Gå til innhold

visdomstenner


Gjest au

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært hos tannlegen på flere år før jeg dro å for noen dager siden. Denne tannlegen jeg kom til nå vil da trekke _alle_ visdomstennene mine. Hvorfor det? Hvorfor må man trekke visdomstennene? Jeg har jo ikke noe vondt og de har ikke engang kommet ut. Dene ene hadde kommet litt. Den trakk han i går. Dette brukte han en time på ettersom roten var bøyd og han sto en evighet og prøvde å trekke den rett opp. Han bøyde og røsket og dro og holdt på før han til slutt tok noen nye bilder, så at rota var bøyd, delte tanna i to og tokk den ut. Etterpå hadde jeg så vondt som jeg aldri før har hatt. Det var sterke smerter og jeg gråt hele kvalden og i dag orket jeg ikke gå på skolen. Nå har smertene dempet seg litt, men skal det være _så_ vondt. Det var ikke så vondt da han holdt på å røske, men etterpå var det helt uutholdelig. Så nå har jeg overhodet ikke lyst til å tekke de tre andre. Så jeg lurer på om de virkelig må trekkes? Hva er grunnen til at man treker visdomstenner? (Og hvorfor kommer de hvis de bare skal trekkes likevel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor spør du ikke tannlegen din om dette???

Kan du holde kjeft hvis du ikke har noe fornuftig å si?

Hadde jeg likt tannlegen 'min' hadde jeg sikkert spurt. Hadde jag hatt tid til det hadde jeg sikert spurt. hadde jeg turt hadde jeg sikkert spurt. Men han brukte så lang tid på den ene tanna at han var forsvunnet langt inn i munnen på neste pasient før jeg omtrent kom til meg selv.

Dessuten er det jo en tannlege her og spørre. Hvorfor er han her hvis man ikke kan spørre? Han må da vel vite om man alltid må trekke visdomstenner og hvis man ikke alltid må, i hvilke tilfeller man må.

Det er tydelig at du ikke vet og ikke kan hjelpe, så vennligst bare holdt kjeft eller gå og plag noen andre, men hold deg unna meg. Jeg har vondt nok som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannpleier

Kan du holde kjeft hvis du ikke har noe fornuftig å si?

Hadde jeg likt tannlegen 'min' hadde jeg sikkert spurt. Hadde jag hatt tid til det hadde jeg sikert spurt. hadde jeg turt hadde jeg sikkert spurt. Men han brukte så lang tid på den ene tanna at han var forsvunnet langt inn i munnen på neste pasient før jeg omtrent kom til meg selv.

Dessuten er det jo en tannlege her og spørre. Hvorfor er han her hvis man ikke kan spørre? Han må da vel vite om man alltid må trekke visdomstenner og hvis man ikke alltid må, i hvilke tilfeller man må.

Det er tydelig at du ikke vet og ikke kan hjelpe, så vennligst bare holdt kjeft eller gå og plag noen andre, men hold deg unna meg. Jeg har vondt nok som jeg har.

I all verden, det var da en hissig tilbakemelding... Jeg mente Ikke å krangle med deg i det hele tatt!

Det er jo helt naturlig å spørre tannlegen _hvorfor_ når man skal trekke tenner? Særlig når situasjonen er som du sier at du ikke har smerter eller andre ubehag.

Jeg beklager hvis du ikke tør å spørre tannlegen din om dette, men håper du ikke reagerer sånn overfor alle "autoriteter"..? Det er din kropp, og du har da rett til å spørre om årsaken når noen vil gjøre et inngrep!!

Når det gjelder at andre enn tannlegen svarer så vil jeg si at tannlegen selv har sagt at det er åpent for alle på forum å bidra med erfaringer og svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden, det var da en hissig tilbakemelding... Jeg mente Ikke å krangle med deg i det hele tatt!

Det er jo helt naturlig å spørre tannlegen _hvorfor_ når man skal trekke tenner? Særlig når situasjonen er som du sier at du ikke har smerter eller andre ubehag.

Jeg beklager hvis du ikke tør å spørre tannlegen din om dette, men håper du ikke reagerer sånn overfor alle "autoriteter"..? Det er din kropp, og du har da rett til å spørre om årsaken når noen vil gjøre et inngrep!!

Når det gjelder at andre enn tannlegen svarer så vil jeg si at tannlegen selv har sagt at det er åpent for alle på forum å bidra med erfaringer og svar.

Selvfølgeli er det greit at andre svarer, det var ikke det jeg reagerte på. Men det var jo ikke akurat et svar du kom med, da...

Sorry at jeg kanskje oppfattet deg annerledes enn du mente, men jeg _har_ faktisk forferdelig vondt, og derfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannpleier

Selvfølgeli er det greit at andre svarer, det var ikke det jeg reagerte på. Men det var jo ikke akurat et svar du kom med, da...

Sorry at jeg kanskje oppfattet deg annerledes enn du mente, men jeg _har_ faktisk forferdelig vondt, og derfor...

Hei:o)

Skal så godt jeg kan svare deg denne gangen. Det stemmer som Candela sier, ikke alle visdomstenner må ut. Jeg har selv alle fire.

Men det er mange årsaker til at de trekkes. Hvis dine ikke engang var kommet ordentlig fram kan det være at de har festet seg, på en måte. Dette kalles retinerte tenner.

Kanskje de ikke kommer ut fordi de vokser skjevt. De kan stå og stange mot tanna foran og lage skader på denne. (Ektopisk frembrudd)

Dette kan skyldes at det er for liten plass til dem.

En annen årsak kan være en betennelse i området rundt tanna (tannsekken). Dette kalles perikoronitt, og kan være ganske plagsomt.

Kanskje en av disse er årsaken?

Håper jeg var mer hjelpsom denne gangen! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:o)

Skal så godt jeg kan svare deg denne gangen. Det stemmer som Candela sier, ikke alle visdomstenner må ut. Jeg har selv alle fire.

Men det er mange årsaker til at de trekkes. Hvis dine ikke engang var kommet ordentlig fram kan det være at de har festet seg, på en måte. Dette kalles retinerte tenner.

Kanskje de ikke kommer ut fordi de vokser skjevt. De kan stå og stange mot tanna foran og lage skader på denne. (Ektopisk frembrudd)

Dette kan skyldes at det er for liten plass til dem.

En annen årsak kan være en betennelse i området rundt tanna (tannsekken). Dette kalles perikoronitt, og kan være ganske plagsomt.

Kanskje en av disse er årsaken?

Håper jeg var mer hjelpsom denne gangen! *S*

Ja, nå var du mye mere hjelpsom. Tusen takk :) Jeg tror jeg skal fortelle tannlegen at jeg har hatt enorme smerter etter den første tanna og spørre hvorfor han vil trekke akkurat de tre neste. Hvis jeg tør da - når jeg kommer så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Ja, nå var du mye mere hjelpsom. Tusen takk :) Jeg tror jeg skal fortelle tannlegen at jeg har hatt enorme smerter etter den første tanna og spørre hvorfor han vil trekke akkurat de tre neste. Hvis jeg tør da - når jeg kommer så langt...

Hei Au.

Jeg har hatt dataproblemer og svaret mitt kommer vel litt sent.

Visdomstenner kan gi mange problemer.

Problemer med tannkjøttsbetennelser når de bryter frem, dype hull, feilstillinger og annet.

Når man kan for vente at de ikke vil ha noen funksjon kan det være like greit å trekke dem. Dette bør likevel skje på en så skånsom måte som mulig. Når forholdene kan synes vanskelige bør tannlegen vurdere om en annen tannlege med kompetanse i kirurgiske inngrep bør utføre inngrepet.

Ellers er jeg jo enig i at dette er noe du bør ta om med tannlegen din eller at:

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med tannlege, lege eller annet

kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din

kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...