Gå til innhold

Hva husker du best fra din egen russetid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker nesten ingenting bortsett fra litt fyll og noen våkennetter. Hvilke knuter tok du?

Hilsen Russ-88

Anonymkode: ebd63...490

Jeg var også russ i 88, men husker overhodet ikke hvilke knuter jeg tok. Mye fyll var det ikke og heller ikke våkenetter tror jeg, har aldri vært en fester, heller ikke i russetiden. :) Hadde smokk og kjærlighet på pinne i dusken og tannbørste etter å ha pusset trikkeskinnene med tannkost! :D 

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jeg var også russ i 88, men husker overhodet ikke hvilke knuter jeg tok. Mye fyll var det ikke og heller ikke våkenetter tror jeg, har aldri vært en fester, heller ikke i russetiden. :) Hadde smokk og kjærlighet på pinne i dusken og tannbørste etter å ha pusset trikkeskinnene med tannkost! :D 

Smokk var vel å kline med en som gikk i første klasse på videregående? :D 

ISW skrev (6 minutter siden):

Smokk var vel å kline med en som gikk i første klasse på videregående? :D 

Nei, det var det definitivt ikke for jeg hadde kjæreste på den tiden og drev absolutt ikke å klinte med noen andre. Husker ikke hva det var? Men jeg mener jeg hadde en lysegrønn smokk... 

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Nei, det var det definitivt ikke for jeg hadde kjæreste på den tiden og drev absolutt ikke å klinte med noen andre. Husker ikke hva det var? Men jeg mener jeg hadde en lysegrønn smokk... 

Det var i alle fall det da jeg var russ :D 

Men jeg var vel egentlig bare snill og grei i russetiden. 

påskelilje

Å, jeg hadde en fantastisk russetid! Vi var en stor gjeng som fant på utrolig mye gøy. Ikke noe fyll i det hele tatt, men vi hadde våkenetter (jeg prøvde meg på en trippel, men det klarte jeg ikke, sovnet etter en dobbel og sov i 14 timer 😄 ) rebusløp, bading i sjøen før 1. mai (dette var jo før det ble vanlig å bade året rundt, så vi var veldig stolte over det) overnatting hos en lærer uten at han visste det, turer, bilkjøring, spising av rare ting, forelskelser (ulykkelig for min del, men fint så lenge det varte) ++++

Annonse

Gjest Liviane

Husker de fleste av russeknutene jeg tok, men ikke alltid "bevisene/belønningene" for det. Har inntrykk av at både knuteregler, belønninger og betydningen av belønningene har variert fra sted til sted opp gjennom årene. Nå for tida leste jeg at det er Oslo-russen sine knuteregler som er de man hovedsakelig følger. Her er noen eksempler på hvilke knuter jeg tok sammen med noen russevenninner:

*Krabbe 500 m (akkurat det husker jeg ga plaster i snora)

*Bli tilsnakket/refset av politiet med overlegg for drikking på offentlig sted (tror det ga en seigmann)

*Kline en softis i trynet på en førsteklassing (Syntes i utgangspunktet det var forferdelig å gjøre det mot noen, men vi fant en som frivillig lot seg innsmøre fordi han ville ha et påskudd til å dra hjem. Husker han sa: "Ta håret mitt også, klin masse is i håret mitt!" 😂Ga ispinne i belønning, hvis jeg husker rett)

*Våkennetter (mener det ga en vanlig knute på tråden. Jeg hadde 3, husker jeg)

*Sitte i en rundkjøring (husker ikke helt hvorfor) 

*Stille seg opp i gågata og holde en minikonsert i form av å synge -med plakat om at vi var veldig fattige og trengte penger. Det var også ei av oss som spilte blind med mørke solbriller og hvit stokk for å påkalle medlidenhet fra publikum i håp om å få inn flere kroner. Tror vi fikk inn svimlende 24 kr.

Til tross for litt idioti, var jeg ellers i all hovedsak en snill russ 😇

AnonymBruker

Haha litt idioti er det jo i russetiden. Likte den med å pusse togskinnene med tannkost og den gatekonserten @Lillemus og @Liviane :D Men er det å bli refset av politiet å være så snill russ da? ;)

@påskelilje Overnatte hos en lærer uten at han visste det? Hvordan er det mulig og hva fikk du i dusken for det?

@ISW er du helt sikker på at bare var snill og grei? ;)

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha litt idioti er det jo i russetiden. Likte den med å pusse togskinnene med tannkost og den gatekonserten @Lillemus og @Liviane :D Men er det å bli refset av politiet å være så snill russ da? ;)

@påskelilje Overnatte hos en lærer uten at han visste det? Hvordan er det mulig og hva fikk du i dusken for det?

Hvis vi kan strekke "russetiden" til å gjelde hele skoleåret så er definitivt russerevyen det jeg husker aller best. Jeg jobbet bak scenen, sto altså ikke på scenen (jo, jeg hadde en replikk!), men kan fremdeles, 34 år senere, bare lukke øynene og tenke på det så er jeg tilbake i gymsalen der vi hadde revyen, hører lydene, kjenner luktene og merker stemningen - og hører jeg "Time of my life" fra Dirty Dancing (som vi brukte i et dansenummer) så er jeg rett tilbake til 1988! Oj - nå ramlet minnene fra revyen på her, gud så gøy vi hadde det! ❤️ 

Gjest Liviane
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men er det å bli refset av politiet å være så snill russ da? ;)

Vel... Russeknuter var og er vel til for å oppfylles? ;) Pleide jo ikke å gjøre dette til vanlig da, bare da vi bestemte oss for å ta den knuten. En kveld tok vi derfor med oss en ølflaske hver og gikk litt rundt i byen. Politiet patruljerte ofte om kveldene, og da vi så de kom kjørende tok vi en slurk. Som forventet stoppet de bilen, rullet ned vinduet og sa at vi måtte legge vekk de flaskene. Og vipps, da kunne vi feste seigmann (tror det var det i alle fall) i lua. ;) Egentlig ganske uskyldig hehe

Endret av Liviane
AnonymBruker
Liviane skrev (8 minutter siden):

Vel... Russeknuter var og er vel til for å oppfylles? ;) Pleide jo ikke å gjøre dette til vanlig da, bare da vi bestemte oss for å ta den knuten. En kveld tok vi derfor med oss en ølflaske hver og gikk litt rundt i byen. Politiet patruljerte ofte om kveldene, og da vi så de kom kjørende tok vi en slurk. Som forventet stoppet de bilen, rullet ned vinduet og sa at vi måtte legge vekk de flaskene. Og vipps, da kunne vi feste seigmann (tror det var det i alle fall) i lua. ;) Egentlig ganske uskyldig hehe

Skjønner ;)

Annonse

hipohopp2022
Liviane skrev (13 minutter siden):

Synes dette var veldig morsomt å lese Liviane😁 Høres ut som du hadde en super gøy russetid😎

påskelilje
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi avtalte med sønnen hans, og han sneik oss inn i et rom i kjelleren. Vi var 3-4 stykker. Og det hørte med at om morgenen skulle vi gå på kjøkkenet og be om frokost 😄 Og det fikk vi! Tror vi fikk en gaffel i lua da 🙂

Andre ting jeg husker, er krabbing gjennom gågata (plaster), kjøre 30 ganger rund og rundt i en rundkjøring (legoskilt), kjøre i 2 mil i 30 km/timen (terning), bade før 1. mai (ispinne), spise en hel pakke Hubbabubba i en skoletime (hubbabubbapapir), drikke 1 kasse brus på  x antall timer (2 eller 6 timer tror jeg, var alternativt til ølkasse - kork i lua), spise 2 liter is i en skoletime, enkel våkenatt (enkeltknute), dobbelt våkenatt (dobbelknute), overnatte i rundkjøring/trafikkøy (jeg gjorde det 2 netter - husker ikke hva vi fikk i lua da), satt oppå en bronsestatue i gågata i 1 time 🙂 

AnonymBruker
påskelilje skrev (19 minutter siden):

Vi avtalte med sønnen hans, og han sneik oss inn i et rom i kjelleren. Vi var 3-4 stykker. Og det hørte med at om morgenen skulle vi gå på kjøkkenet og be om frokost 😄 Og det fikk vi! Tror vi fikk en gaffel i lua da 🙂

Andre ting jeg husker, er krabbing gjennom gågata (plaster), kjøre 30 ganger rund og rundt i en rundkjøring (legoskilt), kjøre i 2 mil i 30 km/timen (terning), bade før 1. mai (ispinne), spise en hel pakke Hubbabubba i en skoletime (hubbabubbapapir), drikke 1 kasse brus på  x antall timer (2 eller 6 timer tror jeg, var alternativt til ølkasse - kork i lua), spise 2 liter is i en skoletime, enkel våkenatt (enkeltknute), dobbelt våkenatt (dobbelknute), overnatte i rundkjøring/trafikkøy (jeg gjorde det 2 netter - husker ikke hva vi fikk i lua da), satt oppå en bronsestatue i gågata i 1 time 🙂 

Hahaha, her var det mye artig! :D

AnonymBruker
Ekstra skrev (2 minutter siden):

Jeg husker mest festing, farting i russebilen, alkohol, flørting og våkenetter. Var jo også litt snakk om knuter, men dette fikk aldri særlig plass.

Omtrent som hos meg det da ;) Bare at jeg ikke var med på noen russebil.

Det må være at det var vi i det såkalte blårussestyret som kom opp med ideen om en ny form for russedåp. Det ble det første av flere år hvor vi fikk brannvesenet til å komme og sprute vann over oss alle i parken. :)

Jeg var ingen har fester ei heller hadde noen sterk tilhørighet, men det var jo natt til 1 mai og natt til 17 mai som var best. 

Husker vi krøyp gjennom glasshuset og bjeffet foran hundematen. Klarer ikke huske hva annet, men var jo mer. 

AnonymBruker
Glitter skrev (55 minutter siden):

Det må være at det var vi i det såkalte blårussestyret som kom opp med ideen om en ny form for russedåp. Det ble det første av flere år hvor vi fikk brannvesenet til å komme og sprute vann over oss alle i parken. :)

Jeg var ingen har fester ei heller hadde noen sterk tilhørighet, men det var jo natt til 1 mai og natt til 17 mai som var best. 

Husker vi krøyp gjennom glasshuset og bjeffet foran hundematen. Klarer ikke huske hva annet, men var jo mer. 

Artig at brannvesenet ville stille opp på det da :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...