Gå til innhold

Mysimba.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Fru2020 skrev (11 timer siden):

Jeg fikk heller ikke mysimba fordi det kan føre til psykisk ustabilitet.

Saxenda kan du få hvis du har bmi 40+ eller 35+ med tilleggsykdommer. Da søker legen om fritak fra å måtte prøve mysimba først. Godkjenningen min gikk gjennom på fem minutt.

Men jeg har sagt det før. Du trenger virkelig ikke bekymre deg for sprøyten. Du kan ikke gjøre noe galt og den gjør mindre vondt enn en blodprøve. 

Spørs om jeg får mysimba da. 

Jeg har bmi på 27 og noe, får jeg det ikke da tror du? Hadde jo håpet å få det på blå resept, har jo gått ned over 20 kilo nå men føler jeg trenger ekstra drahjelp nå. Det har stoppet opp. 

Ok. Jeg kommer vel inn i det med hvordan å ta det etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Spørs om jeg får mysimba da. 

Jeg har bmi på 27 og noe, får jeg det ikke da tror du? Hadde jo håpet å få det på blå resept, har jo gått ned over 20 kilo nå men føler jeg trenger ekstra drahjelp nå. Det har stoppet opp. 

Ok. Jeg kommer vel inn i det med hvordan å ta det etter hvert. 

Jeg tviler egentlig på at du får det når du har BMI på 27.  I hvert fall ikke på blå resept. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler egentlig på at du får det når du har BMI på 27.  I hvert fall ikke på blå resept. 

Mulig jeg må betale det selv da og det blir jo dyrt :( Det er jo skuffende. Er det egentlig vits for meg å gå til legen å spør om det i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Mulig jeg må betale det selv da og det blir jo dyrt :( Det er jo skuffende. Er det egentlig vits for meg å gå til legen å spør om det i det hele tatt? 

Du må garantert betale selv. Hvis legen i det hele tatt vil skrive det ut til deg. Men det skader ikke å forsøke så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (7 minutter siden):

Du må garantert betale selv. Hvis legen i det hele tatt vil skrive det ut til deg. Men det skader ikke å forsøke så klart.

Nå ble jeg veldig i tvil her, vet ikke om jeg har råd til det. Får heller bare prøve å gå ned uten medisiner da, kutte ut de store sprekkene i helgene. Mistet litt håpet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (20 minutter siden):

Mulig jeg må betale det selv da og det blir jo dyrt :( Det er jo skuffende. Er det egentlig vits for meg å gå til legen å spør om det i det hele tatt? 

Neppe dyrere enn det røyk koster? 

Anonymkode: f0333...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neppe dyrere enn det røyk koster? 

Anonymkode: f0333...26f

Ok. Men jeg hadde håpet å få det på blå resept, men får se hva jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Spørs om jeg får mysimba da. 

Jeg har bmi på 27 og noe, får jeg det ikke da tror du? Hadde jo håpet å få det på blå resept, har jo gått ned over 20 kilo nå men føler jeg trenger ekstra drahjelp nå. Det har stoppet opp. 

Ok. Jeg kommer vel inn i det med hvordan å ta det etter hvert. 

Saxenda er skamdyrt. Lurer på om det ikke er snakk om nærmere fem tusen i måneden. 

Jeg hadde spurt legen. Det kan være at han kan ta vekten du startet på som utgangspunktet og dermed gi deg på blå resept. Det er lov å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Spørs om jeg får mysimba da. 

Jeg har bmi på 27 og noe, får jeg det ikke da tror du? Hadde jo håpet å få det på blå resept, har jo gått ned over 20 kilo nå men føler jeg trenger ekstra drahjelp nå. Det har stoppet opp. 

Ok. Jeg kommer vel inn i det med hvordan å ta det etter hvert. 

Jeg hadde en bmi på 27 da jeg begynte på lavkarbo i fjor og jeg håper virkelig ikke en lege engang hadde vurdert å gi meg slankemedisiner! Jeg var på ingen måte så tykk at det hadde vært forsvarlig. Det koster deg jo ikke mer enn egenandelen på en legetime å spørre og du kan ikke få et verre svar enn nei. :) Men vær forberedt på at legen sier nei, du er knapt nok overvektig jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Saxenda er skamdyrt. Lurer på om det ikke er snakk om nærmere fem tusen i måneden. 

Jeg hadde spurt legen. Det kan være at han kan ta vekten du startet på som utgangspunktet og dermed gi deg på blå resept. Det er lov å spørre

Ok såpass ja, jeg mistet litt håpet nå. Får se om jeg går til legen eller bare fortsetter for meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde en bmi på 27 da jeg begynte på lavkarbo i fjor og jeg håper virkelig ikke en lege engang hadde vurdert å gi meg slankemedisiner! Jeg var på ingen måte så tykk at det hadde vært forsvarlig. Det koster deg jo ikke mer enn egenandelen på en legetime å spørre og du kan ikke få et verre svar enn nei. :) Men vær forberedt på at legen sier nei, du er knapt nok overvektig jo!

Ok. Det er den magen som plager meg, alt legger jo seg der. Men kan jo prøve å gå ned videre på egenhånd, har mistet litt håpet nå. Må bare slutte å overspise enkelte dager, det er jo da jeg går opp. Ser ikke vitsen med å gå til legen når dere tror jeg får nei, har ikke råd til å betale fem tusen i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok. Det er den magen som plager meg, alt legger jo seg der. Men kan jo prøve å gå ned videre på egenhånd, har mistet litt håpet nå. Må bare slutte å overspise enkelte dager, det er jo da jeg går opp. Ser ikke vitsen med å gå til legen når dere tror jeg får nei, har ikke råd til å betale fem tusen i måneden. 

Jeg har også en bulk/valk på magen, selv med en bmi på 23,8 er magen der. Jeg skylder lett på to tette svangerskap og ødelagte magemuskler. :)  Om du hadde klart å kutte litt ned på karbohydrater så hadde det nok blitt litt bedre, du trenger ikke spise lavkarbo, men kutte ned på sukker og prøve å kutte ut de store uskeielsene du har hver uke, de gjør det ikke lettere for deg å gå ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok
Fru2020 skrev (31 minutter siden):

Saxenda er skamdyrt. Lurer på om det ikke er snakk om nærmere fem tusen i måneden. 

2700kr måneden sto det et sted jeg så. Husker ikke hvor akkurat nå. 

 

stjernestøv skrev (16 minutter siden):

Ok. Det er den magen som plager meg, alt legger jo seg der. Men kan jo prøve å gå ned videre på egenhånd, har mistet litt håpet nå. Må bare slutte å overspise enkelte dager, det er jo da jeg går opp. Ser ikke vitsen med å gå til legen når dere tror jeg får nei, har ikke råd til å betale fem tusen i måneden. 

Mysimba har nok ikke de samme kravene, kan du ikke be om det istedenfor Saxenda hvis du tror det kan hjelpe? Evt så kan det hende en ernæringsfysiolog kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Lillemus skrev (14 minutter siden):

Jeg har også en bulk/valk på magen, selv med en bmi på 23,8 er magen der. Jeg skylder lett på to tette svangerskap og ødelagte magemuskler. :)  Om du hadde klart å kutte litt ned på karbohydrater så hadde det nok blitt litt bedre, du trenger ikke spise lavkarbo, men kutte ned på sukker og prøve å kutte ut de store uskeielsene du har hver uke, de gjør det ikke lettere for deg å gå ned i vekt. 

Ja det er vel ikke så lett å bli kvitt den magen, får skylde på svangerskap jeg også da :) Skal prøve å kutte ned på karbohydrater og ikke overspise, det er nok den overspisingen som gjør at jeg ikke går videre ned. Får bare brette opp ermene og prøve så godt jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Ikkeanonymnok skrev (5 minutter siden):

2700kr måneden sto det et sted jeg så. Husker ikke hvor akkurat nå. 

 

Mysimba har nok ikke de samme kravene, kan du ikke be om det istedenfor Saxenda hvis du tror det kan hjelpe? Evt så kan det hende en ernæringsfysiolog kan hjelpe deg.

Jo kan jo høre om jeg kan få mysimba da, det er jo verdt et forsøk men jeg sliter jo psykisk. Men kan jo hende jeg får det fordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Men jeg tror jeg prøver å ta meg sammen selv, det er bare flaut å gå til legen å ikke få det. Skal virkelig ta meg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Fionys skrev (39 minutter siden):

Magefett er ikke så enkelt å bli kvitt. Fysisk aktivitet hver dag vil nok hjelpe på.

Ja jeg må nok bevege meg mer, vil begynne å gå mer turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkeanonymnok skrev (16 timer siden):

Ja, det gjør det. Var skeptisk til å sette sprøyte selv, men fikk opplæring på legekontoret første gangen og det hjalp veldig. Nå er det fast morgenrituale. Har ikke noen voldsomme (uønskede) bivirkninger heller som jeg har hørt andre kan ha. :) 

Jeg synes det er utrolig bra at det kommer flere og mindre inngripende tiltak for vektnedgang enn vektkirurgi som det kommer frem i større og større grad, om en ønsker å se i den retning, at har på lang sikt nokså mange uønskede effekter hos et stort flertall, viser både kvalitative og kvantitative studier. Selv om vektkirurgi gir gode resultater hos i hvert fall halvparten. Men 1/4 går jo opp igjen i vekt igjen innen to år. Slik jeg ser det, gir behandling med f.eks. diabetesmedisin eller antidepressive medisiner, definitivt mindre bivirkninger og er mye enklere å reversere om en ønsker det. Noen av vektkirurgimetodene har en ingen vei tilbake og en skal argumentere godt for seg om en skal få godkjent på det offentligets regning at en operasjon skal reverseres.

Men det jeg lurte på, er hva er den langsiktige planen for denne behandlingen? Skal en gå på insulinmedikamenter resten av livet eller kun til en har oppnådd ønsket vekt? Hvordan i så fall opprettholde den ønskede vekten?

Slik jeg da ser det, gitt at en skal slutte på medisinen etter en viss tid, gjør en ikke noe med spiseadferden, men bare hjelper medikamentelt til å forhindre at man spiser for mye. Igjen brukes kun medisiner. For å oppnå en varig løsning, burde man jo fått hjelp som også ikke innebar medisiner, som f.eks. gruppebasert terapi eller individuell e-læring. Jeg stusser over at det ikke er inkludert i behandlingskriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (19 timer siden):

Spørs om jeg får mysimba da. 

Jeg har bmi på 27 og noe, får jeg det ikke da tror du? Hadde jo håpet å få det på blå resept, har jo gått ned over 20 kilo nå men føler jeg trenger ekstra drahjelp nå. Det har stoppet opp. 

Myndighetene setter stadig grensene nedover, både for å få medikamenter, og dessverre vektkirurgi og andre tiltak for å redusere en helseskadelig høy BMI ned, i bekjempelsen av det man ser på som en av befolkningens største helseutfordring og som p.t. koster samfunnet mest innen somatisk helse og som en kan gjøre noe med. Det som nå står i Felleskatalogen både for Saxenda og Mysimba, er at begge må ha en BMI >30 for å få medikamentell behandling og nedre er >27. I tillegg må en ha livsstilsplager som er vektrelatert. En må også ønske å gjøre en innsats selv gjennom kosthold og mosjon.På tablettene setter de krav til  tap av overvekt innen 16 uker og samme vekttap innen 12 uker på Saxenda, om ikke bør en seponere medisinen fordi den ikke har tilstrekkelig effekt. Det er ikke mer enn ett år siden kravene var >35 i BMI som høyeste og >30 som laveste i hvert fall på Saxenda, mener jeg, men på Mysimba har det ligget nokså lenge på de BMI-verdiene. Men også desto flere kontraindikasjoner med andre medisiner og tilstander...

Men, helt ærlig Stjernestøv, om du har gått ned en del kilo selv, og opplever nå at vekten har stått stille i noen uker eller måneder, er dette helt normalt. Det er også helt normalt at folk får panikk av den grunn. Det kalles et vektplatå. Et vektplatå om en holder ut og fremdeles spiser sunt, variert og holder på tålmodigheten, kan vare fra 1-4 måneder før kroppen slipper taket igjen og vekten går nedover. Kroppen står og hviler på sin egen vekt for når den selv finner ut at den vil gå nedover igjen, om du fremdeles gjør en innsats og ikke tenker at "nå er alt håp ute" og gir faen og spiser hva du vil - da er jo alt spolert. Det sier seg jo selv. Om du har klart å gå ned en del kilo allerede, noe jeg mener du da har fra hva jeg kan huske tidligere, ville ikke jeg ha sprøytet kroppen min full av det der... Ikke før jeg hadde forsøkt andre tiltak. Du er på god vei! Jeg har god tro på deg, men da må du også tro på deg selv. Husk det...

Jeg er selv vektoperert, jeg innrømmer det, og skulle ALDRI ha vært det. Men det er nettopp derfor jeg heier frem alternative løsninger. Jeg vet litt om hvilken fortvilet kamp det er å stå imot kiloene. Jeg vil tro at myndighetene innfører disse tiltakene nå tidligere og tidligere, fordi man vet at jo tidligere man setter inn vektreduserende tiltak, jo lettere er det å få bukt med problemet. Det er lettere å gjøre noe med det når BMI-en er 30 eller 35 enn når den har blitt 45. Og for mange oppleves det dessverre som en løpsk gallopperende hest som er ustyrlig når en ser tallene på vekten kun krype oppover. Selv tok jeg vektkirurgi fordi jeg ikke orket å ha en mor på sidelinjen som bemerket at jeg hadde en stygg kropp. Det er fullstendig feil grunnlag og enkelte blir uansett aldri fornøyd. Det er jeg selv som skal være fornøyd med egen kropp. Ikke de rundt en. Det er det viktigste. Og en skal kunne leve med seg selv, men en selv er så ekstremt mye mer enn sin egen kropp - tenk over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...