktig lei satte hun på musikk svinhøyt. Det ble ikke spilt så høyt fra naboleiligheten flere ganger. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/#findComment-4086579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym23461 Skrevet 30. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2022 Ikkeanonymnok skrev (13 timer siden): Tja, generelle ordensregler er vel at det skal være stille til 22 eller 23. Man må huske at vi alle har forskjellige grenser for hva som er et greit støynivå og jeg tenker at dersom man bor i en bolig med flere enheter - enten det er blokk, rekkehus eller leilighet i enebolig - så bør man være klar over at det kan komme støy fra andre. Jeg tror også at dersom man først hører en lyd man selv mener er støyende så vil det føles høyere enn hva det egentlig er. F.eks så er jeg selv veldig sensitiv for støy fra barn. Det gjør oppriktig vondt i ører og hode dersom barn skriker, tramper, kaster ting i gulvet og til og med til tider prater. For meg blir det som å skru volumet på fullt. Jeg forstår jo at andre ikke oppfatter barns lyder sånn men for meg er det fryktelig irriterende. Så for å svare deg; å bruke bass «i ny og ne i 10min ish» synes jeg ikke burde være et problem. Det er svært lite sannsynlig at han driver med psykisk terror. Mest sannsynlig er han bare glad i høy musikk og ønsker å spille i egen bolig. Du får evt ta opp lyden/filme at det rister i hele leiligheten ogvise til han og/eller styret. Evt skaff en desibelmåler og sjekk lydnivået når han spiller. Men i hovedsak bør man tåle en god del om man bor så tett. Det jeg mener med 10 min, er at da er det full gruff for å irritere og ellers er det timesvis med høy bass og da mener jeg høy, du hører det helt ut ved postkassene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/#findComment-4086613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 (endret) Anonym23461 skrev (1 time siden): Det jeg mener med 10 min, er at da er det full gruff for å irritere og ellers er det timesvis med høy bass og da mener jeg høy, du hører det helt ut ved postkassene Om det ikke er mulig å få vedkommende til å forstå at dette er uholdbart så er det kanskje mulig å anmelde for ordensforstyrrelse? Ta en prat med politiet? Dette høres jo helt vanvittig ut. Hvis det er sånn at sikringsskapet henger utenfor leiligheten så er det jo fristende å skru ut sikringene hans... Endret 30. mars 2022 av Lillemus 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/#findComment-4086620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 Lillemus skrev (13 timer siden): Jeg er litt enig med de som sier at om man bor i blokk så må man høre støy, men jeg mener enda mer at dersom man bor i blokk så må man da for pokker ta hensyn til naboene sine! Ellers kan man bosette seg slik at man ikke har naboer (som meg!) og spille så høyt man bare orker. Min søster hadde en nabo som din og en dag hun ble riktig lei satte hun på musikk svinhøyt. Det ble ikke spilt så høyt fra naboleiligheten flere ganger. Ja, hensynet skal gå begge veier. Jeg hadde en nabo for et par år siden og det viste seg at h*n faktisk ikke var klar over at det var så lytt mellom leilighetene som det var (betong og rekkehus fra slutten av 1970-tallet). Der kom vi delvis til enighet en natt h*n satte på bilspill på full guffe kl. 2.00 om natten og h*n ble oppmerksom på at det ikke var godt lydisolert. Jeg snakket med h*m senere og nevnte at årsaken til at h*n hørte lite fra sine andre naboer, var jo at vi er i det daglige nokså stille av oss... Men akkurat det med støy og hva som oppfattes som støy og plagsomt, er svært subjektivt og hva man er vant til fra før har jeg forstått. Og mye handler også om at f.eks. om en forstår hvorfor en baby gråter, kan det være lettere å akseptere det. Selv liker jeg heller ikke støy fra barn, men vet at lydløse barn er skadede barn... Det var for øvrig en interessant episode om akkurat dette emnet i Samfunnspodcasten Ekko her om dagen. Selv synes jeg det er svært interessant, for jeg er selv svært lydsensitiv, men tenker at jeg kan dels takke meg selv fordi jeg i det daglige utsetter meg selv for svært lite lyd... Men den ga en del nye tanker og innspill. Her er den podcasten som ble sendt for en drøy ukes tid ang. temaet jeg synes var interessant... https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/sesong/202203/l_22294da8-45a7-4142-a94d-a845a7814257 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/#findComment-4086621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 Eva Sofie skrev (1 time siden): Men akkurat det med støy og hva som oppfattes som støy og plagsomt, er svært subjektivt og hva man er vant til fra før har jeg forstått. Og mye handler også om at f.eks. om en forstår hvorfor en baby gråter, kan det være lettere å akseptere det. Selv liker jeg heller ikke støy fra barn, men vet at lydløse barn er skadede barn... Det er sant - at det er subjektivt altså. Jeg bodde i 2. etg i en blokk da ungene var 3-7 år gamle og det hendte jo det gikk en kule varmt for å si det mildt! Litt viljesterk hun tøtta mi... Jeg tenkte mang en gang at NÅ får jeg barnevernet på døra! Under meg bodde en kjempekoselig eldre dame og hun bare smilte og sa:"Neida, bor man i blokk så må man tåle litt lyd!" Det var jo stille etter kl. 19 da og ungene var hos pappan annenhver uke så det var ikke akkurat daglig bråk og heller ikke om natten da. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/#findComment-4086624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 31. mars 2022 Del Skrevet 31. mars 2022 Lillemus skrev (17 timer siden): Det er sant - at det er subjektivt altså. Jeg bodde i 2. etg i en blokk da ungene var 3-7 år gamle og det hendte jo det gikk en kule varmt for å si det mildt! Litt viljesterk hun tøtta mi... Jeg tenkte mang en gang at NÅ får jeg barnevernet på døra! Under meg bodde en kjempekoselig eldre dame og hun bare smilte og sa:"Neida, bor man i blokk så må man tåle litt lyd!" Det var jo stille etter kl. 19 da og ungene var hos pappan annenhver uke så det var ikke akkurat daglig bråk og heller ikke om natten da. Jeg hadde vel blitt litt mer bekymret om det aldri kom lyder fra en leilighet jeg visste det bodde barn i - men barn er ulike der også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/465861-nabo-som-spiller-mye-bass-til-irritasjon/#findComment-4086784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.